Gå til innhold

AMD starter produksjon på 90nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer å kjøpe en Athlon 64 (sokkel 754) mens jeg venter på Opteron, men kanske Opteron faller litt i pris ganske snart om de vil få markedet over på 90nm?

Sansynligvis, men det er jo nesten et halvt år til dei første 90nm CPUane blir tilgjengelig ;)

Lurer på om dei skal skifte sokkel :hmm:

 

Uansett, trur dette er et veldig bra trekk av AMD. AMD satser tydeligvis ganske masse for tida, og det skulle ikkje forundre meg en centimeter engang, om AMD ender opp med større markedsandel enn Intel i slutten av året :woot:

Endret av arve87
Lenke til kommentar

der tror jeg du drømmer litt :) de vil kanskje ha større prosentvis vekst enn intel, men større markedsandel? neppe...det er fremdeles Intel som er konge på den haugen, selv om AMD stadig nærmer seg.,.

 

får håpe de har fått varmen under kontroll bedre enn Intel har da..så vi ikke ser en ny T-Bird ;)

Lenke til kommentar
de vil kanskje ha større prosentvis vekst enn intel, men større markedsandel? neppe...det er fremdeles Intel som er konge på den haugen, selv om AMD stadig nærmer seg.,.

Vekst men ikke større markedsandel? :dontgetit: Motsier du ikke deg selv her nå? :roll:

 

Det er jo helt klart at AMD spiser markedsandeler fra Intel for tiden, men som du sier så vil nok Intel fortsatt være kongen på haugen med god margin en stund til. En 50/50-fordeling hadde vært det ideele, men det skjer nok neppe uten kraftig motstand :green:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

nei? større vekst = AMD øker mer i forhold til sin størrelse enn intel...

 

i.e. AMD kan tjene 1millard i forhold til intels 10 milliarder, men hvis intel tjente 8milliarder sist år, og AMD gikk i minus, så vil AMD ha en mye større økning enn intel, prosentvis...

 

i rene CPU salg tall vil Intel være størst...

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe en Athlon 64 (sokkel 754) mens jeg venter på Opteron, men kanske Opteron faller litt i pris ganske snart om de vil få markedet over på 90nm?

kanskje jeg er dum, men skjønner ikke bæret av hva du mener med dette innlegget..

1.Opteron finnes allerede, men ikke for sokkel 754.

Så du må i så fall kjøpe FX versionen (sokkel 940) hvis du ønsker å gå over til Opteron senere.

2.Opteron er en server prossessor så prisene bestemes ikke ut fra hvor mye som produseres, 90 eller 130 nm eller andre faktorer. Men av hva som markedet er villig til å betale. (litt lavere enn tilsvarende Intel løsninger)

3. "men kanske Opteron faller litt i pris ganske snart om de vil få markedet over på 90nm?" Høres ut som du tror Opteron er en produsent med høy inflytelse...

Opteron er produsert av AMD akkurat som Athlon. AMD er på vei til å begynne å produsere chippene sine på 90nm, Intel(den største aktøren) har allerede begynt med dette, om enn prescott ikke akkurat infrir..

 

hilsen barnehage Onkel Tom...

 

::: PÅSTAND 1 :::

Ellers vil jeg slenge ut en påstand om at de første 90nm cpu'ene er mobile.

Amd trenger sårt noe nytt i dette segmentet som kan nogenlunde konkurere med Pentium M.

Dette passer også inn i ryktene, da mobile prosessorer sjelden er tilgjengelige retail, og da er det desktop versjonene som det snakkes om i ryktene..

 

vi er nå i Q2, det vil si at mobile 90nm versioner kommer i Q3 (juli ?) og desktop versjoner dukker opp i Q4..

Endret av andre1
Lenke til kommentar
Dette er ille for AMD, Intel og IBM brukte mer enn et år fra å begynne produksjonen til de fikk de ut på markedet. Jeg tror ikke AMD kommer med en 90nm brikke før tidligst 1Q 2005.

Nei, AMD ligger ca. 2 kvartal etter Intel med sin 90nm-prosess og har fått dratt god nytte av det tette samarbeidet med IBM mhp. produksjonsteknikker og slipper forhåpentligvis å gjøre de samme feilene. Vanligvis tar det ca. 3 måneder fra man starter produksjonen til de første prosessorene dukker opp, så dette ser absolutt positivt ut spør du meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...