Gå til innhold

Stor suksess for AMD64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ettersom den foreløpig er den eneste prosessoren som kan eksekvere både 32- og 64-bits kode, har Opteron klart å skaffe seg en unik posisjon.

 

Tenker dere før dere skriver eller???? Siden det er ganske feil Host PPC970. Som kom lenge før Operton, kom vel ut 2001 september. Da på 1,4Ghz tror jeg. Den kostet da SYKT mye, men tror det gikk ann å skaffe den.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Macfan

 

Må nesten tenke for å skrive.........

Så hvis du hadde tenkt deg om på akkurat det istedet for å skrive så hadde du kanskje tenkt deg det ;)

 

godt å lese sapphire artikkelen for så å lese denne. Vi styrer markedet :w00t:

 

straff de onde.... ehhhh :wee:

 

 

int20h
bruker
?
Lenke til kommentar
Ettersom den foreløpig er den eneste prosessoren som kan eksekvere både 32- og 64-bits kode, har Opteron klart å skaffe seg en unik posisjon.

 

Tenker dere før dere skriver eller???? Siden det er ganske feil Host PPC970. Som kom lenge før Operton, kom vel ut 2001 september. Da på 1,4Ghz tror jeg. Den kostet da SYKT mye, men tror det gikk ann å skaffe den.

Om jeg ikke tar helt feil, så kunne ikke den prosessoren kjøre 32 og 64bits kode om hverandre. Husker ikke helt hvordan det var, men tror der var det at den kun kjørte 64bits kode, men måtte emulere 32bits kode. Noe som den gjorde svært tregt. Mulig det var slik at den bootet i en modus, og måtte reboote for å skifte.

 

Har sikkert blandet et par prosessorer nå, men jeg mener at den prosessoren du snakker om, ikke er en fullverdig hybrid.

Lenke til kommentar
Ettersom den foreløpig er den eneste prosessoren som kan eksekvere både 32- og 64-bits kode, har Opteron klart å skaffe seg en unik posisjon.

 

Tenker dere før dere skriver eller???? Siden det er ganske feil Host PPC970. Som kom lenge før Operton, kom vel ut 2001 september. Da på 1,4Ghz tror jeg. Den kostet da SYKT mye, men tror det gikk ann å skaffe den.

Det burde vel stått x86 et sted i den setningen. Da skulle den vel bli riktig?

Lenke til kommentar
Ettersom den foreløpig er den eneste prosessoren som kan eksekvere både 32- og 64-bits kode, har Opteron klart å skaffe seg en unik posisjon.

 

Tenker dere før dere skriver eller???? Siden det er ganske feil Host PPC970. Som kom lenge før Operton, kom vel ut 2001 september. Da på 1,4Ghz tror jeg. Den kostet da SYKT mye, men tror det gikk ann å skaffe den.

Det burde vel stått x86 et sted i den setningen. Da skulle den vel bli riktig?

jepp

Lenke til kommentar
Ettersom den foreløpig er den eneste prosessoren som kan eksekvere både 32- og 64-bits kode, har Opteron klart å skaffe seg en unik posisjon.

 

Tenker dere før dere skriver eller???? Siden det er ganske feil Host PPC970. Som kom lenge før Operton, kom vel ut 2001 september. Da på 1,4Ghz tror jeg. Den kostet da SYKT mye, men tror det gikk ann å skaffe den.

Om jeg ikke tar helt feil, så kunne ikke den prosessoren kjøre 32 og 64bits kode om hverandre. Husker ikke helt hvordan det var, men tror der var det at den kun kjørte 64bits kode, men måtte emulere 32bits kode. Noe som den gjorde svært tregt. Mulig det var slik at den bootet i en modus, og måtte reboote for å skifte.

 

Har sikkert blandet et par prosessorer nå, men jeg mener at den prosessoren du snakker om, ikke er en fullverdig hybrid.

Du tar helt feil.PPC970/ PPC970Fx er en hybrid. Det er Intalium du snakker om, den kjører bare 64bits.

