Gå til innhold

Slik er Apple CarPlay


Anbefalte innlegg

Jeg tror vel ikke Apple kommer til å brande dette all verden, ei heller tror jeg Apple har hatt så voldsomt mye med utviklingen å gjøre annet enn å legge opp API-er i iOS som lar systemet kommunisere med CarPlay løsninger som dette.

 

For Apple sin del så er nok dette en rask, enkelt og kosteffektiv måte å få øket økosystemet sitt rundt iOS ytterligere og det er nok veldig mange iOS-brukere der ute som vil finne dette ganske så praktisk og nyttig når alt kommer til alt.

 

 

Når det er sagt så er det overhode ingenting banebrytende involvert her, annet enn at du for første gang har halvveis iOS integrering i bilen din som går utover det å kunne styre og spille av musikk via USB eller blåtann så er det jo ikke mye nytt å spore her. Og hadde Apple dedikert litt mer ressurser inn i dette så hadde jeg regnet med og nærmest forventet at de ville i det minste ha forsøkt å innovere og evolusjonere brukeropplevelsen litt, her har vi jo egentlig bare et dashboard med iOS-Interface. Det har nok en litt bedre integrering mot iOS enn hva andre lignende løsninger kan skryte på seg, og du får integrering mot et par apps som du kanskje tidligere ikke hadde og du får stemmestyring via Siri kontra en annen lignende tjeneste men det er jo det.

 

Det er jo de samme lavoppløste dashboardskjermene, med den samme forferdelige resistive touchskjermen og det hele som vi har hatt i en årrekke. Dette ser jo da ut til å tilby deg den samme forferdelige dårlige brukeropplevelsen som kommer fra resistive touchskjermer.. Her ligger det veldig mye uforløst potensiale som Apple ikke ser ut til å vise noen stor interesse for å utnytte og det overrasker meg ikke da bilcomputer vel ikke er helt det feltet jeg ser for meg at Apple stuper inn i med det første og dette er nok bare et biprodukt for å komplimentere økosystemet og intet mer. Et fint alternativ for folk å anskaffe i bilen om de er iOS-brukere og det er egentlig det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Et system som låser en til et merke/OS blir ikke å finne i min bil i alle fall..

De fleste bilmerker har allerede låste merkesystemer. Prøv f.eks å montere Volvo-bremser på en Mercedes. Så det blir nok ingen bil på deg, for Linux produserer ikke biler ...

Nå lager vel neppe verken Mercedes eller Volvo bremsene sine selv. regner med det meste er sub-contracting. Og jo, jeg kan velge mellom forskjellige typer/merker bremseskiver.. ;)

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/?page=4

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR11.TRC1.A0.H0.Xvolvo+brake&_nkw=volvo+brakes&_sacat=0&_from=R40

 

http://www.partsforvolvosonline.com/index.php?cPath=52_54&osCsid=26228a3ff3e3f0544f6c160d4693d12c

 

På samme måte som at jeg ønsker å velge selv hvilke klær, sko, deo, og tannbørste jeg skal bruke, ønsker jeg frihet til å velge hvilken telefon jeg skal kjøpe. Har hatt HTC, Samsung , Sony , Nokia .. og er usikker på hva den neste blir.. men en ting er sikkert: Bilen min skal ikke bestemme det..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Midtkonsoller i biler blir fort utdatert og det som Google og Apple nå begynner å fronte med at midtkonsollen blir mer enn dum skjerm og selve hjernen i systemet flyttes til telefonen synes jeg er bra :) .

Hvorfor kabel må brukes?

1. Skjermen er egentlig bare en forlengelse av telefonen

2. Kabelen lader telefonen

 

Håper bare løsninger blir sluppet ut som er selvstendige enheter man kan ettermontere selv

 

 

Og det er egentlig bare å innse at ingen produsenter noen gang kommer til å bli enige om standarder for slike ting...

Lenke til kommentar

Pussig at det ikke nevnes i artikkelen at iOS for biler er basert på QNX fra Blackberry.

