Gå til innhold

Harddisk-erstatter fra Samsung


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yess! Dette er interresant. Aksesstiden på flash er nok som vanlig ekstremt mye bedre enn på tradisjonelle harddisker, og transferrate så jammen imopnerende bra ut også. Ytelsemessig tror jeg den kommer til å banke Raptor grundig i generell OS-ytelse.

 

Da venter jeg bare på prisen. Jeg trenger ikke mer enn 8GB så jeg regner med at prisen kan komme under 3000kr på en slik.

 

En fin ting med denne er at man ikke trenger Windows Longhorn slik som den hybridløsningen Samsung planla sammen med Microsoft.

Lenke til kommentar

Riktig som du sier der sylteagurk. De tåler ekstremt mye mer. Er snakk om 1000 G eller noe sånt, og det er sikkert når det er fare for at loddingene til flash-brikkene løsner... ;) Men de som sier at laptopen vil gi null støy med denne disken tar litt feil (sett bort ifra viftene). Laptopen min lager faktisk en del høyfrekvente lyder fra hovedkortet, og det samme gjør den stasjonære...

 

Stonescream: Omtrent all effekt går over i varme både i en harddisk og en flashdisk, så denne vil utvikle mye mindre varme enn en harddisk.

 

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor de bruker flash minne, pga. begrenset antall overskrivninger. På PDA'er brukes det vanlig SD-Ram. Ulempen er selvfølgelig at de hele tiden må ha strøm, men PDA'er holder på dataene i et par uker. I tillegg er jo vanlig ram veldig mye raskere.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
For slikt flashminne måler man gjerne levetiden i antall overskrivninger, meg vitende,

 

Man bør da være påpasselig med swap, om mulig unngå dette, da swapfila/partisjonen skrives til ganske hyppig etter sigende.

Regner med at de har ok levetid om de selger det komersielt. Uansett er det jo nesten null stress å holde backup av 16 gig, hovedproblemet er vel at du må sende den inn for retur.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ingen bevegelige deler betyr null støy

Hvilken betydning får dette med tanke på at enheten kan feile o.l.? Vil ingen bevegelige deler si at enheten ikke vil være like utsatt for feil som dagens disker?

Det tror jeg er for tidlig å si noe om. Flash har også en feilrate som avhenger av slitasje. De er ofte bare godkjent for opp til et vist antall skrivesykluser per minnecelle. Så det kan hende de også vil feile etter hvert. Men de vil nok utvilsomt tåle mer røff behandling, som å mistes i bakken under drift og høye kabinetttemperaturer.

 

Jeg håper disse kommer med SATA-tilkobling for da trengs det ingen adaptere for å bruke de i stasjonære PCer. NB. legg merke til at NCQ ikke vil ha noen ytelsemessig effekt på disse SSD-ene. Aksesstiden er likevel så kort at det ikke vil gi noen gevinst å ornde aksessene i noen bestemt rekkefølge.

Lenke til kommentar

Jeg synes i alle fall det er spennende å se at det skjer ting på Flash-fronten om dagen, og at flere produsenter har begynt å tenke på dette som alternative løsninger til standar HDD's... Hvis flere satser på R&D på dette området er sjansen større for at markedet vil se raskere, billigere og ikke minst STØRRE disker av denne typen med tiden...

Lenke til kommentar
varme?

 

dersom mye rask trafikk, vil vel det bety noe varme, men siden effektforbruket var så lite blir det kanskje ikke noe problem?

 

bra utvikling det her.

Stømforbruket på Samsungs nye disk skal være under 5% av en konvensjonell harddisk.
Jeg antar de mener effektforbruket her.

 

Effektforbruk og varmeproduksjon er to sider av samme sak. Dvs. all effekt går over i varme. Siden denne bruker 1/20 av effekten som vanlige harddisker gjør så vil den også utvikle 1/20 av varmen som vanlige harddisker gjør. Så om den vanlige harddsiken din ligger på 20°C over temperaturen i lufta i kabinettet ditt så kan du regne med at SSDen ligger på ca 1°C over temperaturen i lufta i kabinettet. (Litt forenklet med ganske korrekt).

 

Siden harddisker bare er spesifisert for driftstemperaturer opp til 60°C og flash er spesifisert for opp til hele 125°C driftstemperatur og 150°C oppbevaringstemperatur så vil den naturlig nok tåle mye mer temperaturmessig. F.eks vil en kabinettemperatur på ca 123°C gjøre at flasbrikken ligger innenfor spesifikasjonene. For harddisker må man ofte ha kabinettluft på under 40°C for å overholde spesifikasjonen på max 60°C.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette gleder jeg meg til!

 

Er det størrelsen som gjør at samsung ikke plassérer flere enn 16 minnemoduler i harddiskene? M-Systems har laget en flash-harddisk på hele 176 GB, hvordan er denne i forhold?

 

Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe en bærbar pc med slik harddisk på 16 GB, og ha en ekstern disk i tillegg.

Lenke til kommentar
Jeg synes i alle fall det er spennende å se at det skjer ting på Flash-fronten om dagen, og at flere produsenter har begynt å tenke på dette som alternative løsninger til standar HDD's... Hvis flere satser på R&D på dette området er sjansen større for at markedet vil se raskere, billigere og ikke minst STØRRE disker av denne typen med tiden...

