Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jepp folkens, da var det pån igjen med et nytt prosjekt.

Dette er noe jeg lenge har hat lyst til å gjøre, men har ikke kunnet gjennomføre det på grunn av plassmangel. - Om en måned flytter jeg inn i en ny og større leilighet her i Oslo så da er tiden inne for å sette planene ut i livet!

 

Først av alt, navnet, jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg liker det eller ikke, det skal altså være en sammensmeltning av ordene Ultimate og MAME. Men vi får se om det holder seg videre, kom gjerne med geniale forslag! :p

 

 

 

Hva er MAME?

 

MAME er en forkortelse for “Multiple Arcade Machine Emulator”, det vil si at dette ene programmet er I stand til å simulere en hel mengde forskjellige arkade maskiner som har eksistert opp gjennom tidene. Totalt er det hele 2780 unike spill som støttes av MAME. Da sier det seg selv at dette er et system med stooooor underholdningsfaktor. Ta en titt innom www.MAME.net for utfyllende forklaringer og nedlasting av programmet.

 

- Men å sitte og spille disse klassikerene fra spillehallen på slutten av 80tallet på en PC funker ikke, nei her må man tilbake til det originale, en skikkelig arkademaskin! Og når man ikke har en slik for hånden, hva da?

- Man bygger seg en selv vel! ;)

 

 

 

 

Planene:

 

Ideen og tanken bak er enkel; bygg et klassisk spilleautomatkabinett som kan kjøre MAME. Selve utformingen var heller ikke så vanskelig å komme frem til, et lite titt rundt på nettet og inspirasjonskildene er i boks. Jeg har tatt utgangspunkt i et klassisk ”Double Dragon” kabinett og gjort dette til mitt eget, med en del forandringer.

 

 

 

 

Materialer:

 

Hardware:

  • 25! Knapper i assorterte farger - fra Ultimarc
  • 2 Stikker, røde - fra Ultimarc
  • 1 Trackball, rød - fra Ultimarc
  • 1 I-PAC, arcade til PC kontroller - fra Ultimarc
  • 1 Opti-PAC, trackball/spinner kontroller - fra Ultimarc
  • 1 Lysrørsarmatur - fra Clas Ohlson
  • 1 21” TV - fra Loppis!
  • 2 6,5” Bilhøyttalere - fra Ljudia
  • 1 2 X 30W Forsterker (Byggesett) - fra Ultimarc
  • 2 120mm PAPST vifter - fra Microplex
  • 1 stykk PC - fra deler som jeg har liggende og slenge!
    - Jeg vil komme tilbake til konfigurering og oppsett av denne senere, må finne ut hva jeg har liggende. Men i utgangspunktet trenger ikke maskina yte allverdens, MAME skal kunne kjøre på en Duron 700 med 64MB RAM!

Worklog:

 

De to-tre siste ukene har jeg sittet med dette prosjektet på tegnebordet og føler nå at planene er på plass.

 

 

 

mini-DD_Cabinet.jpgmini-MAME_Cab_01.jpg

 

Ser dere likheten? Dette er altså inspirasjonen til prosjektet en vaskeekte "Double Dragon" maskin fra 80tallet plassert ved siden av min ”reviderte” utgave.

 

 

 

mini-MAME_Cab_02.jpgmini-MAME_Cab_03.jpg

 

Et front og et side ”shot”, her kan man tydelig se an av mine forandringer. For å få plass til en del flere kontroller en originalen har jeg utvidet kontrollpanelet slik at det strekker seg utenfor bredden av selve kabinettet. Det tar seg egentlig ikke så verst ut estetisk sett heller!

Keyboardskuffen som kan sees under kontrollene kan lukkes, men er avbildet åpen på de fleste av bildene jeg har her.

 

 

 

mini-MAME_Cab_07.jpgmini-MAME_Cab_06.jpg

 

Når det gjelder innmaten er mye uklart enda, så det som finnes av PC komponenter i bildene er kun plassert der for å illustrere. Man kan skimte de to høyttalerne og de to viftene i toppen av maskina. Kassa vil også inneholde en enkel forsterker til å drive høyttalerne.

 

 

 

mini-MAME_Cab_08.jpg

 

Noen vitale mål på kassa.

 

 

 

mini-Controll_Panel_02.jpg

 

Jeg skal starte selve byggingen med å sette sammen kontrollpanelet, dette bygger jeg som en egen modul som sener kan plasseres i kabinettet. Det er i byggingen kontrollpanelet man møter på de største urfordringene både når det gjelder utforming og det tekniske. Her blir det for en enorm kabelsalat!

Trykk på bildet for en stor versjon med forklaringer til de forskjellige knappenes funksjoner.

 

 

 

Videre:

 

Utover disse konstruksjonstegningene har jeg lagt inn en bestilling hos Ultimarc på en del meget vitale deler av prosjektet; arkadeutstyret!

