Gå til innhold

TEST: A-Way iPad-tastaturer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke slike tastaturers eksistens en flau innrømmelse for hele nettbrett-sjangeren? At nettbrett er en amputert bærbar PC som trenger en protese for å fungere nogen lunde praktisk?

Nei, det er jeg ikke enig med deg i. Nettbrett er hovedsakelig for FORBRUK av datainnhold, mens en PC er hovedsakelig for PRODUKSJON. Altså to ulike verktøy beregnet for to ulike bruksområder.

 

Men samtidig er et nettbrett godt nok til enkel produksjon og kommunikasjon ved behov, men for en del som syns trykkeskjermtastatur fungerer dårlig, så ønsker man i de tilfellene å kunne koble til et enkelt tastatur. Egentlig veldig smart for de som trenger det.

Lenke til kommentar

...la meg legge til da, før noen hogger hodet av meg...du kan selvsagt og bruke en PC til å FORBRUKE datainnhold, slik det alltid har vært mulighet for...

 

For min del handler det om å la folk få styre sin egen datahverdag på den måten de selv ønsker. Hvis noen syns nettbrett bare er dumt og heller vil bruke en PC til alt innen data, helt flott, bruk en PC. Mange av oss liker nettbrett til lett databruk og har en PC til litt tyngre oppgaver, det må være helt greit det og...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...la meg legge til da, før noen hogger hodet av meg...du kan selvsagt og bruke en PC til å FORBRUKE datainnhold, slik det alltid har vært mulighet for...

 

For min del handler det om å la folk få styre sin egen datahverdag på den måten de selv ønsker. Hvis noen syns nettbrett bare er dumt og heller vil bruke en PC til alt innen data, helt flott, bruk en PC. Mange av oss liker nettbrett til lett databruk og har en PC til litt tyngre oppgaver, det må være helt greit det og...

 

Hva er det med det meningstyranniet du forfekter? Det må da være lov å mene at et produkt er dust uten at du skal forsøke å kneble de med å late som at å mene at et produkt er tåpelig er det samme som nekte andre å kjøpe det de ønsker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

...la meg legge til da, før noen hogger hodet av meg...du kan selvsagt og bruke en PC til å FORBRUKE datainnhold, slik det alltid har vært mulighet for...

For min del handler det om å la folk få styre sin egen datahverdag på den måten de selv ønsker. Hvis noen syns nettbrett bare er dumt og heller vil bruke en PC til alt innen data, helt flott, bruk en PC. Mange av oss liker nettbrett til lett databruk og har en PC til litt tyngre oppgaver, det må være helt greit det og...

 

Hva er det med det meningstyranniet du forfekter? Det må da være lov å mene at et produkt er dust uten at du skal forsøke å kneble de med å late som at å mene at et produkt er tåpelig er det samme som nekte andre å kjøpe det de ønsker.

 

AtW

For all del, du skal så klart få mene at produktet er dustete. Ingen kan nekte deg det.

Lenke til kommentar

 

 

...la meg legge til da, før noen hogger hodet av meg...du kan selvsagt og bruke en PC til å FORBRUKE datainnhold, slik det alltid har vært mulighet for...

For min del handler det om å la folk få styre sin egen datahverdag på den måten de selv ønsker. Hvis noen syns nettbrett bare er dumt og heller vil bruke en PC til alt innen data, helt flott, bruk en PC. Mange av oss liker nettbrett til lett databruk og har en PC til litt tyngre oppgaver, det må være helt greit det og...

Hva er det med det meningstyranniet du forfekter? Det må da være lov å mene at et produkt er dust uten at du skal forsøke å kneble de med å late som at å mene at et produkt er tåpelig er det samme som nekte andre å kjøpe det de ønsker.

 

AtW

For all del, du skal så klart få mene at produktet er dustete. Ingen kan nekte deg det.

 

 

Enda bedre om du lar være å forsøke å nekte folk i tillegg. Alle vet at folk kan kjøpe det du vil, allikevel gjentar du det i nesten hver eneste tråd, den eneste rasjonelle forklaringen er at du forsøker å framstille det som noe galt å ha noe negativt å si om et produkt. Er du uenig, framfør argumenter for hvorfor du mener produktet er bra, istedet for denne holdningen om at å mene noe negativt om et produkt liksom hindrer folk i å kjøpe det, folk må tåle kritikk mot produkter som er av typen de bruker. Slikt "feelgood"-tyranni fører bare vondt med seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

...la meg legge til da, før noen hogger hodet av meg...du kan selvsagt og bruke en PC til å FORBRUKE datainnhold, slik det alltid har vært mulighet for...

