Gå til innhold

Vi testet forhandlere av mobilabonnement: Ren bingo hva vi fikk anbefalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en veldig god artikkel, vil gjerne se flere slike!

 

Det er mange selgere som lurer kunder der ute, kanskje spesielt på teknologi hvor mange ikke har peiling. Ta de på kornet, og dokumenter det som her! Min erfaring fra å ha jobbet 7+ år i kjedene som omtales i artikkelen stemmer ganske godt overens med "1/3 som bryr seg, 1/3 som bryr seg, men som vil være sikker, og 1/3 som kun er ute etter salgstall". Resultatet er dessverre at personene man møter ikke er til å stole på, og at man må gjøre seg opp en mening i forkant. Sjekk kalkulatorer/prisguider/tester på nett, spør på forum. Forum er på sin side helt uavhengig av salgstall/annonser :)

 

Skulle gjerne sett at kjedene fikk mulighet til å uttale seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enig med Mixy her, men må også ta med lønnsnivået på slike jobber egentlig er temmelig dårlig. Med dårlige lønninger så ender du sjeldent opp med de beste ansatte og ergo ikke noe superbra grunnlag. Butikkene og kjedene opererer jo gjerne i et marked med relativt presset inntjening så det kan være mange variabler som fører til at selger har "feil fokus" på valg av abonnement.

Lenke til kommentar

Enig med Mixy her, men må også ta med lønnsnivået på slike jobber egentlig er temmelig dårlig. Med dårlige lønninger så ender du sjeldent opp med de beste ansatte og ergo ikke noe superbra grunnlag. Butikkene og kjedene opererer jo gjerne i et marked med relativt presset inntjening så det kan være mange variabler som fører til at selger har "feil fokus" på valg av abonnement.

 

En ting er lønnsnivået, en annen ting er gjennomtrekket av ansatte. Det er ofte jobber for folk i studier eller som springbrett til andre jobber. Da blir det stadige utskiftninger, som gjør at kunnskapsnivået blir lavt. Det er ofte tredjedelen som jakter salgstall som blir værende ettersom de har ambisjoner om å jobbe videre med salg, stillinger som avdelingsledere etc. 

 

Å anbefale 5gb på generelt grunnlag fordi det dekker snittet er vel og bra, at man ikke har mulighet til å regne på antall mb i måneden er ok. Men de som konsekvent anbefaler større pakker fordi "det er best å være sikker" når kunden åpenbart ikke trenger det kan ikke skylde på manglende kunnskap, det handler om lureri og jakt på salgstall.

 

 

Skulle gjerne sett at kjedene fikk mulighet til å uttale seg.

Det fikk de! Men vi delte det opp i en egen sak: http://www.tek.no/artikler/vi-anbefaler-som-regel-abonnement-som-har-fra-5-gb-og-oppover/364260

 

/Stein Jarle, Tek.no

 

 

Bra! Det burde linkes mellom artiklene ettersom de hører sammen.

 

 

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

 

 

Skulle gjerne sett at kjedene fikk mulighet til å uttale seg.

Det fikk de! Men vi delte det opp i en egen sak: http://www.tek.no/artikler/vi-anbefaler-som-regel-abonnement-som-har-fra-5-gb-og-oppover/364260

 

/Stein Jarle, Tek.no

 

 

Bra! Det burde linkes mellom artiklene ettersom de hører sammen.

Det ligger en lenke helt nederst i saken, men den er nok litt usynlig. Ganske tydelig på front, dog. :)
Lenke til kommentar

Ufin artikkel av Tek.no. En ting er å nevne kjeder og hva testene deres sier, men å henge ut enkeltforhandlere uten å nevne hele samtalen blir for dumt! Hvordan samtalen gikk får dere neppe frem her, og at de aller fleste forhandlerne over har tilbudt et abonnement uten binding sier vel litt. Mye av salget baseres på at kunden ikke vet hva de kommer til å bruke i fremtiden, og at nordmenn flest velger stor kaffekopp istedet for liten for å sikre at de ikke får for lite kaffe. Har Tek.no tatt med at databruken øker for hele landet hver måned?

