Gå til innhold

ANMELDELSE: The Sims 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får 8 av meg.

 

Mye bedre en The Sims 3 base game, og TS4 har faktisk flere ting en TS3, som de fleste ignorerer fordi de er on the hate train.

 

Jeg liker ikke EA men når de først lager et godt spill så skal jeg ikke klage,

 

Jeg har The Sims 2 ultimate edtidion, og alle The Sims 3 spillene, og det har ikke fristet og gå tilbake til de 1 gang mens jeg spillet TS4

 

Eneste som slår alt og alle er The Sims 2 Open For Business.

Legger de dette til The Sims 4 så kan det ikke bli bedre.

Endret av Realzi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det at det er 25 ekspansjonpakker til Sims 3 er god nok grunn til å boikotte hele greia. Kunne heller laget spillet ferdig istedenfor å ha litt innhold i "grunnspillet" og resten må betales for. Hvor populært hadde for eksempel Warcraft 3 vært hvis alle ekstrakartene folk hadde lagt hjemme måtte betales for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da Sims 2 kom fortsatte mange å spille Sims 1, fordi Sims 2 manglet så vanvittig mye i forhold. Da Sims 3 kom fortsatte mange å spille Sim 2, fordi Sims 3 manglet så vanvittig mye i forhold. Da Sims 4 kom fortsatte mange å spille Sims 3, fordi Sims 4 manglet så vanvittig mye i forhold. Når Sims 5 kommer fortsetter mange å spille Sims 4, fordi Sims 5 mangler så vanvittig mye i forhold. Same shit, different name.

 

Personlig elsker jeg Sims 4 så langt. Greit at miljøene er mindre, men de er langt mer detaljerte. Simmene har en svært bra AI nå i forhold til før, og det er morsomt å se hvordan de oppfører seg. Man har ikke en stor, tom, åpen verden, men en kort lasteskjerm mellom hvert område. Jeg vil langt heller ha en kort lasteskjerm og detaljerte områder, enn en stor, tom åpen verden uten innhold.

 

Og hva så at mye mangler fra de forrige? Sånn har det vært siden Sims 2, og sånn kommer det til å være i Sims 20. Liker man det ikke får man holde seg til de forrige, mens man venter på en versjon med flere expansions inkludert.

 

Jeg hater å måtte gi en karakter til spill, fordi det er så lett å bare se på karakteren uten å tenke over hva den faktisk betyr. Men i dette tilfellet blir det helt klart minst 7/10, og gjerne 8/10 for min del. Er helt hektet på dette, noe som aldri har skjedd i tidligere Sims-spill for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da Sims 2 kom fortsatte mange å spille Sims 1, fordi Sims 2 manglet så vanvittig mye i forhold. Da Sims 3 kom fortsatte mange å spille Sim 2, fordi Sims 3 manglet så vanvittig mye i forhold.

Det er jeg egentlig ikke helt med på. Klart at ekspansjonsting manglet, og jeg klaget også i The Sims 3-anmeldelsen over ting som var fjernet siden The Sims 2, men denne gangen er kuttene langt større. Jeg opplevde også både The Sims 2 og The Sims 3 som klare forbedringer, og spill som helt klart tok serien fremover (jeg anmeldte dem begge). Det føler jeg ikke The Sims 4 gjør i like stor grad. Bedre simulering av simmene burde vært en selvfølge, ikke den viktigste nyheten.

Endret av Joachim_F
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har ikkje sansen for spill som ender opp med å loppe folk for penger. Og av spill man burde få ferdig er Sims spilla er noko av det verste basert på modellen med x ant DLC som fort koster 3-4 nye spill totalt. At folk går på dette er for meg ufattelig. Det kan jo ikkje være andre enn EA som står bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da Sims 2 kom fortsatte mange å spille Sims 1, fordi Sims 2 manglet så vanvittig mye i forhold. Da Sims 3 kom fortsatte mange å spille Sim 2, fordi Sims 3 manglet så vanvittig mye i forhold.

Det er jeg egentlig ikke helt med på. Klart at ekspansjonsting manglet, og jeg klaget også i The Sims 3-anmeldelsen over ting som var fjernet siden The Sims 2, men denne gangen er kuttene langt større. Jeg opplevde også både The Sims 2 og The Sims 3 som klare forbedringer, og spill som helt klart tok serien fremover (jeg anmeldte dem begge). Det føler jeg ikke The Sims 4 gjør i like stor grad. Bedre simulering av simmene burde vært en selvfølge, ikke den viktigste nyheten.

