Gå til innhold

LCD overtar for plasma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke OLED kommer på dette markedet jeg.

 

Andre teknologier ligger i pipen, og det er for mange probelemer med oled. Likevel gøy at folk prater om en teknologi som de bare har hørt eller så vidt lest om, og viser at de har liten peiling

 

Uansett er jeg happy for at prisene stuper. Dog ser jeg helt klart fordelen med projektor for de som ønsker en god filmopplevelse i vintermørket.

 

Men alt har sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Er det ikke best å vente på 1080 paneler før en kjøper digitaltv ?

Innganger(HDMI, DVI), rettighetskontroll er jo også i det blå.

Er det noen som har hørt noe mer om hvordan den norske digitaltv tuneren kommer til å bli ? Jeg frykter at dagens LCD tv-er er avlegs når digitale sendinger begynner over "eteren".

Lenke til kommentar
Vil du ikke ha en mye mer begrenset synsvinkel med LCD i forhold til plasma? De LCD tv'ene jeg har sett må du jo nesten sitte rett foran for å se skikkelig.

Det stemmer delvis. LCD har begrenset synsvinkel i forhold til plasma, men det er ikke snakk om å måtte sitte rett forran skjermen slik man må med f.eks bakprjoeksjonsTVer.

 

Jeg kjøpte nylig en 30" LCD fra Videoseven og var litt skeptisk siden den var så billig (7000kr), men den overasket svært positvt. Synsvinkelen er minst 160 grader uten at bildet får psykedeliske farger. Dvs. det blir litt blassere bilde helt ute ved kantene hvis man står kunstig mye på siden av skjermen. Det er for eksempel ingen problem å sitte i begge endene av en 2+3 hjørnesofa og se på den når den står 1,5 meter forran stuebordet sofaen.

 

Jeg har kikket litt på slike TV'er en stund på Elkjøp, Lefdal, Coop elektro, Siba, og Expert, uten å bli helt fornøyd med hverken pris eller kvalitet, så jeg gamblet egentlig høyt når jeg kjøpte denne på nett. Kvaliteten var som sagt overraskende bra, både på selve panelet (sjekkes ved å bruke d-sub inngangen), og TV-tuneren (sjekkes ved å se om TV blir klart.) TV-tuneren er kanskje det jeg er mest positivt overrasket over siden det var krystallklare bilder (med en filterfunksjon slått på). Den er HD-TV klar, har en drøss med innganger (unntatt DVI), har stilfull design (i motsetnign til mange andre slike) og høy oppløsning (1280x768) sammenlignet med plasma.

 

Men det er klart LCD har sine ulemper over plasma også. Det går hovedsaklig på kontrasten i form av at sortnivåene er mye bedre. Sort på LCD TV er dessverre som på LCD for PC-skjermer, det blir en slags ubestemmelig blass og lys sortfarge. Men dette er altså noe jeg ofret for å få brukbar oppløsning. (Plasma har som oftest stusselige 852x480). Når det gjelder akkurat den modellen jeg kjøpte så var ikke audio-delen mye å skryte av: 2x8W, men siden den skal brukes sammen med surroundanlegg så spilte ikke det noen rolle.

 

Men for å gå litt bort fra kjøpet jeg gjorde, og over til artikkelen igjen:

Det at LCD overtar er en trend jeg har forutsett lenge. For ca 1-2 år siden begynnte LCD TV å ta seg opp i størrelsene 15" til 24". Ca i fjor sommer passerte LCD plasma prismessig i opp til 26". 30" fulgte etter i vinter, 37" kom kom altså nå i mai, og 42" er ventet otover året. LCD har nemlig et godt overtak når det gjelder produksjonskostnader og dermed utsalgspris. Utsalgsprisen ER noe folk ser mye på når de skal velge. De kan svelge ganske store kameler for å spare 10.000kr. Plasma har i utgangspunktet to akilleshærer som kommer til å bli deres undergang:

  • Maksimal pixeltetthet er begrenset (det er dette som holder igjen oppløsningen på store skjermer, og gjør små skjermer umulige. F.eks ville en 20" vanskelig kunne blitt mer enn 320x200 pixler.) Pixeltettheten er også noe som hindrer støtte for HD-TV
  • Produksjonspris, og dermed utsalgspris

BrAtTeRn: Jeg tror ikke på OLED i dette markedet de neste 5 årene. Mulig det kanskje kan komme senere, men altså ikke ennå. Første steg er vel å øke størrelsen på OLED opp til PDA-størrelse uten at det blir for dyrt. PC-skjerm-størrelse og TV-størrelse ligger langt frem i tid, hvis det i det hele tatt kommer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tror ikke OLED kommer på dette markedet jeg.