 

Det er nok av den enkle grunnen at det ikke stemmer. CarPlay er basert på iOS som kjører på iPhone, og som kommuniserer med bilens infotainment-system gjennom et grensesnitt som er definert av Apple. Det gjør at iPhone kan sende skjermbildet sitt til bilens innebygde skjerm, og kommandoer fra bilens inputenheter (mikrofon, rattkontroller, touch-skjerm, kontrollhjul, osv) kan sendes til iPhone. Bilens infotainment-system vil sannsynligvis kjøre på QNX i de fleste tilfeller, siden det allerede er i utstrakt bruk av bilprodusenter og kan tilpasses med ønsket CarPlay-grensesnitt.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det er nok av den enkle grunnen at det ikke stemmer. CarPlay er basert på iOS som kjører på iPhone, og som kommuniserer med bilens infotainment-system gjennom et grensesnitt som er definert av Apple. Det gjør at iPhone kan sende skjermbildet sitt til bilens innebygde skjerm, og kommandoer fra bilens inputenheter (mikrofon, rattkontroller, touch-skjerm, kontrollhjul, osv) kan sendes til iPhone. Bilens infotainment-system vil sannsynligvis kjøre på QNX i de fleste tilfeller, siden det allerede er i utstrakt bruk av bilprodusenter og kan tilpasses med ønsket CarPlay-grensesnitt.

 

iOS er ikke nødvendig for noen av de tingene du nevner, og strengt tatt er det ikke kjent hva CarPlay består av, utover at QNX er en komponent.

 

http://www.idownloadblog.com/2014/03/04/carplay-powered-by-qnx/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er nok av den enkle grunnen at det ikke stemmer. CarPlay er basert på iOS som kjører på iPhone, og som kommuniserer med bilens infotainment-system gjennom et grensesnitt som er definert av Apple. Det gjør at iPhone kan sende skjermbildet sitt til bilens innebygde skjerm, og kommandoer fra bilens inputenheter (mikrofon, rattkontroller, touch-skjerm, kontrollhjul, osv) kan sendes til iPhone. Bilens infotainment-system vil sannsynligvis kjøre på QNX i de fleste tilfeller, siden det allerede er i utstrakt bruk av bilprodusenter og kan tilpasses med ønsket CarPlay-grensesnitt.

 

iOS er ikke nødvendig for noen av de tingene du nevner, og strengt tatt er det ikke kjent hva CarPlay består av, utover at QNX er en komponent.

 

http://www.idownloadblog.com/2014/03/04/carplay-powered-by-qnx/

 

 

QNX er ikke nødvendig for å tilrettelegge for disse tingene i bilen, det kan i prinsippet like gjerne være et annet OS i bilens infotainment-system som gjør akkurat det samme.

Det som er kjent er at iPhone, med iOS og bl.a tilpassede apper og nye API-er rettet spesifikt mot integrasjon ift. bil, utgjør den sentrale delen i CarPlay, og at QNX med stor sannsynlighet finnes i noen av bilene som er klargjort for CarPlay. QNX blir da en slags "middleware" mellom iPhone/iOS og bilens display/inputenheter.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Haha, jeg ville aldri kjøpt en et så lukket system i en bil. Litt av greia er vel at man kan koble til alle mulige telefoner.

For 90% av folkene som kjøper ny bil tror jeg den utrolig lettvinte Bluetooth løsningen alltid vil være nummer 1

Lenke til kommentar

Ser nå at Volvo ser ut til å ha integrert en løsning med kapasativ touchskjerm og noe som ser ut som en mer høyoppløst skjerm og det fikk jo opplevelsen og navigeringen vesentlig bedre ut. Helt utrolig om en produsent som Ferrari skal integrere en løsning med resistive touchskjerm og en opplevelse som ser like elendig ut som det vi har hatt i en årrekke om Volvo klarer å levere en så mye bedre løsning..

 

Virker jo som Apple leverer CarPlay API med iOS 7.1 som hvilken som helst utvikler kan benytte, det betyr vel kort og godt at vi vil se Plex, WiMP og alt ha støtte for CarPlay etter hvert og det betyr vel også at Garmin, TomTom, Google Maps osv alt vil kunne legge til støtte for CarPlay så du virker ikke å være låst til Apple Maps.app, Apple Music.app osv.. Det er jo kjempe positivt. Lurer dog på om det vil bety at vi kan få alt fra Angry Birds til Google Chrome osv via CarPlay, for det er vel ikke nødvendigvis en så utrolig positiv greie.

Lenke til kommentar

Ser bra ut dette da :)

 

Skjønner ikke hvorfor flere her klager over systemet, det er nok helt sikkert valgfritt som ekstrautstyr til bilen.

Dvs hvis du ikke bestiller dette ekstrautstyret så får du vanlig blåtann tilkobling som kan brukes til alle mobiler.

 

Jeg ser forøvrig ikke noe stort behov for å ha noe mer enn det jeg har idag i bilen (blåtann), men selvsagt altid spennende å se nye løsninger. Om man så må bytte til Iphone for å få det til å fungere så får det så være, det viktigste er att man har valget når man kjøper ny bil :) En Iphone til 5000,- er da småpeng i forhold til en bil til eks 500.000,- så det burde være overkommelig for de fleste vil jeg tro....