Lenke til kommentar

Lurer på om hybrid muligheten blir brukt i praksis? Hadde det vært meg hadde jeg dratt alle programmene over på 64bit dersom jeg først hadde satset på 64bits CPU og OS(er vel Unix eller Linux de bruker foreløpig). Mulig jeg tar feil, men har ikke AMD lansert software som skal gjøre denne konverteringen veldig enkel? Ser liksom ikke helt for meg at seriøse forskningsinstitusjoner og selskaper gåt til innkjøp av 64bit og kjører masse 32bit software på dette etterpå, tror de ville få problemer med å forsvare slike kostnader, mulig opteron ikke er ment for dette markedet?. Til privat bruk kan jeg mer se nytten av denne hybrid løsningen, men også her ville jeg personlig prøvd å funnet 64bits alternativer(dukker vel opp ganske mye i disse dager).

 

Edit: Itanium kan etter det jeg vet kjøre 32bit, men utrolig dårlig, dvs den er ikke noe å satse på i den sammenhengen. Dog er det ingen x86 CPU.. og bra er det.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Interessant :yes:

 

Noterte meg noen uttalelser fra kilden til denne artikkelen:

'AMD Inside' Is Heard More Often

 

Some customers are interested in making a change. VeriSign Inc., a provider of technology infrastructure and information-security services, has a critical need for 64-bit computing because "what we care about is how many operations per second we can get in a given class" of computer, says Aristotle Balogh, senior VP of operations and infrastructure. VeriSign also works with large data sets that would benefit from 64-bit computing.

 

VeriSign has prototyped every Itanium chip to be released by Intel and uses some Itanium-based servers. "They're just incredibly expensive. There's just no way around it," Balogh says. "But when we got ahold of some Opteron boxes about a year ago, frankly, we were blown away by the absolute price-performance improvement."

 

A four-way Opteron server costs less than $30,000 and delivers nearly twice the performance of an eight-way RISC system priced at more than $150,000, he says. Balogh hasn't been impressed with Itanium's performance, he says.

 

Keyhole Inc. provides realistic satellite imagery to desktop PC users via the Internet and needs large amounts of computing power to process terabytes of data at streaming-video speeds, VP of engineering Brian McClendon says. The company has used Xeon- and Itanium-based systems, "but right now the Opteron is definitely the best bang for the buck," he says.

 

Keyhole tested Sun's V20x dual Opteron servers early this year and saw price-performance that was double its existing systems, McClendon says. A big advantage was Opteron's 32/64-bit compatibility, allowing Keyhole to run existing code uncompiled at 64 bits. With Itanium, Keyhole had to spend days recompiling entire applications to make them usable, he says.

 

Bra sagt! :thumbup:

 

Lurer på om hybrid muligheten blir brukt i praksis? Hadde det vært meg hadde jeg dratt alle programmene over på 64bit dersom jeg først hadde satset på 64bits CPU og OS(er vel Unix eller Linux de bruker foreløpig). Mulig jeg tar feil, men har ikke AMD lansert software som skal gjøre denne konverteringen veldig enkel? Ser liksom ikke helt for meg at seriøse forskningsinstitusjoner og selskaper gåt til innkjøp av 64bit og kjører masse 32bit software på dette etterpå, tror de ville få problemer med å forsvare slike kostnader, mulig opteron ikke er ment for dette markedet?. Til privat bruk kan jeg mer se nytten av denne hybrid løsningen, men også her ville jeg personlig prøvd å funnet 64bits alternativer(dukker vel opp ganske mye i disse dager).

Det beste hadde selvsagt vært helt rene 64-bits programmer, men det er ikke i alle tilfeller at det er noe særlig poeng å porte til 64-bit. F.eks. kan GUI (Graphical User Interface) være skrevet i 32-bit, mens "motoren" er i 64-bit hvis du skjønner. Ved å blande 32-bit og 64-bit kode på denne måten gjør man det mye enklere å porte programvare til 64-bits et steg av gangen siden man slipper å porte all kode på en gang. Spart tid er også penger spart vet du, så rene 64-bits er ikke like økonomiske med tanke på porting av programvare :)

