Gå til innhold

Kina vil bygge en kolossal forskningsmaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt vitsen, annet enn at kineserne klarer å tilegne seg egne spesialister på mye. Hvorfor kan de ikke bare slå sammen innsatsen med CERN?

 

Eneste fordelen jeg ser er at man kan kjøre flere eksperimenter ved å ha enda noen stykker partikkelakseleratorer. Men, vil de kinesiske resultatene deles med omverdenen, eller skal de holde dataene for seg selv, og så heve seg til å bli en supermakt på universets kunnskap. Skape våpen og teknologi som resten av verden bare kan drømme om, noen århundrer før CERN finner ut de samme tingene?

 

Kineserne vil jo ha fordelen av at det CERN har funnet ut, det slipper de å kopiere helt å måtte streve med å syssle med. Kineserne kan hoppe rett på uløste problemer hurtigere, fordi de kan kjøre helt andre eksperimenter, mens CERN må sette de samme prosjektene på listen altså på hold litt fram i tid.

 

Artikkelen kunne gjerne gått litt mer i dybden for hvorfor kineserne gjør som de gjør. Dersom det i det hele tatt er kjent vel og merke.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Energinivåene på disse maskinene kan etterhvert nå en mengde som faktisk er farlig.

Grunnen til at Kina kan gjøre dette "billig" er antagelig at de allerede kontrollerer rundt 95% av sjeldne jordmineraler og 98% av raffineringskapasiteten.

Endret av Sectoid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt vitsen, annet enn at kineserne klarer å tilegne seg egne spesialister på mye. Hvorfor kan de ikke bare slå sammen innsatsen med CERN?

 

Politikk og makt. Eg har større dingledang en deg! Det er også grunnen til at kinesarane køyrer sit heil eiget laup når det gjeld rommfart og så vidare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt vitsen, annet enn at kineserne klarer å tilegne seg egne spesialister på mye. Hvorfor kan de ikke bare slå sammen innsatsen med CERN?

 

Eneste fordelen jeg ser er at man kan kjøre flere eksperimenter ved å ha enda noen stykker partikkelakseleratorer. Men, vil de kinesiske resultatene deles med omverdenen, eller skal de holde dataene for seg selv, og så heve seg til å bli en supermakt på universets kunnskap. Skape våpen og teknologi som resten av verden bare kan drømme om, noen århundrer før CERN finner ut de samme tingene?

 

Kineserne vil jo ha fordelen av at det CERN har funnet ut, det slipper de å kopiere helt å måtte streve med å syssle med. Kineserne kan hoppe rett på uløste problemer hurtigere, fordi de kan kjøre helt andre eksperimenter, mens CERN må sette de samme prosjektene på listen altså på hold litt fram i tid.

 

Artikkelen kunne gjerne gått litt mer i dybden for hvorfor kineserne gjør som de gjør. Dersom det i det hele tatt er kjent vel og merke.

 

Det er jo helt vanlig å forske på det samme flere steder i verden, det gjør at man kan forske på forskjellige nyanser av samme fagfelt, og fordele arbeidet. Tror du CERN er den eneste partikkelakkseleratoren i verden? Hvorfor bygde de CERN i utgangspunktet når de bare kunne samarbeidet med noen som allerede eksisterte?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke helt vitsen, annet enn at kineserne klarer å tilegne seg egne spesialister på mye. Hvorfor kan de ikke bare slå sammen innsatsen med CERN?

 

Politikk og makt. Eg har større dingledang en deg! Det er også grunnen til at kinesarane køyrer sit heil eiget laup når det gjeld rommfart og så vidare.

Dere glemmer noe viktig... Ved forskning, som med mye annet, vil konkurranse være med på å pushe grenser kjappere.. Både om CERN og kineserne samarbeidet eller om de utfordrer hverandre, kan det at det finnes flere føre til at man er villige til å bruke mer penger på arbeidet. Det gir også mulighet for å verifisere forskningen - altså vise at resultatene stemmer og ikke skylles feil kalibrering eller lignende i systemet.. Dette er positivt =)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt vitsen, annet enn at kineserne klarer å tilegne seg egne spesialister på mye. Hvorfor kan de ikke bare slå sammen innsatsen med CERN?

