Gå til innhold

– Internett kan kollapse innen åtte år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har også blitt sagt at jorda er flat. Det vil helt sikkert komme en løsning som vil møte etterspørselen etter større kapasitet. Problemet med at vi også i en periode sto i "fare" for å slippe opp for ipv4 adresser har også blitt løst. Er ikke særlig bekymret for dette heller.

Endret av Magsamm
Lenke til kommentar

"Ifølge Ellis tar Internett allerede opp rundt to prosent av det samlede energikonsumet til en gjennomsnittlig, industrialisert nasjon om man kun regner med selve dataoverføringen."

 

Jeg har ingen beviser for det motsatte, men denne påstanden har jeg veldig vanskelig for å tro på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ifølge Ellis tar Internett allerede opp rundt to prosent av det samlede energikonsumet til en gjennomsnittlig, industrialisert nasjon om man kun regner med selve dataoverføringen."

 

Jeg har ingen beviser for det motsatte, men denne påstanden har jeg veldig vanskelig for å tro på.

 

Njah, hvis du tar med alle devices i alle hus, datasentere og ikke minst ISPer som er med på å forme internett, så er det ikke umulig. Lite trolig kan jeg være enig i, særlig i et forholdsvis energibevisst land som Norge, men i USA kanskje... Der er det tross alt langt større antall datasentre enn det er i Norge også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De har virkelig frekkhetens nådegave de fleste "telekomselskaper", altså ISPer. Nekter å tillate løsninger som begrenser dette problemet, for eksempel Netflix sin cache løsning som er tilbudt installert kostnadsfritt blant annet her i landet hos flere ISPer. Kommer ikke som noe sjokk at det kan bli overbelastninger når de som en av få bransjer lenge har hatt muligheten til å selge den samme kapasiteten til hundrevis av kunder. Når folk nå begynner å benytte mer av den kapasiteten som de allerede betaler for så må de jo enten forbedre kapasiteten uten å tjene noe på det eller sette ned kapasiteten som folk har tilgang til.

Lenke til kommentar

 

Lord sa også at en mulig løsning på eventuelle kapasitetsproblemer i fremtiden er å bygge store serveranlegg til å lagre informasjonen, i stedet for å overføre den over Internett. Dette vil kunne avlaste infrastrukturen betraktelig, ifølge Lord. Flere løsninger skal altså diskuteres på møtet hos Royal Society, som skal avholdes den 11. mai.

 

Ok, at dette fungerer godt på Netflix og dets like, det er vel og fint. Men, kan ikke dette bli en form for sensurering, om noen enkelte europeiske nasjoner velger å buffre regionsfiltrerte versjoner?

Endret av G
Lenke til kommentar

Alle sa at verden skulle gå under om 2012, så er ikke vits å høre på rykter eller noe av det som svimser rundt i verden, alt er bare tull 

 

Velkommen til forumet.

 

Alt er ikke bare tull, men jeg er enig i at det meste er tull. Det meste av de kataklysmiske katastrofene er det nok lite man kan gjøre for å forhindre, men det foregår nok litt arbeid i forsøk på enkelte typer katastrofer. Jeg tenker da spesiellt på alle farene som kan komme fra Universet.

 

"grønne menn" og aliens. Nei, tviler på at noe sånn truer oss.

 

Astereoider, absolutt en trussel som ikke er til å kimse av. Men man behøver ikke slutte å leve for det, eller legge seg ned og forsøke nyte ting som om det er det siste øyeblikk (sex, narkotika eller hva det måtte være).

 

Gammaglimt, nok en trussel, men jeg tror sannsynligheten er liten, Om et sånn lysfyrtårn skulle sveipe jordoverflaten, så blir man mer enn bare sterilisert for bakterier for å si det sånn.

 

Den største trusselen ligger nok i krig og elendighet. Noen epidemier kan jo utbryte, men vi er enda forskånt fra de værste epidemiene. Noen lokale epidemier skjer jo fra tid til annen, men verden som helhet har jo klart seg ganske bra til nå.

 

Om internett kollapser, så får det dramatiske konsekvenser, men jeg tror vi overlever det.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og verden gjekk ned i 2012 :p

I følge filmen 2012

 

 and tha mayans? (de som hadde ein eller anna kalender som gjekk ut)

 

 

De hadde en syklisk kalender, og 21. desember 2012 var det en 144000-dagers (394ish års) syklus som sluttet, og en ny som begynte.

 

Så var det noen som feiltolket dette, og vips, dommedagsprofetier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du opplyse oss litt videre, for oss som ikke kjenner Mayaene inn og ut? Hva var det som skulle skje da når kalenderen kom til enden og de startet på nytt i kalenderen? At gudene skulle beære dem med et ekstra besøk, elns.?  :wee:

Lenke til kommentar

Ikkeno. De måtte bare ha en lang kalender, fordi den korte kalenderen deres gikk rundt hvert 52. år (litt mindre, siden de ikke tok hensyn til skuddår). De hadde 4 sykluser til som hver var 20x større enn den på 144000 dager, så den største var på over 63 millioner år. Og igjen, syklisk. Ingen ende, altså.

Lenke til kommentar

Professoren setter energi som et slags argument mot mer utbygging av internet. Han kunne heller begynt å regne på hvor mye energibesparelser internet gir. Alt som er digitalt i dag kan sendes over nett istedet for med bil, båt, tog, fly, traktor..  

Og moderne datasentre utnytter overskuddsvarme på en langt bedre måte enn tidligere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...