Gå til innhold

Disse fem vant over 50 millioner kroner


Anbefalte innlegg

 

LoL har nok flere seere ja, men premien i The International er så mye større enn LCS at det går helt fint å kalle det årets E-sports begivenhet.

 Du tenker hovedpremien alene. Det er for det første en ganske dårlig måte å måle størrelse på. En rik sjeik kan lage verdens største sportsarrangement på en stillehavsøy med 10 deltagere, så lenge førstepremien er stor nok. Grunnen til at fotball er størst er jo hvor mange som ser på. folk er lite opptatt av hvor mye penger hovedpremien er på.

 

For her kommer det du ikke tar med. Det er mye mer penger i League of Legends, men det er mye mer spredt ut på spillere og organisasjoner. I Dota så må du vinne turneringer. Det er turneringer som gir de store pengene. De trenger den store førstepremien for å trekke folk. League er mer som fotball. De som spiller fotball kan få svært store lønninger, bli kjøpt opp for store summer. Det har vært folk som har blitt kjøpt opp for beløp som ikke er langt ifra førstepremien for å vinne League of Legends. Så ja, klart det er et par spillere som tjener gode penger i Dota 2. I motsetning så har League et utrolig antall som kan leve av det, og som kan tjene veldig gode penger på det. Så det er både mer penger og personer involvert i League of Legends. 

 

Det er jo ellers interessant at det er langt høyere prosentandel av folk som spiller dota som også ser på i forhold til League. I seertall utklasserer ikke League of Legends Dota i samme måte som spillertall.

 

Ellers er LCS en liten del av League of Legends.  LCS har en spillerbase som er rundt 1/5 av det LPL har f.eks. Du har EU LCS, NA LCS, CBLOL, OPL, LCK, GPL, LMS, LPL osv osv. Det er i motsetning til Dota, og i motsetning til i fjor veldig organisert. Alle store regioner spiller to runder med ligaer, på samme tidspunkt. På den måten har de tid til en turnering mellom de to splitene, og tid til at noen får være med på et par IEM i året. 

 

Detter er #1 laget i Kina sitt "gaminghus" http://t3.qpic.cn/mblogpic/cae1d8d4549a3500eebc/2000

Alle spillerene på Samsung White/Samsung Blue, som var helt dominerende i forrige sesong (så mye at Riot endret reglene, de likte ikke at Samsung kom til worlds med to dominerende lag. De var ellers begge tidligere MVP, altså samme org som har to lag i årets TI5). Alle de 10 spillerene ble kjøpt av kinesiske lag i LPL. Summen for disse overstiger nok klart hele premiepotten for worlds. For mange av disse lagene er nok pengepremien for å bli nummer 1 ganske irrelevant når det kommer til hvor pengene kommer fra. Det som teller med å bli nummer 1 er å få mange fans, og kunne ta mye for sponsoravtaler. I dagens LPL spilte EDG mot tidligere favoritt OMG, og studioet var fult med folk i EDG T-skjorter, med EDG plakater. Det er det som teller for dem, ikke pengene fra Riot.

 

Hvis det ellers er tvil om det er størst eller ikke, og det ikke finnes noen veldig god begrunnelse er det jo alltids mulig å skrive "en av årets" istedenfor "årets". Det er jo helt klart en veldig stor E-sports begivenhet.

 

Får bare håpe at Valve faktisk kunne tenkt seg å arrangere det et annet sted enn rett utenfor kontorene sine. Hvis du ser på Riot-games så prøver de å maksimere antall land hvor de arrangerer sine turneringer. Worlds i år skal jo være i Europa, og da i 4 forskjellige land. I tillegg har de jo lagt EU LCS playoffs til Stockholm. Det er det som får folk til å ville se på, og som gjør det spillet til noe der ingen føler at det er knyttet til et spesielt land. Jeg så mye "USA USA" i chat osv med Dota. Det er ingen som sier det noen steder når det gjelder league lengre.

