Gå til innhold

Krever bedre batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner godt at folk setter bedre batteri øverst på ønskelisten...

 

Det virker som produsentene ikke er opptatt av at batterispesifikasjonene skal følge de mer og mer avanserte telefonene... Det er synd. WAP-surfing og videoavspilling krever særlig mye strøm, og Series 60-telefoner bruker mer strøm enn andre telefoner bare ved å stå på standby! Det er irriterende å måtte lade mobilen sin etter en dag hvis du har brukt den hyppig. Ettersom de fleste batterier ikke har godt av å klattlades, blir det vanskelig å bedømme om man trenger å lade mobilen før man tar den med seg også.

 

Nokia, Samsung og alle andre: Sats på bedre batterier!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det virker som produsentene ikke er opptatt av at batterispesifikasjonene skal følge de mer og mer avanserte telefonene... Det er synd.

Ett av problemene er at batterikapasiteten vanskelig kan forbedres noe særlig mer uten å samtidig øke vekta. F.eks ved å putte inn et dobbelt så stort og dobbelt så tungt batteri. Det er noe hverken produsenter eller kunder er særlig begeistret for.

 

Hvis det skal komme store forbedringer på driftstiden på mobilen så må det komme på grunn av lavere strømforbruk. Altså mer strømgjerrig elektronikk i mobilene. Men det betyr også mindre skjermer og tregere prosessorer. Ting hverken produsenter eller kunder er særlig begeistret for.

 

Så dette med batterikapasitet er et stort dillemma der man ikke får i både pose og sekk. Det MÅ altså gjøres kompromisser mellom vekt/størrelse, skjerm/ytelse, og driftstid.

Lenke til kommentar
Ettersom de fleste batterier ikke har godt av å klattlades, blir det vanskelig å bedømme om man trenger å lade mobilen før man tar den med seg også.

Det er eldgammel "overtro" at batterier ikke har godt av å "klattlades". D.v.s... ikke "overtro" direkte, men bare kunnskap som ikke er oppdatert på leeenge. ;) Troen om at batterier må lades helt ut og helt opp henger igjen fra den tiden vi brukte NiMH-batterier (f.eks. slik Nokia 5110 osv. gjorde).

 

Idag bruker man imidlertid Lithium-baserte batterier. Sannheten om disse batteriene er at de skal lades ofte, og helst heller ikke lades helt ut. Klattlading av disse batteriene er 100 % ufarlig, og forkorter ikke batteriets levetid - hverken livsløp eller hvor lenge batteriet varer før neste lading.

 

Ergo er det, spør du meg, ikke et problem at batterikapasiteten er dårlig på dagens mobiler, ettersom man uansett er i nærheten av en stikkontakt i løpet av en dag/natt, og kan da benytte anledningen til å lade helt eller klattlade. ;)

 

Ett av problemene er at batterikapasiteten vanskelig kan forbedres noe særlig mer uten å samtidig øke vekta. Hvis det skal komme store forbedringer på driftstiden på mobilen så må det komme på grunn av lavere strømforbruk. Så dette med batterikapasitet er et stort dillemma der man ikke får i både pose og sekk.

Dette er delvis sant idag, men absolutt ikke sant i det lengre løp. Her, som innen all annan teknologi, så gjøres det jo stadig nye fremskritt. Det er bare det at det har gått saktere å utvikle batteriteknologien enn annen teknologi. Om kort tid har vi vel bl.a. brenselcellene på trappene, og dette vil jo revolusjonere batterikapasiteten til alle elektroniske enheter som går på batterier. Da kan vi absolutt få både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Jaaaa!!

Det er helt, hundre prosent sant!

 

Ikke mange mobilbrukere er fornøyd med batteritiden!

 

Gjengangere:

-Jevnt over en greit telefon, dog litt sløvt batteri

-Noe vi savner med denne telefonen, er et bedre batteri

-Dette viser seg altså å være en knalltelefon, men et batterisluk av de sjeldne

-Den tålte knappe tre timer aktiv tale og måtte lades opp allerede etter to døgn i standby

 

 

Er lei av dårlig batterier.

Noen må skjerpe seg her.

Lenke til kommentar

Vel, Vegard_, ingen må skjerpe seg, det er bare alle funksjonene som tar batteri.

 

Om du løper 200m med en tung skolesekk og andre uten sekk løper mye raskere enn deg betyr det ikke nødvendigvis at du er en stor feil og at fabrikanten må skjerpe seg ;)

 

Panasonics nye telefoner har jo sinnsyk batteritid, men de er til gjengjeld relativt store. Små telefoner uten særlig funksjoner har jo som oftest bedre batteritid.

