Gå til innhold

«Mini-Start» kan komme til Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt start8 siden jeg byttet til Windows 8 ved launch og kunne ikke vært mer fornøyd, jeg bruker den akkurat som jeg gjorde i W7, bare med mer personaliseringsmuligheter enn den til Windows. Ser virkelig ikke hele hysteriet om den manglende start-menyen som har fulgt Windows 8 siden launch, når det finnes opptil flere gode programmer som putter den rett tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt bli endringer til det bedre. Med bedre kan original Windows UI forbedres (7).

Muligheten til å sett Windows opp i Desktop-modus!

Jeg skal ikke ha mine fete fingre på min skjerm. Jeg har ikke skuldre til å sitte med utstrakte armer over et tastatur over flere timer.

Jeg tipper vi får en retur til en type "Windows 8 Desktop". Det sure eple kan de bare bite i, først som sist.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor de har valgt det utseendet som de har. De minimale mulighetene for å velge noe annet enn det "moderne" rælet der, med "tiles" og fandens oldemor, det ser jo helt forjævlig ut.

 

Jaja, tiden vil vise om de lærer av sine feil.

Det burde ikke være nødvendig med en slik guide for å få ting til å se noenlunde pent ut, mener jeg:

http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

 

Kanskje jeg skal prøve 8.1/8.2 i VMware om en stund, men det haster ikke.

Plutselig har det gått så lang tid at Win9 er kommet, og kanskje er mulig å se på uten å få anfall.

Lenke til kommentar

utrolig merkelig at dette ikke finnes som standard på W8. Så mange mennesker som vegrer seg for W8 grunnet savn av startknappen. Har selv ikke oppgradert til W8 grunnet jeg hører så mye negativt om dette så da har jeg hoppet over hele W8 foreløbig.

 

Har kjørt W8 siden midten av August i forrifjor, og ikke en eneste gang kan jeg huske å ha savnet startmenyen. Startknappen kom tilbake med W8.1. Jeg brukte den praktisk talt ikke til noen ting på W7.

 

W8 er på ingen måte perfekt, men om startmenyen er eneste årsak til at du ikke prøver W8 så kjør på. W8 er W7 med en del forbedringer, samt startsiden og muligheten til å kjøre "metro" aps. Jeg ser imidlertid ikke noe stort behov for å kjøpe en oppgradering til en datamaskin som allerede er i drift. Men å nedgradere på en ny maskin, det blir bare teit i mine øyne.

 

Om jeg skulle pirke i W8 og sette opp en liste over knirk og ting som kunne vært bedre, hadde manyen vært langt nede på lista. For det er flere ting som mye heller burde vært adressert enn den. Ting som mye heller burde blitt fikset ved neste update, men nå er det en gang menyen folk maser om da.

 

Det er klart at dette fungerer bedre når du begynner å ta i bruk MS økosystem, om det er aktuelt. Kjører selv W8 på alt fra gaming rig til arbeidsdesktop, bærbare og touch maskiner, og det er uproblematisk om man bare har et litt åpent sinn og tar det i bruk.

 

Kjører de inn en startmeny ved neste oppgradering, greit nok, føler egentlig ikke noe spesielt ene eller andre veien for akkurat dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synd for MS at de fleste brukerne er en gjeng med aper som ikke klarer forandringer..

Det handler jo bare om å gjøre en ørliten tilpasning av bruket, så er alle muligheter der fortsatt og etter min mening så går alt mye raskere også.

MS burde gjøre som apple og tvinge brukerne, istedenfor "patcher" de win8 tilbake til til win7.

Lenke til kommentar

Synd for MS at de fleste brukerne er en gjeng med aper som ikke klarer forandringer..

Det handler jo bare om å gjøre en ørliten tilpasning av bruket, så er alle muligheter der fortsatt og etter min mening så går alt mye raskere også.

MS burde gjøre som apple og tvinge brukerne, istedenfor "patcher" de win8 tilbake til til win7.

 

Folk klarer forandringer, det som er "apete" er å tro at alle forandringer alltid er bedre. Folk er negative til dårlige forandringer. Nesten alle argumentene for den nye start-skjermen er "det er ikke så ille som folk tror", det er ikke noe solid argument akkurat.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Folk klarer forandringer, det som er "apete" er å tro at alle forandringer alltid er bedre. Folk er negative til dårlige forandringer. Nesten alle argumentene for den nye start-skjermen er "det er ikke så ille som folk tror", det er ikke noe solid argument akkurat.