 

Eneste fordelen jeg ser er at man kan kjøre flere eksperimenter ved å ha enda noen stykker partikkelakseleratorer. Men, vil de kinesiske resultatene deles med omverdenen, eller skal de holde dataene for seg selv, og så heve seg til å bli en supermakt på universets kunnskap. Skape våpen og teknologi som resten av verden bare kan drømme om, noen århundrer før CERN finner ut de samme tingene?

 

Kineserne vil jo ha fordelen av at det CERN har funnet ut, det slipper de å kopiere helt å måtte streve med å syssle med. Kineserne kan hoppe rett på uløste problemer hurtigere, fordi de kan kjøre helt andre eksperimenter, mens CERN må sette de samme prosjektene på listen altså på hold litt fram i tid.

 

Artikkelen kunne gjerne gått litt mer i dybden for hvorfor kineserne gjør som de gjør. Dersom det i det hele tatt er kjent vel og merke.

 

Kineserene har forstått noe amerikanerene smer og mer sliter med å forstå. At du må satse på teknologi og utbygging som ikke nødvendigvis gir direkte gevinst med det første.

 

Det landet med de beste og råeste maskinene, og teknologien, vil også hente inn de flinkeste forskerene, de beste ingeniørene osv... Du "stjeler" da en viktig og dyrebar ressurs som et annet land har lagt penger i å lage.

 

Det vil også inspirere mennesker i eget land, og totalt sett så vil det kunne gi en verdiøkning. Du vil etter hvert ta over mer av markedet, og tjene både makt og penger. USA var en stund veldig flinke her, og har skapt seg et lite teknologi-sentrum, som de er på god vei til å tape mot europa og kineserene som har tatt seg opp på flere fronter. Og så har du ære og stolthet innblandet i dette, som ikke er rent ubetydelig i et land som Kina.

 

Nei, jeg skjønner godt at de konkurrerer rundt slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig handler det om nasjonal prestisje også. Jo bedre aksellerator du har, jo mer spennende ting kan du gjøre ved å øke energinivåene. De sier de ønsker seg en Higgs-fabrikk. Personlig tror jeg ikke det er gjort uten videre, og det er derfor kineserne kommer til å trenge internasjonal ekspertise. Et land kan definitivt BYGGE en partikkelaksellerator, men å installere og drifte den og drive eksperimenter kan ikke noe enkeltland gjøre fordi de mangler forskningsekspertisen. Muligens med unntak av USA som allerede har tilegnet seg svært mange internasjonale forskere. Russland lå også langt fremme i fysikk tidligere, men der har også mange fartet over til statene.

Men Kina kan altså bygge denne billig pga. arbeidskraft og adgang til råmaterialer. Bare positivt for menneskeheten totalt sett, men jeg synes energinivåene det er snakk om begynner å bli litt skumle :D

Lenke til kommentar

Er du redd de skal lage et stabilt svart hull kanskje? Som eter opp jorda?

 

Til alle som har kommentert relatert til hvorfor kineserne gjør det. Takk for mange interessante innspill. Og årsaken til at CERN kom til var jo å for å skulle kunne bygge opp kompetanse og distansere seg litt fra USA. Jeg kjenner ikke til hele historien, men jeg har hørt at europeisk forskere ikke var helt glade i amerikanerne tilbake den gang. Dessuten så gjorde europeerne et stort nummer av å dele kostnadene og de var smarte som inkluderte flere lands hoder. Det lønnet seg. Så ble de også enige om at arbeidsspråket skulle være et enslig engelsk og ikke noe kaos av dimensjoner der alle sitter på sin tue og ønsker at sitt språk skal fremmes.

Lenke til kommentar

Er du redd de skal lage et stabilt svart hull kanskje? Som eter opp jorda?

