Gå til innhold

Samsung fortsetter nedturen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper at økende konkurranse ifra andre aktører på Android markedet er en av hovedårsakene til dette...

Det er nok et ganske godt tips, vil jeg tro. Det ser jo ut til å poppe opp produsenter av billigprodukter på løpende bånd innen Android-dingser, og så lenge det markedet er såpass prissensitivt som det ser ut til å være så vil det jo antagelig være vanskelig å selge gode kvalitetsprodukter med ørlitt høyere pris til de kundene.

Lenke til kommentar

Tipper at økende konkurranse ifra andre aktører på Android markedet er en av hovedårsakene til dette. Samsung er ikke like "eksklusivt" i dag som det var for 5 år siden på Android markedet.

 

og at S6 ligner alt for mye på iPhone med batteri som ikke kan taes ut og ikke minnekort så da velger nok mange noe bedre/annet så forhåpentligvis har de lært at det ikek lønner seg å etterligne Apple

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tipper at økende konkurranse ifra andre aktører på Android markedet er en av hovedårsakene til dette. Samsung er ikke like "eksklusivt" i dag som det var for 5 år siden på Android markedet.

 

og at S6 ligner alt for mye på iPhone med batteri som ikke kan taes ut og ikke minnekort så da velger nok mange noe bedre/annet så forhåpentligvis har de lært at det ikek lønner seg å etterligne Apple

HTC har jo klart det. Men jeg skjønner at samsungkunder ikke kjøper den nye når den mangler funksjonalitet som den tidligere hadde. Tror de prøvde seg på "premium" markedet og faila.

Lenke til kommentar

Må ha noe med pris å gjøre også. Å betale 6-8000,- for en telefon er jo helt vanvittig.

Kan selvsagt ha noe med pris å gjøre, men å kalle mobile terminaler for "telefon" er jo mildt sagt noe feil. Hadde det kun vært telefon så er det jo dumt å betale mange tusen, men så er jo smarte mobiler noe mye, mye mer enn bare en telefon. For å si det sånn, telefondelen er vel snart den minst brukte delen av en smartmobil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler hovedsakelig om de asiatiske markedene, og emerging markets. Det er i de sistnevnte de kinesiske aktørene tar fullstendig rotta på de etablerte. Dette handler i hovedsak ikke om hvordan S6 gjør det som modell, den har solgt helt ok til å være en såpass dyr telefon. Apple, Sony og LG er ikke de som står for å utkonkurrere Samsung for øyeblikket, selv om det sikkert er dritgøy for fanboys (triste skapninger, uansett merke) av de nevnte å gjøre narr av at Samsung har nærmet seg iPhone. Huawei og Xiaomi, blant andre, gjør det ekstremt bra for tiden.

Lenke til kommentar

Dette handler hovedsakelig om de asiatiske markedene, og emerging markets. Det er i de sistnevnte de kinesiske aktørene tar fullstendig rotta på de etablerte. Dette handler i hovedsak ikke om hvordan S6 gjør det som modell, den har solgt helt ok til å være en såpass dyr telefon. Apple, Sony og LG er ikke de som står for å utkonkurrere Samsung for øyeblikket, selv om det sikkert er dritgøy for fanboys (triste skapninger, uansett merke) av de nevnte å gjøre narr av at Samsung har nærmet seg iPhone. Huawei og Xiaomi, blant andre, gjør det ekstremt bra for tiden.

 

Samtidig har salget av Samsungs toppmodeller gått kraftig ned mens Apples salg av sine har gått kraftig opp - så et eller annet sted er det en forskjell mellom selskapene. Antakeligvis er det fordi Samsung lager en "commodity" der operativsystemet er laget av andre, noe som åpner opp for et kappløp mot bunnen i pris. Det er alltid noe noen som kan produsere billigere Androidtelefoner, mens ingen kan lage billigere iOs-telefoner.

 

For Samsung er dette åpenbart en ulempe, men for brukerne er det jo fint - de får stadig billigere kvalitetstelefoner. Jeg betalte nesten ni tusen for min siste telefon - det er åpenbart at man nærmer seg en smertegrense her, også for oss som foretrekker iOs. 