For min del handler det om å la folk få styre sin egen datahverdag på den måten de selv ønsker. Hvis noen syns nettbrett bare er dumt og heller vil bruke en PC til alt innen data, helt flott, bruk en PC. Mange av oss liker nettbrett til lett databruk og har en PC til litt tyngre oppgaver, det må være helt greit det og...

 

Hva er det med det meningstyranniet du forfekter? Det må da være lov å mene at et produkt er dust uten at du skal forsøke å kneble de med å late som at å mene at et produkt er tåpelig er det samme som nekte andre å kjøpe det de ønsker.

 

AtW

For all del, du skal så klart få mene at produktet er dustete. Ingen kan nekte deg det.

Enda bedre om du lar være å forsøke å nekte folk i tillegg. Alle vet at folk kan kjøpe det du vil, allikevel gjentar du det i nesten hver eneste tråd, den eneste rasjonelle forklaringen er at du forsøker å framstille det som noe galt å ha noe negativt å si om et produkt. Er du uenig, framfør argumenter for hvorfor du mener produktet er bra, istedet for denne holdningen om at å mene noe negativt om et produkt liksom hindrer folk i å kjøpe det, folk må tåle kritikk mot produkter som er av typen de bruker. Slikt "feelgood"-tyranni fører bare vondt med seg.

 

AtW

Ja, du sier noe...

Lenke til kommentar

Fordelen med en faktisk datamaskin, er at man unngår for det første å ha med seg retard-o-matic opplegget her, og faktisk bruke et OS som ikke er låst på en milliard forskjellige måter.

PC og nettbrett har begge to sine fordeler, de har bare litt ulike bruksområder.

 

Selv bruker jeg nettbrett (iPad) til kanskje så mye som 80-90% av det jeg gjør innen data privat. Jeg har også en PC (iMac), helt strålende til litt tyngre oppgaver. Det fungerer selvfølgelig like bra for de som har valgt andre OS som sin plattform.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med "et OS som ikke er låst på en milliard forskjellige måter", annet enn at det kanskje kan virke noe overdrevet...:-)

Lenke til kommentar

 

Fordelen med en faktisk datamaskin, er at man unngår for det første å ha med seg retard-o-matic opplegget her, og faktisk bruke et OS som ikke er låst på en milliard forskjellige måter.

PC og nettbrett har begge to sine fordeler, de har bare litt ulike bruksområder.

 

Selv bruker jeg nettbrett (iPad) til kanskje så mye som 80-90% av det jeg gjør innen data privat. Jeg har også en PC (iMac), helt strålende til litt tyngre oppgaver. Det fungerer selvfølgelig like bra for de som har valgt andre OS som sin plattform.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med "et OS som ikke er låst på en milliard forskjellige måter", annet enn at det kanskje kan virke noe overdrevet...:-)

La oss se nå:

ekstremt begrenset multitasking, gjelder spesielt hva apper har lov å kjøre i bakgrunnen. Mange apper kan ikke kjøre i bakgrunnen i det hele tatt, unntatt å sende varsler og/eller motta push varsler etc.

Ingen filsystem! Ingen støtte for noe som helst utenom Apple-godkjente filformater (som zip, ogg, diverse videofiler, visse dokumenttyper). Særdeles begrenset og tilbakestående - på alle måter - VPN funksjonalitet. Igjen dette med hva apper har og ikke har "lov" til.

Auschwitz-konsentrasjonsleir av en app-butikk som ikke slipper til 99% av de produktive appene, som er reservet for den "ulovlige" jailbraikingen.

 

Siden du har iPad og Mac, og jeg en ipad, to stykk mac pro og en gammel som forvsant for lenge siden, mac mini, gaming PC win8 og android mobil, trenger jeg nok egentlig ikke forklare deg hva forskjellene er i funksjonalitet, med mindre du holder meg for narr.

Og som kjent har Apple "air" maskinene, som er akkurat ment til å brukes som tynne, lette å ha med seg laptoper med full PC funksjonalitet. Hva f*** er da vitsen å stikke en iPad inn i denne aftermarket docken? Forventer man virkelig en dratisk forbedring? Forventer man egentlig som overskriften sier en "nesten macbook"?

