Gå til innhold

AMD vil støtte DDR2 i 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dette er en av ulempene med integrert minnekontroller, dvs at det er mye vanskeligere å følge med utviklingen på minnesiden.. Det er jo litt bekymringsverdig ettersom dette ser ut til å være ett av de områdene man har satt inn ressurser på de siste årene; å øke ytelsen på minnet.

 

Selv har jeg aldri vært tilhenger av å integrere for mange elementer i samme komponenter, det gjør somregel utskifting mye dyrere.. Dog er vel ikke A64 dyre, så enten taper AMD penger eller så tjener Intel mye :)

Lenke til kommentar
Det har enda ikke blitt bekreftet hvorvidt sokkel M2 vil være pinne-kompatibel med dagens 940-sokkel.

Socket M2 er vel det samme som Socket 1207. Hvis det stemmer så kan den umulig bli pinkompatibel med Socket 940.

 

Furyfax: Jeg tror det vil ta litt lengre tid før de går over fra Socket 754 til Socket S1 for Sempron og Turion64, kanskje et halvt år lengre tid.

 

Vel vil tro at DDR500 blir snart den nye standaren hos AMD.
Ja, det ryktes at dette kan bli en mellomløsning før Socket M2 kommer på markedet om et år.

 

Forøvrig så har det gått noen rykter om at kanskje Socket M2 og de nye CPU'ene for Socket M2 vil støtte både DDR2 og DDR3, men det ser ikke slik ut når de ikke nevner det med et ord. Dermed blir det trolig "bare" DDR2-støtte.

Lenke til kommentar
Siden det nevnes at det ikke er sikkert at M2 sokkelen vil passe 940 sokkelen, så antar jeg at dette er en opteron ettefølger...eller hur ?

M2 skal ha 1207 pinner. Tviler på at den er så veldig kompatibel med s940 :tease:

 

Oups. for sein :cry:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Siden det nevnes at det ikke er sikkert at M2 sokkelen vil passe 940 sokkelen, så antar jeg at dette er en opteron ettefølger...eller hur ?

Nei, jeg tror M2 skal overta for både Socket 940 og Socket 939. Men jeg er litt mer usikker på om den vil overta for Socket 754 siden jeg tror Socket S1 kan overta for den etter hvert. Artikkelforfatter tror at Athlon64 X2 blir de første CPU'ene til Socket M2, og de vil vel fylle segmentet fra mid-end til high-end desktopCPU'er. (ca 2500-8000 kr)

 

Hovedkort med denne sokkelen vil kreve en strømstyrke på opptil 95A, noe som er litt høyere enn dagens kort (80A).

Dette tyder vel bare på at AMD forbereder lavere spenning for den sokkelen. Trolig en forberedelse til 65nm som er ventet i løpet av 2006. Det er mulig de lanserer 65nm og Socket M2 samtidig. 65nm er ventet å kjøre på ca 0,9 til 1,1V. (0,93V*95A = ca 89W, og 1,1V*95A = 105W, som er lik de termiske spesifikasjonene til dagens CPU'er)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

In year 2006, AMD hopes to move on to DDR2 with the introduction of Socket M2 as the mainstream. Socket M2 uses the PGA packaging similar to the Socket 939. As some people thought that M2 is thousand over pins, it is actually 940 pins. The bad thing about it is that it is incompatible with existing socket 940 Opterons.

 

On the other hand, there is another Socket type known as Socket S1 which is for the mobile processors. Again, the number of pins drops from existing 754 pins to 638 pins.

With this in mind, that would mean it is time to change socket types by year end. Would that also mean that we shall see more upgradable socket boards in the near future. I bet that is very likely.

 

http://www.ocworkbench.com/news.stm ???

 

DDR3 minne snart klar ?

http://www.xbitlabs.com/news/memory/displa...0218041035.html

 

Samsung quoted market research firm IDC as saying that the first DDR3 DRAMs will be sold in 2006 and that the DDR3 will represent 65% of the entire DRAM market in 2009.

 

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050422004356.html

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Hovedkort med denne sokkelen vil kreve en strømstyrke på opptil 95A, noe som er litt høyere enn dagens kort (80A).

Dette tyder vel bare på at AMD forbereder lavere spenning for den sokkelen. Trolig en forberedelse til 65nm som er ventet i løpet av 2006. Det er mulig de lanserer 65nm og Socket M2 samtidig. 65nm er ventet å kjøre på ca 0,9 til 1,1V. (0,93V*95A = ca 89W, og 1,1V*95A = 105W, som er lik de termiske spesifikasjonene til dagens CPU'er)

Evnt at det åpner for 105w++? Skal ikke se bortifra at AMD må høyne sine termiske specs for å øke ytelsen etterhvert.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor socket 939 er mer framtidsrettet enn socket 754, når ingen av dem inngår i AMD sine utviklingsplaner? Det er vel mest framtidsrettet å vente til 2. kvartal neste år, dersom man er passelig fornøyd med den PC´en man har nå. Eller....?

 

Det jeg mener, er at verken socket 939 eller 754 passer til AMD´s planer for støtte for DDR2, og da er det ikke mye framtid for noen av dem.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvorfor socket 939 er mer framtidsrettet enn socket 754, når ingen av dem inngår i AMD sine utviklingsplaner? Det er vel mest framtidsrettet å vente til 2. kvartal neste år, dersom man er passelig fornøyd med den PC´en man har nå. Eller....?

 

Det jeg mener, er at verken socket 939 eller 754 passer til AMD´s planer for støtte for DDR2, og da er det ikke mye framtid for noen av dem.

Hehe ! ja... Har sett en del hysteriske meninger om Socket 939 levetid her i forum..... ;)

 

Leste på nettet et eller annen plass at Socket 939 fases ut i slutten av neste år.

Kommer tilbake når jeg finner den siden. ;)

Lenke til kommentar
he, dere må ikke glemme kopirettigheter når dere "låner" bilder og tekst fra andre nettsteder... :) PCper var ikke så begeistret; "this file is stolen from PCper".  :yes:

Bare å skaffe seg en skikkelig brwoser, så kan man stjele uten å bli plagd av slikt :)

 

Uansett, liker ikke lanseringsdatoen på q02 i 2006, jeg vil ha socket M2 før, helst lenge før, det.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg mener det vil være mer fremtidsrettet av AMD å gå over til DDR3 med en gang i stedet for å sinke etter Intel og komme DDR2 lenge etter at de har lansert det. En bedre løsning for AMD tror jeg vil være å lansere DDR500 som en mellomløsning og lansere DDR3-minnekontroller så snart dette blir tilgjengelig.

 

Jeg har hele tiden vært litt skeptisk til DDR2/AMD, men på en annen side så har ikke AMD pleid å dytte på kundene sine det nyeste av det utestede, dyre nye. Den biten har Intel stått for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...