 

 

Det er ikke turneringer du må vinne. I dota må du kvalifisere deg til turneringer. Det er åpent dreamhack kvalifikasjon hvert eneste år. Det er åpent kvalifikasjon på alle turneringer. Spørsmålet er om du er god nok til å komme inn. Når det gjelder den vanvittige pengepremien. Mesteparten av det kommer fra Dota spillerne og ikke Valve.

MVH Phoenix er det mest overraskende laget. De gikk fra et ukjent lag til å kvalifisere seg til alle turneringer. Og de spilte ganske bra. Til å være et lag som kun har holdt sammen i 2 år. Korea er i realiteten Dota newbies, men de lærte kjapt.

 

Det var åpent kvalifikasjon på The international også. Hvem som helst kunne delta. 

The International hadde åpent kvalifikasjonsrunde i Asia, Europa og USA. Hvem som helst kunne delta. Fra amatørlag til proffe lag. Amatør laget MVP Phoenix fra Korea gjorde det ekstremt bra mot proffe dota lag.

Og her var nettsiden til open qualification for The International 2015. Hvem som helst kunne delta. Fra proffe til amatørlag. https://play.faceit.com/the-international-5-open-qualifiers-on-faceit/

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis tittelen var et forsøk på å ikke spoile, var det ikke særlig effektivt med det bilde. Så grei innsats, men enten er det spoiler eller så er det ikke. Det hjelper ikke at det bare er sånn halvveis spoiler.

Det var ikke et snev av forsøk på å ikke avsløre vinneren her. Akkurat som man må forvente å få servert vinneren av fotball-VM på forsiden av VG, må man forvente å lese hvem som vant The International 5 på forsiden av en spillside som dekker e-sport daglig.

 

Jeg har ikke noe imot at dere spoiler noe. Alle vet jo at hvis de går inn på sider av denne typen, så kommer det garantert til å være nyheter om det som skjedde. Fordi det er en av tjenestene siden tilbyr. Det var bare det at tittelen sier "disse fem vant" og nevner ikke EG. Det virker som om det var et forsøk på å ikke spoile. Hvis det var for å få folk til å trykke inn og lese hvem som vant, så kan de fortsatt se at EG vant av bildet. 

 

Likevel virker det altså som om jeg har misforstått, så da beklager jeg den feilrettede kritikken.

 

 

Jøss, det visste jeg ikke.

USA har vel et lavere skattenivå enn Norge?

Sponsorer pleier ikke motta premiepenger, heller bidra. Men er The internationals anderledes?

 

Det er vel mer organisasjoner som får en del av pengene. Det må være et merkelig system hvis sponsorene får penger.

 

 

Jeg ser ikke poenget med å se på twitch tallene alene, clienten til Dota er faktisk ikke ubrukelig i forhold til LoL, så å se ingame fungerer fint. Noe mange nemlig gjør.

 

Det eneste jeg misliker med The International er tidspunktet det spilles på, vanskelig for folk i Europa og følge med. Dota scenen i Europa er relativt mye større enn i USA.

 

Det er jo av den enkle grunn at Brazil selvfølgelig har lavere seertall en TI5. Mens TI5 og EU LCS foregikk hadde altså Brazil 500.000 seere. Det er jo helt klart at peak concurrent var over 500.000 for Dota, også hvis du bare regner EU og NA. Det var bare for å sette det i perspektiv, Brasil er en region uten noen form for dota lag. Jeg er ellers klar over at mange ser in-game. Mange ser også fra andre streaming sider.

 

Alle mesterskap spilles etter den regionens tider. TI begynte forholdsvis tidlig, selv om de gjerne kunne begynt litt tidligere. Problemet ligger vel gjerne mer i hvor lenge de spiller. Hvis de ikke hadde spilt mer enn 5-6 timer hadde det ikke blitt like langt ut på kvelden.