 

De to revolusjonerende funksjonsmobilene fra Nokia(6260 og N90) er jo battersluk fra helvete :!:

 

Men det forskes jo, og jeg håper vi løper bedre batterier i vente

Lenke til kommentar

Tja vel. Som de andre er inne på, så er det et problem. Folk krever stadig mer funksjonalitet på mobilen sin. Den skal ha kamera, fargeskjerm, kraftig prosessor (for java etc), være mindre enn forrige generasjon, ha høy lyd, bedre hastighet på wapen kunne bruker som mp3-spiller og så videre. I det hele tatt, det er mange flere kraftige ting som slurper i seg strøm.

 

Jeg er sikker på at om du hadde tatt et av batteriene som leder på markedet i dag med hensyn på batterilevetid, og stappet disse inn i en av de eldre telefonene ville den kanskje ha holdt i langt over en uke. Det er noe slikt jeg kunne tenkt meg. Jeg trenger overhodet ikke kamera, mp3spiller, polyfoniske ringetoner, modemkapasitet, fargeskjerm og så videre, men ville ha ofret en god del kronasjer for en telefon som holdt i godt over en uke.

Lenke til kommentar

Onkel Kompost: Kjøp den gode gamle Ericsson/Sony Ericsson T68/T68i samt et ekstra batteri hvis det er aktuellt. Ett batteri varer i overkant av en uke på den telefonen. 10 dager er ikke uvanlig, mens spesifikasjonene lover "inntil 14 dager".

 

Selv har jeg en SE T610 som jeg er passe fornøyd med batteritiden på. Når den var ny for et år siden ladet jeg den hver 7-8 dag, mens nå må jeg lade den etter 6 dager.

Lenke til kommentar
(...) mer strømgjerrig elektronikk i mobilene. Men det betyr også mindre skjermer og tregere prosessorer.

En prosessor som skal bruke mindre batteri, trenger ikke nødvendigvis være treigere! :tease: PC-produsenter har jo begynt å tenke på dette for lenge siden, og jeg er ganske sikker på at mobilprodusenter også gjør det (til en viss grad...) Problemet er jo bare at det ikke følger samme fart som resten av utviklingen!

 

Når det gjelder skjermer, er det tidligere demonstrert mobilskjermer som bruker mindre strøm. Det trenger ikke nødvendigvis gå på kompromiss med størrelsen... Sharp har utviklet LCD-skjermer for bærbare PCer som gjør at batteriforbruket reduseres til en tredjedel! Strømforbruket for mobilskjermer burde derfor også kunne reduseres en del... :)

Endret av Berntzen
Lenke til kommentar
Onkel Kompost: Kjøp den gode gamle Ericsson/Sony Ericsson T68/T68i samt et ekstra batteri hvis det er aktuellt. Ett batteri varer i overkant av en uke på den telefonen. 10 dager er ikke uvanlig, mens spesifikasjonene lover "inntil 14 dager".

Ja, men problemet med t68i (som jeg har testet) er at den er så innihelvete treg på ZMZene. Og det er ikke så artig liksom. Jeg skriver på ingen måte superkjapt, men jeg ønsker at mobilene skal følge min tasting...

Lenke til kommentar

jeg har slått brightness'en på min k750 ned til laveste, 50% og det er fremdeles veldig greit å se, og med normal bruk varer den i 5-6 dager, og jeg pleier å ha den på på natta og.

 

men hadde ikke hatt noe imot bedre batterier, helst brennselcelle. 2 - 3 ukers batteritid hadde ikke gjort meg noe. .

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Har kun hatt 2 mobiler som har batterilevetid jeg har vært fornøyd med: SE T300 (vart e opptil 8 dager) og K750i (varer litt over ei uke den og.) Jeg synes det er nok, mange jeg kjenner har mobiler fra f.eks samsung, nokia, siemens og andre SE mobiler som må lades nesten daglig ved mye bruk, det synes jeg er for dårlig, selvsagt ville nok de ikke fått ut mer enn 3-4 dager med min mobil med sitt bruk heller da. Flott at vi har www.mobiltec24.de som selger billige batterier som er bedre enn de originale :) Hva med et 2000 mWh batteri til nokia 3310? (tror den glatt vil kunne vare 2 uker med det...)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lithium-baserte batterier mister effeket og kapasitet selv ved lite bruk. Disse batteriene mister altså kapasitet ved å ikke være i bruk også. Dvs. at batterei stadig mister noe av sin kapasitet, da mener jeg ikke kun den vanlige sakte utladningen.

Lithium-baserte batterier er dermed mer viktig å få som ferskvare enn f.eks.ni-mh batterier.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...