Størrelse ser jeg ikke på som noe problem. Jeg hadde sikkert klart meg med 4GB, men foretrekker nok 8GB-modellen for å ha romslig med plass til mye programmer. Det er sikkert andre enn meg om trenger 16GB eller mer til OS'et. Men jeg har ikke tro på at flash vil overta som lagringsplass for brukerfiler. Til det er det alt for stort sprang mellom pris/kapasitet opp til harddisker. Harddisker i 3,5" formatet koster rundt regnet bare en hundredel for samme lagringsplass. Dette forspranget kommer neppe flash til å ta igjen med det første (og sikkert ikke de neste 10 årene heller).

 

Så jeg tror nok at flash vil begrense seg til ganske lave kapasiteter og dermed hovedsaklig til bruk som lagringsplass for OS og programmer. Lagringsplass for litt større mengder data blir nok fortsatt å ligge på harddisk, enten i samme PCen eller i en NAS-løsning i nettverket eller i eksterne servere.

Lenke til kommentar

Digg digg digg! Dette er hva jeg har ventet på. Det finnes en del flash disk systemer i dag også men de koster flesk. Hvis man får noe konkurranse på dette så presses nok prisene ned i noe spiselig her også.

 

Ca 8 GB burde holde til en systemdisk til OS og de viktigste programmene som trenger hastighet i oppstarten. Ellers så stapper man sine gamle harddisker i en server og setter opp et gigabit ethernet så har du tilgang til all data man måtte trenge.

 

Swapping til disk bør man jo da disable og heller investere i 2 GB systemminne slik at man har så man klarer seg.

 

Flash minne har også svært rask accesstid så det vil nok gå unna å boote mot en slik sak som dette.

 

Til en Mediapc i stuen er dette også topp, der klarer man seg sikkert med 2 GB til OS og diverse programvare. All media har man så tilgjengelig på en server.

 

Alt som kan redusere støy er velkommen teknologi! :)

Lenke til kommentar
Ingen bevegelige deler betyr null støy

Hvilken betydning får dette med tanke på at enheten kan feile o.l.? Vil ingen bevegelige deler si at enheten ikke vil være like utsatt for feil som dagens disker?

Det tror jeg er for tidlig å si noe om. Flash har også en feilrate som avhenger av slitasje. De er ofte bare godkjent for opp til et vist antall skrivesykluser per minnecelle. Så det kan hende de også vil feile etter hvert. Men de vil nok utvilsomt tåle mer røff behandling, som å mistes i bakken under drift og høye kabinetttemperaturer.

 

Jeg håper disse kommer med SATA-tilkobling for da trengs det ingen adaptere for å bruke de i stasjonære PCer. NB. legg merke til at NCQ ikke vil ha noen ytelsemessig effekt på disse SSD-ene. Aksesstiden er likevel så kort at det ikke vil gi noen gevinst å ornde aksessene i noen bestemt rekkefølge.

LEVETID:

 

Postene får meg til å tenke på problemet. Jeg sitter igjen med 2 ubesvarte spørsmål.

 

1. Om sånne SSD enheter også har en slags partisjonstabell med tilhørende tabell for bad blocks som harddisker har?

 

2. Hva skjer hvis cellen eller hva det heter i flash minne går i stykker? Vil en sitte igjen med en totalt ubrukelig enhet på grunn av dette, eller vil en tabell kunne lagre den ødelagte biten av minne, og unngå å skrive til dette stedet for all overskuelig fremtid?

 

(Kan også spørre om det er begrensninger slik som på harddisker at tabellen kan gå full slik at SSD enheten må kasseres slik som hos harddisker, harddisker har den fordelen at de kan gjøres "low level format" på - selv om dette ikke hjelper mange minuttene for videre bruk, da du enten må velge å kjøre med feil på harddisken, eller at verktøy du kjører på harddisken merker av feltene i tabellen igjen. Men med siste variant står du jo like langt fordi tabellen blir fylt til randen.)

:ermm:

Lenke til kommentar

G: Ja, hver flash-brikke har innebyggede ekstra rader som er klare til å taes i bruk i det noen rader blir defekte. Men dette ligger ikke i noen partisjonstabell. Dette er innebygget i selve brikken og firmwaren på selve brikken. Hver gang en rad blir defekt så merkes raden som defekt for alltid mens en reserverad hentes frem og brukes i stedet for. Dette fungerer akkurat som reservesektorer gjør på harddisker. Det er helt transparent for OS'et. OS'et vil ikke vite noen ting om hva brikken gjør internt akkurat som på moderne harddisker. (Virituell adressering har vært enerående på harddisker siden de var under 512MiB)

 

Flash-brikkene har også et system for virituell adressering slik harddisker har. Dvs. at OS'et ikke trenger å vike unna den feile raden. Den virituelle adresseringen sørger også for at skrivekommandoene fordeles jevnt ut over brikken slik at ikke samme blokkene skrives til hele tiden. (f.eks om swap-fila havner på samme virituelle adresse hver gang man starter PCen) Dette gjør at enkelte områder av brikken ikke vil slites fortere ut enn andre deler av brikken.

 

Ja, det er begrenset hvor mange ekstra rader det er. Dersom alle radene fylles opp så hjelper det ikke med "low-level format". Da vil man sikekert få en S.M.A.R.T.-feilmelding slik som på harddisker slik at man får litt forvarsel om når disken bør byttes ut.

 

Edit: Alt dette skjer automatisk både på harddisker og flash så man trenger ikke noe program eller andre tiltak for at oppryddingen og S.M.A.R.T.-sjekken skal skje.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...