Gå til innhold

Slik er Apple CarPlay


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skeptisk til at man må ha en bestemt telefon for å kunne utnytte systemet, og hva er greia med at man må bruke kabel? Jeg vil ikke låses til å bruke iOS, Android eller WP for å kunne utnytte potensialet i bilen.

 

Gi meg en åpen løsning som fungerer mot alle de store operativsystemene!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

To ting kan man si om dette

 

Det ene er at Apple viser seg å være veldig smart. Her klarer de å få kjøpere av biler til å måtte låse seg til sine modeller for å kunne utnytte ekstrautstyr. Det blir som før i tiden hvor spesielt tyske biler hadde handsfree holdere til Nokia

Det andre er at jeg kommer aldri til å kjøpe ekstrautstyr som gjør at jeg er lås til bestemte mobilprodusenter, og spesielt Apple, og tingen med å måtte bruke kabel er ganske håpløst. Eneste fordelen er jo at mobilen lades samtidig og kanskje lydkvaliteten er bedre. Men når man lever i ett trådløst sammfunn, så går man bakover i tid ved å måtte bruke kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker det jeg ser, og dette blir jo naturligvis ekstrapakker du kan velge når du handler bil. Det er ikke sånn at disse bilprodusentene nå vil presse dette på alle sine kommende kjøpere, om det er tilfellet så har jo Apple virkelig fått på plass en gullkantet avtale som jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor bilprodusentene skulle godta.

 

Det at du MÅ bruke kabel virker jo noe merksnodig, her burde det være mulig å få på plass en trådløskobling så man kan velge selv hva man ønsker å benytte. Kan også stille spørsmålstegn ved hvorvidt det hadde vært enklere å bare ha maskinvaren i bilen så man ikke var avhengig av telefonen, men det er vel ikke spesielt future proof med tanke på hvor lenge en bil holder sammenlignet med maskinvaren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gi meg en åpen løsning som fungerer mot alle de store operativsystemene!

 

Den heter Bluetooth...

 

Ellers vil jeg jo si at det ikke er rart at dette blir Apple-spesifikt. Det er Apple som leverer løsningen til bilprodusentene, og det er dermed ikke veldig overraskende at Apple ikke lager en generell løsning for absolutt alt og kjøkkenvasken. Hadde bilprodusentene selv hatt et snev av visjoner, så hadde de tatt initiativet her, og da kunne det blitt en mer generell løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Volvos CarPlay-løsning i den kommende XC-90 (kommer senere i år):
http://www.multivu.com/mnr/65022-volvo-and-apple-forge-global-alliance

I første omgang trengs det en lightningkontakt mellom telefonen og CarPlay, men etter hvert vil det også tilbys en wifi-løsning.

 

Legg også merke til at Apple allerede nå har tatt med tredjepartsprogrammer som Spotify, Beats Radio, Podcasts, iHeart Radio og Sticher. Så dette er ikke så lukket som antifanboyene vil ha det til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Kommer aldri til å kjøpe en bel som har noe med Apple å gjøre hvis de ikke forandrer seg. ikke at jeg er gammel nok til å ha/kjøre bil da...

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøpe en bel som har noe med Apple å gjøre hvis de ikke forandrer seg. ikke at jeg er gammel nok til å ha/kjøre bil da...

Forhåpentligvis får du et litt mer nyansert syn på livet når du, som du selv sier blir "gammel nok til å ha/kjøre bil".
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det andre er at jeg kommer aldri til å kjøpe ekstrautstyr som gjør at jeg er lås til bestemte mobilprodusenter,

Yep, helt uaktuelt. Her må jeg få garantier på at det kan byttes i ganske lang tid fremover, uten å måtte betale et helt urimelig beløp.
Lenke til kommentar

Et system som låser en til et merke/OS blir ikke å finne i min bil i alle fall..

