Gå til innhold

Nye Steam Machine-prototyper lekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med Linux og AMD - definisjonen på smerte for alle som har AMD kort og vil kjøre noe som trenger en kraftig GPU på Linux.

 

Dette behøver ikke være noe problem.

Siden de dagene da Valvè started å snuse på hvor bra linux ville være for et personlig system, så har de kjørt noen tester. Den bestod av OpenGL på Linux i LFd2 VS DirectX på Windows med den samme versjonen av FLd2.

De endte opp etter mye programering med at LFd2 Ytet rundt 20% bedre på Linux en på Windows.

Etter at de konfronterte Hovedfolka for DirectX så fikk di mellomrommet til å minste noe med finjusteringer, men resultatet er noe jeg har mistenkt over lengre tid; Selv om en versjon av Windows er nyere, så betyr det ikke at den er Bedre i en ren YtelsesSammenheng.

Du må nok grave lenge for å finne igjen artikkelenpå Itavisen (Orker ikke den siden lenger) Men den er der nok et sted.

 

Utenom dette så skal det sies at Source motoren er jammen så allsidig og tynn å kjøre! På all slags maskiner jeg har testa ut spill med den i så har den levert solid. Fra Portal 2 på MAX (Ser veldig bra ut) til min gamle søppel-laptop som så vidt kan vise film i 1080p.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nvidia er det eneste som er noe vits hvis man skal ha noe kraftig grafikk på Linux. AMD har altid noen barnesykdommer i driverne sine.

Så de kan ikke bruke AMD pga barnesykdommer? Har Nvidia aldri hatt barnesykdommer? Merkelig kommentar synes jeg.

 

En ting vi må huske er at det er Valve vi snakker om. Tror dere virkelig at de er så blåste at de velger et sett maskinvare som ikke fungerer? Velger de noe som har så mage barnesykdommer at det blir ubrukelig (les; ikke salgbart)? Kommer de ikke å rette opp i feil før lansering?

 

Er enig med at resultater fra testing av GPU på Linux gir veldig forskjellige resultater, men jeg tror at vi bør vente til maskinene er ute av prototype stadiet før vi kan sammenlikne med alternative/ tilsvarende produkter.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

 

Nvidia er det eneste som er noe vits hvis man skal ha noe kraftig grafikk på Linux. AMD har altid noen barnesykdommer i driverne sine.

Så de kan ikke bruke AMD pga barnesykdommer? Har Nvidia aldri hatt barnesykdommer? Merkelig kommentar synes jeg.

 

En ting vi må huske er at det er Valve vi snakker om. Tror dere virkelig at de er så blåste at de velger et sett maskinvare som ikke fungerer? Velger de noe som har så mage barnesykdommer at det blir ubrukelig (les; ikke salgbart)? Kommer de ikke å rette opp i feil før lansering?

 

Er enig med at resultater fra testing av GPU på Linux gir veldig forskjellige resultater, men jeg tror at vi bør vente til maskinene er ute av prototype stadiet før vi kan sammenlikne med alternative/ tilsvarende produkter.

Det er ikke Valve som produserer denne maskinen. Alle som har vært borti Linux en stund vet at det er bare å holde seg borte fra AMD på grunn av dårlige drivere. Dette gjelder per dags dato og kan selvsagt forandre seg over tid. Det som er forunderlig er at denne maskinen kommer med AMD grafikk kort og vil i utgangspunktet være "ubrukelig" sammen med SteamOS.

Lenke til kommentar

Det er ikke Valve som produserer denne maskinen. Alle som har vært borti Linux en stund vet at det er bare å holde seg borte fra AMD på grunn av dårlige drivere. Dette gjelder per dags dato og kan selvsagt forandre seg over tid. Det som er forunderlig er at denne maskinen kommer med AMD grafikk kort og vil i utgangspunktet være "ubrukelig" sammen med SteamOS.

 

Nettopp det som var poenget mitt. Valve kommer skjønner nok at de må stå for denne forandringen før lansering.

 

Jeg har noe erfaring med Linux og jeg er fullt klar over problemene med AMD. Vi er nok ganske enige bortsett fra at jeg har stor tro på at Valve har tunga rett i munnen og vet hva de gjør.

 

Ingenting er skrevet i stein enda, men hvis dette blir vellykket så har Valve stått for en liten revolusjon innenfor spilling på Linux maskiner. Jeg krysser fingrene :)

 

@Occi; Det enkle svaret er ja. Alle versjoner av AMD drivere og kort suger på Linux :/

 

Edit; Produsenten av maskinvaren har ingenting å si, det er Valve som spesifiserer hva de skal ha og de som bestemmer sluttresultatet. Se på Sony og MS (PS4 og Xbone), de har ingenting med produksjonen av maskinene sine bortsett fra hva de sier skal bli levert av sluttprodukt

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Om Steam Machine lanseres med AMD-kort og blir en hit, er det vel naturlig å anta at drivere vil optimaliseres for akkurat den kombinasjonen av OS+grafikkort som benyttes i fabrikkoppsettet (Ubuntu tweak + R9270/whatever), om ikke annet?

Tiltaket er supert. Forhåpentligvis vil Steam Machine bidra til å porte langt flere spill til Linux i tiden som kommer, men ettersom jeg strengt tatt ikke er noen konsollfyr er jeg litt i tvil om hvorvidt jeg selv kommer til å slå kloa i noen Steam Machine. Jeg vil iallefall vente til det foreligger solid feedback på driverkompatibilitet.