Lenke til kommentar

Joda, skjønner det der med kostnader, men liker at "ting" blir gjort ordentlig med en gang, tror faktisk man sparer penger på det på sikt selv om det blir dyrere i dag(det må gjøres en gang uansett). Billige overgangsløsninger har en tendens til å bli mer permanente enn det man tror(trodde) og har også en tendens til å utvikle seg til et problem når man minst venter det eller når det passer som dårligst. Og oftest er det også da det er dyrest å fikse problemet. 2k problematikken hadde også utgangspunkt i noen som opprinnelig var tenkt som en midlertidig billig løsning på ett problem, løsningen var for veldig mange alt annet enn billig. Sier ikke at det er noen paralleller her eller at det nødvendigvis blir ett problem, men poenget er at jeg vil alltid være skeptisk til "nye" løsninger som prøver å implementere bruk av gammel teknologi. Minner meg om han som hadde en fot i begge leire :) Dog er det kanskje bare meg som er overdrevent opptatt av at fremskritt skal skje så fort som mulig.

 

Kritikken av Itanium er heller ikke helt rettferdig etter min mening, Intel prøver å gjøre noe nytt, være innovative ved å innføre ett nytt arkitektur som rent teknisk er x86 overlegent. Synes faktisk de at de fortjener kreditt for å prøve, i motsetning til å holde fast ved noe som tilsynelatende fungerer "greit nok" akkurat i nuet. Det vil selvsagt ta noen år før man har løst alle problemene og optimalisert programvare og prosessorer. Tipper at tredje generasjons Itanium vil være i stand til å forsvare seg bedre, det viktigste er at Intel ikke gir opp etter min mening. Ikke glem hvor lenge det har tatt for x86 å nå dit det er i dag. Evolusjon/utvikling kan kanskje holdes tilbake, men ikke stoppes og jeg tror det er viktig å innse når en art nærmer seg slutten av sitt utviklingspotensiale(tviler på at verden tapte noe på at neandertalene døde ut til fordel for oss)...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

kindings: Jeg er enig med deg i hovedtrekkene, men du må ikke glemme at suksessen til PC-plattformen/Windows har kommet på bekostning av flere andre og kanskje bedre arkitekturer. Kompatibilitet har derfor blitt et alfa & omega i IT-industrien, og selv med JAVA og .NET så har det ikke blitt noe mindre viktig snarere tvert imot. Idag og i den nærmeste fremtid (5-10 år frem i tid) så er det heller ikke noe reelt behov (les: svært liten interesse i industrien) for en helt ny og fullstendig ukompatibel arkitektur, siden kampen mot x86 ble tapt da Pentium Pro utkonkurrerte Alpha på pris for snart 10 år siden. Alpha regnes av veldig mange som å være den beste arkitekturen noensinne laget, og hvis det hadde vært aktuelt å bytte ut x86 med noe bedre så hadde dette vært et soleklart bedre valg enn f.eks. Itanium etter min mening. Intel får nå altså smake litt av sin egen "medisin" når Opteron utkonkurrerer Itanium på pris, for parallellene mellom Opteron og Alpha er faktisk større enn du tror (selv om ISA'ene er forskjellig). Historien forteller oss at pris/ytelse og god støtte i industrien er det aller viktigste når alt kommer til alt og det er lite som tyder på at det vil endre seg i den nærmeste fremtid ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
kindings: Jeg er enig med deg i hovedtrekkene, men du må ikke glemme at suksessen til PC-plattformen/Windows har kommet på bekostning av flere andre og kanskje bedre arkitekturer. Kompatibilitet har derfor blitt et alfa & omega i IT-industrien, og selv med JAVA og .NET så har det ikke blitt noe mindre viktig snarere tvert imot. Idag og i den nærmeste fremtid (5-10 år frem i tid) så er det heller ikke noe reelt behov (les: svært liten interesse i industrien) for en helt ny og fullstendig ukompatibel arkitektur, siden kampen mot x86 ble tapt da Pentium Pro utkonkurrerte Alpha på pris for snart 10 år siden. Alpha regnes av veldig mange som å være den beste arkitekturen noensinne laget, og hvis det hadde vært aktuelt å bytte ut x86 med noe bedre så hadde dette vært et soleklart bedre valg enn f.eks. Itanium etter min mening. Intel får nå altså smake litt av sin egen "medisin" når Opteron utkonkurrerer Itanium på pris, for parallellene mellom Opteron og Alpha er faktisk større enn du tror (selv om ISA'ene er forskjellig). Historien forteller oss at pris/ytelse og god støtte i industrien er det aller viktigste når alt kommer til alt og det er lite som tyder på at det vil endre seg i den nærmeste fremtid ;)

