Gå til innhold

– Internett dreper språk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Det som er enda mer skremmende er hvordan "internett språket" finner veien tilbake i dagligtalen. Når jeg hører folk sier (ja dette har jeg faktisk hørt): "rofl, kan ikke gjøre det der da, har ikke aquiret den skillen enda". Da gjør det vondt inni meg..

 

Eller "Du er jo skikkelig n00b ass, jeg må bare rofle". Da får jeg lyst å grine..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det som er enda mer skremmende er hvordan "internett språket" finner veien tilbake i dagligtalen. Når jeg hører folk sier (ja dette har jeg faktisk hørt): "rofl, kan ikke gjøre det der da, har ikke aquiret den skillen enda". Da gjør det vondt inni meg..

 

Eller "Du er jo skikkelig n00b ass, jeg må bare rofle". Da får jeg lyst å grine..

Verden går fremover ;) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er enda mer skremmende er hvordan "internett språket" finner veien tilbake i dagligtalen. Når jeg hører folk sier (ja dette har jeg faktisk hørt): "rofl, kan ikke gjøre det der da, har ikke aquiret den skillen enda". Da gjør det vondt inni meg..

 

Eller "Du er jo skikkelig n00b ass, jeg må bare rofle". Da får jeg lyst å grine..

 

Det er kult å bytte ut enkelte ord med en fornorsket versjon av det engelske ordet (f.eks. "å shave" som infinitivsform av et verb)

Lenke til kommentar

Det er kult å bytte ut enkelte ord med en fornorsket versjon av det engelske ordet (f.eks. "å shave" som infinitivsform av et verb)

 

Synest "doge" er meget så passende å bruke som bilete i denne sammenheng

 

Wow, such grammar, very hipster, much english.

 

Endret av Reconzile
Lenke til kommentar

5% av 7776 språk, skal vi se. Altså fortsatt 389 forskjellige språk som blir brukt på nettet. Men hva tror dere seriøst de 95% av andre språk er for noe? Flesteparten av de må være Afrikanske stammespråk som blir brukt av en eller noen få stammer. Tror nok verden ikke går under hvis internett ikke innkluderer også disse språkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en god "nyhet" i mine øyne. Når man tenker på hvor utrolig mange konflikter som har startet av enkle misforståelser pga språkrelaterte problemer så er det ikke vanskelig å forstå at verden trenger mindre språk. Hvis Internett hjelper med å drepe noen (95% hehe (99.9% :whistle: )) av disse så er det fantastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har ikkje noko behov for å ta vare på all kulturen. Dersom me kan kommunisere lettare og meir effektivt så ser eg ikkje problemet med å kvitte seg med ein del språk.

 

Det finnes uansett nok ordbøker til å passe på kulturen. Så kan me arkivere det i lag med alt anna som har skjedd her i verda. Eg er meir opptatt av at born og unge i dag skal lære seg engelsk og evt. andre språk, enn norsk og Henrik Ibsen. La dei som interesserer seg for språk få studere det og la resten studere det dei faktisk får bruk for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Internett forsterker den effekten man hadde fått uansett. Globalisering er et faktum, som man ikke kan stoppe. Da er utvanning av språket et resultat man ikke kommer utenom.

 

 

Så du syns ikke vi bør ta vare på språket vårt? Eier du ikke respekt for kulturen vår?

Gi det et par hundre år, så skal jeg love deg at debatten ikke går på om vi skal ha nynorsk eller bokmål, men norsk eller engelsk. Vårt språk tar mer og mer til seg engelske ord, helt av seg selv på en naturlig måte. Verden blir mindre.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er enda mer skremmende er hvordan "internett språket" finner veien tilbake i dagligtalen. Når jeg hører folk sier (ja dette har jeg faktisk hørt): "rofl, kan ikke gjøre det der da, har ikke aquiret den skillen enda". Da gjør det vondt inni meg..

 

Eller "Du er jo skikkelig n00b ass, jeg må bare rofle". Da får jeg lyst å grine..

Kan ikke du også begynne å kjefte på folk som ikke kan forskjellen et og ett også?
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...