 

 

 

mini-I-PAC_PCB.jpg

 

I-PAC er en genial liten sak som kan ta en hvilken som helst av/på inputsignal og gjøre det om til en keyboardkommando. Alle knapper og stikkene er koblet til denne. Den har plass til 28 forskjellige inputs, med en ”shift” knapp kan alle ha to funksjoner så potesnialet er stort. Den er konstruert slik at et vanlig tastatur fortsatt kan være koblet til maskinen.

 

 

 

mini-Opti-PAC.jpg

 

Opti-PAC er ”lillesøsteren” til I-PAC. Den sørger for at optiske enheter, slik som styrekuler og spinnere kan kobles til maskina via COM porten. Den har i tillegg et par vanlige inputs slik som I-PAC.

 

 

 

E-Stik.jpg

 

Dette er en skikkelig arkade stikke, den er designet for bruk i kommersielle arkademaskiner så dette er ekte vare!

 

 

 

Trackball.jpg

 

Styrekule hører med til en skikkelig arkademaskin, det var flere av spillene som ble spilt med en slik en. Bla en del golf og bowling simulatorer og ikke minst en del utgaver av PacMan! Denne får et metalldeksel montert over seg i kontrollpanelet.

 

 

 

Button.jpg

 

Knappene, er en svært så vital del, disse skal ha den riktige ”feelingen” hvis ikke blir ikke opplevelsen autentisk. Denne serien knapper er utviklet med akkurat dette for øye, med originalene som utgangspunkt.

 

 

 

 

Til slutt:

 

Dette prosjektet er noe jeg tenker å gjøre innimellom mye annet, så ikke regne med at den står ferdig i morgen, foreløpig er det altså kun planene som er klare o et par deler som er bestilt. Men jeg starter om ikke lenge på konstruksjonen av kontrollpanelet, så følg med!

 

 

PS: Jeg tar med stor takk imot innvendinger og kommentarer og ikke minst spørsmål, fyr løs! :-)

 

-Audun

Endret av DrSpawn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette kan bli veldig bra jeg! :D

 

Ser frem til noen måneder med kvalitets lesning på ok.no's forum.

 

:w00t:

 

 

edit:

 

eneste jeg lurer på: er plasseringen av tastaturet helt idéell?

 

jegmener, hadde det ikke vært litt praktisk med et tastatur man ikke trenger å "hente opp" for hver gang man trenger det?

 

igjen, stå på! :w00t:

Endret av tipp-ex
Lenke til kommentar
jegmener, hadde det ikke vært litt praktisk med et tastatur man ikke trenger å "hente opp" for hver gang man trenger det?

 

Tastaturet brukes meget sjeldent, helst aldri, men for at det skal være nogen lunde praktisk å drive vedlikehold og justeringer av programvare kan det lønne seg å ha tastaturet innenfor rekkevidde!

 

 

Ser veldig bra ut, men blir det ikke litt dyrt med "proff" stikker og sånt?

 

Mnjoa! Litt kanskje, 1500 totalt for alt fra Ultimarc inkludert frakt, så kommer toll i tillegg! Men det er en liten pris å betale sammenlignet med hvor fete forspiel jeg kommer til å ha heretter! :p

Lenke til kommentar

Å, herre...

MAME, og arkadespill generelt er jo helt knall!

Lov meg at du ihvertfall legger inn Street Fighter, Metal Slug og en usensurert versjon av Mortal Kombat på den, de tre beste arkadespillene ever i min mening :D

Lykke til, kommer til å følge med på denne!

Lenke til kommentar

Det er supert å se at du er i gang igjen med et nytt prosjekt!

 

Jeg har svært høye forventninger til dette prosjektet. Når du har levert så flotte produkter før, kan man jo anta at dette overgå de tidligere.

 

Når det gjelder planene er jeg egentlig litt overasket over at du forsøker å få det såpass likt de gamle arkadespillene. Selv tror jeg ikke at jeg hadde klart å latt være å legge inn et par tekniske finesser, eller modernisert det litt kanskje. Jeg ser jo det nostalgiske elementet, men man stiller jo med nesten fullstendig blanke ark når man bygger den selv..

 

Jeg antar at du ikke leser dette som noe som helst kritikk, det er jo ikke ment slik i hvert fall! Det er bare litt "idèmyldring" omkring mulighetene.

 

Blir det hovedsaklig kryssfinèr du skal bruke? Har du mye erfaring med snekring?

 

 

Gleder meg til fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Å herregud! Orka ikke lese gjennom hele workloggen, men dette ser utrolig fett ut! Det eneste som mangler er lyspistoler :D!

hehe! Du må vel bare gi opp å følge med på denne tråden hvis du ikke gidder å lese det første innlegget engang.. Jeg tror nemlig det kommer mange flere oppdateringer etterhvert :p

Lenke til kommentar

Mangler en liten ekstern, men essensiell ting, en bar stol ;) du kommer til å trenge en.

 

Ser ut til at du har planlagt dette godt, håper det går bra med alle ledningene, tror det blir værste delen.

 

Har sett sånne knappe paneler og sånnt som selges nytt på webshops, men de koster vel endel. Sikkert bra å bygge selv.

 

Edit: Er det ikke noe som heter RAINE også?

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...