Gå til innhold

Feature: Fem nytenkende spill du ikke har hørt om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt at Alone in the dark nevnes, men ikke utdypes nærmere. Mange regner det som det første survival/horror-spillet, og er en sterk kandidat til inspirasjonskilde for Resident Evil. Men faktisk var den største inspirasjonen til Resident Evil et spill kalt Sweet Home, som kom til Nintendo (av alle ting) i 1989. Men selv det er teknisk sett ikke det første survival/horrors-spillet. Vi har hatt mange flere før Sweet Home, og det første var nok Haunted House til Atari 2600, som kom i 1982.

 

Når det gjelder FPSer og "åpne verdener" er det vanskelig å ikke nevne Ultima Underworld. Det var riktignok et rollespill, men man kunne gå nesten hvor man ville og gjøre mye rart på egenhånd. I våre dager er det naturlig å gå fritt, i stedet for å bare klikke seg frem et steg om gangen som i f.eks Might & Magic og Legend of Grimrock. Men Ultima Underworld er av mange regnet som det første førstepersons rollespillet i en 3D-verden, og bare det å kunne se opp og ned var en revolusjon på mange måter. Og dette året før Doom gjorde FPSer populære - til tross for at kameraet var låst på Y-aksen, så vi kun kunne se rett frem. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hunter var forut for si tid, ja...i tillegg hadde det ei heilt spesiell atmosfære. Eg gløymer aldri lyden av måsene og bølgjene som slo inn over land. Gode tider. :)

 

Kay

 

Jeg hatet måsene i Hunter intenst. Kjip å få minuspoeng for at de fløy kamikaze rett inn i lastebilen man suste rundt i.

 

Men ellers ett fantastisk spill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg ser jeg har kommentert dette tidligere, men jeg kom på nye ting etter å ha lest denne artikkelen før. Cata3d fikk jeg vel fatt i etter at jeg hadde spilt gjennom Wolfenstein og Spear of Destiny, men tror ikke jeg brukte så mye tid på det. Mener å huske at det grafiske ble for dårlig for unge herr Kompost.

 

Hunter spilte jeg vel en og annen gang, men jeg mener å huske at

 

1. Jeg skjønte ikke spillet og de som jeg var hos, de som eide Amigaen, ville heller spille flerspillerspill som Badlands og Super Cars (om jeg husker rett)

 

2. Jeg visste at grafikken var teknisk imponerende da jeg snakket en del med en kar som programmerte demoer. Han ble helt vill i nikkersen med en gang et 3d-objekt (eller en vektor-sak for den saks skyld) dukket opp. Jeg var ikke imponert over det da jeg synes det rett og slett så stygt ut, men da fikk jeg høre hva for en gamer-lamer jeg var. Så Hunter som var i 3d appellerte ikke til meg. Det var for lite detaljert...

Lenke til kommentar

Hunter, ja. Husker fortsatt hvordan jeg satte meg fast på hovedoppdraget. Men det var alltid moro å sprenge ditt eget hovedkvarter i lufta, eller se om du kunne treffe noe som helst med håndgranatene som fløy ca 150 meter rett fram. Pistolkampene mot fiendtlige soldater manglet bare benny hill musikken.

You have destroyed an old man for -150 points.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...