Gå til innhold

Snakk deg rik


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble prøvd ut et lignende prosjekt i norge for rundt 15 år siden. Den gangen fikk man ringe helt gratis (fasttelefon til fasttelefon) dersom man tillot 10 sekunders reklame for annenhvert minutt man pratet i telefonen. Reklamen ble sendt ut til både den som ringer og den som blir oppringt. Det ble en debatt rundt dette der noen lovpriset det mens andre hatet hele opplegget og ville forby det. Jeg vet ikke hva som skjedde men etter en stund så ble prosjektet i hvertfall lagt ned. Jeg synes forsåvidt det var greit selv om jeg ikke kunne finnet på å bruke noe sånt selv.

 

Når det gjelder det opplegget i australia så blir jeg ikke overrasket om "inntekten" kun gjelder innkommende samtaler som er gjort fra samme leverandør. Med litt høye priser på å ringe fra denne leverandøren så finansierer de lett utgiften med å gi penger til de som mottar samtaler.

 

Det skulle heller ikke forundre meg om enkelte tenåringer tulleringer fra andre sine telefoner til sin egen for å lade opp kontoen sin...

Lenke til kommentar
Mobilstråling er jo farlig ved ekstremt bruk

Elektromagnetisk stråling i 900MHz og 1800MHz-båndet ("mobilstråling") har ikke blitt påvist å ha noen annen form for helseskadelige effekter enn økt sansynlighet for trafikkulykker dersom den som kjører prater i telefonen eller SMSer.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske det ble laget egne protokoller for å komme rundt problemet med reklame, litt usikker på detaljene, men tror det var noe slikt som dette.

- start modem 1, koble opp tiil målnoden.

- kjør opp samband.

- etter 1 minutt, start opp modem 2 til et annet modem hos målnoden.

- kjør opp samband med load balancing.

 

En gang i minuttet vil annenhver linje ikke "fungere", men det reduserer sambandet uten å bryte det.

 

Resultatet er kollaps i forretningsmodellen, mens datafolket nyter gratis og reklamefritt samband.

Lenke til kommentar
Mobilstråling er jo farlig ved ekstremt bruk

Elektromagnetisk stråling i 900MHz og 1800MHz-båndet ("mobilstråling") har ikke blitt påvist å ha noen annen form for helseskadelige effekter enn økt sansynlighet for trafikkulykker dersom den som kjører prater i telefonen eller SMSer.

Det er en kvinnelig politiker som får anfall av å befinne seg kortere enn 6 m unna en mobiltelefon

 

Legen hennes sa dette var pga. ekstrem mobilbruk

Lenke til kommentar
Mobilstråling er jo farlig ved ekstremt bruk
Elektromagnetisk stråling i 900MHz og 1800MHz-båndet ("mobilstråling") har ikke blitt påvist å ha noen annen form for helseskadelige effekter enn økt sansynlighet for trafikkulykker dersom den som kjører prater i telefonen eller SMSer.
Det er en kvinnelig politiker som får anfall av å befinne seg kortere enn 6 m unna en mobiltelefon. Legen hennes sa dette var pga. ekstrem mobilbruk

Du tenker på Gro Bruntland? Jeg tror nok at hodepine kan bli forårsaket av mye mobiltelefoni (med telefonen inntil øret), men at hodepine skal være helseskadelig, har jeg liten tro på. I så fall må vi nok definere ordet "skadelig" på nytt. Når det gjelder avstanden på 6 meter så tror jeg det skyldes uvitenhet og placeboeffekten (både fra legen og pasienten i dette tilfellet). Styrken på stråling avtar med X^2 med avstanden. Dvs. hvis man øker avstanden fra mobilen til hodet fra 1 til 2 cm så blir strålingsverdien redusert med 75%. Flytter man mobilen fra 1 til 100 cm unna. (f.eks handsfree) så reduseres strålingsverdien med 99.99%. Øker man fra 1 cm til 6 meter så reduseres verdien med hele 99,9997%. Det gjenstår altså bare 1/360.000. Dvs. den virkelige effekten har forsvunnet myyye lengre før mobilen er 6 meter unna, og placeboeffekten er den eneste store faktoren som gjenstår.

 

En annen ting er at jeg tror minst 90% av hodepine ved telefonbruk skyldes at man blir varm i hodet/øret av å snakke og holde noe mot hodet. (av selve snakkinga og holdinga, ikke av strålinga). For de som husker tilbake til tiden med hustelefoner (de uten antenne) så kunne man bli like varm i hodet/øret av å prate i en sånn. Ergo er det ikke strålinga fra antenna som gjør en varm, men holdinga og pratinga. Noen har sikkert en teori om at stråling fra spolene i høytaleren og elektronikken i håndsettet varmer. Da kan de jo prøve å holde opp en liten kosebamse til øret og prate intenst med den i en halvtime og se om de ikke blir like varme.

 

Hjernesvulster og slike alvorlige ting som jeg forbinder med ordet "fare" har eksistert i alle tider, men etter at mobilen dukket opp så har man fått noe å skylde på. Så snart en mobilbruker får en svulst så hviskes det i hele nabolaget om at vedkommende fikk kreft av telefonen sin så det må jo være sant det som står om mobilstråling på forrsida av VG. Jaja, sier nå bare jeg. Mye prat og lite fakta.

Lenke til kommentar

På oppdrag for jobben hadde jeg med meg stadig forskjellige mobiltelefoner, og når jeg arbeidet i et skjermet rom (det gjør at sendereffekten øker), merket jeg med at en modell gjørde øret hett, mens de andre var greie å bruke i en halvtime i et strekk.

 

Målinger som er gjort viser enorm forskjell i stråling abrorbert i hodet, antar det store avviket var grunnen til at moellnavn og merkenavn var anonymisert.

 

Det tok lang tid før en kunne medrimelig sikekrhet fastslå sammenheng mellom tobakk og kreft, det vil ta lang tid å fastslå hvorvidt mobilstrålingen er skadelig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...