Gå til innhold

TEST: Sony KD-55X8505C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel bakbelysning på 65" og 75" tommeren om jeg ikke tar feil.

 

Har planlagt innkjøp av ny tv til høsten siden tven min nå nærmer seg 6 år siden lansering. Har holdt et øye med denne og ventet på tester, nå ser det ut som dere, flatpanels.dk og rtings har vurdert TVen som god og egnet til spilling.

 

Android TV synes jeg også er kult, men etter hva jeg forstår er det fortsatt ikke like raskt? Flatpanels var ikke imponert over android tv, men de testet visstnok en versjon som ble fikset senere.

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål: Jeg ser at dere testet 8505C, mens HIFI klubben selger 8509C. Forskjellen er visstnok at 8505C har 800 hz motionflow, men HIFI klubben sin verjson har 1000 hz motionflow. Er dette noe man merker og verdt den 1000-lappen ekstra?

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål: Jeg ser at dere testet 8505C, mens HIFI klubben selger 8509C. Forskjellen er visstnok at 8505C har 800 hz motionflow, men HIFI klubben sin verjson har 1000 hz motionflow. Er dette noe man merker og verdt den 1000-lappen ekstra?

Det kan jeg ikke tenke meg til. TVen støtter neppe mer enn 60 Hz input uansett. Dvs. TV-en må emulere 12 eller 16 bilder for hvert ekte bilde. Det ser du neppe forskjell på. Det er mye mye viktigere hvor mange Hz inputen er på.

Lenke til kommentar

 

Et kjapt spørsmål: Jeg ser at dere testet 8505C, mens HIFI klubben selger 8509C. Forskjellen er visstnok at 8505C har 800 hz motionflow, men HIFI klubben sin verjson har 1000 hz motionflow. Er dette noe man merker og verdt den 1000-lappen ekstra?

Det kan jeg ikke tenke meg til. TVen støtter neppe mer enn 60 Hz input uansett. Dvs. TV-en må emulere 12 eller 16 bilder for hvert ekte bilde. Det ser du neppe forskjell på. Det er mye mye viktigere hvor mange Hz inputen er på.

 

 

Har det ikke etterhvert begynt å bli bedring her? Mener å ha hørt at det etterhvert har kommet TVer som støtter 120 Hz inn.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Der nevner ingenting angående HDMI 2.0 støtte og da også 60hz og 4:4:4, dette burde da virkelig være med

Hva vil dette si?

Det har å si om den takler f.eks. å vise den nye UHD Blu-ray standarden fullt ut, eller om man må nedskalere.

 

4K TVer til nå har som regel kun hatt enten HDMI 1.4, og når de endelig kom med HDMI 2.0 som støtter 4K 60HZ overføring, så har de enten ikke støttet kopibeskyttelsen HDCP 2.2, eventuelt kun hatt den nedskalert versjon av den på 1 av HDMI inngangene.

 

HDCP 2.2 er ett minimumskrav for å kunne vise 4K fra noe annet enn en intern smart-TV funksjon (for å sette det litt på spissen). Frem til sommeren nå så har HDCP 2.2 chipene som har vært på markedet (Det har kun vært 1), så har denne kun støttet fargerommet 4:2:0, mens de chipene som kommer nå i sommmer støtter 4:4:4 som gir mye bedre farger. F.eks. alle surround receivere som har reklamert for at de støtter HDCP 2.2 nevner ikke ett ord om at de ikke støtter det 100%, så alle som har kjøpt en som støtter det, mister noe på ett bilde som må igjennom dem. Første surround receiver på markedet som støtter dette er Marantz sin prossessor AV8802A, den kommer nå i juli. Mens de som kjøpte AV8802 fikk muligheten til å oppgradere sine fra juni av.

 

Hvorfor er fargerommet viktig. Det fargespekteret som har vært brukt på Blu-ray til nå, så har det faktisk ikke vært mulig å vise korrekt farge på de røde engelske 2 etasjers bussene. Rødfargen de har støttes ikke av Blu-ray formatet. Det gjør det når den nye UHD versjonen kommer til høsten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Der nevner ingenting angående HDMI 2.0 støtte og da også 60hz og 4:4:4, dette burde da virkelig være med

Hva vil dette si?

Det har å si om den takler f.eks. å vise den nye UHD Blu-ray standarden fullt ut, eller om man må nedskalere.