Forøvrig påfallende hvor mye høyere speccet Steam Machine skal være enn f.eks. PS4, med både dedikert skjermkort og 450W PSU kontra 250W i PS4 (med TDP opptil ca 150W). At proprietære OS, som i PS4, skreddersydd til sitt bruk, er mer ytelseseffektive enn de mer allsidige variantene Linux, Windows m.fl., bør ikke være noen hemmelighet, men jeg frykter at Steam Machine som følge av dette kommer til å bli uhensiktsmessig dyr til konsoll å være. Med en lanseringspris på 3500 for PS4 spørs det om Steam Machines blir noen reell konkurrent om prisen starter på 6000++ ved lansering, særlig om man ikke samtidig fokuserer stort på porting av spill.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Gode nyheter for de som har AMD og linux da. Tenkte å kjøpe et 290 for bruk med linux. Tanken var at kanskje driverne ga bare 30-50% av windows ytelse (testet med annet radeon kort), kan jeg kaste rå kraft på problemet og spille på akseptable framerates likvel. NVidia har sine egne problemer, jeg ble "lovet" en smertefri linux opplevelse og kjøpte en GT640 (ikke for spilling), men fant ut at jeg må gå gjennom en lang besvergelse hver gang jeg vil se på video uten tearing.

Lenke til kommentar

AMD r9 290 er ikke spesielt bra under linux for øyeblikket i hvert fall. Taper de fleste testene mot et GTX 680..

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_r9_290&num=5

Om man ikke skal spille så mye er et 6xxx Radeon kort å anbefale siden open source driverene fungerer veldig bra med det.

For spilling er Nvidia det eneste reelle alternativet nå. Kanskje Steambox kan endre det, men jeg hadde ikke satset mye penger på det.

Lenke til kommentar

AMD r9 290 er ikke spesielt bra under linux for øyeblikket[...]

Om man ikke skal spille så mye er et 6xxx Radeon kort å anbefale siden open source driverene fungerer veldig bra med det.

Dammit! Men 290 er nesten 2x så raskt som 6950 *i Linux*, og 6950 er 2x så raskt som 6770 (windows, "http://www.videocardbenchmark.net"). Ettersom 6770 ga meg 10-13 fps i linux kan jeg vente akseptable 40 fps. Vet man ikke kan regne sånn, men lar tvilen falle AMD tilgode og setter ned til 1080p eller bruker angreretten hvis det går i dass [Jeg kan vel anklages for å være fanboy da, men det er også motivert av at de i hvert fal prøver seg med åpne drivere, dog det er vel helt uaktuelt for spilling]

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Linux og AMD som alle andre også sier er NO HELVETES HERK !!
Nvidia har riktignok lukkede drivere men de funker ålreit såvidt jeg har erfart.

Det må være vannvidd å gå for AMD i denne sammenhengen om ikke de planlegger en massiv jobb på driversiden.. Noe som kunne vært en fin ting for Linuxbrukere ellers .. :-D
Ellers så trodde jeg at det var meninga at de skulle bruke Nvidia på grafikksida ?!

Lenke til kommentar

... siden Valve velger å bruke AMD-komponenter i maskinene.

I dette tilfellet er det jo ikke Valve som står bak maskinene, men iBuyPower, en tredjepart.

 

Dette er prototyper, så forhåpentligvis så vil dårlige drivere enten føre til hardware endringer eller driver forbedringer. Usikker på hvilke føringer Valve har lagt for at en pc skal kvalifisere som en Steam Machine. Men ustabile maskiner vil være en god oppskrift på å ikke lykkes.

Lenke til kommentar

Dette behøver ikke være noe problem.

Siden de dagene da Valvè started å snuse på hvor bra linux ville være for et personlig system, så har de kjørt noen tester. Den bestod av OpenGL på Linux i LFd2 VS DirectX på Windows med den samme versjonen av FLd2.

De endte opp etter mye programering med at LFd2 Ytet rundt 20% bedre på Linux en på Windows.

Etter at de konfronterte Hovedfolka for DirectX så fikk di mellomrommet til å minste noe med finjusteringer, men resultatet er noe jeg har mistenkt over lengre tid; Selv om en versjon av Windows er nyere, så betyr det ikke at den er Bedre i en ren YtelsesSammenheng.

Du må nok grave lenge for å finne igjen artikkelenpå Itavisen (Orker ikke den siden lenger) Men den er der nok et sted.

 

Utenom dette så skal det sies at Source motoren er jammen så allsidig og tynn å kjøre! På all slags maskiner jeg har testa ut spill med den i så har den levert solid. Fra Portal 2 på MAX (Ser veldig bra ut) til min gamle søppel-laptop som så vidt kan vise film i 1080p.

Når AMD har betydelig dårligere OpenGL-ytelse enn Nvidia, så sier det seg selv at det er et lite smart valg å velge AMD-GPU i en maskin som bruker OpenGL. Valget av AMD-CPU som yter dårligere til spill er heller ikke noe smart trekk.

 

Så de kan ikke bruke AMD pga barnesykdommer? Har Nvidia aldri hatt barnesykdommer? Merkelig kommentar synes jeg.

Nvidias drivere var mer stabile selv for 5-6 år siden enn det Fglrx er i dag om det sier litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...