Gå til innhold

Akkurat nå: TeliaSonera får kjøpe Tele2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette hjelper på datapriser/-hastigheter så er det sånn sett en god ting. Men ICE er jo i utgangspunkt en aktør i et litt distansert marked, de opererer som leverandør av nett der hvor andre ikke har dekning takket være 450MHz-nettet. Kjenner ytterst få som bruker ICE i bebygde strøk, og jeg har en del bekjente som bruker 4G som sin primære nettlinje.

Tror ikke at priser på tale/sms er spesielt relevante lenger da de aller aller fleste byr på surfepakker med ubegrenset mengde av minutter og meldinger.

Så jeg tar det jeg får fra fusjonen, så lenge netCom-abbonementet mitt ikke går opp i pris :p

Endret av Randominated
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg er mest nysgjerrig på, er om man nå vil se 4G over de gamle NMT-frekvensene (tror det var på 800/900 Mhz) ? Det hadde vært en fet løsning (likevel litt smalere enn de høyfrekvente), og mye mye bedre rekkevidde.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det jeg er mest nysgjerrig på, er om man nå vil se 4G over de gamle NMT-frekvensene (tror det var på 800/900 Mhz) ? Det hadde vært en fet løsning (likevel litt smalere enn de høyfrekvente), og mye mye bedre rekkevidde.

Du ser det allerede..., vel, nesten.

ICE benytter allerede de gamle NMT450-frekvensene, og i løpet av året vil de konvertere fra CDMA til 4G.

De gamle NMT900-frekvensene brukes idag til 2G og 3G, men når 2G går over i historien vil frekvensene sikkert bli brukt til 4G.

Lenke til kommentar

Det jeg er mest nysgjerrig på, er om man nå vil se 4G over de gamle NMT-frekvensene (tror det var på 800/900 Mhz) ? Det hadde vært en fet løsning (likevel litt smalere enn de høyfrekvente), og mye mye bedre rekkevidde.

800/850 MHz nettet ble brukt til TV signaler før. Det er dette som virkelig kommer til å gi oss god dekning.

Lenke til kommentar

Hvis dette hjelper på datapriser/-hastigheter så er det sånn sett en god ting. Men ICE er jo i utgangspunkt en aktør i et litt distansert marked, de opererer som leverandør av nett der hvor andre ikke har dekning takket være 450MHz-nettet. Kjenner ytterst få som bruker ICE i bebygde strøk, og jeg har en del bekjente som bruker 4G som sin primære nettlinje.

 

Tror ikke at priser på tale/sms er spesielt relevante lenger da de aller aller fleste byr på surfepakker med ubegrenset mengde av minutter og meldinger.

 

Så jeg tar det jeg får fra fusjonen, så lenge netCom-abbonementet mitt ikke går opp i pris :p

 

Tror fusjon gjør det dyrere å bruke mobilen

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg er mest nysgjerrig på, er om man nå vil se 4G over de gamle NMT-frekvensene (tror det var på 800/900 Mhz) ? Det hadde vært en fet løsning (likevel litt smalere enn de høyfrekvente), og mye mye bedre rekkevidde.

Du ser det allerede..., vel, nesten.

ICE benytter allerede de gamle NMT450-frekvensene, og i løpet av året vil de konvertere fra CDMA til 4G.

De gamle NMT900-frekvensene brukes idag til 2G og 3G, men når 2G går over i historien vil frekvensene sikkert bli brukt til 4G.

800 nettet brukes til 4G i dag. 4G bruker 800/1800/2600 Mhz båndene. 900 Mhz brukes til GSM/3G, 1800 Mhz til GSM/4G og 2100 Mhz til 3G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

La oss håpe 2G-nettet slukkes snarest. EDGE er også en teknologi som er ganske så mye fra "yngre steinalder". Kan man håpe man får bukt med det også en gang, sånn på litt sikt?

Problemet er alle alarmer og slikt som kommuniserer på 2G. Pga disse må nettet holdes gående. Telenor sier faktisk at de kommer til å slukke 3G før 2G.

Lenke til kommentar

 

La oss håpe 2G-nettet slukkes snarest. EDGE er også en teknologi som er ganske så mye fra "yngre steinalder". Kan man håpe man får bukt med det også en gang, sånn på litt sikt?

Problemet er alle alarmer og slikt som kommuniserer på 2G. Pga disse må nettet holdes gående. Telenor sier faktisk at de kommer til å slukke 3G før 2G.

 

 

 

Tviler ikke på sannhetsgehalten i det utsagnet ditt. På sett og vis så bør vel alarmselskapet innse denne trenden som går mot forelding, og starte å utruste kundene sine med bedre utstyr.