Du mener vel mellom alpha og Itanium? Opteron er så vidt jeg vet basert på x86, så jeg ser helt ærlig ikke hvordan du kan trekke noen likhetstrekk mellom denne og alpha. Selv om de kan modifisere og optimere det med integrerte minnekontrollere etc er det fremdeles samme arkitekturet med alle de begrensningene det måtte komme med. Jeg er enig at evolusjonen er full av blindgater, noe alpha nok var(hadde det hatt noe for seg å utvikle det videre ville nok det ha skjedd), men jeg tror som sagt at det er viktig at industrien utforsker flest mulig muligheter. Det er vel ingen som er uenige at x86 mest sannsynlig hadde forblitt i kaffetraktere og eggekokere dersom det ikke hadde vært for wintel alliansen(som du vel også hinter til). Og som du sier, pris er viktig, men jeg tror også man i større grad(enn før) ser verdien av forskning på nye muligheter også innen dataindustrien.

 

Selv er jeg(som nevnt) ikke imponert over hva verken Intel eller AMD har fått til med x86 de siste 3 årene, noe som etter min mening tyder på at de muligens famler i en blindgate. Det hjelper lite å vinne en liten "border skirmish"(som The Inq så fint sa det) dersom man taper slaget og krigen.. og det er ingen tvil om at Intel har ett ekstra kort på hånden dersom min mening/hypotese om x86 viser seg å være sann. Ikke glem at de var to dårlig utviklete atombomber som endte andre verdenskrig, ikke 10000 godt utviklete konvensjonelle bomber :) Som Bush har oppdaget svarer det seg ikke å erklære seier før fienden faktisk har kapitulert.. og det er ingenting som tyder på at Intel kapitulerer. Vet ikke hvor mange ganger man har erklært en vinner av prosessor krigen de siste 5 årene, men sikkert like mange ganger som det har gått år.

Lenke til kommentar

Poenget her er at software er grisedyrt, hardware er billig.

 

Har et program her på jobben som sikkert koster 4-500.000kr som kjører på en P2 300 med 192mb ram. Å porte den til 64bit for å få høyere ytelse er bare ren idioti.

 

(I dette tilfellet heller ikke nødvendig, er faktisk bare å vente til Sun får ut sin 64 bits java virtual machine...)

Lenke til kommentar
Poenget her er at software er grisedyrt, hardware er billig.

 

Har et program her på jobben som sikkert koster 4-500.000kr som kjører på en P2 300 med 192mb ram. Å porte den til 64bit for å få høyere ytelse er bare ren idioti.

 

Helt enig!

 

Har et program på jobben som koster 2 mill og maskinen jeg bruker er en P2 233MHz med 64MB ram :p Lagger litt, men det funker utmerket.

Lenke til kommentar
Poenget her er at software er grisedyrt, hardware er billig.

 

Har et program her på jobben som sikkert koster 4-500.000kr som kjører på en P2 300 med 192mb ram. Å porte den til 64bit for å få høyere ytelse er bare ren idioti.

 

(I dette tilfellet heller ikke nødvendig, er faktisk bare å vente til Sun får ut sin 64 bits java virtual machine...)

Helt enig, programvarene koster langt mer en HW. Det finnes få programmer som trenger den syke ytelsen som det går ann å få på vanlige maskiner.

 

kindings takker for at du har klart å komme med utrolig gode og saklig argumenter, og jeg har lært mye av det du har skrevet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Du mener vel mellom alpha og Itanium? Opteron er så vidt jeg vet basert på x86, så jeg ser helt ærlig ikke hvordan du kan trekke noen likhetstrekk mellom denne og alpha. Selv om de kan modifisere og optimere det med integrerte minnekontrollere etc er det fremdeles samme arkitekturet med alle de begrensningene det måtte komme med. Jeg er enig at evolusjonen er full av blindgater, noe alpha nok var

[...svada...]

Nei, jeg mener selvsagt mellom Alpha og Opteron og hvis du ikke kan din prosessor-historie bedre enn dette så ser jeg ingen grunn til å fortsette denne såkalte "diskusjonen". Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro og mene om deg, men det virker nesten som du spiller dum bare for å irritere meg (?).

