Gå til innhold

Sapphire tar i bruk Radeon X800 GTO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor gir dere X800GTO så mye PR?

Vel, ting skjer, og hardwaresider skriver om det som skjer, deriblandt GTO.. ;)

 

Jeg ser poenget med X800GTO-brikken hvis den kan konkurrere ytelsemessig eller på andre områder med andre løsninger i samme prisklasse. Jeg får vel lest et par tester i løpet av dagen så da får jeg gjort meg opp en mening om det gir mye for pengene.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er vel at det eneste som innføres med dette grafikkortet er en ny pris. Det blir jo laget av restbrikkene fra forrige generasjon og bare en fiffig løsning for å bli kvitt disse og samtidig tjene penger.

 

Hvis den plasserer seg mellom X800 og GT (var vel noe sånt), så ser jeg ærlig talt ikke poenget da det ikke er det helt store ytelsesgapet mellom de to kortene.

Lenke til kommentar
Kjøpte akkurat X700PRO :(

Har samme kort, bra det. Nå spiller jeg ikke de heftigste FPS spillene, men det gir grei FPS i spill som NFSU2 og liknende. Uansett er det vel ikke å stikke under en stol at X800GTO nok yter bedre, men som Simen sier; du betaler for det. Det er ikke gitt at vi alle trenger det heftigste av grafikk kort, hvertfall ikke før MS har lansert Windows Vista :) forhåpentligvis kan man enkelt deaktivere endel av "tullet".

Lenke til kommentar
Er dette kortet brukbart til spilling`?

Selvfølgelig! Hva er vel vitsen med GPU i det hele tatt hvis det ikke var for spilling?

 

Spør heller hvor bra/dårlig det gjør seg som spillekort. Da vil jeg svare at det yter nok ganske tilsvarende de to kortene som fases ut: Radeon X800 og X800 Pro og disse har da dugd meget bra til spilling. Bedre enn f.eks siste års store slager i denne prisklassen: geforce 6600GT.

Lenke til kommentar
skjønner ikke vitsen med disse korta! :dontgetit:

Tipper poenget er å komme med X800 GPUer som er rimelige i produksjon og kan presse ned prisene på X800 baserte skjermkort?

 

Vel ATi fyller kansje krava til "mannen i gata" men ikke extreme bruker'n!

Du kan jo tippe hvor ATI har mesteparten av inntektene. De råeste kortene fra ATI og nVidia må sees på som delvis PR og delvis testing av ny teknologi i markedet. Ofte kommer samme kortene som billig kort når neste generasjon GPUer blir sluppet.

Lenke til kommentar
skjønner ikke vitsen med disse korta!  :dontgetit:
Tipper poenget er å komme med X800 GPUer som er rimelige i produksjon og kan presse ned prisene på X800 baserte skjermkort?

Selve GPUen koster nok omentrent det samme å produsere som eldre X800-brikker. Dvs. X800GTO er jo basert på nøyaktig samme brikke som de eldre X800 og X800Pro. Altså R420 og R423. (Det sies også at de skal baseres på R480, altså de som X800XL lages av, men det tror jeg blir bare sistesortering og lavt antall)

 

Jeg tror nok dette har mer å gjøre med å live opp imaget til X800/X800Pro ved å gi de nytt navn (og litt justerte klokkehastigheter). Dvs. en fantastisk PR-kampanje for gamle produkter. Samtidig reduseres prisene. Jeg tror det kan gjøre at folk får øynene opp for disse gamle GPUene og ser på dem i et nytt marked: mid-end i stedet for high-end der de ble introdusert for rundt et år siden. Så lenge X800GTO gir mye for pengene i prisklassen sin så mener jeg det er et godt poeng å kjøpe disse.

Lenke til kommentar
Selve GPUen koster nok omentrent det samme å produsere som eldre X800-brikker. Dvs. X800GTO er jo basert på nøyaktig samme brikke som de eldre X800 og X800Pro. Altså R420 og R423. (Det sies også at de skal baseres på R480, altså de som X800XL lages av, men det tror jeg blir bare sistesortering og lavt antall)

R430 (110 nm) brukes i X800XL. R480 (130 nm low-k) brukes i X850-serien.

 

Personlig synes jeg det er meningsløst å annonsere at kortene kan overklokkes til høye hastigheter. Det er standardhastigheten jeg betaler for, gode overklokkingsmuligheter er bare en bonus.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg forstår ikke helt poenget med den ekstreme mengden kort fra ATI og nVIDIA. 3 kort i en enkelt serie burde vel dekke opp for det meste, når det samtidig er (for ati) x700, x600 og x300 å ta av? Ønsker de å ha et kort i hver prisklasse fra 500 til 5000 med 100 kr forskjell mellom et kort og det neste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...