 

AtW

 

Tja, min erfaring er det motsatte. Jeg har fortsatt til gode å se ett eneste godt argument for at den gamle startmenyen er bedre enn startskjermen + "Win+X" menyen.

 

På pro-sida så har du raskere tilgang til flere funksjoner og mer informasjon i Windows 8(.1) enn Windows 7.

Lenke til kommentar

Tja, min erfaring er det motsatte. Jeg har fortsatt til gode å se ett eneste godt argument for at den gamle startmenyen er bedre enn startskjermen + "Win+X" menyen.

 

På pro-sida så har du raskere tilgang til flere funksjoner og mer informasjon i Windows 8(.1) enn Windows 7.

 

Den gamle menyen er bedre fordi:

 

- den blokkerer ikke hele skjermen når du tar den opp, og dermed også annen informasjon

- Den er mere kompakt, og derfor går det raskere å navigere

- undernivå der det brukes går mye raskere

- man får alltid ned menyen når man bruker start til å veksle, man risikerer ikke å veksle mellom apper og menyen.

- Man slipper at endel funksjoner er bortgjemt i musefunksjoner ned mot hjørner som fungerer dårlige med dual-screen.

- Man slipper at menyen hopper opp når man starter enkelte funksjoner/innstillinger.

 

Start-menyen er ikke noe fantastisk produkt, men det er mye bedre enn alternativet MS har kokt opp

 

Ellers kan du gjerne spesifisere hva man får raskere tilgang til, og hvordan man får mer informasjon.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Den gamle menyen er bedre fordi:

 

- den blokkerer ikke hele skjermen når du tar den opp, og dermed også annen informasjon

- Den er mere kompakt, og derfor går det raskere å navigere

- undernivå der det brukes går mye raskere

- man får alltid ned menyen når man bruker start til å veksle, man risikerer ikke å veksle mellom apper og menyen.

- Man slipper at endel funksjoner er bortgjemt i musefunksjoner ned mot hjørner som fungerer dårlige med dual-screen.

- Man slipper at menyen hopper opp når man starter enkelte funksjoner/innstillinger.

 

Start-menyen er ikke noe fantastisk produkt, men det er mye bedre enn alternativet MS har kokt opp

 

Ellers kan du gjerne spesifisere hva man får raskere tilgang til, og hvordan man får mer informasjon.

 

AtW

 

- Blokkere hele skjermen argumentet er håpløst. Når du skal gjøre noe med startskjermen/menyen så har du uansett fokus på det, og ikke på andre ting. Folk har kommet med det argumentet før, og jeg har enda ikke fått en god forklaring på nøyaktig hva det er de skal se på mens de bruker startskjermen/menyen.

 

- Raskere å navigere er det heller ikke. Med startskjermen kan du ha snarveier til langt flere ting enn du kan på startmenyen (da tenker jeg på den første menyen som kommer opp, ikke under "alle programmer"-menyene, der kan du ha "uendelig" med ting på begge). På toppen av det å ha tilgang til flere ting på startskjermen kan du også organisere disse tingene nøyaktig slik du selv ønsker. Du kan også bruke Win+"skrive det du er på jakt etter" på nøyaktig samme måte på startskjermen som i startmenyen.

 

- Undernivå: Mener du "alle programmer" biten her? Det er to klikk med venstre museknapp på både startskjerm og startmeny, i tillegg kan du om du vil sette det opp slik at du går rett til "alle programmer" når du trykker på startknappen. På toppen av dette får du opp alle appene og programmene uten å først måtte lete deg frem til den rette mappa.

 

- "Får ned menyen": Ser ikke helt problemet ditt her. Da funksjonen i praksis er den samme i Windows 7/Windows 8(.1). Trykker du en gang på start åpner du startskjermen/menyen. Trykker du en gang til kommer du tilbake der du var før du trykket første gangen. Var du på desktop er du igjen på desktop. Var du i en app (f.eks. OneNote) så er du tilbake i OneNote. Vil påstå at dette er meget praktisk. Om du vil til desktop fra en app trykker du bare "Win+D".

 

- Hvilke funksjoner er det som er "bortgjemt"? Kontrollpanelet er da ikke noe vanskeligere å komme seg til med "Win+X" menyen enn det er ved bruk av startmenyen. Musa må uansett ned i venstre hjørne med mindre du skal bruke tastaturet, og da er det fortsatt like raskt, du trykker bare "Win+X" istedenfor bare "Win". Og om du bruker 2 skjermer så faller jo det første argumentet ditt helt bort da du kan ha startmenyen på ene skjermen, og det du føler du må se på på den andre.