 

Likhetstrekkene mellom Opteron og Alpha er mange, f.eks. HyperTransport/EV6-bussen og integrert minnekontroller (Alpha 21364 hadde faktisk 2 integrerte minnekontrollere). De fleste ingeniørene som designet Alpha jobber nå også ved AMD, som f.eks. Dirk Meyer som ledet designet av K7 (Athlon), som du kan lese mer om her:

Itanium in some ways could be called a historical anomaly. The idea was conceived when Intel was barely in the server arena. You guys weren't looking at the server area. Then Itanium got delayed and delayed. Then Xeon came along.

I was back at Digital when Intel came out with their Itanium plans. It was back in the early '90s. Since then a couple of things have changed. One is that they've got more meaningful competition in the marketplace in the form of us.

 

No.2, the economics that drive the server business have changed in the last ten years. Intel has been incredibly successful in driving PC economics into the server space and driving x86 into the server space and, in essence, created by themselves a demand for x86-64 in the server market.

 

Speaking of Digital Equipment, it was an interesting company. A lot of ideas for chip design--multithreading, integrating the memory controller--seem to have come out of there. What was going on? Can you trace the heritage of Opteron back to the company?

I don't want to trace specific products from AMD back to Digital, but Digital just had an unbelievably talented engineering team in all sorts of areas. Just look around the industry and look at the people that came from Digital and what they've done. For example, Intel StrongArm was created by a bunch of guys I worked with on Alpha. It was an incredible environment.

 

Didn't Hypertransport originally emerge out of Alpha?

I think what you are thinking of is that the first Athlon incorporated the EV6 front side bus. Hypertransport was largely an AMD invention.

 

I thought it came from an Alpha group.

Alpha Processor Inc. (API) was a wholly owned subsidiary of Samsung. API was cast with creating chipsets and hardware in an attempt to make the Alpha market bigger than Digital. As a result of them building chipsets using the EV6 bus and us being on the EV6 bus at the time, we had reasons to visit API. We were pretty far down the road on Hypertransport, but we were culturally quite compatible. Some of those engineers contributed materially to the Hypertransport spec. Samsung ultimately closed down API and we hired all of the engineers. Our Boston design center is made up of API folks.

Alpha er på ingen måte noen blindgate, og det var av helt andre "politiske" grunner at dette fantastiske designet nå er død og begravet som disse sakene så godt oppsummerer:

A Tale of Two Chips

The defunct Alpha EV8 design was arguably the most aggressive and ambitious high end microprocessor design ever publicly disclosed. Had it been completed and functioned as its designers intended, and brought to market within a reasonable time frame, it would have likely taken the performance leadership crown against all contenders, as had three previous generations of Alpha microprocessors. Although the EV7 should prove to be an outstanding technical success, and possibly even a minor commercial one too, it will forever stand in the shadow of the EV8 and Compaq’s decision to trap the Arana in a corporate web of intrigue and quickly and quietly kill it.

Who will refund the tickets for the Itanic Line Cruise?

There was a CPU called Alpha, which was as purely 64-bit (if not more) than Itanic is, many years ago - far more elegant, too. And, whether in Windows, UNIX or Linux, it was an undisputed performance champion for quite a few years, whether you look at integer or FP.

 

In its heyday, in fact all the way till its untimely murder, Alpha was quite a bit better supported in scientific and technical apps than the Itanium is right now. And there was a range of systems, including some OEM units going for as low as US$ 2,000. Yet, it had trouble increasing its market share.

 

The users will say: "It (Alpha) must be at least twice as fast as the top Intel, in whatever application I run natively, but not more than 20% more expensive". Even when that demand was met (remember the EV56-500 vs P6-200 days?), then they'd say "well, not enough software was native", and FX!32, while providing very fast X86 translation on Alpha, wasn't the answer to all headaches.

 

Now, does Itanium meet these requirements? Is Itanium at least twice as fast across the board than Opteron or Xeon, while only 20% more expensive for a similar configuration? Well, neither seems to be the case - by far, either now or in near future.

Mer detaljert informasjon om historien til Alpha står her:

The Great CPU List, Part 5: DEC Alpha, Designed for a long future...

 

Jeg foreslår at du setter deg nøye inn i dette før du sier mer sludder... :roll:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...