Gå til innhold

Enda et Kickstarter-spill smuldrer opp før det er ferdigutviklet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil alltid være en risiko innvolvert i slike ting, men må si at spillene som har komme ut av kickstarter er verdt risikoen. Noen av mine store favorittspill de siste åra er kickstarter finansiert.

 

Blir litt som å investere i "startups", man kan aldri være sikker på at det vil bli en suksess. Men noen ganger er man heldig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir vell slik at det bare er store skjente navn i industrien som de folka bak, PA, Tourment, The Mandate, SC, Elite osv vil ende opp med å klare crowdfunding etter hvert som flere scam blir avslørt. Det er synd, for eksempel Stonehearth og Rimworld er beste simulation spillene jeg har spilt på lenge, Galactic Princess virker også veldig bra og donerte nettopp til de via paypal.

Alltid scammers som ødelegger for resten, spesielt de "svake" som i denne sammenhengen er nye utviklere uten noe brand. Skulle likt å sett Ebay/Amazon/Steam eller noen skikkelige aktører lage crowdfunding system med skikkelig mulighet for enten refund eller noen med advokat makt som kan straffe de som bruker systemet som scam.

 

Edit: At noen ikke klarer å fullføre prosjektene de lover er en ærlig sak, men de har en plikt til å si ifra så får investorene basert på utviklingen og dialogen mellom utvikler og backere avgjøre om det var scam eller ikke og ha mulighet til å ta det opp gjennom rette kanaler som for eksempel forhindre scammer i å benytte crowdfunding igjen.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Sikkert noe som er ren scam, men det virker jo også at det i enkelte tilfeller har vært utviklere som har planlagt for dårlig og prøvd å gape over for mye, i forhold til budsjett... Tror heller man bare må huske det er en risiko når man velger å backe, og tenke at jo mer man backer, jo høyere risiko er man villig til å ta (fremfor at man SKAL få alt av rewards)..

Uansett, kjipt når ting failer, men sånn er livet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Pulsar Lost Colony er vel et av de som ikke har nok ressurser til å bli ferdig. Men konseptet er kult og de prøver hele tiden å oppdatere selv om jeg tviler de har noen midler igjen.

Lenke til kommentar

Kickstarter burde ha ei betre føring og kontroll med desse prosjekta. På den måten vil det bli lite vits i å prøve seg med svindel.

 

Ei mulig ordning hadde vore at pengane samla inn via kickstarter hadde havna på ein konto kickstarter hadde kontroll over slik at utvikler fekk delsummer etter kvart som delmål vart oppnådd.

 

I tillegg kunne man hatt ei ordning der kildekoden og utviklingsmateriell kunne overførast til nokon som eventuellt ville forsette utviklinga av prosjektet med midlane som sto att på konto viss det sku vise seg at den egentlige utvikleren ga seg eller ikkje hadde tru på å få ferdig prosjektet.

 

Slik kickstarter fungerer nå, bør man være ein smule kritisk. Er ikkje alt som går til gull og svindlere er det meir enn nok av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes at burde vært en regel ved spill på Kickstarter er at hvis de går i dass så skulle kildekoden bli gitt ut slik at noen får mulighet til å videreutvikle det. Blir på en måte som spill man har lov til å modde, bare ikke helt :p

Da hadde man fått noe selv om løftene ble brutt og prosjektet kunne blitt tatt over av tilhengerne/ publikum. Hvis det eventuellt ble ferdigstillt så burde det vært på plass et system for å betale penger til folkene som fullførte det.

Dette er kanskje umulig i praksis, men det hadde jeg gjort hvis det var mitt spill som dret seg på leggen. Da hadde man som backer hvertfall fått noe tilbake. Kickstarter bør få på plass litt bedre rammer/ regler på dette i noen kategorier der det kan være mulig.

Aaaah, dagdrømmene slutter aldri :D

 

Edit; @Maabren; Hahaha, leste ikke kommentaren din før jeg skrev. Mye av det samme der :) +1

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt som å investere i "startups", man kan aldri være sikker på at det vil bli en suksess. Men noen ganger er man heldig.

 

Ingen investorer ville investert i en startup uten å grundig sjekke firmaet de skal investere i. Kickstarter og tilsvarende gir folk og firma mulighet til å hente inn kapital kun basert på et par pene 3D-renders helt uten sjekk av de som står bak, økonomien til eventuelt firma, eller rettferdiggjøring av at prosessen fram til ferdig produkt er realistisk, økonomisk dekket, eller i det hele tatt eksisterer.

Lenke til kommentar

Ingen investorer ville investert i en startup uten å grundig sjekke firmaet de skal investere i. Kickstarter og tilsvarende gir folk og firma mulighet til å hente inn kapital kun basert på et par pene 3D-renders helt uten sjekk av de som står bak, økonomien til eventuelt firma, eller rettferdiggjøring av at prosessen fram til ferdig produkt er realistisk, økonomisk dekket, eller i det hele tatt eksisterer.

 

 

Samstundes so er det vanlegvis stor forskjell på investeringsbeløpet for Kickstarter-prosjekt og for "ordentlege" bedrifter, for kvar enkelt investor.

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt Kickstarter er bra for spill bransjen. Samtlige spill jeg har investert i har blitt gjennomført, og noen av dem er blant de beste spillene jeg har spilt ifjor.

 

Personlig så støtter jeg ikke :

Enmanns prosjekter.

Prosjekter som virker som de har veldig mye de vil få til, men samtidig en lav beløps grense.

Prosjekter fra ukjente som kun stiller med konsept tegninger og vidløftige planer.

 

Har jeg likevel litt troa på noen så går jeg inn på laveste beløps grense for å få en kopi av spillet. En hundrelapp eller to har jeg alltids råd til å tape.

Lenke til kommentar

 

 

Helt klart, svært begrenset konsekvens for hver investor. Dette gjør at dårlig planlagte prosjekter og rene svindel-prosjekter enklere kan få inn penger.

 

Hvis vi ser bort fra svindel-prosjekter, er det interessant å se på hva det gjør med dårlig planlagte prosjekter. For skulle disse forholde seg til profesjonelle investorer, måtte noen av dem gjøre prosjekteringa på nytt, og bli et bedre planlagt prosjekt, mens andre ikke ville fått investering og strandet før det startet. Nå kan den første gruppa av disse fortsette med dårlig planlegging, mens også den andre gruppa får fortsette. Hva dette gir i sum, er vanskelig å si... Færre prosjekter er godt planlagte og flere dårlig planlagte kan bli en suksess? Kanskje...

 

Edit: Beklager ødelagte quotes men editoren oppfører seg helt umulig, får hverken endret eller slettet dem.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nuvel... Minecraft ble vel ikke akkuratt finansiert via Kickstarter, og heller ikke via donasjoner sånvidt jeg vet. Da må det i så fall være ganske tidelig i startfasen. Type da Minecraft Classic var størst.

 

For jeg kjøpte ett fungerende men begrenset spill som jeg kunne laste ned umiddelbart. Ikke forhåndskjøp av et spill som kansje blir levert i fremtiden.

 

Stor forskjell på viderutvikling for å forbedre noe, og generelt utvikle spillet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...