Lenke til kommentar

Hvordan er det relevant å sammenligne fall i omsetning for det gigantiske Samsung electronics med salget av ett enkelt produkt eller produktkategori?

 

Folk kan komme med så mange teorier de vil, men Samsung electronics selger helt enormt mye elektronikk. S6 koster mer enn s5 og selger ikke dårlig i forhold, den ble bare ikke en supersuksess som økte salgstall. Altså kan umulig 8% fall i omsetning for et av verdens største selskaper skyldes s6. For alt vi vet kan vaskemaskin salget ha stupt med 50%.

 

Ellers kan s6 umulig nærme seg iPhone, da det er Apple som tydelig nærmer seg android produsenter. iPhone er jo tydelig lagd for å være mer lik en htc enn tidligere iPhones. Ser ikke hvordan folk kan påstå at noen som helst kopierer apple når de innrømmer at de tok feil med telefoner og gikk over til et ganske standard alu-design som er vanøig for android tlfer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers kan s6 umulig nærme seg iPhone,

 

Tror folk mener at man fjernet minnekortet, vanntettheten og det avtagbare batteriet, og skrudde opp prisene. 

 

Når det gjelder kopiering er hele diskusjonen etterhvert tullete. Etterhvert som telefonene har blitt mindre har det blitt et par-tre riktige måter å gjøre det på. Den ene er glassflater foran og bak, den andre plast, og den tredje aluminium med antennestriper. Da vil telefoner likne på hverandre, uansett hvor de kommer fra. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Tror folk mener at man fjernet minnekortet, vanntettheten og det avtagbare batteriet, og skrudde opp prisene.

 

du mener mere for mindre ?

 

en gang i tiden var telefonen for ringe med , nå brukes den til absolutt alt annet

og telefonsamtaler foregår i stedet over Internett 

 

hvis de lager noe som har flere funksjoner , men som er mindre anvendelig og samtidig forventer at man skal betale mere for det  så er man på ville veier

 

det har jo gått fra telefon til pc i lommeformat .

snart finnes det jo ikke en telefon som har hovedfokus på det å ringe med

Lenke til kommentar

snart finnes det jo ikke en telefon som har hovedfokus på det å ringe med

Ikke snart. Dette skjedde for fullt i 2007 ved lansering av iPhone, da hadde nok overgangen allerede holdt på en liten stund.

 

Nå brukes vel en mobil enhet i telefonstørrelse til nesten alt annet enn til å ringe med. Jeg har ikke målt men vil tro at min iPhone bruker jeg mindre enn 10% som telefon. Det er jo litt av poenget med smarte, mobile dingser uavhengig av plattform.

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det finnes da noen som forsett bruker de "gamle" telfone kun for å ringe med

hvis de har en smartmobil ( ikke IPhone fra Aamsung som enkelt liker å si ) så utnytter de den nesten ikke til noe annet

Ja, de finnes sikkert fortsatt. Men jeg tror de er en sjeldnere og sjeldnere art...:-)

Lenke til kommentar

S(k)amsung får endelig som fortjent :) skammelig opptreden i markedet, kopiering over en lav sko og skitne forretningstriks gjennomsyrer konglomeratet. Endelig begynner folk å se hva slags business det er de driver med.

 

Har ikke hørt meg tøv og pisspreik på en stund. Absolutt alle kopierer "over en lav sko", men av en eller annen grunn er det bare Samsung som blir kritisert for deg. For å gi deg et eksempel: mer eller mindre alle de nyere nyttige funksjonene og tjeneste som Apple har implementert/introdusert siden iOS 7 er skamløse kopier fra konkurrentene på Android-plattformen, især Google. Men da er det liksom helt grei; ikke "copy", men "catch up", eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lagt telefon-appen i en mappe jeg aldri bruker. Skal jeg ringe ut bruker jeg i ni av ti tilfeller Skypeout i stedet. 

 

Det siste året har jeg vel gjennomført ca. 20 telefonsamtaler tenker jeg, resten går på chat eller sms. Så ja, telefondelen er i ferd med å bli uviktig på telefoner.

 

For å si det sånn - om jeg måtte velge mellom å miste tilgang til mobildata eller tilgang til å ringe vet jeg hva jeg hadde valgt - da hadde telefonfunksjonen røket på sekundet. 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...