 

@TKongen

Vet ikke helt hvorfor dette trenger å fremstilles som konkurranse, jeg synes mer at det er smak og behag. Du følger det du liker. LoL har kanskje mer seere og aktive spillere, men dota 2 har en bedre prizepool (hvertfall på en individuell event). Har ikke så mye å si, jeg er fornøyd at esport er så stort egentlig.

Jeg fremstiller det ikke som konkurranse. Jeg reagerte på at artikkelforfatter fremstiller det som konkurranse. Jeg hadde ikke sett litt på TI5 hvis jeg var ute etter konkurranse. Jeg hadde ikke fult SC2 IEM Gamescon (et spill jeg ikke engang eier) hvis jeg var ute etter konkurranse. Jeg synes all E-sports er bra. Derfor jeg reagerte på at TI5 ble kalt årets største.

 

 

Synes det er litt kjipt å se at ingen tar helt av etter å vinne TI. NewBee trakk knapt på smilebåndet, og flere fra EG står rett opp og ned med henda i kors eller i bukselomma og smiler. De har nettopp vunnet det største som kan vinnes i Esport, og så ser det ut som at de har vunnet 250 på et flakslodd...

 

Takke meg til Alliance og Loda som kjøpte hele merch butikken og kastet ut til tilskuerne. Det var gledesscener det :)

Enig. Jeg ser at valve prøver noe nytt med "center scenen" sin, og at det er vanskelig å finne en "frem" til pris seremonien sin. Men hva faen skjedde med 1min feiring, og så SUDDENTLY DUDMAOS?

 

Det burde vær mer stemning, seiermusikk, kanskje litt lengre intervju (hadde ikke newbee kleint intervju i etterkant av TI4?). Satser på valve tar til seg det.

 

Men overall var det en rimelig bra finale og turnering, nogenlunde close, og viktigst av alt - bedre enn TI4 finalen, fordi den var trash...

 

Riot har og vært svært dårlige på avslutningsseremonier alle år stort sett. Fjorårets finale i Seoul er første året hvor de fikk til en veldig bra avslutning. Det er etter betydelig investering, og hyring av folk med kunnskap. Riot har ganske mange ansatte som er type TV-folk som like godt kunne jobbet i nrk. Det var først etter dette de fikk til en bra avslutning, så det er åpenbart noe som er vanskelig å få til og kreve profesjonelle og kunnskap. Likevel er det merkelig, det burde tross alt være mulig å gjøre det ok, og det de gjorde før var langt ifra ok.

 

Det er jo egentlig ikke Valves feil at spillerene svarer på spørsmål med ett ord som Sumail gjorde, hva han syntes om å vinne sa han jo "great."

 

 

Noen av lagene kunne virkelig trengt media trening.

 

Det er fordelene av å ta mer kontroll, og lage ligaspill. Alle som spiller for Riot får faktisk media-trening. Det merker du VELDIG godt på intervjuene. Folk gir gode og utfyllende svar, det er aldri noen som gir korte svar lengre, eller folk som er merkelige foran kamera osv. De får og mye erfaring siden de som vinner ofte er oppe og blir intervjuet.

 

Slike ekstreme premiepotter kan neppe være bra for epsorten på lang sikt. Dette er jo på nivå med de aller best betalte sports-konkurransene i verden! Hva må resten av esport-scenen gjøre for å å bli lagt merket til, når de bare kan tilby en premiepott som bare er en liten brøkdel av dette?

Folk som ser på noe, ser gjerne på det fordi de vet noe om det og spiller det selv. Det er irrelevant at premiepotten i TI5 er stor hvis du spiller CS. Da ser du på CS:GO. Ellers er premiepotten et av tiltakene Valve gjør for å få oppmerksomhet, og ikke havne i skyggen av League of Legends, da begge er MOBA spill. Måten Riot gjør det på har jo gjort at det er laaangt færre turneringer for League, siden alle spiller i liga. For dota derimot er det turneringer hele tiden. Jeg tror ikke nødvendigvis at premiepotten skader så mye av annen E-sports. Hvis det var noe så ville jeg heller sagt at det var negativt for Dota 2 scenen.

