Gå til innhold

Lenovo med mer «crapware»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lenovo, Acer, Asus, HP, Dell og resten av røkla skjønner visst ikke at dette er noe av grunnen til at folk velger å ikke handle maskiner fra dem lengre.

 

Jeg skjønner at marginene er så små for tiden at de må hente inn de få kronene de kan, men jeg tror de ødelegger for seg selv i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lenovo, Acer, Asus, HP, Dell og resten av røkla skjønner visst ikke at dette er noe av grunnen til at folk velger å ikke handle maskiner fra dem lengre.

 

Jeg skjønner at marginene er så små for tiden at de må hente inn de få kronene de kan, men jeg tror de ødelegger for seg selv i lengden.

 

Har Dell begynt med sånt også?

Lenke til kommentar

Multicom for the win, I love'em.

Jeg holder meg til bedriftsrettede produkter, de er solide både mtp. hw, sw og support.

 

 

Lenovo, Acer, Asus, HP, Dell og resten av røkla skjønner visst ikke at dette er noe av grunnen til at folk velger å ikke handle maskiner fra dem lengre.

 

Jeg skjønner at marginene er så små for tiden at de må hente inn de få kronene de kan, men jeg tror de ødelegger for seg selv i lengden.

Dette er ikke bare produsentenes feil. Det er også forbrukere som skal ha det billigst mulig, uten å tenke på kvalitet. Når betalingsviljen til forbrukerne er lav må produsentene presse prisen, kutte svinger der de kan for å skvise prisen ned enda et hakk. Da skjer sånne ting. På bedriftsfronten er det annerledes. Kundemassen er kravstore, de trenger produkter som ikke svikter og er heller beredt til å betale litt ekstra for kvalitet istedenfor å risikere trøbbel og påfølgende nedetid, som er mye dyrere for bedrifter enn de få kronene de måtte spare. Laptopen min, en Dell Latitude E7440 som jeg fikk desember 2013 kjører fortsatt originalinstallasjonen av Windows 7 Professional. Denne inneholdt ikke crapware, bare verktøy for laptopen i tillegg til selve OSet. Men det er også en dyr laptop.

 

Jeg ville ikke hatt en forbrukerlaptop om jeg så hadde fått en kastet etter meg.

Lenke til kommentar

 

 

Multicom for the win, I love'em.

Jeg holder meg til bedriftsrettede produkter, de er solide både mtp. hw, sw og support.

 

 

Lenovo, Acer, Asus, HP, Dell og resten av røkla skjønner visst ikke at dette er noe av grunnen til at folk velger å ikke handle maskiner fra dem lengre.

 

Jeg skjønner at marginene er så små for tiden at de må hente inn de få kronene de kan, men jeg tror de ødelegger for seg selv i lengden.

Dette er ikke bare produsentenes feil. Det er også forbrukere som skal ha det billigst mulig, uten å tenke på kvalitet. Når betalingsviljen til forbrukerne er lav må produsentene presse prisen, kutte svinger der de kan for å skvise prisen ned enda et hakk. Da skjer sånne ting. På bedriftsfronten er det annerledes. Kundemassen er kravstore, de trenger produkter som ikke svikter og er heller beredt til å betale litt ekstra for kvalitet istedenfor å risikere trøbbel og påfølgende nedetid, som er mye dyrere for bedrifter enn de få kronene de måtte spare. Laptopen min, en Dell Latitude E7440 som jeg fikk desember 2013 kjører fortsatt originalinstallasjonen av Windows 7 Professional. Denne inneholdt ikke crapware, bare verktøy for laptopen i tillegg til selve OSet. Men det er også en dyr laptop.

 

Jeg ville ikke hatt en forbrukerlaptop om jeg så hadde fått en kastet etter meg.

For så vidt enig i det du sier, men forholdet med pris kan også styres av produsentene. Problemet ligger i at de har kjempet om å underkutte hverandre siden dag en (capitalism 101) og dermed skapt kunstig lave priser. Apple selger hardware dyrt og slipper dette.

 

Hvis produsentene slutter å selge hardware som egentlig burde koste 5000 til 4000 hadde de kanskje tjent noen kroner på hardware istedet for bloatware.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte bedrifts-dell for en 6-7 år siden, der det ble spesifikt reklamert med at den ikke inneholdt crapware og trial-programmer.

 

Jaguu inneholdt den ikke noe trial antivirus og ditto Office eller noe. :thumbdown:

Hvilken modell var det?

 

Jeg fikk en Dell Latitude D630 i juli 2007, og den inneholdt ingen av delene du sikter til. OSet den ble levert med, Windows XP Professional hadde jeg på laptopen til tidlig 2010 da jeg installerte Windows 7 Professional.

Lenke til kommentar

Vostro 1710.

Operativsystem "Ekte Windows Vista® Business SP1 - Norsk".

 

Edit: Ordredato: 3. Desember 2008

Tenkte meg det, ja. Jeg husker at Dell hadde Vostro-serien. En "business"-serie som var sterkt fokusert på pris. Vostro var for bedrifter som ikke var villige til å betale ekstra for Latitude, som er den ordentlige business-serien til Dell, sammen med Precision, serien av kraftige arbeidsstasjoner. Mener å huske at Vostro aldri ble noen særlig suksess og at Dell på et tidspunkt kuttet ut serien.

 

Edit: pr nå har Dell kun en Vostro-laptop, og den ligger på ca 3000 kr eks. mva. Man kan nesten ikke regne Vostro som en fullblods business-laptop.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hva er galt med begrepet firmware? Hvorfor må det forsøkes fornorskes?

 

Når skribenten av denne artikkelen så referer til et snekret ord for å erstatte firmware, så kommer ordet maskinvare til bruk.

