Gå til innhold

Test: Roccat Kave XTD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Men sånn seriøst, har ikke simulert surround i et headset mye større potensiale enn dette? Vist en f.eks høre "virtual Baber shop" på youtube så må jeg jeg innrømme at det høres sykt bra ut

 

ja det har det, for da får man bra lydkvalitet og bra surround.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men sånn seriøst, har ikke simulert surround i et headset mye større potensiale enn dette? Vist en f.eks høre "virtual Baber shop" på youtube så må jeg jeg innrømme at det høres sykt bra ut

Det stemmer. Det er en grunn til at ca. ingen audiofile hodetelefoner bruker mer enn en driver/element i hver klokke. Greit at surround ikke er like viktig til musikk, men teknikker for å få surround er fortsatt relevant for å ha god soundstage. Tenker som så at det er stort sett for markedsføring.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Så hodetelefoner med ett element er for dårlig, men ører med bare ett element er greit...

 

Vi oppfatter retning av lyd av hvordan den forvrenges når den bøyes rundt hode og ytre øre. Å plassere flere elementer inne i en hodetelefon oppnår ikke denne forvrengningen og kan dermed ikke forventes å gi noen god illusjon av surround.

 

Disse forvrengningene er imidlertid greit forstått, og er det som utnyttes i en virtuell surroundprosessor (se head related transfer function eller HRTF)

 

Konklusjon: å dytte flere elementer inn i en hodetelefon er et dårlig hack. Den riktige måten å reprodusere surround i hodetelefoner er å beregne summen av bølgeformene fra hver lydkilde i audiostrømmen med HRTF, og så reprodusere dette mot trommehinnen så nøyaktig som mulig, noe som gjøres best med ett enkelt element.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker det vanlige Roccat Kave headsettet til FPS spilling, har samme greia med flere elementer i klokken. Vanvittig god lydpresisjon, ikke riktig så god lydkvalitet~

 

Jeg brukte også den vanlige Kave til spilling, det fungerte ypperlig i BF3 som jeg spilte mest av. Alt som skjedde rundt, bak og over meg gjenga Kave helt perfekt. Lydkvaliteten var også helt grei, var greit med trøkk i dem, selvom det kunne vært bedre. Lydkortet jeg brukte var Xonar D2X.

 

Kan godt hende headsett med bare en høyttaler og virtuell surround fungerer bedre, jeg har ikke prøvd.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Bruker det vanlige Roccat Kave headsettet til FPS spilling, har samme greia med flere elementer i klokken. Vanvittig god lydpresisjon, ikke riktig så god lydkvalitet~

 

Eg brukte det, heilt til plasthengslene knakk to gongar. Og basselementet sprengte. I tillegg var putene på toppen vinkla for misfoster. Ingen har så bratt skalle.

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket - jeg har brukt den gamle versjonen av Roccat Kave (ikke XTD-versjonen som her altså) i fire år og er storfornøyd. Jeg merker meg en forskjell, derimot; XTD har en annerledes kontrollboks, og så vidt jeg kan se er det bare USB-kontakt det gjelder. De gamle har USB + surround audio jacks. Mulig det har utslag på lyden? De gamle kommer heller ikke med driver, og er ment å fungere med lydkortet ditt.

Lenke til kommentar

 

Bruker det vanlige Roccat Kave headsettet til FPS spilling, har samme greia med flere elementer i klokken. Vanvittig god lydpresisjon, ikke riktig så god lydkvalitet~

Eg brukte det, heilt til plasthengslene knakk to gongar. Og basselementet sprengte. I tillegg var putene på toppen vinkla for misfoster. Ingen har så bratt skalle.

 

 

Knakk aldri hengsle, men mikrofonen er en vits, tåler ingenting. Putene var behagelige for meg, men minuset med Kave er att det er såpass tungt, att man kjenner det i hodebunnen etter noen timer.

Lenke til kommentar

et er vel kun preferanse. Spiller du dataspill eller holder på med mye musikk er vel det helt greit. Skal du på TG er det vel veldig å anbefale :p.

Ikke så mye snakk om preferanse som forskjellig bruksområde. Det er vanligvis bedre lyd i åpne hodetelefoner (som i at det er lettere å få til god lyd med dette designet), og er derfor nesten alltid å foretrekke ved mindre du er et sted du blir påvirket av støy utenifra eller at du ikke selv kan spre støy (f. eks kontorer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg Beyerdynamic T70 250ohm for ca 1 år siden og bruker dette med et Creative Soundblaster Z lydkort. I spill som Battlefield 4 så er lyd kvaliteten sikkert god, men her føler jeg det mangler MYE lyd. Lite vits med et godt headset når mange av de viktige lydene er rett og slett ikke tatt med i lydbildet.

 

Eksempel. En stridsvogn kjører forbi meg, men man hører den ikke før den nærmest før den har kjørt over deg.

Eller i det den begynner å skyte på meg eller andre. Da er noe virkelig galt...

 

Virker som lyden er bedre i dette spillet ved få spillere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...