 

 

Det er ikke turneringer du må vinne. I dota må du kvalifisere deg til turneringer. Det er åpent dreamhack kvalifikasjon hvert eneste år. Det er åpent kvalifikasjon på alle turneringer. Spørsmålet er om du er god nok til å komme inn. Når det gjelder den vanvittige pengepremien. Mesteparten av det kommer fra Dota spillerne og ikke Valve.

MVH Phoenix er det mest overraskende laget. De gikk fra et ukjent lag til å kvalifisere seg til alle turneringer. Og de spilte ganske bra. Til å være et lag som kun har holdt sammen i 2 år. Korea er i realiteten Dota newbies, men de lærte kjapt.

 

Det var åpent kvalifikasjon på The international også. Hvem som helst kunne delta. 

The International hadde åpent kvalifikasjonsrunde i Asia, Europa og USA. Hvem som helst kunne delta. Fra amatørlag til proffe lag. Amatør laget MVP Phoenix fra Korea gjorde det ekstremt bra mot proffe dota lag.

Og her var nettsiden til open qualification for The International 2015. Hvem som helst kunne delta. Fra proffe til amatørlag. https://play.faceit.com/the-international-5-open-qualifiers-on-faceit/

 

 Jeg er klar over at pengene kommer fra spillere. Det er likevel Valve som legger til rette for det, så det er de som styrer praksisen.

 

Selvfølgelig må du kvalifisere deg. Det gjorde du i League før også. Da var det IEM som ble brukt som kvalifisering til worlds. Likevel er jo og IEM en turnering. Poenget er at det er turneringsformat, og ikke liga-format.

 

Folk som synes MVP Phoenix er overraskende vet åpenbart ingenting om koreans E-sports. Hvis du tror de er amatørlag (!) vet du ingenting om koreansk E-sports. Koreanske E-sports organisasjoner er malen, de er målet for proffisjonalitet, noe ingen andre har oppnådd så langt med Kina på en god andreplass.

 

Det at MVP klarer å komme så langt i Dota. Det at et amerikansk lag klarer å vinne. I League og i SC2 ville det vært aldeles utenkelig. I klassen helt utrolig. Hvis du hadde sett på hvordan KT, SKT, CJ, Najin, Jin Air, Samsung osv styres i forhold til f.eks EG så hadde du sett hvem som er amatører og hvem som er proffe. EG spiller også helt klart for mange turneringer i forhold til hva som burde være forsvarlig for å bli verdens beste. Hvis du ser på lag fra Korea i tiden League hadde masse turneringer, så valgte de kun ut enkelte turneringer i året, og spilte ellers et antall kamper i hjemlandet. Langt ifra det antallet EG spiller i året.

Lenke til kommentar

Tja, man kan også se på det som at TI "suger" så mye oppmerskomhet til seg at resten av esport-scenen sitter igjjen med mindre enn de ville ha hatt om TI ikke eksisterte. Jeg konkluderer ikke, men stiller ett spørsmålstegn med pengebruken til Valve. Jeg er sikker på at det hadde vært mye bedre for esport om Valva hadde spredt pengebruken sin utover og bygget opp esport fra bunnen av, i stedet for å svi alt av på en stor premiepott. Valve vil nok bare vise at de er størst, men hva hjelper det å sitte i toppen av treet om roten holder på å råtne?

Nå svir jo ikke akkurat Valve av alle pengene sine på dette. Mesteparten av premiepengene til TI kommer jo fra kompendiumkjøp. Valve la inn 1,4 millioner USD. De resterende ~17 millionene er fra folket.

Lenke til kommentar

 

 Jeg er klar over at pengene kommer fra spillere. Det er likevel Valve som legger til rette for det, så det er de som styrer praksisen.

 

Selvfølgelig må du kvalifisere deg. Det gjorde du i League før også. Da var det IEM som ble brukt som kvalifisering til worlds. Likevel er jo og IEM en turnering. Poenget er at det er turneringsformat, og ikke liga-format.