 

Jeg har også spørsmål til skribenten - å stikke iPaden i retard-o-matic her, på hvilken måte ANNEN enn fysisk tastatur - som man ellers klarer seg fint uten på iPad - blir denne bastarden en Mac... eller en PC for den saks skyld?

Kan den lade iPaden i det minste som Asus sitt konsept med pad og dock med batteri? Får man kortlesere/kontakter i docken? Får man i det aller minste en konkurransedyktig maskin... ånei, Macbook Air er jo tynnere, og er en faktisk x64 maskin.

 

Seriøst for en (i allefall tidligere) HW side å være, bør man slutte å annonsere gagets. Speiselt ubrukelige gadgets for spesielle folk som liker ubrukelige gadgets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss se nå:

ekstremt begrenset multitasking, gjelder spesielt hva apper har lov å kjøre i bakgrunnen. Mange apper kan ikke kjøre i bakgrunnen i det hele tatt, unntatt å sende varsler og/eller motta push varsler etc.

 

Naturlig nok er det flere begrensninger for multitasking og kjøring av apps i bakgrunnen på et OS beregnet for telefoner og nettbrett, enn på et fullverdig desktop-OS. Det er likevel ikke så begrenset som det du forsøker å gi inntrykk av, og i realiteten er det ekstremt få apps som ikke får gjort det de eventuelt trenger å gjøre i bakgrunnen.

 

Ingen filsystem! Ingen støtte for noe som helst utenom Apple-godkjente filformater (som zip, ogg, diverse videofiler, visse dokumenttyper). Særdeles begrenset og tilbakestående - på alle måter - VPN funksjonalitet. Igjen dette med hva apper har og ikke har "lov" til.

 

Feil. Det er naturligvis et filsystem i iOS, det er bare ikke gjort fullt ut tilgjengelig for brukerne. Men på app-basis kan bruker ha tilgang til appenes egne reserverte område av filsystemet, og i mange tilfeller også filer tilhørende andre apps. Støtte for filformatene du nevner løses ved at du tar deg en tur i App Store og finner en passende app med støtte for vedkommende format. Ogg og "diverse videoformat" kan spilles av i diverse avspiller-apps, f.eks VLC, OplayerHD, etc. Støtte for "diverse dokumenttyper" avhenger kun av én ting: at du har en app som kan åpne vedkommende dokumenttype - igjen, du finner det ofte på App Store.

Hva slags VPN-funksjonalitet du savner vet ikke jeg, men iOS har i alle fall relativt god innebygget VPN-støtte, og det mangler heller ikke på tredjeparts iOS VPN-klienter - igjen, i App Store.

Auschwitz-konsentrasjonsleir av en app-butikk som ikke slipper til 99% av de produktive appene, som er reservet for den "ulovlige" jailbraikingen.

 

Og der forsvant rantingen din langt ut på prærien og ble til ren bullshit...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

..

Er ikke enig med deg uansett hvor mye du lovpriser .......

Ipad Air 2 gir meg ikke følelsen av å være særlig produktiv.

 

E-mail handtering av sett inn vedlegg er bak mål. Det hender man skal sende/svare/forwarde med noe annet enn bilder.

Sender noen meg en zip fil på mail må jeg for å se innholdet av den «kjøpe» en filbehandler eller sip på app store eller laste ned noe free crapware med reklame eventuelt annet personvernstridende.

 

«Åpne i ..» [sett inn app] funker ikke med app store applikasjonene jeg lastet ned.

Når jeg må bruke så mye tid på å se innholdet av en zip fil med ulike prøving/feiling avinstallere installere kunne jeg gjort dette på 5 e-poster allerede med å ta opp den bærbare å boote den i stedet.

 

Wri /Rtf filer på mail er også en plage , samme med xps og pdf og flere andre filformater.

 

Dokumentbehandling er jo bare tungvint.

 

Svenskene har et uttrykk for tablet som er ganske passende til iPad Air 2 : surfbreda

 

Men jeg bruker den mye allikevel.

Men det er mye enklere og mere produktivt å bruke en android tablet i samme henseende. ( egen erfaring)

Tastatur til iPad forstår jeg ikke helt poenget med og har ingen planer å ha det selv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...