Gå til innhold

Nikon 1-seriens nye flaggskip er en real kjapping


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende hastigheter som vi bare kan drømme om på vesentlig større sensorer! Dette begynner å bli mer og mer fristende som et nr 2. kamera.

 

Hvis det er minnekortets skyld at seriebildefunksjonen begrenses til 2/3 sekund så lurer jeg på hvorfor de ikke lager støtte for 2 minnekort som kan lagre annenhvert bilde, eller en PCI-e mini SSD.

Lenke til kommentar

Kommer hastigheten av lavere oppløsning eller mindre fysisk størrelse, tro?

I følge intervjuer med Nikon og Aptina skyldes det hovedsaklig brikkestørrelsen, men også delvis båndbredde og prosessorkraft. Slik jeg forsto det handlet det om full well capasity * antall piksler * antall bilder per sekund. Altså varmeproblemer ved å lese ut store piksler vs små. Nikon 1 skal vist være en av de største sensorene på markedet som kan lese ut alle pikslene for så å binne de ned til FullHD 60p. De som er større trekker vel en hel del mer strøm. F.eks Red Epic Dragon har vanvittige spesifikasjoner, men også et vanvittig strømforbruk. Canon C100 aner jeg ikke, men det trekker vel ganeke mye mer enn f.eks 70D gjør ved sin lineskipping video?

Lenke til kommentar

Imponerende hastigheter som vi bare kan drømme om på vesentlig større sensorer! Dette begynner å bli mer og mer fristende som et nr 2. kamera.

 

Hvis det er minnekortets skyld at seriebildefunksjonen begrenses til 2/3 sekund så lurer jeg på hvorfor de ikke lager støtte for 2 minnekort som kan lagre annenhvert bilde, eller en PCI-e mini SSD.

 

Du kan sikkert vurdere forgjengerene, har ikke sett på det her til lands, men i USA er det grisebillig. 100 dollar eller tilogmed mindre tror jeg de har vært nede i.

 

Mitt syn på denne er som tidligere ambivalent, artig at de går litt sine egne veier og har noen vittige funksjoner, men for liten sensor (evt, for stort kamera, man burde tjent mer kontra mFT på størrelsen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Meget spennende.

Jeg bruker V2 som supplement til D600, og synes det er et fantastisk kamera som er lett og ta med seg og tar bilder i overraskende bra kvalitet. Skikkelig morro og bruke Nikkor 70-200 f2,8 på V2 via adapter.

Har trua på V3. V3 er nok myntet på eiere av Nikon FX som ønsker et lite lett kamera i tillegg.

Nå savner jeg et Macro objektiv til Nikon 1 serien.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...