Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mastiff, takk for dine glimrende innføringer.

 

Lysten til å få på plass en HTPC er snart overmoden, men lommeboka mangler litt. Ellers gleder jeg meg til din omtale av blant annet NetRemote i neste artikkel. Lastet ned en prøveversjon, og må si det var topp å kunne styre musikkavspilling ved hjelp av min Qtek 9090.

Lenke til kommentar

Nok en strålende artikkel! Glimrende å bli overøst av kunnskap på denne måten. Riktignok vil det gjøres kraftige innhogg i lommeboka i umiddelbar framtid i form av PJ, Greyline duk, en god receiver og noen dugende høyttalere. Fruen i huset har en høne å plukke med hr. Mastiff da han dessverre holdes direkte ansvarlig for de kommende utgiftene, men jeg regner med at all kritikk stilner når godsakene er kommet på plass og kan tas i bruk. Enn så lenge håper jeg løpestrengen holder, slik at Mastiff beholder helse nok til å fullføre artikkelserien.

 

Det har vært noen kapitler nå med så mye info at jeg rett og slett ikke har hatt tid til å teste ut, håper å ta igjen litt i løpet av sommeren. Satte spesielt stor pris på at det er testet ut med VGA/scart-kabel, lurer på å gå til anskaffelse av en slik mens lommeboka ennå er åpen. Skal bruke en 29" Phillips CRT 4:3 i sameksistens med PJ, og man vil jo ha best mulig bilde. Testet å spille av VideoEssentials fra PC over s-video og sammenlignet det med avspilling fra....hmmm...en DVD-spiller til 500 fra Rimi... :innocent: og bildet var vanvittig mye bedre fra DVD-spilleren.

 

Så inntil videre; takk for gode artikler og fortsett det gode arbeidet! Ikke skjønner jeg hvordan du får tid med kjerring, unger og arbeid men det settes ihvertfall pris på av undertegnede.

:)

 

PS: Vet du hvordan man plasserer en Barco i i stua uten at fruentimmeret merker det? Ikke det at det er relevant akkurat nå, men senere kanskje...

Lenke til kommentar

Thanks a lot for the informative article. It is good you didn't put the whole article at once.... it is getting close to 250 printed pages now :)

 

Have some follow up questions.. as usually:

 

1.I do not have projector yet, so was happy to read you can see improved picture on the TV. I didn't quite understand why did you describe how to use RGB - > scart cable on Matrox and ATI , but not on NVIDIA (specifically 6600GT used in this project)???

 

2.Also in most cases you advice to use 25Hz X video frequency for PAL films. 75 Hz is advised to be used in most cases. I currently test all settings on LCD monitor that is set on 60 Hz as per manufacturers advice. Does that mean I do not see the best picture you can achieve? Would that help at all to change frequency of LCD to 75 Hz.

 

3. Is there good way to take a screen shot on specific video frame. I would like to take a picture of video frame with different settings and then compera them on the screen next to each other.

 

4. Is there a shortcut in ZP to enable and disable ffdshow during video playback?

 

Hope you will not run out of steam in this excellent overview. Like Muffinman suggested, would be great to hear tips on how to work on WAF, I am sure you went through that :)

Lenke til kommentar

Den Matrox løsninga for TV-ut, gjør den at man kan lese vanlig skrift tydelig i Windows eller f.eks. www.vg.no (med 96 ppt)? Mekker en miniITX-HTPC nå og hadde ikke hatt noe imot å hatt bedre kvalitet på diverse TV'er. :)

 

Ellers så er det serdeles godt arbeid med HTPC artiklene! A+++ :thumbup:

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Jeg venter nå på diverse deler som gjør at jeg skal få bygget meg en media-pc, og har jo lurt veldig på hvordan jeg skal få signalene over til en vanlig TV, i den forbindelse kom jeg over dette kabelsettet hos Elkjøp før jeg leste artikkelen til Mastiff, er det noen som vet om dette utgjør samme nytte?

Hvis ikke man kan bruke scart overgang er da eneste løsning å koble gjennom s-video ingangene?

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar

Ja. Uansett om s-videosignalet går gjennom en s-videokabel eller en scartkabel vil signalet være det samme. Scart er bare navnet på denne typen kontakter/kabler, men en fullkoblet scartkabel har muligheten til å overføre RGB-signaler, i tillegg til kompositt og s-video. Det er ingen muligheter til å få RGB ut fra s-videoutgangen på skjermkortet.

Lenke til kommentar

Den VGA til scart kabelen det er snakk om i artikkelen, for meg ser det ut som en ren kabel uten aktive komponenter. Er det da noen som kjenner til noe koblingskjema for disse kontaktene. Jeg har ingen problemer med å lodde sammen noe slikt, men jeg finner ikke "oppskriften". Noen som har noen tips til link?

 

Forresten atter en fin guide Mastiff! Har tilfeldigvis X600 kort i min htpc, med vga til projektor.

Men med composit til tv, som er den jeg bruker mest. Kvaltiteten er ikke håpløs, men kunne vært bedre, så det er fristende og teste scart oppsettet ;)

Lenke til kommentar

Ah! Tusen takk Rikky, det så veldig veldig bra ut. :thumbup:

 

Har sett noen slike prosjekter på nettet før, men da har det vært en del aktive komponeter, uten videre forklaring enn skjema. Det jeg ser her nå er at dette trengs for og samkjøre H og V sync hvis man skal bruke annet enn ATI, dette har ikke fremkommet de steder jeg har sett før. Jeg har som nevnt X600, så dette skulle være perfekt.

 

En ting jeg ikke har vært borti, var det som het "RealVNC server", men om jeg forsto det rett, var dette ment som et sikkerhets tiltak i tilfelle man gjorde feil med Power strip, og ikke hadde skjermbilde lenger... Dette er sikkert en god ide om man følger mastiff's guide og kjøper kabel også.

Faren er vel absolutt tilstede for at i det øyeblikket man trykker OK på de nye verdiene, er det "god natt" :ermm:

 

Jeg kjører eksternt skrivebord til htpc fra de andre, så jeg håper og tror det vil gjøre samme nytten hvis uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
tZar Skrevet 31/05/2005 : 10:20

  Ev en svensk guide:

http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/ 

Takker. Men da dukket det opp en nytt usikkerhetsmoment, man må ha en tv som støtter RGB gjennom scart (de fleste etter 1990 står det) Min tv er veldig gammel, så det er dermed ikke selvsagt at den støtter dette. Er det noen grei måte å sjekke dette, eller må jeg sjekke med produsent?

Lenke til kommentar

Lurer på om det svarer seg å kjøre en slik kabel på en veldig gammel tv. Den kan jo gjerne være slitt og ha behov for fokusjustering mm., så med mindre den er i svært god forfatning ville jeg satset på å legge kabelpengene i en ny tv og heller bruke simplere signaloverføring....mulig det vil gi bedre bilde.

Lenke til kommentar
tha stoffi Skrevet 01/06/2005 : 00:44

  men hvordan vil det bli med bruk av Nvidia kort?

Jeg skal ikke påstå at jeg VET så fryktelig mye om det, men om du tar en titt i den første linken jeg fikk (den postet av Rikky) ser det ut til at man da trenger litt elektronikk på kabelen, noe med og merge H og V synch, for å få det til på Nvidia...

 

Og Muffiman; du har absolutt et poeng, tv'n er grei for alderen, men jeg ser jo at særlig Windows nettsider osv er en smule flimrete, og det er nok ikke bare pga dårlig overføringskabel...

Men nå var jo min plan og lage dette selv, så det vil jo ikke koste stort mer enn en god del jobb. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...