 

Folk som synes MVP Phoenix er overraskende vet åpenbart ingenting om koreans E-sports. Hvis du tror de er amatørlag (!) vet du ingenting om koreansk E-sports. Koreanske E-sports organisasjoner er malen, de er målet for proffisjonalitet, noe ingen andre har oppnådd så langt med Kina på en god andreplass.

 

Det at MVP klarer å komme så langt i Dota. Det at et amerikansk lag klarer å vinne. I League og i SC2 ville det vært aldeles utenkelig. I klassen helt utrolig. Hvis du hadde sett på hvordan KT, SKT, CJ, Najin, Jin Air, Samsung osv styres i forhold til f.eks EG så hadde du sett hvem som er amatører og hvem som er proffe. EG spiller også helt klart for mange turneringer i forhold til hva som burde være forsvarlig for å bli verdens beste. Hvis du ser på lag fra Korea i tiden League hadde masse turneringer, så valgte de kun ut enkelte turneringer i året, og spilte ellers et antall kamper i hjemlandet. Langt ifra det antallet EG spiller i året.

 

 

Vet ingenting om Korea esports? Du vet ingenting om Dota. Grunnen til at jeg ble overasket over MVP.Phoenix var fordi de har veldig lite erfaring med Dota. De har bare spilt i 2 år. Mens alle de andre lagene hadde spillere som har hatt 9 - 12 års erfaring med Dota. Så Korea er i realiteten newbies. Du har tydeligvis ikke fulgt med i Dota miljøet din noob.

 

Og når det gjelder views. De ser inne på game clienten gjennom sine compendium kjøp. Så nå er det bare opp til Valve å utgi seertall fra clienten sin.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Folk som synes MVP Phoenix er overraskende vet åpenbart ingenting om koreans E-sports. Hvis du tror de er amatørlag (!) vet du ingenting om koreansk E-sports. Koreanske E-sports organisasjoner er malen, de er målet for proffisjonalitet, noe ingen andre har oppnådd så langt med Kina på en god andreplass.

 

Sliter veldig med å se poenget her. Orgen har nada å si når spillerene har vært nye og mildt sagt lite overbevisende i pro scenen i DotA. Ingen forventet at MVP Phoenix skulle komme så langt, og da gjelder det både orgen og spillerene selv. 

 

Kan også legge til at det vrøvlet du skriver om amatør EG er hinsides latterlig. EG er på toppen fordi de har jobbet seg opp til det lenge, de har alt som er i oppskriften:

 

Struktur, en jævlig god drafter og ikke minst ferskt blod til scenen. Hva i alle dager har antall turneringer spilt noe med muligheten til å bli verdens beste? Hvor er sammenhengen? Når alt kommer til alt så er det et amerikansk lag som er verdensmester over kineserene, i et spill som er mye mer teknisk krevende enn LoL. Bare det er grunn nok til å applaudere. På toppen av det hele så er de i en org som støtter dem, ikke presser dem til å spille 14 timer døgnet.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

 

Nå svir jo ikke akkurat Valve av alle pengene sine på dette. Mesteparten av premiepengene til TI kommer jo fra kompendiumkjøp. Valve la inn 1,4 millioner USD. De resterende ~17 millionene er fra folket.

 

Det virker som om du prøver å bortforklare det med pengene. For meg så virker det som om du er av den oppfatning at denne ordningen er god. Jeg har hvertfall fått inntrykk av at det er stor støtte i dota miljøet for dette.  Om pengene kommer fra folk eller Valve er irrelevant. Poenget er at premiepotten i denne konkurransen er massiv, uansett opphav for pengene. Det var bare et forsøk fra denne brukerens side å starte en diskusjon rundt pro/cons med en slik premiepott. Hverken det jeg eller det brukeren sier er ment som negativt. Alt vi vil er å diskutere med andre om det er bra/dårlig med en slik ordning.