Tja, problemet med anmeldelser er at mange er helt på bærtur. Jeg sier ikke at du er det, men å ikke bry deg om bedre simulering blir for dumt. Det er jo hele poenget med spillet. Hva skal man ellers basere anmeldelsen på? Grafikken? Humoren? Størrelsen på kartet? Det er jo ekstra rart når bilspill blir skrytt opp i skyene pga bedre fysikk, og Call of Duty blir skrytt opp i skyene pga bedre grafikk. Dette burde jo også være en selvfølge. Og hva med f.eks Skyrim? Det er mange lysår bak de forrige i alt mulig annet enn selve grafikken, men folk elsker det for det. Selv anmeldelere nekter plent å ikke gi det topp karakter, til tross for at selve spillet har ekstremt store mangler over alt. Så hva er egentlig en anmeldelse verdt i dag?

 

Poenget er ikke å starte en diskusjon om dette, men at alt for mange folk elsker å hate spill i dag. Vi ser det stadig vekk. "Å, nei, det kjører bare i 30fps? Det er utilgivelig!". "Vaktmesteren slutta? Spillet er ødelagt!" og så videre. Unnskyldningene for å hate spill er blitt svært tynne med årene, men folk gir seg ikke. Her skal det hates uansett hva det koster. Så ja, Sims 4 har mindre områder en før, og det mangler "vesentlige ting som svømmebasseng" (WTF? Er svømmebasseng vesentlig nå?) Men hva så? Alle de andre fikk bygge seg opp over tid med expansions, mods og så videre, så det blir feil å kritisere Sims 4 for å mangle ting som kom til Sims 3 lenge etter launch. Sammenligner man Sims 4 ved launch og Sims 3 ved launch er Sims 4 et solid steg forover og noen små steg bakover. Alt i alt er det kanskje ikke flere store steg forover som mange av oss ønsket, men et middels spill? Haha, dagens. Da er jeg spent på hvor mye neste Call of Duty sprenger skalaen, til tross for at det ikke gjør noe som helst nytt.

Lenke til kommentar

 

Poenget er ikke å starte en diskusjon om dette, men at alt for mange folk elsker å hate spill i dag. Vi ser det stadig vekk. "Å, nei, det kjører bare i 30fps? Det er utilgivelig!". "Vaktmesteren slutta? Spillet er ødelagt!" og så videre. Unnskyldningene for å hate spill er blitt svært tynne med årene, men folk gir seg ikke. Her skal det hates uansett hva det koster. Så ja, Sims 4 har mindre områder en før, og det mangler "vesentlige ting som svømmebasseng" (WTF? Er svømmebasseng vesentlig nå?) Men hva så? Alle de andre fikk bygge seg opp over tid med expansions, mods og så videre, så det blir feil å kritisere Sims 4 for å mangle ting som kom til Sims 3 lenge etter launch. Sammenligner man Sims 4 ved launch og Sims 3 ved launch er Sims 4 et solid steg forover og noen små steg bakover. Alt i alt er det kanskje ikke flere store steg forover som mange av oss ønsket, men et middels spill? Haha, dagens. Da er jeg spent på hvor mye neste Call of Duty sprenger skalaen, til tross for at det ikke gjør noe som helst nytt.

 

 

Personlig syns jeg ikke dette blir riktig, når en sequel av ett spill kommer forventer jeg at alt forgjengeren fikk i expansions er i base game til sequel'n. (av gameplay funksjoner - "seasons/pets" etc)

Sett på IGN "review in progress commentary" på Youtube og må si spillet ser skuffende ut... De har tatt ut alt for mye og en del ting de nevner i den videoen var ikke engang nytt (mulig det er lenge siden de har spillt TS3.)

De nevnte også en kjedelig ting ved at når sim'n er på jobb, er bare kamera festa på huset ditt...kan ikke engang følge med på needs/career performance.

Spillet blir nok skaffet en dag, men enten etter mange updates/expansions... eller om noen kjøper det til meg. :p Altfor mye er blitt tatt ut for at jeg skal bruke penger på, TS3 holder nok en god stund til.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget er ikke å starte en diskusjon om dette, men at alt for mange folk elsker å hate spill i dag. Vi ser det stadig vekk. "Å, nei, det kjører bare i 30fps? Det er utilgivelig!". "Vaktmesteren slutta? Spillet er ødelagt!" og så videre. Unnskyldningene for å hate spill er blitt svært tynne med årene, men folk gir seg ikke. Her skal det hates uansett hva det koster. Så ja, Sims 4 har mindre områder en før, og det mangler "vesentlige ting som svømmebasseng" (WTF? Er svømmebasseng vesentlig nå?) Men hva så? Alle de andre fikk bygge seg opp over tid med expansions, mods og så videre, så det blir feil å kritisere Sims 4 for å mangle ting som kom til Sims 3 lenge etter launch. Sammenligner man Sims 4 ved launch og Sims 3 ved launch er Sims 4 et solid steg forover og noen små steg bakover. Alt i alt er det kanskje ikke flere store steg forover som mange av oss ønsket, men et middels spill? Haha, dagens. Da er jeg spent på hvor mye neste Call of Duty sprenger skalaen, til tross for at det ikke gjør noe som helst nytt.

