Gå til innhold

Rise of the Tomb Raider kommer endelig til PlayStation 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo bra for ps4 publikummet at de får et spill som etter mitt vedkommende banket uncharted 4.

Enig i at det er det beste Uncharted-spillet så langt. Bare synd det heter Tomb Raider. :(

 

"Endelig" er ordet. Så er spørsmålet jeg sikkert ikke er alene om: skal man spille gjennom det forrige spillet først? Jeg hører at Rise er mye bedre, så hvis jeg spiller Rise først er jeg redd for at det kan bli vanskelig å gå tilbake.

Kommer mye ann på hva du ser etter i et Tomb Raider-spill. Jeg har fulgt serien fra starten, og elsket den første rebooten. Det var ikke mye "Tomb Raider" å finne der i forhold til de forrige, men likte historien ganske godt, og det var nok av ting å utforske etterhvert. Etter min meningen var rebooten et steg i feil retning, men fortsatt morsomt nok pga bra kampsystem, interessant setting og en interessant utvikling av Lara selv.

 

Rise har derimot ingenting av dette. Historien er gørrkjedelig. Det er veldig mye å utforske, men det aller meste er helt meningsløst, eller bare direkte kjedelig. Lara var tydeligvis ferdig utviklet i det forrige spillet, så hun utvikler seg ikke noe særlig her. En av de beste tingene med det forrige var at hun hadde mange venner med seg, men det er få her å bry seg om. Jeg elsker Tomb Raider, men har prøvd og feilet å fullføre Rise to ganger allerede. Ikke fordi det er vanskelig (tvert imot), men synes det er dørgende kjedelige saker. At hun ikke engang er alene i store deler av spillet sier jo sitt. På toppen av det hele dreier det seg i bunn og grunn om å finne en mystisk gjenstand som vanlig, men denne gangen er hun den eneste som ikke vet hvor den er allerede. WTF?

 

Etter min mening er det bare å spille rebooten først, og så fortsette med Rise hvis kamp er alt du vil ha. Det er fint lite annet å finne her, dessverre. Bra for fans av Uncharted, men har ingenting med Tomb Raider å gjøre.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Endelig" er ordet. Så er spørsmålet jeg sikkert ikke er alene om: skal man spille gjennom det forrige spillet først? Jeg hører at Rise er mye bedre, så hvis jeg spiller Rise først er jeg redd for at det kan bli vanskelig å gå tilbake.

 

Det forrige er absolutt verdt å få med seg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så rebooten er faktisk bedre? I så fall er det jo ingenting å tenke på, men jeg er overrasket etter hvor mye bra jeg har hørt om Rise. Spesielt nå som Uncharted 4 har satt standarden så høyt er det viktig å ha en engasjerende historie med karakterutvikling og en skikkelig tvist, og dette er to spillserier som er i direkte konkurranse med hverandre.

Lenke til kommentar

Rebooten har også mye action, men det var det første oppdraget til Lara, og hun var bare en student som fikk lov til å være med. Det gjør at det er en god del andre folk med henne, og selv om man er alene i store deler av spillet dukker de andre opp jevnlig. At dette er venner hun har kjent i lengre tid gjør jo også at det er lett å bry seg om de andre folkene når ting går galt. Så selv om det ikke bare var utforsking av gravkamre var det mye å like her også. Uten å spolere noe særlig starter hun som en student ingen har noen særlig tro på, men går (selvsagt) gradvis over til å bli den Lara Croft vi kjenner og elsker.

 

I Rise er hun derimot den Lara Croft vi kjenner og elsker fra første stund, så hun får ikke utviklet seg noe særlig. Historien er rimelig kjedelig og forutsigbar, karakterene man møter underveis uinteressante, og de fleste områdene bare ren rutine. Faktisk er det bare to bosskamper jeg satte pris på, og det meste av områdene jeg utforsket hadde jeg ingen interesse av å utforske. Eneste positive er som noen sier at det er mange steder å utforske på egenhånd, men dette er valgfrie steder man ikke får noe særlig igjen for å utforske. I stedet for å utforske huler, gravkamre osv endte jeg stort sett med å sloss litt, løpe som en tulling rundt i skogen og samle greier for å lage piler, før jeg fortsatte å sloss. Sloss, samle ammo, sloss, samle ammo, sloss, samle ammo... zzzzzz....

 

EDIT: Se også på de nye modusene. En er ren co-op (i Tomb Raider?), et dreier seg om å utforske herregården hennes og samle ting uten å utforske noe særlig annet enn huset og uten slossing (i Tomb Raider?), og den tredje dreier seg mest om å sloss med monstre (i Tomb Raider?). For meg virker det som om serien er på bærtur, og sliter sterkt med identitetskrise. De hadde en meget bra plan for rebooten, men aner ikke helt hva de skal gjøre videre.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...