Gå til innhold

Disse fem vant over 50 millioner kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis tittelen var et forsøk på å ikke spoile, var det ikke særlig effektivt med det bilde. Så grei innsats, men enten er det spoiler eller så er det ikke. Det hjelper ikke at det bare er sånn halvveis spoiler.

 

Det å kalle det årets største E-sports begivenhet blir og utrolig vanskelig å forsvare. Finalen i Brasil for League of Legends foregikk samtidig med EU LCS, men hadde likevel omtrent like seertall som dota hadde på twitch. Det er gjerne mange som så TI5 i Kina, men det falmer i sammenligning til seerantallet for League of Legends. Uansett hvilket spill du liker så er og blir League of Legends årets største E-sports begivenhet, i så godt som alle regioner i verden (Russland er gjerne et unntak, der er det masse Dota-fans).

Lenke til kommentar

Det å kalle det årets største E-sports begivenhet blir og utrolig vanskelig å forsvare. ...

Tall jeg har funnet fra sesongavslutningen fra League Of Legends 2014 tilsa at de på det meste hadde rundt 8.5 millioner seere samtidig.

 

Svært uoffesielle tall (ikke fra Valve) viser at The International 5 hadde rundt 4.6 millioner seere samtidig. Dette regner med kinesiske Douyu,og det er en kjent sak at tallene der stort sett ikke stemmer i det hele tatt (for høye på grunn av bots). Selv om disse tallene ikke regner med nordiske strømmetjenester, eller såkalte "pubstomps" er det nok trygt å si at LoL fortsatt er en betydelig større seersport enn Dota 2, selv om det blir mindre og mindre forskjell fra år til år.

 

Det som gjør International til en av årets største e-sportsbegivenheter er den vanvittige(!) premiepotten, som også fører med seg stor oppmerksomhet fra medier som tradisjonelt sett ikke dekker e-sport. Så hvorvidt det er DEN største e-sportsbegivenheten i året kommer an på hvordan man måler det; eksponering innad i miljøet, eksponering utad eller premiepott. Uansett har du helt rett, det er vanskelig å forsvare :)

Endret av ENord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LoL har nok flere seere ja, men premien i The International er så mye større enn LCS at det går helt fint å kalle det årets E-sports begivenhet.

 Du tenker hovedpremien alene. Det er for det første en ganske dårlig måte å måle størrelse på. En rik sjeik kan lage verdens største sportsarrangement på en stillehavsøy med 10 deltagere, så lenge førstepremien er stor nok. Grunnen til at fotball er størst er jo hvor mange som ser på. folk er lite opptatt av hvor mye penger hovedpremien er på.

 

For her kommer det du ikke tar med. Det er mye mer penger i League of Legends, men det er mye mer spredt ut på spillere og organisasjoner. I Dota så må du vinne turneringer. Det er turneringer som gir de store pengene. De trenger den store førstepremien for å trekke folk. League er mer som fotball. De som spiller fotball kan få svært store lønninger, bli kjøpt opp for store summer. Det har vært folk som har blitt kjøpt opp for beløp som ikke er langt ifra førstepremien for å vinne League of Legends. Så ja, klart det er et par spillere som tjener gode penger i Dota 2. I motsetning så har League et utrolig antall som kan leve av det, og som kan tjene veldig gode penger på det. Så det er både mer penger og personer involvert i League of Legends. 

 

Det er jo ellers interessant at det er langt høyere prosentandel av folk som spiller dota som også ser på i forhold til League. I seertall utklasserer ikke League of Legends Dota i samme måte som spillertall.

 

Ellers er LCS en liten del av League of Legends.  LCS har en spillerbase som er rundt 1/5 av det LPL har f.eks. Du har EU LCS, NA LCS, CBLOL, OPL, LCK, GPL, LMS, LPL osv osv. Det er i motsetning til Dota, og i motsetning til i fjor veldig organisert. Alle store regioner spiller to runder med ligaer, på samme tidspunkt. På den måten har de tid til en turnering mellom de to splitene, og tid til at noen får være med på et par IEM i året. 

