Gå til innhold

SiS nekter å begrave RDRAM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RDRAM mistet posisjonen på grunn av prisdumping fra DDR produsentene.. det er derfor disse har økonomiske problemer i dag. Intel satset jo på det kjappeste, men måtte gi tapt av rent økonomiske årsaker. Det er jo liten tvil om hva som var kjappest, når man ser på hvor langt RDRAM har kommet i dag. Men det er en annen sak... Det er garantert et marked for så høy minnebåndbredde, siden SIS satser som de gjør. Jeg tror ikke på noe snarlig comeback for RDRAM likevel, men at det er et marked, synes jo logisk utifra hvordan de satser.

 

At DDR "er fremtiden" er vel knapt et utsagn som gjelder for mer enn den umiddelbare fremtiden. DDR-2 er på vei, men med tanke på pris og hastighet så ser vi at de første modulene ligger på samme hastighet som dagens DDR, men vil koste langt mer.

 

Hvis noen tror at DDR-2 vil få noe kjapt gjennombrudd, så tror jeg de tar feil. Dette kan ta lang tid, fordi dagens tokanals DDR400 holder til alt som er ute av CPUer, og fordi det store hoppet i minnebåndbredde kom da Intel gikk fra 1x DDR333 til Dual DDR400. DDR-2 vil ikke gi i nærheten av samme økning, og vil i tillegg koste mer.

 

Altså er jeg personlig skeptisk til å hive ut masse penger på DDR-2 hvis dette lanseres snart, og jeg tror de som er mindre opptatt av hardware vil være enda mer skeptiske. Vi vil nok se en ganske lang periode før det blir vanlig, dersom ikke f.eks XDR kommer på banen i mellomtiden. Noe som kunne vært ganske morsomt, da hastigheten på minne og FSB kunne tatt igjen selve CPU.

 

IDF (Intel Developer Forum) er fra 17-20 februar, da får vi nok vite mer om fremtidige chipset.

Lenke til kommentar
Med PC1600 RDRAM vil en minnebåndbredde på hele 12,8 GB/s kunne tilbys, mens PC1333 RDRAM oppnår 10,66 GB/s. Spørsmålet er om Pentium 4-baserte systemer har behov for så høy minnebåndbredde.

Det blir nok behov for båndbredden på P4-plattformen, men det som kanskje er mer interresant er nok hvor mye disse kan overklokkes (prosentvis) Hittil har jo DDR-minne vært veldig villig til overklokking så det spørs om RDram kan følge opp med noe slikt.

 

Dersom man sammenligner u-overklokket ytelse med DDR-ram så tipper jeg DDR-ram vinner en knepen seier på ytelse, men en klar seier på pris. Grunnen er at DDR-ram har fordelen av mindre "overhead" på minnebussen, og at FSB likevel struper båndbredden til 6,4GByte/s. Da hjelper det lite om minnet klarer å levere det dobbelte. (om ikke den ekstra ytelsen skal taes ut i form av integrert grafikk)

Lenke til kommentar
Anandtech skriver det samme. Interessant også det de skriver her:
What's interesting to note is that SiS will not have any new Athlon XP chipsets for 2004 - this year will definitely be the year of the Athlon 64.

2004 er året da Athlon XP erklæres død og begravet ?

Ser ikke ut som om det blir noen flere Athlon XP'er på SocketA (Socket 462) i hvertfall.

 

Men jeg tror "AthlonXP" får et nytt liv på Socket 754-plattformen. Det vil si at det sikkert kommer low-end Athlon64'er med 256kiB L2 cache, en minnekanal og kanskje avslåtte AMD64-instruksjoner som får overta det gamle navnet "Athlon XP".

 

Så selv om K7-kjernen ikke får leve videre så vil nok navnet AthlonXP overleve.

Lenke til kommentar

bra for oss som framdeles har eks. ASUS P4T(533),ABIT TH7-(II)

eller MSI 850(E). det vil framdeles eksistere brikker til de.

(PlayStation 2 må også forsvinne for de har også RD-Ram)

 

etter at min siste pc tok fyr.ja du leste riktig ,den brant opp.

har jeg nå funnet frem fra støvet den gamle P4 maskinen min.

(den eneste faktisk)

 

Lurer på åssen det går med en P4 3.06 med HT og 1066 Rambus og Matrox Parhelia :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det ser nå likevel ut til at RDRAM sakte men sikkert nærmer seg slutten:

 

Asustek withdraws Rambus support

 

"...late last year Asustek pledged to release a high-performance motherboard based on four-channel PC1200 Rambus DRAM. It was to be based on a chip set from Silicon Integrated Systems Corp.

 

Now, SiS appears to have dropped support for Rambus, too. "The better timing was the end of last year, but we missed that window. Now everybody is talking about PCI Express," said Hank Lee, a chip set project manager at SiS."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...