 

Når det er sagt så lurer jeg på hvor mange ulykker som kommer til å skje pga att føreren sitter å glor inni en skjerm for å lese sms osv, virker langtifra trygt.... Her ber man jo regelrett om oppmerksomheten til føreren, rart att det blir godkjent slik igrunn.

Optimalt sett så burde systemet fungert via head-up display i frontruten, da holder man iallfall mye mer fokus på veien....

 

Greit at iPhone starter på 5K. Det er ikke kostnaden som er problemet. Det er å bli låst til et system fra en ekstern leverandør, som burde være irrelevant for å bruke alle bilens funksjoner.

 

Forventer at tilsvarende løsninger for ihvertfall Android og WP kommer etterhvert, og det er da opp til kjøper å laste ned tilsvarende app til disse systemene. Jeg forventer riktignok ikke at Apple lager løsningen for de konkurrerende OS'ene, men at API'ene er tilgjengelig så det kan lages tilsvarende løsninger.

 

Disse må da lages av MS, Google, Ubuntu osv. i samarbeid med bilprodusentene. Forskjellen blir derfor mer hvordan info fra bilen implementeres og presenteres, ikke hvilke bil-funksjoner som støttes.

 

Om Apple skaffer seg eksklusivitet til disse merkene, så er det en ting å gjøre, nemlig å boikotte disse bilprodusentene. Det er da viktig å man ikke bare går å kjøper en bil fra et merke som ikke har latt seg binde til Apple, men rett og slett forteller forhandler at man velger bort bilen pga av denne låsingen.

 

Når det gjelder kabel versus trådløst, så er det ikke alltid du har behov for å lade telefonen. Da burde det altså bli opp til brukeren å velge hvordan dette skal tilkobles. Om bilprodusentene da vil begrense hva du får se og justere av sikkerhetsmessige årsaker, er dog en annen diskusjon. Eb dock for å slippe løse kabler hadde dog vært kjekt, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Saken er vell så enkel som att de som vil ha dette bestiller dette med bilen, de som ikke vil ha det lar være å bestille og får også en billigere bil:-)

Uansett så vil bilen ha blåtann-tilkobling med som standard. Etter min mening syns jeg dette fungerer helt fint og savner egentlig ikke noen funksjoner mht det. En annen fordel er og att vi kan ha mobilen i lomma mens vi kjører mens dette nye systemet krever att mobilen taes ut av lomma, tungvindt spør du meg.....

 

Att man trenger å lade mobilen akkuratt når man skal ut å kjøre er en tilfeldighet isåfall, om det skulle være tilfelle er det bare å ta den utav lomma og lade den ene gangen:-)

Lenke til kommentar

Det vil oppstå et problem etter hvert.

Nå detter blir standart har man ikke noe valg lenger

 

Allerede i dag kan man velge mellom flere stylings-pakker til bilene man kjøper.

ofte Må man velge en pakke

Dette blir garantert ikke "standard" på alle biler om kun Apple mobiler støttes, det sier seg nesten selv, da må isåfall Apple ta enorme markedsandeler de neste årene om det skal være aktuellt....

Bilprodusentenes største ønske er jo å tilby en bil som tilfredstiller "mannen i gata".

Jeg tror vanlig blåtann-tilkobling kommer til å være standard i lang tid enda, så kan de som har Apple tilleggsbestille dette systemet. Helt greitt det egentlig.

Lenke til kommentar

 

Det vil oppstå et problem etter hvert.

Nå detter blir standart har man ikke noe valg lenger

 

Allerede i dag kan man velge mellom flere stylings-pakker til bilene man kjøper.

ofte Må man velge en pakke

Dette blir garantert ikke "standard" på alle biler om kun Apple mobiler støttes, det sier seg nesten selv, da må isåfall Apple ta enorme markedsandeler de neste årene om det skal være aktuellt....

Bilprodusentenes største ønske er jo å tilby en bil som tilfredstiller "mannen i gata".

Jeg tror vanlig blåtann-tilkobling kommer til å være standard i lang tid enda, så kan de som har Apple tilleggsbestille dette systemet. Helt greitt det egentlig.

 

jeg tro du misforstod meg en smule her .

 

det jeg mener med standard er at feks Ford utstyrer alle bilen sine med bil navigasjon fra Garmin , Volvo bruker et merke og mercedes satser på Apple

 

Nå vil være størst fare for at amerikanske biler blir utstyrt et slikt system fra Apple

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...