 

Detter er #1 laget i Kina sitt "gaminghus" http://t3.qpic.cn/mblogpic/cae1d8d4549a3500eebc/2000

Alle spillerene på Samsung White/Samsung Blue, som var helt dominerende i forrige sesong (så mye at Riot endret reglene, de likte ikke at Samsung kom til worlds med to dominerende lag. De var ellers begge tidligere MVP, altså samme org som har to lag i årets TI5). Alle de 10 spillerene ble kjøpt av kinesiske lag i LPL. Summen for disse overstiger nok klart hele premiepotten for worlds. For mange av disse lagene er nok pengepremien for å bli nummer 1 ganske irrelevant når det kommer til hvor pengene kommer fra. Det som teller med å bli nummer 1 er å få mange fans, og kunne ta mye for sponsoravtaler. I dagens LPL spilte EDG mot tidligere favoritt OMG, og studioet var fult med folk i EDG T-skjorter, med EDG plakater. Det er det som teller for dem, ikke pengene fra Riot.

 

Hvis det ellers er tvil om det er størst eller ikke, og det ikke finnes noen veldig god begrunnelse er det jo alltids mulig å skrive "en av årets" istedenfor "årets". Det er jo helt klart en veldig stor E-sports begivenhet.

 

Får bare håpe at Valve faktisk kunne tenkt seg å arrangere det et annet sted enn rett utenfor kontorene sine. Hvis du ser på Riot-games så prøver de å maksimere antall land hvor de arrangerer sine turneringer. Worlds i år skal jo være i Europa, og da i 4 forskjellige land. I tillegg har de jo lagt EU LCS playoffs til Stockholm. Det er det som får folk til å ville se på, og som gjør det spillet til noe der ingen føler at det er knyttet til et spesielt land. Jeg så mye "USA USA" i chat osv med Dota. Det er ingen som sier det noen steder når det gjelder league lengre.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i det du sier TKongen. Jeg ville bare få frem at jeg ikke synes det er helt urimelig å kalle det "årets begivenhet". Selv om det nok hadde vært bedre å bruke "et av årets E-sports begivenheter".

 

Ellers har jo Valve annonsert Major Championships, hvor det skal være en turnering for hver årstid. Høst-turneringen blir et sted i Europa, men noe mer informasjon har ikke kommet ennå. http://www.dota2.com/majors

Lenke til kommentar

Hvis tittelen var et forsøk på å ikke spoile, var det ikke særlig effektivt med det bilde. Så grei innsats, men enten er det spoiler eller så er det ikke. Det hjelper ikke at det bare er sånn halvveis spoiler.

Det var ikke et snev av forsøk på å ikke avsløre vinneren her. Akkurat som man må forvente å få servert vinneren av fotball-VM på forsiden av VG, må man forvente å lese hvem som vant The International 5 på forsiden av en spillside som dekker e-sport daglig.

Lenke til kommentar

Synd de betaler det meste i skatt og sponsorene stikker av med største stykket

 

Jøss, det visste jeg ikke.

USA har vel et lavere skattenivå enn Norge?

Sponsorer pleier ikke motta premiepenger, heller bidra. Men er The internationals anderledes?

Lenke til kommentar

Synes det er litt kjipt å se at ingen tar helt av etter å vinne TI. NewBee trakk knapt på smilebåndet, og flere fra EG står rett opp og ned med henda i kors eller i bukselomma og smiler. De har nettopp vunnet det største som kan vinnes i Esport, og så ser det ut som at de har vunnet 250 på et flakslodd...

 

Takke meg til Alliance og Loda som kjøpte hele merch butikken og kastet ut til tilskuerne. Det var gledesscener det :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hvis tittelen var et forsøk på å ikke spoile, var det ikke særlig effektivt med det bilde. Så grei innsats, men enten er det spoiler eller så er det ikke. Det hjelper ikke at det bare er sånn halvveis spoiler.

 

Det å kalle det årets største E-sports begivenhet blir og utrolig vanskelig å forsvare. Finalen i Brasil for League of Legends foregikk samtidig med EU LCS, men hadde likevel omtrent like seertall som dota hadde på twitch. Det er gjerne mange som så TI5 i Kina, men det falmer i sammenligning til seerantallet for League of Legends. Uansett hvilket spill du liker så er og blir League of Legends årets største E-sports begivenhet, i så godt som alle regioner i verden (Russland er gjerne et unntak, der er det masse Dota-fans).

Jeg ser ikke poenget med å se på twitch tallene alene, clienten til Dota er faktisk ikke ubrukelig i forhold til LoL, så å se ingame fungerer fint. Noe mange nemlig gjør.