 

De fleste bilmerker har allerede låste merkesystemer. Prøv f.eks å montere Volvo-bremser på en Mercedes. Så det blir nok ingen bil på deg, for Linux produserer ikke biler ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De fleste bilmerker har allerede låste merkesystemer. Prøv f.eks å montere Volvo-bremser på en Mercedes. Så det blir nok ingen bil på deg, for Linux produserer ikke biler ...

Dårlig sammenligning, da dette låser deg til å kjøpe en enhet som ikke har noe med bilen å gjøre. Jeg vil ikke at bilen skal bestemme hvilken mobil, kjøleskap eller TV jeg må kjøpe. Den eneste som tidvis har sånn makt er kona.
Lenke til kommentar

 

Et system som låser en til et merke/OS blir ikke å finne i min bil i alle fall..

De fleste bilmerker har allerede låste merkesystemer. Prøv f.eks å montere Volvo-bremser på en Mercedes. Så det blir nok ingen bil på deg, for Linux produserer ikke biler ...

 

For ikke å snakke om at mange biler også allerede har iPhone/iPod integrering med stereoanlegg som standard.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser bra ut dette da :)

 

Skjønner ikke hvorfor flere her klager over systemet, det er nok helt sikkert valgfritt som ekstrautstyr til bilen.

Dvs hvis du ikke bestiller dette ekstrautstyret så får du vanlig blåtann tilkobling som kan brukes til alle mobiler.

 

Jeg ser forøvrig ikke noe stort behov for å ha noe mer enn det jeg har idag i bilen (blåtann), men selvsagt altid spennende å se nye løsninger. Om man så må bytte til Iphone for å få det til å fungere så får det så være, det viktigste er att man har valget når man kjøper ny bil :) En Iphone til 5000,- er da småpeng i forhold til en bil til eks 500.000,- så det burde være overkommelig for de fleste vil jeg tro....

 

Når det er sagt så lurer jeg på hvor mange ulykker som kommer til å skje pga att føreren sitter å glor inni en skjerm for å lese sms osv, virker langtifra trygt.... Her ber man jo regelrett om oppmerksomheten til føreren, rart att det blir godkjent slik igrunn.

Optimalt sett så burde systemet fungert via head-up display i frontruten, da holder man iallfall mye mer fokus på veien....

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For ikke å snakke om at mange biler også allerede har iPhone/iPod integrering med stereoanlegg som standard.

Det er ikke noe problem så lange de også støtter annet/andre i tillegg. Litt ergelig å måtte betale for slike sære løsninger, men det må en vel leve med.

Er dette imidlertid den eneste funksjonaliteten/produsenten de tilbyr er bilen uaktuell for meg.

Som nevnt, en dings (bil) skal ikke bestemme hvilke andre dingser jeg skal benytte.

Lenke til kommentar

 

Bilprodusenter er jo helt håpløse med å støtte åpene velbrukte ting på stereoen i bilen, og dette er nok ett eksempel....

 

AtW

Hm.. Er det ikke akkuratt det artikkelen handler om da ?? Altså att ett større utvalg biler skal støtte Iphone via dette systemet i fremtiden...

 

 

De burde ikke "støtte iphone" de burde feks "støtte lyd", eller andre funksjoner, det er så tett, man nekter å ta innover seg at en bil varer en stund og ikke byttes ut hele tiden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bilprodusenter er jo helt håpløse med å støtte åpene velbrukte ting på stereoen i bilen, og dette er nok ett eksempel....

 

AtW

 

Hm.. Er det ikke akkuratt det artikkelen handler om da ?? Altså att ett større utvalg biler skal støtte Iphone via dette systemet i fremtiden...

De burde ikke "støtte iphone" de burde feks "støtte lyd", eller andre funksjoner, det er så tett, man nekter å ta innover seg at en bil varer en stund og ikke byttes ut hele tiden.

AtW

Joda skjønner hva du mener, men dette er jo fremdeles en forbedring i forhold til hva som var situasjonen. Eks de biler som produseres idag støtter kun vanlig blåtann, de som kommer om eks 1 år støtter også dette i tillegg til vanlig blåtann, det er fortsatt en forbedring:-) Endret av leirdueredet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...