 

Det fantes en teoretisk sjans for at det kunne skje med CERN. Men man spådde at de ikke ville leve lenge nok til å gjøre noe. Med høyere energinivåer øker farene eksponentielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, er det ikke slik at man må stappe så uhorvelig mye energi inn i punktet for at det skal vippe over til å dra til seg ting? Slik jeg har fått med meg så fordamper de små hullene før de får begynt å dra til seg nok masse. Mer masse jo større tyngdekraft. Og så blir det til slutt selvgående.

 

Svarte hull slik vi kjenner de i verdensrommet er allerede sykt store og har en dertil enorm tildragningskraft.

 

Hvordan ser du for deg at menneske i det hele tatt skal greie å få presset tilstrekkelig masse i sammen bare ved å kollidere partikler? Selv om kraften er mye mye større når man får en stor akselerator, så betyr ikke det ensbetydende med at den på langt nær er stor nok.

 

Jeg tror hverken du eller jeg har peiling på hvor små disse kreftene eventuellt er som menneske kan produsere. Men, om jeg skal gjette så har det ingen betydning hvor hardt de enn prøver.

 

For å få et legeme til å nå lysets hastighet er jo så og si umulig, bare for å ta en helt annen sammenlikning. Du må pøse og pøse på mer energi enn man får tak i. Om du så stapper all massen i vårt solsystem så oppnår du muligens ikke lysets hastighet en gang. Men her er jeg litt tom for kunnskapshukommelse, altså på hvor mye masse som skal til for å akselerer et lite legeme. Du trenger nesten uendelig eller kanskje til og med uendelig med energi for å komme nær nok lysets hastighet.

 

Prøv å dra en sammenlikning til vår stjerne solen. Den drar og drar på den relativt store jordkloden vår, men jorden blir ikke slukt av solen for det om. Selv med jorden sin relativt lave fart i omløpsbane så klarer den å vandre i perfekt fart rundt solen.

 

Hvis ikke solen greier å sluke jorden, så hvorfor skulle et svært lite svart hull greie å begynne å ete opp jorden?

Endret av G
Lenke til kommentar

Selv ikke disse maskinene vil klare å etterligne energinivåer som vi selv kan observere kosmisk stråling som treffer jorden, eller dens magnetfelt (flere hundre TeV). Og dette har pågått i flere milliarder år. Det er med andre ord ikke mulig at vi med disse maskinene vil klare å skape et svart hull. For ellers ville vi allerede vært i et svart hull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere er naive.

Romvesnene på planeten Tarzixu 14 mente også at dems partikkelakselerator ikke kunne lage et sort hull som var kraftig nok til å spise planeten dems.

Men så feil kan man ta, nå eksisterer hverken Tarzixu 14, eller romvesnene på dem, ikke engang spor eller informasjon om dem eksisterer.

Lenke til kommentar

Svarte hull kunne LHCb allerede for fire år siden produsere på 7TeV(i teorien iallfall). Men de beveger seg i så fall så raskt og er så små at de fordamper/går over sin levetid lenge før de har sjans til å ta til seg masse. (Dersom et mikroskopisk svart hull lages i en kollisjon, vil det nå månens omløpsbane i løpet av 2-4 sekunder, og størrelsen på det i forhold til utgangspunktet er ca ett atoms i forhold til sola. Altså: Det skal alvorlig mye til for at det skal treffe/reagere med noe som helst)

Høyere energinivåer er irrelevant i denne sammenhengen, så lenge det er små enheter som protoner som skal kollideres (størrelsen på hullet vil bli den samme, muligens med høyere spinnrate).

Som Andrull nevner over skjer kollisjoner med langt, langt større energinivåer hele tiden, så faren med disse installasjonene er meget overdrevet av noen få forskere som liker å se navnet sitt i avisa.

 

Forøvrig er Kina med i Cern som observatørland, sammen med bl.a. USA.

Selv om Cern er et europeisk samarbeid så jobber det forskere fra over 100 land der så det er nok riktig å si at de bedriver andre ting enn bare partikkelfysikk der.

Og så er all forskning derfra 'public domain'.

Og så hadde vel disse sidene neppe eksistert om Cern ikke hadde tatt internett til det neste logiske steget.

Det er vel ikke sikkert at den kinesiske utgaven vil være like fordelaktig til verden som Cern har vært?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...