 

 

 

 

Vet ingenting om Korea esports? Du vet ingenting om Dota. Grunnen til at jeg ble overasket over MVP.Phoenix var fordi de har veldig lite erfaring med Dota. De har bare spilt i 2 år. Mens alle de andre lagene hadde spillere som har hatt 9 - 12 års erfaring med Dota. Så Korea er i realiteten newbies. Du har tydeligvis ikke fulgt med i Dota miljøet din noob.

 

Og når det gjelder views. De ser inne på game clienten gjennom sine compendium kjøp. Så nå er det bare opp til Valve å utgi seertall fra clienten sin.

 

Jeg vet så godt som ingenting om Dota, det stemmer. Det er lite relevant at folk har spilt 9-12 år med Dota. Ingen har spilt league i mer enn 5 år. Du trenger ikke å ha spilt i mange år for å være utrolig god.

 

Det er irrelevant at de som er på MVP.Phoenix ikke har spillt lenge. Grunnen er at de har enestående struktur, de øver mye og de øver effektivt. De har folk som styrer, og passer på optimale forhold. Hvorfor tror du alle Starcraft-spillere som er gode er fra Korea? Hvor mange tror du det er i toppen som ikke hører til en organisasjon? Hvorfor tror du Korea er nummer 1 i League of Legends?

 

Eneste grunnen til at de ikke knuser lag i Dota er den veldig lave andelen som spiller. Korea har like mange spillere som hele EUW serveren til Riot. Samsung begynte med helt nye spillere, helt nye trenere etter at alle ingitt avtaler med diverse kinesiske lag i LPL. Fra høst/vinter til nå har de bygget opp et lag av helt nye spillere. De begynte med å se absolutt forferdelige ut, og nå kunne de slått de aller fleste lag i EU/NA. Det til tross for at mange her har spilt mye lengre.

 

Sliter veldig med å se poenget her. Orgen har nada å si når spillerene har vært nye og mildt sagt lite overbevisende i pro scenen i DotA. Ingen forventet at MVP Phoenix skulle komme så langt, og da gjelder det både orgen og spillerene selv. 

 

Kan også legge til at det vrøvlet du skriver om amatør EG er hinsides latterlig. EG er på toppen fordi de har jobbet seg opp til det lenge, de har alt som er i oppskriften:

 

Struktur, en jævlig god drafter og ikke minst ferskt blod til scenen. Hva i alle dager har antall turneringer spilt noe med muligheten til å bli verdens beste? Hvor er sammenhengen? Når alt kommer til alt så er det et amerikansk lag som er verdensmester over kineserene, i et spill som er mye mer teknisk krevende enn LoL. Bare det er grunn nok til å applaudere. På toppen av det hele så er de i en org som støtter dem, ikke presser dem til å spille 14 timer døgnet.

 

I fjor opplevde korea en storstilt flytting av talent til kinesiske LPL. Det var utrolig mange, blant annet verdens to beste lag som forsvant helt. Folk lurte på, er Korea ruinert nå, er de blitt dårlige? Hva var det absolutt alle proffe/castere/analysts/pros sa? Det har ingenting å si, fordi de fortsatt har utrolig gode organisasjoner. Selvfølgelig sier ikke MVP og spillerene at de kommer langt. Det er veldig vanlig å være ydmyk, de sier ofte at de ikke tror de kommer til å vinne med 90% til 10% votes.

 

Spør enhver som følger med på League of Legends, spør spillerene, spør analysts osv. Alle kommer til å si at lagene i EU og NA er useriøse når de scrimmer, utnytter tiden dårlig, bruker ikke nok tid, er ikke nok strukturerte osv osv i forhold til Korea. Riot har gjort flere tiltak, som å stille som krav at alle lag har trener, som er med i pick/ban f. eks. De er fordi de vil øke profesjonaliteten som har manglet i EU/NA.

 

lmao, mer teknisk krevende enn lol. Spar meg.

