Gå til innhold

Audi har laget diesel av luft og vann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fullstendig idiotisk opplegg. La meg utdype: Det er mye mer energieffektivt og mye billigere å bruke vindenergien til å lade en elbil direkte.

 

Forbrenningsmotoren fungerer sånn at man putter inn drivstoff (hydrokarboner) og oksygen og får ut vann, CO2 og energi. Skal man kjøre prosessen i revers kreves det i teorien samme mengde energi som man får ut ved forbrenning. Loven om energibevaring sier at Energi inn = energi ut. Dessverre forsvinner mye av energien i begge leddene. I en forbrenningsmotor tapes ca 70% av energien i form av blant annet varme før det når hjulene. Denne "forbrenningsreversatoren" har en virkningsgrad på angivelig 70%. Det vil si at energien fra vindturbinen vil først reduseres til 70% når det produseres drivstoff, deretter vi bare 30% av det gjenværende (21% av det opprinnelige fra vindmølla) bli nyttiggjort helt ut til hjulene.

 

CO2-ene som husene på tegningen ville sluppet ut blir likevel sluppet ut via bilene så det er ingen CO2-besparelser sammenlignet med å la husene slippe det ut direkte og så bruke vindmøller + elbiler.

 

Li-ion batterier har svært høy ladeeffektivitet. Elmotorer har også svært høy effektivitet. Til sammen kan ca 90% av energien som vindmølla leverer forsynes ut til hjulene. Det er ca 4,3 ganger mer effektivt enn dette opplegget. Og som nevnt, sikkert MYE billigere. Karbonfangst fra husstander er veldig kostbart og gir i dette tilfellet null CO2-gevinst. Den kjemiske prosessen er garantert også ganske kostbar sammenlignet med å unngå hele opplegget og la strømmen fra vindmøllene lade elbilen direkte.

 

Eller sagt på en annen måte: Man trenger 4,3 ganger så mange vindmøller eller kullkraftverk for å flytte en gitt mengde biler x kilometer når man bruker denne teknologien. Bruker man elbiler i stedet for har man to valg: enten bruke de "overføldige" vindmøllene til å erstatte fossil energi eller spare miljløet for disse overflødige vindmøllene.

 

Det er sikkert basert på kjempeflott ideologi, men det er veldig urealistisk å tro at forbrenningsmotoren og en slik prosess kan forbedres så mye at de kan konkurrere med direkte elbillading på hverken miljlø eller økonomi. Miljøideologien spiller falitt igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Hvis man kan produsere den nye dieselen ved hjelp av karbondioksid som ellers ville blitt sluppet ut i atmosfæren, vil man nærme seg et klimanøytralt drivstoff."

 

Kanskje nærmer man seg bittelitt, her er det snakk om 2X bruk før det går ut i naturen, dersom man ser bort fra andre tap i prosessen. Men Rom ble ikke bygd på en dag, kanskje fører forskningen til noe etterhvert, som den ofte gjør. Ny teknologi for utvinning/gjenvinning av vann ellerno. Kunne vært kjekt med en Sahara-prærie.

Lenke til kommentar

Et dilemma her er nok at dette firmaet tar creds for andre folks idéer.

 

Jeg husker jeg så en dokumentar om noen "hippier" i en amerikansk ørken som hadde lagd en solfanger som gjorde nøyaktig det samme resultatet (drivstoff). Jeg vet forsåvidt ikke hvem som fant ut at man kunne omdanne CO2 til drivstoff. Men disse hippiene hadde en prototype. Solriggen var nok ikke billig å bygge, men den tok for seg noe som er kraftigere enn hva en vindmølle kan levere. Ørkener er jo idéelt å bygge sånne solrigger i. Når man ikke enda har greid å kunne transportere strømmen direkte, så er jo drivstoff et godt alternativ enn så lenge, eller hva Simen1?

 

Sol-linsen til hippiene smeltet hull hurtig i en tykk stålplate.

Endret av G
Lenke til kommentar

"Hvis man kan produsere den nye dieselen ved hjelp av karbondioksid som ellers ville blitt sluppet ut i atmosfæren, vil man nærme seg et klimanøytralt drivstoff."

 

Kanskje nærmer man seg bittelitt, her er det snakk om 2X bruk før det går ut i naturen, dersom man ser bort fra andre tap i prosessen. Men Rom ble ikke bygd på en dag, kanskje fører forskningen til noe etterhvert, som den ofte gjør. Ny teknologi for utvinning/gjenvinning av vann ellerno. Kunne vært kjekt med en Sahara-prærie.

 

Det er mye man kan gjøre med CO2-fangsten. Man kan mate drivhus med litt ekstra vekst. Man kan lage kullsyre i brus (farris med mere). Man kan bruke det som en inert-gass. Man kan bruke det til å holde forurensninger vekke i visse typer sveiseoperasjoner.. Og man finner nok fort flere anvendelsesområder for CO2.

Lenke til kommentar

Et dilemma her er nok at dette firmaet tar creds for andre folks idéer.

 

Det er ingenting i Audi's pressemelding som hevder at de har vært først ute med noe av dette, eller at de er alene om denne teknologien, så jeg vet ikke hva du mener å ta "creds for andre folks ideer". Hvis de skulle ha ramset opp alle andre som har drevet med hele eller deler av dette så kan det jo hende at listen hadde blitt veldig lang og hatt med langt flere enn hippiene dine.

 

Det er andre regler for publisering av papers i vitenskapelige journaler enn for pressemeldinger fra industrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. det er veldig urealistisk å tro at forbrenningsmotoren og en slik prosess kan forbedres så mye at de kan konkurrere med direkte elbillading på hverken miljlø eller økonomi.

Men elbilen kommer fortsatt til kort når det gjelder rekkevidde på langkjøring, så det finnes scenarier der en tank med flytende drivstoff kan være å foretrekke.

(Etter hvert som batterikapasitet og ladehastighet øker, blir naturligvis disse unntakene færre og færre.)

Lenke til kommentar

 Jeg vet forsåvidt ikke hvem som fant ut at man kunne omdanne CO2 til drivstoff. Men disse hippiene hadde en prototype. Solriggen var nok 

Sabatier-prosessen har eksistert siden 1910. CO2 + 4H2 -> CH4 + 2H2O. Ikke veldig nyttig til drivstoffproduksjon i seg selv, men tanken har eksistert lenge. Metan og vann kan potensielt omdannes til CO ved f.eks. dampreformering, og CO kan brukes i gode, gamle Fisher-Tropsch (ca. 1925). Da mangler vi bare H2, som vi kan få ved elektrolyse av vann. Ingen nyheter her, men det er sånn noenlunde tilsvarende prosesser  - i sterk forbedret versjon og gjerne samtidige - som vises i grafikken i artikkelen.  :dremel: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@nebrewfoz:

Hva mener du med H2, er det He du tenker på?

 

Hydrogen finnes det nok av i solvinden, kan man ikke heller fange litt derfra, istedetfor å frakte det fra jorden?

 

 

 

The solar wind is a stream of plasma released from the upper atmosphere of the Sun. It consists of mostly electronsprotons and alpha particles with energies usually between 1.5 and 10 keV. The stream of particles varies in densitytemperature, and speed over time and over solar longitude. These particles can escape the Sun's gravity because of their high energy, from the high temperature of the corona and magnetic, electrical and electromagnetic phenomena in it.

 

Kilde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_wind

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...