Gå til innhold

Studentmaskiner med Pentium D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
... og så putte inn en dyr, unyttig Intel dobbelkjerneprosessor. :no:

Dyr? :ermm: Hvor får du det ifra?!

 

Intel Pentium D 820 koster ca 2150,-

 

Intel Pentium D 830 koster ca 2783,-

 

Er ikke allverdens det, for dual-core prosessorer.

CPU-pris på mellom 2-3000kr er dyrt når det er snakk om student-pc, selv om den er dobbelkjerne. Man får fine A64-cpuer til 1-1500kr.

Lenke til kommentar
Friskt å lansere "student-pc'er" med økonomi som viktigste salgsargument, og så putte inn en dyr, unyttig Intel dobbelkjerneprosessor. :no:

A-R-B-E-I-D-S-S-T-A-S-J-O-N-E-R

 

Hvorfor IKKE bruke billig dualcore til denslags? Ja, billig. Fatter ikke hvor du tar "dyr" fra. Disse er ikke ment til gaming heller.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
... og så putte inn en dyr, unyttig Intel dobbelkjerneprosessor. :no:

Dyr? :ermm: Hvor får du det ifra?!

 

Intel Pentium D 820 koster ca 2150,-

 

Intel Pentium D 830 koster ca 2783,-

 

Er ikke allverdens det, for dual-core prosessorer.

CPU-pris på mellom 2-3000kr er dyrt når det er snakk om student-pc, selv om den er dobbelkjerne. Man får fine A64-cpuer til 1-1500kr.

Dette er en OEM-pc, tro meg, Gateway får disse for langt bedre priser enn hva du finner på komplett for hverken AMD eller Intel.

Lenke til kommentar

Seriøst: Det er bra de får opp salget på dobbeltkjerne. De koster ikke all verden og yter faktisk bra. Hvis jeg skulle kjøpt CPU i den prisklassen nå vå sill det stått mellom Pentium D eller en enkelkjerne Athlon64. AMDs dobbelkjerner hadde vært uaktuellt.

 

Pentium D gir faktisk mye for pengene, selv om enkelte tydeligvis er helt allergiske mot intel-prosessorer, samme hva de tilbyr.

 

Modellen 831GM benytter dobbelkjerneprosessoren Pentium D 830 (EM64T - 3,0 GHz), mens 835GB bruker Pentium D 820 - som også er en dobbelkjerne med klokkefrekvens på 2,8 GHz. 831GM kjører Pentium 4 630 (3 GHz).

Her har det sikkert sneket seg inn en skriveleif. Modellnummeret på en av de skal sikkert være litt annerledes.

Lenke til kommentar
Uff så mye useriøse argumenter mot Intel, noen bare MÅ kritisere det uansett. Disse folka hadde ikke kjøpt Pentium D om det hadde kosta 1000kr, ikke gidd å svar dem arab, gi dem en nintendo så blir de stille.

Sa ingenting om cpuen ;)

 

Var bare hele opplegget. Liker bare ikke ferdig PCer!

Lenke til kommentar
Idiot!

 

Har du studert? 6000 kroner i måneden er ikke stort når man skal betale husleie, mobil, strøm osv...

Personlig har jeg aldri brukt mer penger på PC-utstyr enn nå som jeg er student (har vel aldri hatt bedre økonomi heller). Greit nok, man får jo mer penger når man begynner å jobbe osv, men er ikke noe problem å få råd til maskiner når man studerer IMHO.

 

Men det skal sies at jeg, og veldig mange andre, jobber ved siden av, nok penger til å være heltidsstudent my ass. Men at politikere ikke følger opp fagre løfter med handling overrasker vel desverre ingen lenger...

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Seriøst: Det er bra de får opp salget på dobbeltkjerne. De koster ikke all verden og yter faktisk bra. Hvis jeg skulle kjøpt CPU i den prisklassen nå vå sill det stått mellom Pentium D eller en enkelkjerne Athlon64. AMDs dobbelkjerner hadde vært uaktuellt.

 

Pentium D gir faktisk mye for pengene, selv om enkelte tydeligvis er helt allergiske mot intel-prosessorer, samme hva de tilbyr.

 

Modellen 831GM benytter dobbelkjerneprosessoren Pentium D 830 (EM64T - 3,0 GHz), mens 835GB bruker Pentium D 820 - som også er en dobbelkjerne med klokkefrekvens på 2,8 GHz. 831GM kjører Pentium 4 630 (3 GHz).

Her har det sikkert sneket seg inn en skriveleif. Modellnummeret på en av de skal sikkert være litt annerledes.

Greit de ikke er så ille priset til å være intel. Men syns ikke 2-3000 er lite for en cpu. Hvor mange studenter har behov idag for en dualcore cpu, ikke mange om de ikke studerer data og holder på med mye multitasking kompilering og andre ting som er optimalisert for flere kjerner. De fleste studenter med behov for rask pc skal bruke den til spill. Og da vil en Amd64 til samme prisen kjøre i ring rundt en 2.8-3gig p4. De leverer rett og slett for lite til spill og er gammeldagse.

 

Eventuellt om man er entusiast som mange her på forumet så gjør man som meg å kjøper p-m, asus adapter og asus 478 demokort fra komplett og klokker. Da leverer endelig Intel moderne ytelse.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Data studenter behøver faktisk ikke så mye regnekraft veldig ofte. Jeg vet av erfaring, noen få ganger får en selvfølgelig aldri nok. (testing av dårlige algoritmer f.eks :whistle: ) Hadde faktisk langt oftere behov for datakraft da jeg studerte elektronikk. Er en del simuleringer der som drar sitt. Hørte for noen uker siden at IDI (datafolkene) på NTNU var et av de instituttene som brukte supercomputerne på NTNU minst, uten at det er direkte relatert.

 

Innen mekanikk, kjemi, fysikk, bioteknologi osv. har en nok oftere bruk for litt kraftigere arbeidsstasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg håper datastudenter får god tilgang til forskjellige SMP-systemer så de kan teste ut algoritmene sine på de også.

 

Greit de ikke er så ille priset til å være intel. Men syns ikke 2-3000 er lite for en cpu.

Intel har da ikke priset atraktive CPUer så voldsomt høyt i det siste. Det har vært værre før.

 

2-3000 er nok ganske mye for mange ja, men da er jo valget AMD dobbelkjerne ennå mer utenfor rekkevidde. I prissegmentet rundt 1000-1500kr er det vel ikke så mye tvil om at Athlon64- CPU'ene gir veldig mye for pengene for tiden.

 

Når det gjelder prissjiktet 2-5000kr så er dobbelkjerne veldig aktuellt for mange, og der kan jeg ikke si at AMD er like konkurransedyktige. Dvs. de vinner nok på rå ytelse, men neppe på pris/ytelse-forholdet.

 

Dobbeltkjerner er ritkignok for dyre for veldig mange ennå. Da er det egentlig bare å vente på at prisen kommer ned. Med tanke på at Pentium D koster ca halvparten av det Athlon X2 gjør så tipper jeg også at Pentium D blir den første dobbelkjernen som blir billig nok for massemarkedet (de med CPU-budsjett på rundt en tusenlapp).

Lenke til kommentar

Pentium D er meget rimelig ,men man må tenke på at hovedkortene ikke er så veldig billige. Ser de starter på 1600kr og det er dyrt for et hovedkort. Når man kan få et 939 kort for 600kr så gir dette kanskje et litt mer riktig bilde av hva man må betale for et system?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...