 

#clickbait

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I teksten står det:

Den eneste selgeren som mente Håvard kunne klare seg med 1 GB var selgeren ved Elkjøp Carl Berner. Han understreket imidlertid at Ice er en helt grunnleggende tjeneste, og at de ikke tilbyr skylagring eller andre tjenester utover ringing, SMS, MMS og data.

 

I rubrikken vedsiden av står det ullevåll. Hva er korrekt? =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det som skiller dagens abonnementer fra hverandre er i hovedsak dekning, spesialnummer og datapris. For å anbefale abo må du vite hvor stort dataforbruk kunden har, og jeg tviler på at

 

a) kunden er i stand til å vurdere og kommunisere sitt forbruk til selgeren

b) selgeren klarer å forstå kunden og

c) kundens forbruk er konstant over tid.

 

Jeg har faktisk sympati med butikkselgerne. Hvis det kommer inn tjue idioter hver dag som ønsker å bli fortalt hvilket abo som er best for dem, så blir du til slutt møkka lei av kundene dine. Da ender du opp med å anbefale noe for dem som sikrer at du får et raskt salg og kunden forlater butikken noenlunde fornøyd.

 

Edit: ville du ha kjøpt bruktbil av noen av de tre gutta som er avbildet? Eller latt en av dem data datteren din?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Det som skiller dagens abonnementer fra hverandre er i hovedsak dekning, spesialnummer og datapris. For å anbefale abo må du vite hvor stort dataforbruk kunden har, og jeg tviler på at

 

a) kunden er i stand til å vurdere og kommunisere sitt forbruk til selgeren

b) selgeren klarer å forstå kunden og

c) kundens forbruk er konstant over tid.

 

Jeg har faktisk sympati med butikkselgerne. Hvis det kommer inn tjue idioter hver dag som ønsker å bli fortalt hvilket abo som er best for dem, så blir du til slutt møkka lei av kundene dine. Da ender du opp med å anbefale noe for dem som sikrer at du får et raskt salg og kunden forlater butikken noenlunde fornøyd.

 

Edit: ville du ha kjøpt bruktbil av noen av de tre gutta som er avbildet? Eller latt en av dem data datteren din?

 

De jobber som butikkselgere, det er jobben deres å hjelpe "idioter" som ikke klarer å finne ut av hva de trenger selv. Når selgerene da juger eller tar en lettvint utvei fordi de er lei av jobben sin, så får de rett og slett finne seg noe annet å gjøre. Det fortjener ingen sympati. Hadde det ikke vært for disse "idiotene", så hadde de ikke hatt noen butikk, da hadde alle funnet det de trenger på nett.

 

Jeg tror dette er ett problem pga. dårlig ledelse og dårlig opplæring/oppfølging av ansatte. Jeg tror ikke at det er mange selgere der ute som prøver å lure folk, de bare vet ikke bedre.

Lenke til kommentar

Ikke veldig overrasket.

 

Ellers finnes det abonnementer hvor du ikke får ekstra regning hvis du går over kvoten, men hastigheten strupes. Fortsatt brukbart til å sjekke epost/nyheter ol et par dager, men glem streaming. Så kan man heller kjøpe ekstra data om en ikke holder ut til neste fakturaperiode.

 

Ei venninne av kona uten spesielle IT- eller mobiltelefonkunnskaper skulle kjøpe sin første smart-telefon for noen år siden. Jeg husker ikke akkurat når, men det var lenge etter at Iphone og Android var vel etablert i markedet og Symbian var mildt sagt på vei ut. Men selgeren anbefalte henne en Symbian-telefon... Jeg husker ikke begrunnelsen han oppgav, men den egentlige begrunnelsen var nok at selgeren så sitt snitt til å selge en tilnærmet uselgelig telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...