 

Det eneste jeg misliker med The International er tidspunktet det spilles på, vanskelig for folk i Europa og følge med. Dota scenen i Europa er relativt mye større enn i USA.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

@TKongen

Vet ikke helt hvorfor dette trenger å fremstilles som konkurranse, jeg synes mer at det er smak og behag. Du følger det du liker. LoL har kanskje mer seere og aktive spillere, men dota 2 har en bedre prizepool (hvertfall på en individuell event). Har ikke så mye å si, jeg er fornøyd at esport er så stort egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er litt kjipt å se at ingen tar helt av etter å vinne TI. NewBee trakk knapt på smilebåndet, og flere fra EG står rett opp og ned med henda i kors eller i bukselomma og smiler. De har nettopp vunnet det største som kan vinnes i Esport, og så ser det ut som at de har vunnet 250 på et flakslodd...

 

Takke meg til Alliance og Loda som kjøpte hele merch butikken og kastet ut til tilskuerne. Det var gledesscener det :)

 

Enig. Jeg ser at valve prøver noe nytt med "center scenen" sin, og at det er vanskelig å finne en "frem" til pris seremonien sin. Men hva faen skjedde med 1min feiring, og så SUDDENTLY DUDMAOS?

 

Det burde vær mer stemning, seiermusikk, kanskje litt lengre intervju (hadde ikke newbee kleint intervju i etterkant av TI4?). Satser på valve tar til seg det.

 

Men overall var det en rimelig bra finale og turnering, nogenlunde close, og viktigst av alt - bedre enn TI4 finalen, fordi den var trash...

Lenke til kommentar

 

Synes det er litt kjipt å se at ingen tar helt av etter å vinne TI. NewBee trakk knapt på smilebåndet, og flere fra EG står rett opp og ned med henda i kors eller i bukselomma og smiler. De har nettopp vunnet det største som kan vinnes i Esport, og så ser det ut som at de har vunnet 250 på et flakslodd...

 

Takke meg til Alliance og Loda som kjøpte hele merch butikken og kastet ut til tilskuerne. Det var gledesscener det :)

Enig. Jeg ser at valve prøver noe nytt med "center scenen" sin, og at det er vanskelig å finne en "frem" til pris seremonien sin. Men hva faen skjedde med 1min feiring, og så SUDDENTLY DUDMAOS?

 

Det burde vær mer stemning, seiermusikk, kanskje litt lengre intervju (hadde ikke newbee kleint intervju i etterkant av TI4?). Satser på valve tar til seg det.

 

Men overall var det en rimelig bra finale og turnering, nogenlunde close, og viktigst av alt - bedre enn TI4 finalen, fordi den var trash...

 

Det er jo egentlig ikke Valves feil at spillerene svarer på spørsmål med ett ord som Sumail gjorde, hva han syntes om å vinne sa han jo "great."

 

Noen av lagene kunne virkelig trengt media trening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Slike ekstreme premiepotter kan neppe være bra for epsorten på lang sikt. Dette er jo på nivå med de aller best betalte sports-konkurransene i verden! Hva må resten av esport-scenen gjøre for å å bli lagt merket til, når de bare kan tilby en premiepott som bare er en liten brøkdel av dette?

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva må resten av esport-scenen gjøre for å å bli lagt merket til, når de bare kan tilby en premiepott som bare er en liten brøkdel av dette?

Nå spilles det jo fotball mange steder selv om lønningene er astronomiske i enkelte ligaer.

 

Dessuten må jo lagene ha noe å gjøre resten av året. En konkurranse i november vil ikke konkurrere med TI, men isteden dra nytte av oppmerksomheten TI gir.

Dog, skulle jeg laget en ny DOTA turnering hadde jeg neppe lagt den til starten av august...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Tja, man kan også se på det som at TI "suger" så mye oppmerskomhet til seg at resten av esport-scenen sitter igjjen med mindre enn de ville ha hatt om TI ikke eksisterte. Jeg konkluderer ikke, men stiller ett spørsmålstegn med pengebruken til Valve. Jeg er sikker på at det hadde vært mye bedre for esport om Valva hadde spredt pengebruken sin utover og bygget opp esport fra bunnen av, i stedet for å svi alt av på en stor premiepott. Valve vil nok bare vise at de er størst, men hva hjelper det å sitte i toppen av treet om roten holder på å råtne?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...