Ferskt blod til scenen, pluss at alle har 9-12 års erfaring? ok.

Hvis du spiller mange turneringer har du ikke tid til å forberede deg skikkelig, du får ikke skikkelig tid til å øve. Det er en grunn til at riot legger inn lengre pauser mellom liga og turnering. Det er for å gi lagene tid til å øve og gjøre seg klare. For de koreanske organisasjonene har det alltid vært uaktuelt å spille for mange kamper, grunnet behov for trening.

 

Du sier det der "de støtter spillerene sine, de tvinger dem ikke til å spille 14 timer hver dag". Der har du det, de støtter spillerne sine. Det er ikke slik de opererer i Korea/Kina. Folk som vil nå toppen, vet også at de virkelig må gi mye innsats for å klare det. Organisasjonene legger opp til mye trening, og spillerene velger disse oppleggene, fordi de vet at det er det de må gjøre for å bli best. De blir også best, og spiller konsistent bra kamp etter kamp. Det er derfor EU/NA ikke når opp, folk er ikke villige til å ofre like mye for å blir best her.

 

Likevel så er jo grunnen til at så mange drog fra Korea til Kina nettopp mer frihet, og bedre betalt. Likevel ikke på nivå med EU/NA på noen måte (vel betalingen er klart høyest i Kina.... der kan du lett få et par norske årslønner bare for å streame hos en nettside og ikke en annen(!) )

 

Jeg sier ikke at Dota lag fra EU/NA er noe annerledes enn League lag fra EU/NA. Bortsett fra at Riot har en del krav til organisasjonene slik at absolutt alle lag har trenere, managere osv.  Jeg bare sier at Dota mangler en region som finnes i League, og det er Korea. Det er få som er litt inni League som ikke vet at regionen er malen og eksempelet alle andre vil følge. Noe som egentlig kommer fra SC2. Du kan fornekte det så mye du vil, men det er og forblir sannheten. At folk derfor kaller MVP.Phoenix amatørlag finner jeg ganske latterlig. Hvis Dota hadde hatt spillertallet som League har i Korea, og Valve hadde fortsatt sin politikk med svært liten regulering av competetive så ser jeg ikke bort ifra at Dota hadde endt opp som SC2. Enhver turnering av litt størrelse har flere fra Korea, som slår ut alle andre i de første rundene og tar alle pallplasseringer alene. Det er umulig i League of Legends nå, da bare 2 spillere fra en annen region er tillatt. Organisasjonene hadde også typisk to lag (som Samsung White og Samsung Blue), som da kunne bare dratt på forskjellige turneringer og vunnet alle, da de begge var klare verdensenere (Det er snakk om å gå gjennom hele worlds nesten uten å tape et game, normalen i internasjonale turneringer er bare å tape et par games tilsammen...)

 

Jeg kjenner godt til EG som organisasjon, også under tidligere navn de har hatt da de har vært i League siden starten. Jeg skal love deg, folk hadde ledd hvis du hadde sagt at de var på nivå med de store koreanske organisasjonene. Eller en del av de kinesiske for den del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Du er for vridd til i det hele tatt prøve og endre meningen din. Gjerne forklar meg hvordan Sumail på EG har 9-12 års erfaring i competitive DotA når han er 16 år? (Går han ikke under ferskt blod til scenen?) Eller bare tok du noe ut av løse luften der for å få frem et poeng som ikke stemmer? Eller bare liker du å snakke selvsikkert om noe du ikke har peiling på?

 

Du begynner å bable om hvordan EG gjør feil ved å støtte spillerene sine istedenfor å presse dem til å nå toppen, da har jeg en overaskelse til deg, de vant nettopp 6,6mill $, de har nådd toppen. Korea har hatt flere år til å prøve og få ut et virkelig topp 10 lag. Det har de ikke greid, til nå. 