 

Verisure-anlegg som jeg har er jo topp moderne. Er greit for nøyd med det. Har da valgt en løsning som har kommunikasjon over mobilnettet, samt hovedkommunikasjon over kablet bredbånd. Bredbåndsleverandør står man fritt til å velge mellom. SIM-kortet for mobiltrafikk-backup skaffer Verisure, og det inngår i månedsleien.

Lenke til kommentar

 

 

 

La oss håpe 2G-nettet slukkes snarest. EDGE er også en teknologi som er ganske så mye fra "yngre steinalder". Kan man håpe man får bukt med det også en gang, sånn på litt sikt?

Problemet er alle alarmer og slikt som kommuniserer på 2G. Pga disse må nettet holdes gående. Telenor sier faktisk at de kommer til å slukke 3G før 2G.

 

Tviler ikke på sannhetsgehalten i det utsagnet ditt. På sett og vis så bør vel alarmselskapet innse denne trenden som går mot forelding, og starte å utruste kundene sine med bedre utstyr.

 

Ting som f.eks alarmanlegg som sender en status melding med intervaller osv blir ikke bedre bare fordi du henger dem på 4G isteden for 2G...Det er overkill..La dem ha sin egen frekvens slik at vi kan ha 4G for høyhastighetstrafikk..Det finnes mer enn nok frekvenser...blir flere når radio blir bort (DAB) og analoge TV frekvenser blir frigjort osv

Lenke til kommentar

Det finnes mer enn nok frekvenser...blir flere når radio blir bort (DAB) og analoge TV frekvenser blir frigjort osv

DAB går nok ikke bort med det første, er jo ikke ferdig utbygd enda en gang.

Analoge TV frekvenser ble auksjonert bort for noen år siden (og er i bruk i dag), og bottom line:

 

Frekvenser er det for lite av i forhold til behovet i fremtiden.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

 

 

 

La oss håpe 2G-nettet slukkes snarest. EDGE er også en teknologi som er ganske så mye fra "yngre steinalder". Kan man håpe man får bukt med det også en gang, sånn på litt sikt?

Problemet er alle alarmer og slikt som kommuniserer på 2G. Pga disse må nettet holdes gående. Telenor sier faktisk at de kommer til å slukke 3G før 2G.

 

Tviler ikke på sannhetsgehalten i det utsagnet ditt. På sett og vis så bør vel alarmselskapet innse denne trenden som går mot forelding, og starte å utruste kundene sine med bedre utstyr.

Ting som f.eks alarmanlegg som sender en status melding med intervaller osv blir ikke bedre bare fordi du henger dem på 4G isteden for 2G...Det er overkill..La dem ha sin egen frekvens slik at vi kan ha 4G for høyhastighetstrafikk..Det finnes mer enn nok frekvenser...blir flere når radio blir bort (DAB) og analoge TV frekvenser blir frigjort osv

 

 

 

Verisure pleier å ha noen timer mellom hver gang det oppdaterer seg, så trafikkfrekvensen burde ikke være noe dilemma. Når alarmanlegget behøver å gi aktiv alarm/beskjed over bredbåndet mitt, så belastes heller ikke mobilnettet vil jeg tro.

 

Dessuten så bor ikke du hvor jeg bor, og dermed så stjeler jeg ingen trafikk fra deg og din 4G. Dessuten vil 2G frigjøre sine frekvenser til en eller annen bruk.

 

Samt at man får parkert 2G-nettet for godt, som er en evolusjonsmessig fordel vil jeg anta. Du har få gode argumenter for å beholde nettet, ihvertfall i forhold til alarmtrafikk som alarmselskapene burde rydde opp i, det kalles kundepleie.

 

Kundepleien hos Verisure virker å være passe god. Dette vet de nok selv at er en vesentlig komponent i å skulle holde på kundene sine.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det finnes mer enn nok frekvenser...blir flere når radio blir bort (DAB) og analoge TV frekvenser blir frigjort osv

DAB går nok ikke bort med det første, er jo ikke ferdig utbygd enda en gang.

Analoge TV frekvenser ble auksjonert bort for noen år siden (og er i bruk i dag), og bottom line:

 

Frekvenser er det for lite av i forhold til behovet i fremtiden.

 

 

 

Man kan vel ikke forvente særlig 4G-trafikk over FM-frekvensene.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Er telia like dårlig på mobil som det jeg har opplev på ip telefoni så fortjener de fengsel

 

Blander du kanskje Telia (TeliaSonera) med Telio (som var ren IP-telefonileverandør før de kjøpte NextGenTel fra TeliaSonera)?

 

jeg gjorde vist det.

 

i hele fjord høst var vi her plaget av telio som ikke klarte å få en fotnotelinje til å virke meg eget adapter

 

nå er det jo minst 3 selskap som er blandet inn under samme "tak".

men hvem av dem klarer å gjør jobben sin kan man spørre seg om

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...