 

 

Personlig syns jeg ikke dette blir riktig, når en sequel av ett spill kommer forventer jeg at alt forgjengeren fikk i expansions er i base game til sequel'n. (av gameplay funksjoner - "seasons/pets" etc)

Sett på IGN "review in progress commentary" på Youtube og må si spillet ser skuffende ut... De har tatt ut alt for mye og en del ting de nevner i den videoen var ikke engang nytt (mulig det er lenge siden de har spillt TS3.)

De nevnte også en kjedelig ting ved at når sim'n er på jobb, er bare kamera festa på huset ditt...kan ikke engang følge med på needs/career performance.

Spillet blir nok skaffet en dag, men enten etter mange updates/expansions... eller om noen kjøper det til meg. :p Altfor mye er blitt tatt ut for at jeg skal bruke penger på, TS3 holder nok en god stund til.

 

1. Ingen av de forrige hadde alt som var med i spillene før. Det kommer ikke Sims 5, 6, 7 eller 8 å ha heller.

 

2. Når en Sim er på jobb kan vi ikke gjøre noe med ham/henne i de forrige heller. Derimot kan vi motivere dem når de er på jobb nå, og av og til får vi opp et problem de må løse. F.eks jobbet Harley Quinn hos meg på support-telefon, og hun fikk en innkommende samtale fra en gammel kjæreste. Forholdet hadde ikke endt helt bra, så jeg fikk spørsmål om hun skulle svare på telefonen eller ikke.

 

Men som sagt, haters gonna hate. Det er dessverre svært sjelden folk faktisk godtar spill som de er, men hater dem lenge før de faktisk har prøvd det. Aner ikke hvorfor, men tror det er noe med flokkmentaliteten. Det er alt for enkelt å slenge seg på bølgen og si ham hater eller elsker spill, alt ettersom hva "alle andre" gjør. Dermed får spill som Skyrim topp karakter til tross for at det er et ræva spill i forhold til de forrige, og spill som Sims 4 får middels karakter til tross for at det er et svært bra spill.

Lenke til kommentar

Det at det er 25 ekspansjonpakker til Sims 3 er god nok grunn til å boikotte hele greia. Kunne heller laget spillet ferdig istedenfor å ha litt innhold i "grunnspillet" og resten må betales for. Hvor populært hadde for eksempel Warcraft 3 vært hvis alle ekstrakartene folk hadde lagt hjemme måtte betales for?

 

Shitt! Er det så mange? Hvor mye ville dette kostet om man kjøpte alle til "retail" pris tro?

 

Likte det første spillet. Kanskje en skulle ha prøvd dette igjen? :)

Lenke til kommentar

Tja, problemet med anmeldelser er at mange er helt på bærtur. Jeg sier ikke at du er det, men å ikke bry deg om bedre simulering blir for dumt.

Jeg sier ikke at jeg ikke bryr meg om bedre simulering. Jeg sier at det er en forbedring vi kunne forvente, all den tid det er ... hva, fem år siden The Sims 3 kom ut? Det er en grunnmekanisme i spillet, som betyr mye for opplevelsen, men forbedringer her er samtidig ingen fullgod erstatning for andre ting som mangler.

 

Men vi er selvsagt alle forskjellige. Det er godt mulig jeg og du spiller spillet på ulike måter, og har ulike ønsker og forventninger. Jeg legger for eksempel veldig mye vekt på byggeaspektet, og det å skape drømmehjemmet. Her synes jeg ikke The Sims 4 svarer til forventningene, og da blir det noe som trekker vesentlig ned.

 

Hva skal man ellers basere anmeldelsen på? Grafikken? Humoren? Størrelsen på kartet?

Størrelsen på kartet er med å trekke ned, ja. Ellers har jeg jo skrevet litt om hva jeg synes er positivt og negativt i selve anmeldelsen, så det er vel ikke så mye vits i å gjenta det her.

 

Så ja, Sims 4 har mindre områder en før, og det mangler "vesentlige ting som svømmebasseng" (WTF? Er svømmebasseng vesentlig nå?)

Jeg skrev et par avsnitt om dette også. Fra det første fullbredde-bildet til mellomoverskriften "Raskere å bygge hus".