 

Syntes forresten det er morsomt at du tror LoL er i nærheten av DotA med tanke på hvor teknisk krevende det er, men det får nå være.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Du er for vridd til i det hele tatt prøve og endre meningen din. Gjerne forklar meg hvordan Sumail på EG har 9-12 års erfaring i competitive DotA når han er 16 år? (Går han ikke under ferskt blod til scenen?) Eller bare tok du noe ut av løse luften der for å få frem et poeng som ikke stemmer? Eller bare liker du å snakke selvsikkert om noe du ikke har peiling på?

 

Du begynner å bable om hvordan EG gjør feil ved å støtte spillerene sine istedenfor å presse dem til å nå toppen, da har jeg en overaskelse til deg, de vant nettopp 6,6mill $, de har nådd toppen. Korea har hatt flere år til å prøve og få ut et virkelig topp 10 lag. Det har de ikke greid, til nå. 

 

Syntes forresten det er morsomt at du tror LoL er i nærheten av DotA med tanke på hvor teknisk krevende det er, men det får nå være.

 

Er dette et forsøk på å være morsom?

Det var du som sa de hadde 9-12 års erfaring, ikke jeg. 

 

Jeg sier at EG støtter dem på feil måte hvis målet er å bli skikkelig profesjonelle, og komme på et svært høyt nivå. Det er ellers ingen bevis at de vinner mot en rekke andre lag, som også organiseres likt. De kom også til finalen via loser brackets, og de tapte flere games i løpet av turneringen. Det var langt ifra et enkelt sweep av EG.

 

Hvordan skal du få et topp 10 lag uten spillerbase? Hvorfor vinner aldri Australia ski-konkuranser? Det er håpløst hvis du har et mye mindre pool av spillere å ta av.

 

Dota er ikke mer krevende enn lol. Spillene er forskjellige, og har begge fordeler/ulemper. Lol er lettere å sette seg inn i en Dota, men på toppnivå er det ingen av spillene mer krevende. Jeg ser heller ikke poenget med å diskutere spillene. virker for meg som om du forsøker å bortforklare (som da betyr at du er enig i at LOL har høyere profesjonelt nivå).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Er dette et forsøk på å være morsom?

Det var du som sa de hadde 9-12 års erfaring, ikke jeg. 

 

Jeg sier at EG støtter dem på feil måte hvis målet er å bli skikkelig profesjonelle, og komme på et svært høyt nivå. Det er ellers ingen bevis at de vinner mot en rekke andre lag, som også organiseres likt. De kom også til finalen via loser brackets, og de tapte flere games i løpet av turneringen. Det var langt ifra et enkelt sweep av EG.

 

Hvordan skal du få et topp 10 lag uten spillerbase? Hvorfor vinner aldri Australia ski-konkuranser? Det er håpløst hvis du har et mye mindre pool av spillere å ta av.

 

Dota er ikke mer krevende enn lol. Spillene er forskjellige, og har begge fordeler/ulemper. Lol er lettere å sette seg inn i en Dota, men på toppnivå er det ingen av spillene mer krevende. Jeg ser heller ikke poenget med å diskutere spillene. virker for meg som om du forsøker å bortforklare (som da betyr at du er enig i at LOL har høyere profesjonelt nivå).

 

Finn hvor jeg sa alle hadde 9-12 års erfaring. EG er på et svært høyt nivå, DotA scenen er ikke et jævlig pickup game, folk trener time etter time hver dag. Jeg vet ikke hvilken merkelig informasjon du leser på men halvparten av det du sier gir ikke mening, eller er direkte feil.

 

"Jeg ser heller ikke poenget med å diskutere spillene. virker for meg som om du forsøker å bortforklare (som da betyr at du er enig i at LOL har høyere profesjonelt nivå)."

 

Så om noen bortforklarer (som jeg ikke gjør), så har du rett momentant? DotA er mer teknisk krevende, teknisk, fordi det er funksjoner som enkelt og greit ikke er i LoL. Dette er grunnene til at DotA er vanskeligere enn LoL. Om du vil jeg skal nevne noen av dem så kan jeg fint gjøre det.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...