Gå til innhold

Test av DrayTek Vigor 2900G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2900G har ikke adsl modem innebygd. Vi har dessverre ingen mulighet til å teste dette foreløpig da undertegnede ikke er koblet til en ADSL/SDSL tilkobling mot internett. Mulig at jeg kan få testet noe iløpet av sommeren da jeg har tilgang på en Telenor linje.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt tid til å lese testen, ei har jeg spesielt med kunnskaper innen mobile og trådløse saker og ting. Så jeg lurte på en ting.

 

Så på bildet av boksen at det var 4stk lan porter på denne boksen. Vil det si at den har 100mbps kabel-nettverk, og 54mbps trådløst nettverk som kan brukes samtidig. Slik at jeg kan ha mine 3 stasjonære pc'er koblet opp på nett/i nettverk med 100mbps via kable, og samtidig ha min bærbar på nett/i nettverk med de andre pc'ene med den trådløse 54mbps tilkoblingen ?

Lenke til kommentar

Du kan koble til 4 lokale enheter via switch portene ja, enten det er en ny switch eller en pc. og 20-30 trådløse klienter om du vil.

 

Alle disse maskinene vil da dele internettforbindelsen som denne enheten deler for deg. Noe alle trådløse gatewayer/basestasjoner gjør. De aller fleste leveres med 3 eller 4 LAN porter, og koster fra 600 kr og oppover.

Lenke til kommentar

Det samme gjør Billion 7500GB som jeg linket til over. Forskjellen er at Billion har også innebygd ADSL modem som også støtter PPPoE (Telenor bruker PPPoE). Boksen har 4 10/100 porter bak + 54Mbps trådløst. På de fysiske portene så kan du hekte på hub'er/Switch'er slik at du øker nettet til enda flere potensielle klienter. Skal i allefall ikke være noe problem å sette opp til over 200 klienter i allefall. Spørs hvor stor range DHCP serveren i boksen er i stand til å bruke, men de fleste takler 200 i allefall. :)

 

Med en slik boks som Vigor 2900G eller Billion 7500GB så vil man kunne bruke begge på samme base stasjon. Men med 2900G så må man ha ett eksternt ADSL modem (merk at ADSL modemet har router i seg også så sett modemet i bridged modus slik at det blir ett rent modem bare).

Lenke til kommentar
Det samme gjør Billion 7500GB som jeg linket til over. Forskjellen er at Billion har også innebygd ADSL modem som også støtter PPPoE (Telenor bruker PPPoE). Boksen har 4 10/100 porter bak + 54Mbps trådløst. På de fysiske portene så kan du hekte på hub'er/Switch'er slik at du øker nettet til enda flere potensielle klienter. Skal i allefall ikke være noe problem å sette opp til over 200 klienter i allefall. Spørs hvor stor range DHCP serveren i boksen er i stand til å bruke, men de fleste takler 200 i allefall. :)

 

Med en slik boks som Vigor 2900G eller Billion 7500GB så vil man kunne bruke begge på samme base stasjon. Men med 2900G så må man ha ett eksternt ADSL modem (merk at ADSL modemet har router i seg også så sett modemet i bridged modus slik at det blir ett rent modem bare).

 

Til informasjon så finnes en tilsvarende modell fra DrayTek med innebygget ADSL modem også, denne heter Vigor 2600G.

 

bg-consult as

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...