Gå til innhold

1 million enheter på 6 timer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

20 millioner solgt er drøyt mye, og antakeligvis størstedelen av high-end-markedet - andre rapporter sier jo at Samsung sliter (der også), og de hjemmebakte merkene går stort sett etter lavprismarkedet.

 

Å være klemt mellom luksusleverandøren og billigleverandørene er ikke noe særlig bra sted å være.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salgstallene til toppmodellene til Samsung stuper, likeså gjør inntjeningen. Den har vel jevnt over falt med 50-60% de siste kvartalene? De selger fremdeles bra med telefoner, men når salget av toppmodeller som Galaxy S4, S5 og Note 3 stagnerer så forsvinner mye av inntjeningen. Sånn som de fleste andre så bruker Samsung billigsegmentet til å hamstre markedsandeler og merkelojalitet og ikke inntjening, så det at de nå selger mindre toppmodeller, men flere billigmodeller er de ikke spesielt godt tjent med i lengden.

 

Men dette er jo en trend vi har sett i markedet over flere år nå, mye av grunnen til at Apple kan øke salgstallene fra år til år, mens samtidig miste markedsandeler til Android skyldes jo en eksplosjon i salget av billigtelefoner og her har Samsung mye populært på markedet. Utfordringen til Samsung og de øvrige produsentene er at de skyter seg selv litt i foten, ja de får økt markedsandel men når det er hovedsaklig Google som tjener penger på økosystemet så er det jo veldig teit å legge opp til en non-profit modell på salg av telefonene. Hva de skal gjøre nå for å snu trenden må jo gudene vite.

 

 

Man skulle tro at Apple også ville bli påvirket av dette etterhvert, men av en eller annen bisarr grunn så ser faktisk salgstallene til Apple, til tross for at de mer eller mindre utelukkende opererer i toppen av markedet ut til å øke fra år til år og nå selger iPhone 6 og 6 Plus over all forventning. Hva som er grunnen vet jeg for å være helt ærlig ikke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skulle tro at Apple også ville bli påvirket av dette etterhvert, men av en eller annen bisarr grunn så ser faktisk salgstallene til Apple, til tross for at de mer eller mindre utelukkende opererer i toppen av markedet ut til å øke fra år til år og nå selger iPhone 6 og 6 Plus over all forventning. Hva som er grunnen vet jeg for å være helt ærlig ikke..

 

Konsekvent kvalitet. Man kan trygt kjøpe en iPhone uten å sette seg så veldig inn i ting, da det aldri har kommet en dårlig en. Dét, kombinert med ekstremt fornøyde brukere (som tar seg av markedsføringen) er en ekstremt god vekststrategi.

 

Det er derfor jeg er litt bekymret for problemene de har hatt med iOs8. Det er ikke sånt Apple skal drive med, fordi da forsvinner tilliten. (Hardware-"problemene" de har hatt med iPhone 6 er bare tull og sensasjonisme).

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at apple selger "over all forventing", om man mener det har vært konsekvent tilfellet de siste årene, så vil jeg kanskje si man har hatt ganske moderate forventninger. Men hvorfor er alle så opptatt av samsung? Det virker som enkelte tror apple kun har en konkurrent, og det er samsung.

 

AtW

Lenke til kommentar

Umenneskelig mange folk i Kina, hvordan er tallene er prosent messig kunne kanskje illustert bedre hvordan salget faktisk er. Samtidig ikke.

 

Det hadde vært av større interesse å se hvor mange prosent av befolkningen som i det hele tatt kan ta seg råd til en dyrere smartmobil. Jeg sitter ikke på noe tall eller fakta, men jeg har en følelse det ikke er særlig mange.. Muligens en større andel kinesere som har deltatt i den umenneskelige produksjonen.

 

 

Man skulle tro at Apple også ville bli påvirket av dette etterhvert, men av en eller annen bisarr grunn så ser faktisk salgstallene til Apple, til tross for at de mer eller mindre utelukkende opererer i toppen av markedet ut til å øke fra år til år og nå selger iPhone 6 og 6 Plus over all forventning. Hva som er grunnen vet jeg for å være helt ærlig ikke..

 

Konsekvent kvalitet. Man kan trygt kjøpe en iPhone uten å sette seg så veldig inn i ting, da det aldri har kommet en dårlig en. Dét, kombinert med ekstremt fornøyde brukere (som tar seg av markedsføringen) er en ekstremt god vekststrategi.