Hva mener du med det? Dette ordet kan misforstås å tolkes som hardware, som på sett og vis også er maskinvare. Hadde dere forsøkt dere med maskinprogramvare, eller noe annet enda mer forståelig så kunne det til nøds gått.

 

Men, IT er en engelskspråklig "verden", og i så måte så synes jeg faktisk det er litt forkastelig å prøve å dytte inn fornorskninger for absolutt alt. At det har glidd inn noen ord, som diskettstasjon, tastatur etc. fra gammelt av, det får så være. Men jeg vil minne på at den norske befolkningen ikke er islendinger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Moving the goalposts. Ja, den Vostroen som selges nå er latterlig. Men på det tidspunktet var det helt ordinære maskiner med samme innmat som Latitude, bare med dårligere byggekvalitet.

Nja, ikke helt. Så også på Vostro den gangen, men Latitude var hvassere, både på hw, byggekvalitet og ikke minst service. Latitude D6xx med arvtakere kan ikke bestilles uten 3 års next business day on-site. Min gamle D630 overlevde som sagt 6.5 års relativt hard bruk. Eneste grunn til at den ble reinstallert var fordi jeg ville ha Windows 7. E7440en som jeg har nå har også fungert veldig bra.

 

Har nettopp vært gjennom en supportsak vedr. en Latitude E6420 som jeg kjøpte ut på jobben i og med at jeg byttet til en E7250 (som jeg installerte CentOS 7 på, fungerer veldig bra, forresten). Den hadde lite/ingenting igjen av supporttiden, og etter innledende tester og installasjoner dukket det opp en feil som gjorde den fullstendig ubrukelig. Ringte Dell support og gjorde innledende feilsøking med Dell på tlf. Det ble klart at PCen trengte service, og Dell var ikke vanskelige i så måte. De sjekket ikke hvorvidt det var supporttid igjen, de satte opp service, der jeg befant meg, dagen etter at jeg ringte. Feilen var vanskelig å finne, så en service holdt ikke. Men Dell tok ansvar, de fulgte opp meget bra og de ga seg ikke før problemet ble løst. Nå er alt av kretskort utenom CPU og minne (hk, nettverksport, strømuttak) samt SSD byttet, og PCen er så å si ny. Jeg fikk ikke installasjonsmedia da jeg fikk PCen fra jobben (står klistret en OEM-lisens på Windows 7 Ultimate, helpdesk på jobben vet ikke hvor den er). Sa det til Dell. De leverer dette i morgen. Og de kommer til å ta kontakt i etterkant for å forsikre seg om at jeg har fått riktig leveranse. Noe de forøvrig har gjort etter hver service. Så det blir full score fra meg, liker at produsenten tar ansvar, noe Dell virkelig gjorde her.

Lenke til kommentar

Hva er galt med begrepet firmware? Hvorfor må det forsøkes fornorskes?

 

Når skribenten av denne artikkelen så referer til et snekret ord for å erstatte firmware, så kommer ordet maskinvare til bruk.

Hva mener du med det? Dette ordet kan misforstås å tolkes som hardware, som på sett og vis også er maskinvare. Hadde dere forsøkt dere med maskinprogramvare, eller noe annet enda mer forståelig så kunne det til nøds gått.

 

Men, IT er en engelskspråklig "verden", og i så måte så synes jeg faktisk det er litt forkastelig å prøve å dytte inn fornorskninger for absolutt alt. At det har glidd inn noen ord, som diskettstasjon, tastatur etc. fra gammelt av, det får så være. Men jeg vil minne på at den norske befolkningen ikke er islendinger.

Det finnes et forholdsvis godt norsk ord for "firmware", nemlig fastvare. Da forveksles ikke det med maskinvare. Artikkelforfatteren burde brukt dette ordet istedenfor "maskinvare".

Lenke til kommentar

Muligens fastvare ville være et bedre valg. Firmware er uansett og ufornektelig ikke i stand til å misforstås, IMHO.

Joda, det er sant. Firmware er firmware. Og fastvare virker å være den mest brukte norske oversettelsen. Usikker på om det eksisterer et offisielt norsk ord for firmware, men "fastvare" er uansett langt nærmere det engelske ordet enn hva Tek har brukt her. Men, dette er en avsporing av det diskusjonen EGENTLIG handler om.

Lenke til kommentar

Nja. Det er nå også den mest effektive plassen å poste det, slik at skribenten kan lære fra leserne. At folk i redaksjonen som regel opptrer uten respons på mye av kritikken de får i ettertid er jo et standpunkt det også.

 

Selv om det ikke møter i samme klasse som denne:

 

post-30484-0-94830600-1439503358_thumb.jpg

 

 

Til tema. Er dette dilemma med Lenovo, pga. overgangen til UEFI type BIOS? Eller hvordan forstår man dette med WPBT som jeg aldri har hørt om. Artikkelen var ikke akkurat formulert som en "barnebok" hvor man sikter etter å være litt mer informativ og yte leser litt opplæring på ett og annet samtidig.

 

 

 

LSE-programmet skal ha blitt installert på maskiner som ble produsert mellom 23. oktober 2014 og 10. april 2015. Grunnen til at dette programmet viser seg å være vanskelig å bli kvitt er at Lenovo bruker Windows-funksjonen Windows Platform Binary Table (WPBT), hvilket betyr at programmet hentes inn under oppstart. 

Dermed er fjerningen av LSE betydelig vanskeligere enn å bare gjøre en formatering av maskinen og foreta en nyinstallasjon.

Etter at svakheten ble kjent endret Microsoft sikkerhetsforskriftene for bruken av WPBT tidligere i sommer.   

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...