Gå til innhold

HD DVD-ROM på 45 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

andre1: Hvor stor er overføringsastigheten på de to standardene? Og hva er den på innhold som er HD 1080p?

 

pertm: Jeg vil nok også tro at holdbarheten synker med økende datatetthet. Akkurat som det gjorde ved overgangen fra CD til DVD. Kjør kvalitetssjekk på CD og DVD rett etter brenning og sammenlign med ett år senere. Da har kvaliteten på DVD-informasjonen sunket mye mer enn på CD'en. Forutsatt at de har blitt oppbevart på samme måte. Heldigvis er det noe som heter feilsjekk som korrigerer de fleste feilene, men det er grenser for hvor mye feilsjekken klarer å håndtere så DVD-plater vil bli raskere ødelagt enn CD-plater.

Lenke til kommentar

meiningslaust å drive slike kappløp når vanlige dvd DL plater er so svin dyre fortsatt... når dei 45-50GB platene blir lansert so er vel disk storleiken komt til omtrent 1TB... elles so må platene ligge på rundt 400-500kr for at hdd produsentene ikkje skal gå med store tap...

Lenke til kommentar
meiningslaust å drive slike kappløp når vanlige dvd DL plater er so svin dyre fortsatt... når dei 45-50GB platene blir lansert so er vel disk storleiken komt til omtrent 1TB... elles so må platene ligge på rundt 400-500kr for at hdd produsentene ikkje skal gå med store tap...

Hva er det du snakker om? det ksoter jo allerede rundt 200 kroner for 50 gb med HD-kapasitet, og prisen går jo ned hele tiden. I tillegg har slike media alltid vært billigere enn HD.

 

AtW

Lenke til kommentar
meiningslaust å drive slike kappløp når vanlige dvd  DL plater er so svin dyre fortsatt... når dei 45-50GB platene blir lansert so er vel disk storleiken komt til omtrent 1TB... elles so må platene ligge på rundt 400-500kr for at hdd produsentene ikkje skal gå med store tap...

Hva er det du snakker om? det ksoter jo allerede rundt 200 kroner for 50 gb med HD-kapasitet, og prisen går jo ned hele tiden. I tillegg har slike media alltid vært billigere enn HD.

 

AtW

med HD meiner du HardDisk eller High Defenition?

 

370kr er den billigaste 40GB disken eg finner so eg tipper at dei platene vil ligge høgt i pris når dei kjem 400-500kr var kanskje litt høgt emn 300-400kr trur eg ikkje er so urealistisk...

Lenke til kommentar

Han mener sikkert at det allerede koster 200kr for 50GB med HardDisk-kapasitet: 200 GB koster fra 750kr, altså 187,50 per 50GB. I tillegg så har harddisker en rekke fordeler som lagringsmedie over det optiske lagringsmedier har. Dvs. disse platene på 45 eller 50GB må nok langt under 200kr for å bli attraktiv. Hvis de ikke kommer før 2006 så må de nok godt under hundrelappen også. Egentlig bør ikke det være så vanskelig å lage en plastplate i mange lag svært billig på grunn av svært enkel produskjonsteknikk så de kommer nok ned i noen få kroner per stykke når produsentene er ferdig med å melke markedet. (slik de er med CD-R og DVD +/- R i dag.)

Lenke til kommentar
Han mener sikkert at det allerede koster 200kr for 50GB med HardDisk-kapasitet: 200 GB koster fra 750kr, altså 187,50 per 50GB. I tillegg så har harddisker en rekke fordeler som lagringsmedie over det optiske lagringsmedier har. Dvs. disse platene på 45 eller 50GB må nok langt under 200kr for å bli attraktiv. Hvis de ikke kommer før 2006 så må de nok godt under hundrelappen også. Egentlig bør ikke det være så vanskelig å lage en plastplate i mange lag svært billig på grunn av svært enkel produskjonsteknikk så de kommer nok ned i noen få kroner per stykke når produsentene er ferdig med å melke markedet. (slik de er med CD-R og DVD +/- R i dag.)

ok... å produsere platene er jo greitt nok at det billig, men utvikling av teknologien blir ofte litt gjenspeila i prisen til media. største problemet med så store plater er jo feilskriving/lesing. å utvile ein tilnærma feilfri fysisk skrive for media som må brenne data so tett som det blir dei platene er ikkje akkurat billig. når ein brenn cd plater so er jo eigentlig det plass til masse meir enn plata er oppgitt til men mesteparten av plassen brukes for feilhåndtering av skrivefeil...

 

under hundrelappen ? nja... vil vel gå ei stund før du kan få tak i DVD DL plater for ein grei pris som 20-30kr, og det tok lang tid før dei platane kom under 100kr grensa... det blir vel det samme med blue ray/hd plater, teknologien og brenner kjem mens me må vente på platene... og når dei platene kjem so begynner det å bli ny utvikling av ting slik at det ikkje blir ein skikkele standard...

Lenke til kommentar

ghost7: Greit nok at utvikling koster, men de kan fortsatt ikke sette prisene så høyt at alternativene vil utkonkurrere dem totalt. Vitsen med utvikling må jo være fremgang, slik at kundene føler de får mer for pengene og dermed velger dette. Utvikling går også på det å redusere produksjonspriser for å gi et tilsvarende produkt for en lavere pris. Poenget med utvikling er jo ikke utviklingen i seg selv, men fordelene det skaper. Jeg kan ikke se at noen av disse formene for utvikling har skjedd her. Det vil si at jeg ikke føler jeg får mer for pengene for det nye produktet og da vil jeg ikke være med på å betale for utviklingen av det.

 

Enten har de med å gi meg mer for pengene eller så holder jeg meg til "god gammel teknologi" som i dette tilfellet vil være langt bedre på mange områder til en lavere pris.

 

Jeg vil gå så langt at jeg vil påstå at HD DVD-rom og Blue-ray ikke er modne teknologier før prisen per GB er langt lavere enn på harddsiker, kanskje halvparten. (Husk: man må jo kjøpe mer enn bare mediet, man må jo kjøpe brenneren også. Pluss at man må godta alle svakhetene som lav holdbarhet, lav kapasitet per plate sammenlignet med harddisker, kun engangs skrivemulighet, ekstremt treg aksesstid, uoversiktligheten når man har mange medier osv)

Lenke til kommentar
Både Blu-ray og HD-DVDs originale spesifikasjoner sa at 1x bitrate ville være 36Mbps(eller 36.5Mbps). Ifølge http://www.blu-ray.com/faq/#3.2 så ser det ut som at Blu-ray har økt denne til 54Mbps. Litt raskere enn DVD m.a.o. :)

Det høres bra ut til å være video. Men det blir fortsatt veldig tregt i forhold til harddisk (4,5 MB/s for Blueray og ca 35-70 MB/s for harddisker)

 

F.eks vil det med denne hastigheten (1x = 36Mb/s = 4,5MB/s) ta 10.000 sekunder å fylle 45GB. 10.000 sekunder = 2 timer og 3 kvarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...