Gå til innhold

Dette er Jorden fotografert 160 millioner kilometer unna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt er Jorda godt synlig fra Mars med det blotte øyet. Antagelig ville vi sett Jordas måne også uten kikkertassistanse. Vi ser jo Mars med med det blotte øyet fra Jorda, avstanden er den samme enten man ser den ene eller andre veien, og Jorda er større enn Mars (Mars har ca dobbelt så stor diameter som vår egen måne, Jordas diameter er ca det dobbelte av Mars' diameter). Dessuten er Jordas atmosfære tykkere enn Mars' atmosfære, så det lettere å se lyssvake objekter fra Mars' overflate enn fra Jordas.

 

Månen (Jordas måne) har en diameter på 3476 km

Mars har en diameter på 6794 km

Jorda har en diameter på 12 756,3 km

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ignorance is bliss. For religiøse flest i hvert fall.

Jorden var vel på det bildet også en del lengre unna enn det kunne vært. Slik jeg ser det så varierer avstanden mellom jorden og mars når jorden passerer mars, på rundt 54-103 millioner km. Dette var da på 160 millioner km.

Hadde det vært i 2003 på optimalt tidspunkt så ville nok jorden sett tre ganger så stor ut. :)

Lenke til kommentar

Så, ikke funnet noen marsboere ennå?

Marsboerne står nok bak kameraet og morer seg. ;)

 

Nei, det var vel slik at det var en del av Curiosity som ikke hadde blitt godt nok sterilisert. Som igjen ville påvirket resultatene om den skulle lett etter liv. Ellers er det vel fortsatt om å gjøre å finne gode steder å lete (vann/is).

Lenke til kommentar

Navnet mitt er inskribert på en plate på denne Mars roboten sammen med et par millioner andre. Skrev meg inn på en NASA side, det ble så brent inn på platen av en laser før roboten ble sendt til Mars. Bredde på bokstavene er ca en hårsbredd, høyde ca 4 hårsbredder.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

..også tror vi at det ikke kan finnes liv på andre planter enn akkurat den lille prikken som er markert med "Earth"...:-)

Vil nå påstå at det er mange millioner her i verden som tror på liv utenfor vår egen atmosfære :)

 

 

Jeg er helt sikker på at det er liv der ute. Like sikker er jeg på at vi aldri kommer til å treffe på og kommunisere med noe intelligent liv der ute, enn si få noe problem med aggressivitet fra utenomjordiske vesener.

Endret av tow
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...