 

- Menyen hopper opp: Her må du nesten utdype. Startmenyen kommer bare opp om du faktisk åpner den.

 

 

Du får raskere tilgang til infoen som er på tiles, det kan være mail, kalender, vær, nyheter og oppdateringer fra andre apper. Ett trykk og infoen er der, ett trykk til og den er helt borte.

 

I tillegg har du som sagt plass til flere programmer/apper på startskjermen enn du har på startmenyen uten å måtte bla i undermenyer, og da kan også organisere disse programmene/appene nøyaktig slik du selv ønsker. Avanserte brukere kan også bruke "-" merket nede i høyrehjørne på startmenyen, eventuelt "Ctrl+scroll ned" på musa for å zoome ut for å navigere enda mer effektivt på startskjermer med mye innhold.

 

På toppen av dette har du altså "Win+X" menyen hvor du ved hjelp av 2 museklikk får tilgang til alt du får tilgang til på startmenyen ved to museklikk (kontrollpanel etc) + flere andre ting som du er langt vanskeligere å komme seg til i Windows 7, avanserte brukere kan sågar legge inn snarveier til hva de måtte ønske på denne menyen.

Lenke til kommentar

Synd for MS at de fleste brukerne er en gjeng med aper som ikke klarer forandringer..

Det handler jo bare om å gjøre en ørliten tilpasning av bruket, så er alle muligheter der fortsatt og etter min mening så går alt mye raskere også.

MS burde gjøre som apple og tvinge brukerne, istedenfor "patcher" de win8 tilbake til til win7.

 

Jeg kjøpte en Zenbook Prime i Tokyo i fjor, med Win8, og gjorde virkelig et forsøk på å "tollerere" det.

Jeg sprakk. Flere ganger. De neste 6mnd lærte jeg meg tre-fire-fem-seks forskjellige Linux distroer.

Som jeg skrev tidligere; det ser helt forjævlig ut. Dèt og startmeny-problemet, det "moderne" UI`et,

"Tiles" overalt. Til og med i startmenyen på bildet over her har flisene overtaket på migrenen min.

Jeg er muligens en sutrete og negativ Homo Erectus, men jeg finner meg ikke i utviklingen.

Den taler rett og slett ikke til meg. Jeg nekter å behandle OS`et jeg har brukt fra 3.1 til Win7 som om jeg skal bli voksen nok for å nyte en god rødvin, whiskey eller rakfisk.

For min del har MS gått på snørra. Jeg holder meg til Win7 og Linux.

 

Fint at du liker det, men det fungerer ikke for min del.

Lenke til kommentar

 

- Blokkere hele skjermen argumentet er håpløst. Når du skal gjøre noe med startskjermen/menyen så har du uansett fokus på det, og ikke på andre ting. Folk har kommet med det argumentet før, og jeg har enda ikke fått en god forklaring på nøyaktig hva det er de skal se på mens de bruker startskjermen/menyen.

 

- Raskere å navigere er det heller ikke. Med startskjermen kan du ha snarveier til langt flere ting enn du kan på startmenyen (da tenker jeg på den første menyen som kommer opp, ikke under "alle programmer"-menyene, der kan du ha "uendelig" med ting på begge). På toppen av det å ha tilgang til flere ting på startskjermen kan du også organisere disse tingene nøyaktig slik du selv ønsker. Du kan også bruke Win+"skrive det du er på jakt etter" på nøyaktig samme måte på startskjermen som i startmenyen.

 

- Undernivå: Mener du "alle programmer" biten her? Det er to klikk med venstre museknapp på både startskjerm og startmeny, i tillegg kan du om du vil sette det opp slik at du går rett til "alle programmer" når du trykker på startknappen. På toppen av dette får du opp alle appene og programmene uten å først måtte lete deg frem til den rette mappa.

 

- "Får ned menyen": Ser ikke helt problemet ditt her. Da funksjonen i praksis er den samme i Windows 7/Windows 8(.1). Trykker du en gang på start åpner du startskjermen/menyen. Trykker du en gang til kommer du tilbake der du var før du trykket første gangen. Var du på desktop er du igjen på desktop. Var du i en app (f.eks. OneNote) så er du tilbake i OneNote. Vil påstå at dette er meget praktisk. Om du vil til desktop fra en app trykker du bare "Win+D".

