Gå til innhold

Valve: – Utviklerne har skylden for VR-sjøsyken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukte oculus i over en time, samtidig som jeg var ganske full, uten å føle noen form for kvalme.

 

Ble sliten i øynene da, sannsynligvis fordi oppløsningen er så lav at det blir vanskelig å se ting litt på avstand. Spilte Assetto Corsa, og da er det ganske viktig å se ting som ikke er umiddelbart foran deg.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Rett som det er drikker jeg sprit, og rett som det er blir jeg da både kvalm og svimmel. Noen ganger både en og to dager etterpå. Og det kan jeg med stor sikkerhet påstå gjelder flere enn meg.

 

Men det gjør ikke så mye, for det er utrolig morrosamt. Ser ikke helt den store forskjellen.

 

Jeg har ikke den helt store troen på å vandre rundt i et rom og late som man rusler rundt i den virtuelle verden med høye kneløft og korte skritt i frykt for å gå for langt. Jeg vil ikke ha veivekontrollere som mine primære input devicer.

 

Jeg vil sitte i en stol og spille, for eksempel flyspill der jeg kan styre med joystick og se meg rundt både utenfor og innenfor flyet. Jeg vil da bruke fysiske taster på joystick som i et vanlig fly, samtidig ville det være kult å kunne se ned i cockpit og da få fram en markør som brukes til å trykke på knappene inne i cockpit, gjerne ved en egen knapp på joystick.

 

På samme måte vil jeg når jeg spiller bilspill se ut sidevinduet når jeg ligger sidelengs gjennom en sving.

 

Skytespill vil jeg spille som før, bare at jeg kan sikte på en døråpning og samtidig se meg rundt om det kommer noen fra sidene.

 

Jeg behøver ikke se for å trykke på verken tastatur, mus eller joystick...

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Rett som det er drikker jeg sprit, og rett som det er blir jeg da både kvalm og svimmel. Noen ganger både en og to dager etterpå. Og det kan jeg med stor sikkerhet påstå gjelder flere enn meg.

 

Det er vel først dagen derpå du blir dårleg, samt at du då i tillegg ikkje treng gjere så mykje. Problemet var at eg vart så svimmel og kvalm av det eg dreiv på med at eg ikkje klarte meir. Hadde du blitt så dårleg av 1 øl, så hadde du neppe fortsatt.

 

Eg har vore fyllesjuk og elendig, men aldri opplevd noko på same nivå. Trur ikkje eg kasta opp, det var ei litt anna type kvalme som ikkje vart stort betre av å ligge i ro på sofaen. I tillegg kom det svært fort og vart sitjande i kroppen lenge.

 

VR er veldig interessant og eg håpar verkeleg at eg kan bruke teknologien utan problem når det kjem ut.

Lenke til kommentar

Mus og tastatur fungerer greit, men jeg ser frem til den dagen jeg til en fornuftig penge kan bygge om kontoret til en eneste stor simulator der alle veggene, taket og kanskje også gulvet er skjermer, slik som for eksempel i Gamer (2009) om noen husker. Noe slik som i denne videoen, altså bare med  store skjermer rundt i stedet for VR-briller.

 

https://www.youtube.com/watch?v=aTtfAQEeAJI

 

Men det går vel tjue år til før noe slikt lar seg realisere. For øvrig ser det ut som at folk kaster opp av vanlige 3D-filmer på kino også:p

Lenke til kommentar

Men det går vel tjue år til før noe slikt lar seg realisere. For øvrig ser det ut som at folk kaster opp av vanlige 3D-filmer på kino også:p

 

Når det har gått tjue år til, bør projektering av lys direkte til øyet ha gjort store fysiske skjermer unødvendig bare for spilling. Tenker på teknologien som man ser i Google Glass, eller mye bedre i Magic Leap, der bilder blir projektert inn i øyet ditt. Først må teknologien bli god nok, både bildekvaliteten og øyesporinga, deretter kan den (om ønskelig) flyttes over fra briller til en enhet i rommet. Utfallet bør i alle fall være at du kan fylle hele synsfeltet ditt med stereoskopiske bilder. Siden øyet er svært dynamisk kan jeg se for meg at det faktisk skal være mulig å gjøre i et opplyst rom uten briller, men med briller er det i alle fall mulig. 

 

Se for deg smartklokka eller mobilen din sender lys opp i øyet ditt, og den viser deg i 3D det samme som du ville sett dersom du sto i samme rom som din kjære (mor?). Kanskje fyller hele hennes rom ditt synsfelt, eller kanskje er det bare hun som vises i det rommet du allerede står i.