 

Men hva så? Alle de andre fikk bygge seg opp over tid med expansions, mods og så videre, så det blir feil å kritisere Sims 4 for å mangle ting som kom til Sims 3 lenge etter launch. Sammenligner man Sims 4 ved launch og Sims 3 ved launch er Sims 4 et solid steg forover og noen små steg bakover. Alt i alt er det kanskje ikke flere store steg forover som mange av oss ønsket, men et middels spill? Haha, dagens.

Det sier du. Jeg sier at det, alt i alt, er et steg tilbake. Så kan du le om du vil, men når alt kommer til alt synes jeg ikke det er i nærheten av like moro som The Sims 3 var da det kom ut. Det startet bra, men etter få dager (jeg begynte å spille på mandag) var jeg i stor grad lei.

 

Jeg synes også det er en underlig tankegang at vi ikke skal forvente mer interessant innhold enn i forgjengeren, bare fordi det kommer ekspansjoner etter hvert. Jeg forventer ikke at alt ekspansjonsinnholdet skal med, men hvorfor i alle dager er det for mye å forvente at noen av elementene fra populære ekspansjoner også blir med videre? Og hvorfor skal vi godta _mindre_ funksjonalitet enn i tidligere grunnspill?

 

Da er jeg spent på hvor mye neste Call of Duty sprenger skalaen, til tross for at det ikke gjør noe som helst nytt.

Vi ga forrige Call of Duty samme karakter som The Sims 4 fikk, altså 5. Så poenget var?

 

Ellers synes jeg kommentarene om flokkmentalitet er artig, med tanke hvordan du omtaler Skyrim og hvor populært akkurat det spillet er å hate. Pot, kettle, black, som de sier på engelsk. :)

Endret av Joachim_F
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det blir litt fåfengt å sammenligne et nytt standalone The Sims 4 med The Sims 3 + ørten ekspansjoner og åresvis med forbedringer. Sammenlign heller The Sims 4 med The Sims 3 vanilla. The Sims 3 var faktisk ikke bra i det hele tatt. Og ble ikke særlig mye bedre før mange utvidelser senere, og selv da var det døkjedelig.

 

The Sims 4 gjør veldig mye med lite innhold, utnytter GlassBox til fulle (og det er åpenbart nå hvorfor det ikke funket for SimCity), har vakker, stilistisk grafikk, streamlined UI, og har mer intelligente og emosjonelle simmer. Det er som anmelderen selv skrev ingen liten sak.

Karakteren 5/10 sitter likevel ikke godt med meg. Selvsagt er enhver anmeldelse subjektiv, men jeg blir skeptisk når anmelder skriver at Sims 3 var bedre. Sims 3 var ikke bra.

Jeg vil rangere serien slik

#1. Sims 2 -- 9/10
#2. Sims 4 -- 8/10 (med stort potensiale for forbedring ikke minst pga. simmene og spillmotoren)
#3. Sims 1 -- 7/10
#4. Sims 3 -- 5/10

Endret av Sectoid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers synes jeg kommentarene om flokkmentalitet er artig, med tanke hvordan du omtaler Skyrim og hvor populært akkurat det spillet er å hate. Pot, kettle, black, som de sier på engelsk. :)

Leser du det jeg skriver? Jeg sier jo det stikk motsatte? Alle elsker Skyrim, til tross for at selve spillet er ræva i forhold til de forrige. For å ta et eksempel er det så godt som umulig å stjele noe i en butikk i Morrowind, fordi man hele tiden blir oppdaget. Om du skulle klare det og prøver å selge det tilbake til butikkeieren oppdager han det og tilkaller vaktene. I Skyrim kan du stjele noe rett foran øynene på butikkeieren, selge det tilbake til ham og så rappe det tilbake fra ham igjen uten problem. Det sier jo sitt hvor elendig Skyrim er, og hele spillet er fullt av sånt. Det er ikke engang mulig å lage egne spells der. Men 'alle' elsker det for det. Tro hvorfor.

Lenke til kommentar

Smaken er som baken, og her har jo Gamer faktisk gitt anmeldelsen til en person som har stilt de foregående spillene - det jeg stiller meg undrende til er hvordan han mener Sims 3 vanilla er bedre enn Sims 4. Det eneste jeg kan tenke meg er det totalt åpne miljøet. I Sims 4 er det delvis åpne miljøer og det tar det 10-15 sekunder for meg å laste et nytt område (merk område, ikke lot, hver by er delt opp i flere nabolag). Hvis det er prisen å betale for bedre grafikk, bedre simulasjon, godt befolkede nabolag osv. så betaler jeg gjerne den over å ha et åpent miljø uten folk i som bare lastes inn når du zoomer inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...