 

- Hvilke funksjoner er det som er "bortgjemt"? Kontrollpanelet er da ikke noe vanskeligere å komme seg til med "Win+X" menyen enn det er ved bruk av startmenyen. Musa må uansett ned i venstre hjørne med mindre du skal bruke tastaturet, og da er det fortsatt like raskt, du trykker bare "Win+X" istedenfor bare "Win". Og om du bruker 2 skjermer så faller jo det første argumentet ditt helt bort da du kan ha startmenyen på ene skjermen, og det du føler du må se på på den andre.

 

- Menyen hopper opp: Her må du nesten utdype. Startmenyen kommer bare opp om du faktisk åpner den.

 

 

Du får raskere tilgang til infoen som er på tiles, det kan være mail, kalender, vær, nyheter og oppdateringer fra andre apper. Ett trykk og infoen er der, ett trykk til og den er helt borte.

 

I tillegg har du som sagt plass til flere programmer/apper på startskjermen enn du har på startmenyen uten å måtte bla i undermenyer, og da kan også organisere disse programmene/appene nøyaktig slik du selv ønsker. Avanserte brukere kan også bruke "-" merket nede i høyrehjørne på startmenyen, eventuelt "Ctrl+scroll ned" på musa for å zoome ut for å navigere enda mer effektivt på startskjermer med mye innhold.

 

På toppen av dette har du altså "Win+X" menyen hvor du ved hjelp av 2 museklikk får tilgang til alt du får tilgang til på startmenyen ved to museklikk (kontrollpanel etc) + flere andre ting som du er langt vanskeligere å komme seg til i Windows 7, avanserte brukere kan sågar legge inn snarveier til hva de måtte ønske på denne menyen.

 

- Nei, jeg trenger ikke å ha fokus på ting som å skrive inn en søkefrase, jeg liker å se hva ellers som foregår samtidig.

 

- Javel? Hvor mange ting kan du ha uten å scrolle på win8-start-bildet, go hvor mye kan du ha på startmenyen? Du kan organisere ting akkurat som du vil i startmenyen også. Forøvrig

var argumentet mitt at det var mer kompakt, og dermed raskere, men det hoppet du over?

 

-Du kan ha det du vil på toppnivå i startmenyen også, og du slipper å kilkke deg fram når det er ting som ligger i foldere under på samme måte, ting går mye raskere å navigere når du går nedover i ett hirarki.

 

- Nei, det er bedriten upraktisk, er jeg inne i en app så veksler den kun imellom appen og startskjermen, og fjerner ikke den bedritne skjermen som jeg ønsker. Å trykke på win+d minnimerer alle programmene mine, noe jeg ikke ønsker.

 

- Hva med feks funksjonen å slå av maskinen? Man må ned i høyre hjørne, som er dritt å treffe med dual-monitor. Ellers så er det ikke sånn at alle har enten dual eller ikke, argumentet "faller ikke bort", det gjør det heller ikke av "det finnes en hurtigtast", når man skal argumentere for at startskjermen er bedre, så holder det ikke med "du trenger ikke å bruke den", win+x kan like gjerne implmenteres med startmeny.

 

-Startskjermen kommer opp når du ikke ønsker det, om du feks velger windows update etter søk, eller skal inn å ornde noe på nettverk. Og så er man inn i den elendige loopen der man kun hopper mellom apper og startmenyen igjen.

 

Titles er akkurat som widgets, bare mere elendig og mindre fleksibelt. Nok en ting der de tok noe som fungerte greit, og erstattet det med noe verre. Og startmenyen kan også organiseres akkurat som man vil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den gamle menyen er bedre fordi:

 

- den blokkerer ikke hele skjermen når du tar den opp, og dermed også annen informasjon

- Den er mere kompakt, og derfor går det raskere å navigere

- undernivå der det brukes går mye raskere

- man får alltid ned menyen når man bruker start til å veksle, man risikerer ikke å veksle mellom apper og menyen.

- Man slipper at endel funksjoner er bortgjemt i musefunksjoner ned mot hjørner som fungerer dårlige med dual-screen.

- Man slipper at menyen hopper opp når man starter enkelte funksjoner/innstillinger.

 

Start-menyen er ikke noe fantastisk produkt, men det er mye bedre enn alternativet MS har kokt opp

 

Ellers kan du gjerne spesifisere hva man får raskere tilgang til, og hvordan man får mer informasjon.

 

AtW

Noe av det raskeste og greieste jeg har vært borti er gode gamle Gnome menu bar, men det var vel ikke nok bling til å overleve dagens marked.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...