 

Det er derfor jeg er litt bekymret for problemene de har hatt med iOs8. Det er ikke sånt Apple skal drive med, fordi da forsvinner tilliten. (Hardware-"problemene" de har hatt med iPhone 6 er bare tull og sensasjonisme).

 

 

Etter hva jeg har erfart, bidrar alle til denne såkalte "markedsføringa". Bare til å ta en titt på hvilken som helst tråd eller kommentarfelt på norske sider - et klart overflod av folk som rakker ned på Apple, dens brukere oooosv. Men jeg skal ikke legge meg oppi hva folk bruker hverdagen sin på, om det er det de syns er gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at apple selger "over all forventing", om man mener det har vært konsekvent tilfellet de siste årene, så vil jeg kanskje si man har hatt ganske moderate forventninger. Men hvorfor er alle så opptatt av samsung? Det virker som enkelte tror apple kun har en konkurrent, og det er samsung.

Fordi det kun har vært Apple og Samsung som har tjent penger på smarttelefoner, alle andre har vært små og tapt masse.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at apple selger "over all forventing", om man mener det har vært konsekvent tilfellet de siste årene, så vil jeg kanskje si man har hatt ganske moderate forventninger. Men hvorfor er alle så opptatt av samsung? Det virker som enkelte tror apple kun har en konkurrent, og det er samsung.

Fordi det kun har vært Apple og Samsung som har tjent penger på smarttelefoner, alle andre har vært små og tapt masse.

 

 

Har du noen kilde på den påstanden?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Takk for lenkene, men de to siste handler jo ikke om det? Og den første er spekulasjon fra en enkelt analytiker? Det er jo noe, men du er enig i at det er ganske tynt underbygd? Sånn som Huawei tjener på penger som bedrift, selv om de ikke driver kun med mobil, så er det jo det som er hoveddelen av deres portefølje?

 

AtW

Lenke til kommentar

Huawei driver primært med infrastruktur. Såvidt jeg vet er ikke dette data som er særlig omstridt.

 

De to siste dreier seg om markedsandeler, siden jeg også sa at andre var små i forhold.

 

Ok, det er mulig, men hadde fortsatt vært fint med litt kjøtt på beina.

 

Og hvor går grensen for en liten produsent? Det er ikke lenge før Apple er en liten produsent heller, om alle andre enn samsung og apple i dag er små produsenter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Neida, men man trenger ikke faste definisjoner på alt heller. Jeg orker ikke begynne på en "ikke si noe om ikke du har fem kilder"-debatt om ting som ikke bestrides utenfor dette forumet.

 

Apple er nest størst, og ca. dobbelt så store som nummer tre når man ser på markedsandeler. Samsung er overlegent størst, men synkende, og tjener mindre penger. Apple har nesten monopol på fortjeneste i smarttelefonmarkedet med ca. 75% av all inntjeningen.

 

I og med at Huawei er kinesisk er det vanskelig å finne eksakte data, men sist jeg sjekka var de i all hovedsak et infrastrukturselskap.

Lenke til kommentar

Neida, men man trenger ikke faste definisjoner på alt heller. Jeg orker ikke begynne på en "ikke si noe om ikke du har fem kilder"-debatt om ting som ikke bestrides utenfor dette forumet.

 

Apple er nest størst, og ca. dobbelt så store som nummer tre når man ser på markedsandeler. Samsung er overlegent størst, men synkende, og tjener mindre penger. Apple har nesten monopol på fortjeneste i smarttelefonmarkedet med ca. 75% av all inntjeningen.

 

I og med at Huawei er kinesisk er det vanskelig å finne eksakte data, men sist jeg sjekka var de i all hovedsak et infrastrukturselskap.

 

Jeg trenger ikke fem kilder, men du er vel enig i at det hadde vært ønskelig med litt mer kjøtt på beina enn kun spekulasjon fra en analytiker, spesielt om det faktisk er ganske jevn enighet om det.

 

Ja, apple er nesten dobbelt så store, men når det faktisk er snakk om 12% og det er endel andre aktører på 5-7% så begynner det i det aller minste å nærme seg en situasjon der det er relativt likeverdige aktører i markedsandel.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...