Gå til innhold

Nvidia leverer SLI for Pentium 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men har Intel en rask nok CPU til å passe sammen med SLI da... To 6800 Ultra kort krever mye av CPU'n, og i mange tilfeller må man opp i høy oppløsning for å se forskjellen fra ett kort. Som alle vet er selv en Athlon64 3000+ raskere i de fleste spill enn en Pentium4 på 3.8 GHz er. Men klart at i situasjoner der bare skjermkortet er flaskehalsen, så vil jo SLI for Intel også være bra. Eller hva mener dere andre?

Lenke til kommentar

Den eneste fordelen som jeg kan se er at man får multimediaytelsen til en pentium på samme plattform som SLI. En ytelsesøkning på 22% når man setter inn det andre 6800 Ultra kortet er jo svært lite sett i forhold til et Athon 64 system.

 

Om dette skyldes Intel cpu+nForce chipset er en mulighet. Intel yter best på sine egne brikkesett, men det er sikkert en kombinasjon av grafikkytelse og tredjeparts brikkeprodusent.

 

Står litt mer her:

http://www.hexus.net/content/reviews/revie...mlld19JRD0xMDY1

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Bra at Intel-brukere også kan bruke SLi. Resultater jeg har sett på nettet viser identisk, og noen ganger litt bedre ytelse enn Intel sitt 925XE chipset som regnes som high end for Intel nå.

 

Ellers får jo Intel-brukere tilgang på mye god funksjonalitet, noe av dette kommer jo i Intel sin nye ICH7. For eksempel SATA-II kontroller med NCQ, støtte for bootbar RAID5. Kan jo også nevne nVidia sin GigabitEthernet med hardware branvegg.

 

Minnekontrolleren til nVidia var veldig effektiv på Athlon (K7) platformen, og det er en her også. Ytelsen er faktisk bedre enn Intel sin kontroller...

 

Stabiliteten gjenstår å se, den har iallefall ikke vært noe problem for meg på AMD-platformen (nForce3 250Gb og nForce4 SLi)

 

Tror nok ikke det er så lang tid før Dell begynner å selge SLi i demmes high-end systemer... ;)

 

Her er linker til tester:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzU1

Our expectations for the nForce 4 SLI Intel Edition chipset were high, and they were either met or exceeded. In terms of performance, the nForce 4 exploited its faster memory bus in 3D games and we still think there is a special relationship between NVIDIA chipsets and NVIDIA GPUs, however we have no measure of that. In our application testing in terms of movies and music, the nForce 4 SLI did just as good if not better than the Intel 925XE

 

http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm...cleid=658&cid=3

NVIDIA's nForce 4 SLI Intel Edition performed very well throughout our battery of benchmarks. Whether our nForce 4 SLI Intel Edition's system memory was clocked at DDR2-667 or DDR2-533 speeds, it performed on-par with, or slightly better than, a similarly equipped system that was outfitted with an enthusiast-class motherboard based on Intel's i925XE chipset.
Lenke til kommentar
Raptor,06/04/2005 : 10:37] Her er linker til tester:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzU1

Meget interessant test som viser at nForce4 SLI for AMD yter vesentlig bedre enn nForce4 SLI for Intel, samt at nForce4 SLI for Intel igjen yter vesentlig bedre enn Intel 925XE. Imponerende å se at NVIDIA i sitt andre forsøk (første forsøk var nForce1 for XBox) på å lage brikkesett for Intel-plattformen har klart å slå Intel så grundig på hjemmebane. Nå gjenstår det bare å se hvor mange hovedkortprodusenter som kommer med støtte for dette brikkesettet og hva prisen blir...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Raptor,06/04/2005 : 10:37] Her er linker til tester:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzU1

Meget interessant test som viser at nForce4 SLI for AMD yter vesentlig bedre enn nForce4 SLI for Intel, samt at nForce4 SLI for Intel igjen yter vesentlig bedre enn Intel 925XE. Imponerende å se at NVIDIA i sitt andre forsøk (første forsøk var nForce1 for XBox) på å lage brikkesett for Intel-plattformen har klart å slå Intel så grundig på hjemmebane. Nå gjenstår det bare å se hvor mange hovedkortprodusenter som kommer med støtte for dette brikkesettet og hva prisen blir...

Nå koster jo en FX55 dobbelt så mye som en P4 3.6, så det det skulle jo bare mangle.

 

priser hentet fra komplett

FX55 7000

P4 560J (3.6) 3500

Lenke til kommentar
Det som kan bli spennende å se er om nVIDIA klarer å matche Intel når det kommer til stabilitet og kvalitet på chipsettene. Der har jo Intel alltid vært så å si best i klassen.

Helt enig. Nvidia har store driver problemer, spesielt IDE driverene gir kompatibilitetsproblemer med flere DVD-brennere og programmer.

 

Skulle gjerne sett SLI osv på intel plattformen, men vil ikke ha de bakdelene som nvidia brikkesettet gir.

 

Holder meg til intel brikkesett enda.

Lenke til kommentar
Nå koster jo en FX55 dobbelt så mye som en P4 3.6, så det det skulle jo bare mangle.

 

priser hentet fra komplett

FX55 7000

P4 560J (3.6) 3500

Joda, men P4 EE 3.73GHz som de egentlig skulle teste med er enda dyrere enn Athlon 64 FX-55 igjen så da er du like langt. Og hvem kjøper P4 560J nå som P4 660 er ute? En bedre sammenligning hadde trolig vært Athlon 64 4000+ vs. P4 660, og der er faktisk førstnevnte rimeligst ifølge priser hentet fra Komplett :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt flest hovedkort med Intel chipset i min tid og alle har vært stabile. Har det vært problemer så har det heller vært hovedkortet, og da har en BIOS update som regel fixet det. Så jeg kan være enig med at Intel sine chipset er stabile ja!

 

Jeg har nå hatt ett MSI K8N NEO2 med nVidia nForce3 chipset i noen måneder, og alt funker stabilt her... Så nForce4 SLI for Intel blir sikkert like bra. Driver problemer kan det kanskje bli i starten, men det fixer dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...