 

Andre teknologier ligger i pipen, og det er for mange probelemer med oled. Likevel gøy at folk prater om en teknologi som de bare har hørt eller så vidt lest om, og viser at de har liten peiling

Sikkert mange problemer med OLED, men jeg synes ikke du skal hogge hodet av de som spør når OLED kommer på markedet.

 

Det blir jo laget prototyper og HW.no hadde en artikkel om det 20. mai OLED på vei inn i stua

Lenke til kommentar
Tror ikke OLED kommer på dette markedet jeg.

 

Andre teknologier ligger i pipen, og det er for mange probelemer med oled. Likevel gøy at folk prater om en teknologi som de bare har hørt eller så vidt lest om, og viser at de har liten peiling

 

Uansett er jeg happy for at prisene stuper. Dog ser jeg helt klart fordelen med projektor for de som ønsker en god filmopplevelse i vintermørket.

 

Men alt har sine fordeler og ulemper.

Personlig mener jeg plasma er bedre en LCD, eneste fordelen med LCD er at de er lyssterke. Men til det jeg bruker TV'en til, nemmelig å se film på kvelden, er det ikke noe problem, mørkt er det i rommet uansett da :) Men, tror det blir prosjektor alikavel, de har sunket veldig i pris, og bilde blir bare så mye større, og kvaliteten er meget god.

 

Skjermer med lav oppløsning blir bare dumt...

 

Bildekvaliteten på en plasma er bedre. Det ser du ved å titte på skjermen i bruk ;-)

Lenke til kommentar

Hvordan er støynivået på en LCD foran en Plasma skjerm?

 

Min Plasma 42" av typen LG bråker noe "fryktelig", jeg trodde at en plasma skjerm var så godt som støyfri, men skrur du av lyden, så hører du et klart sus fra viftene som kjøler systemet. Og det er ikke uten grunn at de viftene er der, de spytter ut rimelig god varme som varmer godt på en vinterkveld.

 

Edit:

[Offtopic]

Er du fryktelig glad i å sykle, Øivind? Og hvordan går det med den der andre sykleturen du har snakket om?

[/Offtopic]

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

LED-LCD er vel den nyeste og mest lovende teknologien. Der blir hver enkelt pixel belyst bakfra av en LED, istedet for jevn og uniform bakgrunnsbelysning som idag.

Dette gir en helt fantastisk kontrast, da man kan variere bakgrunnsbelysningen uavhengig for alle pixlene. Skal man gjengi helt svart, er LED'en bak den pixelen helt mørk.

 

Plasma "slites" raskt ut, og halverer utstrålt lysmengde på noen år, avhengig av merke. Dette har riktignok blitt bedre med nyere modeller, men ikke borte...

Lenke til kommentar

Simen1 nevnte bedre oppløsning som er en ganske stor fordel til LCD.

 

Håper på 42" LCD til under 15.000 kr. i løpet av året...

 

Forøvrig rimelig sykt hvor fort prisene går ned på TV-er. Kjenner en som kjøpte seg Samsung PS42V4 til 26.000 før jul. Nå var den på tilbud til 13.000 en plass. Halvert pris på et halvår altså...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det skyldes vel litt at mange husker de problemene som eksisterte med plasma før. Levetid og innbrenning etc.

Selv var jeg klar for å velge projektor eller lcd, men så fikk jeg teste plasmaen Panasonic TH-37PV500. Og da var valget lett. Vanvittig bra bilde.

Levetiden på plasma er rundt 60000 timer. Innbrenning kan fortsatt være et problem, men det skal litt til slik jeg har forstått det. Tror ikke det er noe stort problem med de plasmaene som er på markedet nå.

 

Daius

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener også at Plasma er overlegen LCD på store skjermer (42 og opp), og tror det vil bli solgt mye mer Plasma enn LCD i dette segmentet både i 2005 og 2006.

Er for øvrig 95% sikker på at det blir 1080i som kommer til å gjelde som standard i Europa når dette blir avgjort, dette da det blir 1080i i statene.

Pass på å kjøpe riktig når dere kjøper Plasma nå, 1080i-støtte og 1024x1024 i oppløsning bør være kravet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...