Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, her var det mange godbiter. Blandt annet 2-3 tips til oppsettet av windows som jeg ikke hadde tenkt på før men irritert meg over (søkefunksjonen, menylinjene i explorer og totalfjerning av Windows messenger)

 

Sikkerhetskopi-delen skummet jeg bare raskt gjennom siden jeg bruker Norton Ghost til det samme formålet.

 

Men ett lite spørsmål: Jeg liker å organisere filene mine på min egen måte og liker ikke barnehagetanteopplegget der Microsoft ønsker å rydde opp etter meg og legge filene i mappene "Mine dokumenter", "mine bilder" osv. Jeg foretrekker å holde orden i rotet selv og da blir det for dumt at noen "rydder" i mitt rot uten min tillatelse. Ok, over til spørsmålet: Hvordan fjerner jeg helt "mine dokumenter" og undermappene. Jeg ønsker ikke så se snurten av disse i explorer eller noen andre plasser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fin artikkel, men at det aldershjem designet er noe raskere å bruke enn det nye riktig oppsatt er jeg uenig om.

 

Mulig at det er bare du som ikke liker forandringer.

 

Personlig får jeg noia når noe har satt utseendet til win2k på en XP maskin. Blir som å putte T-ford karoserri på en Ferrari.

Lenke til kommentar

synes denne artikkelen ble litt for mye preget av personelige preferanser.. det er tydelig at Mastiff er en av de gode gamle gutta som trives best med ting slik de var og ikke liker forandringer.

 

kjenner mange av dem, de som fortsatt kjører win2k stil og den gamle layout'n på startmenyen.

 

selvfølgelig er slike ting uvant den første uka, men det er jo ingen tvil om at brukergrensesnittet er blitt bedre.

 

men uansett, noen gode punkter hadde han jo. :)

Lenke til kommentar
synes denne artikkelen ble litt for mye preget av personelige preferanser.. det er tydelig at Mastiff er en av de gode gamle gutta som trives best med ting slik de var og ikke liker forandringer.

 

kjenner mange av dem, de som fortsatt kjører win2k stil og den gamle layout'n på startmenyen.

 

selvfølgelig er slike ting uvant den første uka, men det er jo ingen tvil om at brukergrensesnittet er blitt bedre.

 

men uansett, noen gode punkter hadde han jo. :)

Det er jo i mine øyne ganske stor tvil om at den nye startmenyen og kontrollpanelet er bedre. Og jeg har aldri brukt win2k på min hovedmaskin.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
du sparer både på cpu og ram om du velger det litt gammeldagse og stilrene designet. jeg kommer ikke til å skifte til det "nye" winXPdesignet i alle fall:)

Det er snakk om noen få MB og en liten prosent av en CPU på 1GHz, noe de fleste har overskudd nok til.

 

(Jeg hadde en PentiumII 333MHz med 96MB ram, 4GB harddisk og WinXP. Der var det absolutt et stort poeng å bruke Win2000-utseendet.)

Lenke til kommentar
du sparer både på cpu og ram om du velger det litt gammeldagse og stilrene designet. jeg kommer ikke til å skifte til det "nye" winXPdesignet i alle fall:)

Det er snakk om noen få MB og en liten prosent av en CPU på 1GHz, noe de fleste har overskudd nok til.

 

(Jeg hadde en PentiumII 333MHz med 96MB ram, 4GB harddisk og WinXP. Der var det absolutt et stort poeng å bruke Win2000-utseendet.)

jupp, men hemmeligheten til en stille htpc er lavt effektforbruk = lav hastighet på cpu. det er nok ikke så viktig nå som det var for 4-5 år siden, men det er en faktor jeg fremdeles tar hensyn til når jeg setter opp winXP.

Lenke til kommentar
Jeg går også tilbake til Classic style og bruk av list view.

Smak og behag. Jeg velger også Classic view i Explorer, men ikke i Windows. Der bruker jeg WinXP Silver, med dobbel høyde på startlinja. Da plasserer hurtigknappene og system tray-ikonene seg mye mer kompakt inn til sidene og det er lettere å ha oppe mange programmer på oppgavelinja samtidig uten at de skal gruppere seg sammen. I stedet for skjul oppgavelina så lar jeg den være øverst alltid. Videoavspillerprogrammer legger seg likevel oppå. Ellers så bruker jeg alltid "detail view" i Explorer fordi jeg ofte veksler på å sortere etter filtype, størrelse, navn, ser på egenskaper osv.

 

Mozilla Firefox har jeg satt opp omentrent som mastiff har med Windows Explorer. Dvs. legge alt inkludert URL på en linje, og bruke små ikoner uten tekst.

 

En annen ting som sparer CPU og gjør ting mer responsivt, men som jeg ikke kunne se at mastiff nevner er det å gå fjerne animerte menyer (fade/slide-effektene) og evt så av kantutjevning på skrifter. (passer ikke når man skal lese liten tekst, men er fint for å spare litt CPU på en HTPC)

Lenke til kommentar
Men ett lite spørsmål: Jeg liker å organisere filene mine på min egen måte og liker ikke barnehagetanteopplegget der Microsoft ønsker å rydde opp etter meg og legge filene i mappene "Mine dokumenter", "mine bilder" osv. Jeg foretrekker å holde orden i rotet selv og da blir det for dumt at noen "rydder" i mitt rot uten min tillatelse. Ok, over til spørsmålet: Hvordan fjerner jeg helt "mine dokumenter" og undermappene. Jeg ønsker ikke så se snurten av disse i explorer eller noen andre plasser.

Dette irriterer meg også grenseløst. Er det noen måte å forandre på det? Gjøre så windows bruker feks. D:\Bilder som default mappe for bilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...