 

4K TVer til nå har som regel kun hatt enten HDMI 1.4, og når de endelig kom med HDMI 2.0 som støtter 4K 60HZ overføring, så har de enten ikke støttet kopibeskyttelsen HDCP 2.2, eventuelt kun hatt den nedskalert versjon av den på 1 av HDMI inngangene.

 

HDCP 2.2 er ett minimumskrav for å kunne vise 4K fra noe annet enn en intern smart-TV funksjon (for å sette det litt på spissen). Frem til sommeren nå så har HDCP 2.2 chipene som har vært på markedet (Det har kun vært 1), så har denne kun støttet fargerommet 4:2:0, mens de chipene som kommer nå i sommmer støtter 4:4:4 som gir mye bedre farger. F.eks. alle surround receivere som har reklamert for at de støtter HDCP 2.2 nevner ikke ett ord om at de ikke støtter det 100%, så alle som har kjøpt en som støtter det, mister noe på ett bilde som må igjennom dem. Første surround receiver på markedet som støtter dette er Marantz sin prossessor AV8802A, den kommer nå i juli. Mens de som kjøpte AV8802 fikk muligheten til å oppgradere sine fra juni av.

 

Hvorfor er fargerommet viktig. Det fargespekteret som har vært brukt på Blu-ray til nå, så har det faktisk ikke vært mulig å vise korrekt farge på de røde engelske 2 etasjers bussene. Rødfargen de har støttes ikke av Blu-ray formatet. Det gjør det når den nye UHD versjonen kommer til høsten.

 

 

Så om jeg forstår rett, så støtter denne TVen den nye blu-ray standarden? 

Lenke til kommentar

 

Så om jeg forstår rett, så støtter denne TVen den nye blu-ray standarden? 

 

 

Siden den kommer ut nå, så er det utrolig dumt av Sony hvis den ikke gjør det. Men de har ingen direkte info om det på siden sin, og kan ikke bekrefte det før de har sluppet manualen. Sitter selv å regner med denne i 65" blir min neste TV, men jeg forhaster lite før jeg får det bekreftet 100%. For min del så holder det i massevis med 1 inngang som støtter alt, men greit om alle hadde gjort det. Hadde vært typisk at den hadde støttet alt på en HDMI, og kun ARC på en annen, slik at jeg ikke kunne brukt Smart-TV delen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Der nevner ingenting angående HDMI 2.0 støtte og da også 60hz og 4:4:4, dette burde da virkelig være med

Hva vil dette si?

- snip -

 

Så om jeg forstår rett, så støtter denne TVen den nye blu-ray standarden? 

 

 

I følge Sony sine egne nettsider støtter ikke TV'en 4K ved 60hz, men den har HDCP 2.2 på to av portene. Som jo skaper forvirring ettersom jeg ville trodd at HDCP 2.2 også betydde HDMI 2.0. De sier kun at TV'en har 4 HDMI porter, de understreker at det er noen forskjeller mellom dem, men gir ikke noe versjon nummer. I tillegg nevner de ingenting angående subsampling eller farger generelt.

 

Jeg har sett mer og mer på TVer i det siste (antar jeg kjøper en til høsten en gang), og dette er et problem jeg har sett litt for mye av. Manglende informasjon angående spesifikasjonene til en TV. Det går mye igjen at det ikke nevnes noe om HDMI versjon, HDCP støtte, video dekoder støtte (H.265 HEVC er jo viktig), responstid eller subsampling. Dette er alle viktige specs som kan bety mye, spesielt for dem som har litt mer peiling (og er gjerne dem som kjøper de dyrere og anbefaler til andre i tillegg), så det er trist å se at til og med produsentene utelater slik info fra sine egne sider. LG er vel en av de bedre, men de liker å si at HDMI portene er "4K HDMI", noe jeg antar betyr HDMI 2.0, men uten at de skriver HDMI 2.0 stoler jeg ikke en plass på at det faktisk er HDMI 2.0. "4K HDMI" høres ut som er bevisst skrevet for å blinde folk med mindre peiling. Men kan også bare være et forsøk på å gjøre specsene konsumer vennlige.

*sigh*

Jaja, denne TV'en så veldig lovlig ut når jeg leste testen. Helt til jeg ble ferdig og la merke til manglende informasjon. Nå er TV'en uaktuell. Jakten fortsetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...