 

Hva i all verden skal vi med store veggskjermer da? Vel... Veggskjermer er kanskje bedre enn tapet med 10 år gammelt mote-mønster. Joa, jeg skal gi deg den. Kanskje vi trenger skjermtapeter uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt fett dersom alle veggene i huset er skjermer, og man kan velge farger, mønster og utsikt selv hele tiden. Men hva er vitsen dersom man kan, som du sier, projektere lys direkte inn på øyet? Dette kan brukes til mer enn spilling, jeg ser for meg at slike briller kan projektere en illusjon av hva som helst, for eksempel at man bor i en flunkende ny, moderne toppleilighet med fire nakne og solbrune supermodeller i sofaen. Man trenger ikke rydde og vaske engang, alt vil se ut til å være skinnende rent hele tiden. Utendørs vil gresset være ekstra grønt, veiene vil være av gull og enhjørninger vandrer rundt som den mest naturlige tingen i verden.

Lenke til kommentar

Selvsagt fett dersom alle veggene i huset er skjermer, og man kan velge farger, mønster og utsikt selv hele tiden. Men hva er vitsen dersom man kan, som du sier, projektere lys direkte inn på øyet? Dette kan brukes til mer enn spilling, jeg ser for meg at slike briller kan projektere en illusjon av hva som helst, for eksempel at man bor i en flunkende ny, moderne toppleilighet med fire nakne og solbrune supermodeller i sofaen. Man trenger ikke rydde og vaske engang, alt vil se ut til å være skinnende rent hele tiden. Utendørs vil gresset være ekstra grønt, veiene vil være av gull og enhjørninger vandrer rundt som den mest naturlige tingen i verden.

Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg håper på akkurat samme fremtid.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke problemet. Rett som det er drikker jeg sprit, og rett som det er blir jeg da både kvalm og svimmel. Noen ganger både en og to dager etterpå. Og det kan jeg med stor sikkerhet påstå gjelder flere enn meg.

 

Det er vel først dagen derpå du blir dårleg, samt at du då i tillegg ikkje treng gjere så mykje. Problemet var at eg vart så svimmel og kvalm av det eg dreiv på med at eg ikkje klarte meir. Hadde du blitt så dårleg av 1 øl, så hadde du neppe fortsatt.

 

Eg har vore fyllesjuk og elendig, men aldri opplevd noko på same nivå. Trur ikkje eg kasta opp, det var ei litt anna type kvalme som ikkje vart stort betre av å ligge i ro på sofaen. I tillegg kom det svært fort og vart sitjande i kroppen lenge.

 

VR er veldig interessant og eg håpar verkeleg at eg kan bruke teknologien utan problem når det kjem ut.

 

Vell. Jeg er litt spesiell der. Raver rundt på førrefæst , blække og spyr i nitiden, og rekker da å drikke meg full igjen før vi stikker på byen i elleve tolvtiden. Dagen der på er jeg sjelden syk.

Lenke til kommentar

Dette kan brukes til mer enn spilling, jeg ser for meg at slike briller kan projektere en illusjon av hva som helst, for eksempel at man bor i en flunkende ny, moderne toppleilighet med fire nakne og solbrune supermodeller i sofaen. Man trenger ikke rydde og vaske engang, alt vil se ut til å være skinnende rent hele tiden. 

 

Eventuelt bare shine opp din kjære litt i stedet for å vise ikke-eksisterende supermodeller i sofaen. 

Vent litt, jeg glemte (mor?)-delen. Never mind. 

Lenke til kommentar

Det Valve sier er greit nok. Å ha på disse Vive brillene gjør deg nok ikke kvalm, det er hva spill produsentene presterer å lage av dårlige VR opplevelser som kan gjøre deg uvel. Det stemmer vel sikkert det. For å ta et teit eksempel. Titanic kunne ikke synke hevdet produsenten av skipet. Da glemte de å legge til at om du dæljer skipet inn i et megastort isfjell top speed så ville garantert sipet synke alikevel. Da synes jeg Valve gjør det rette her når de prøver å kommunisere at brillebruken i seg selv isolert sett ikke gjør deg kvalm, det er det en dårlig laget VR opplevelse som gjør.

Lenke til kommentar

Jeg eide DK2 i en periode og kjente meg veldig dårlig etter 15-20 min med spilling. Men det gjaldt da hovedsakelig pga av demoer som rett og slett var for "ekstrem" med mye bevegelse og vanskelig å feste blikket på et bestemt sted for å holde fokus.

 

Så, ja det kan gjøres fra spill/software siden at man ikke utsetter spillerene for mye ubehag.

 

Det som gjorde meg mest kvalm var faktisk hvor syntetisk brillene luktet. Tenk deg nyåpnet skibriller med sterk plast lukt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...