Gå til innhold

Test: Synology DiskStation DS414


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg savner fokus på software. For meg har app-utvalg ALT å si når jeg skal velge NAS.

 

Det er synology mann. Det er det beste av det beste. Har du penger i banken så er det dette merket du skal handle min gode mann. Jeg har 2 på jobb, er dritbra. Den ene er iscusy backup for vmware og den andre er for fildeling i produksjonsnettverket. Vi bruker 413+ å jeg er kjempefornøyd med dem!! De har alt av apper du trenger bare ta et kjapt søk på google

Lenke til kommentar

Jeg savner fokus på software. For meg har app-utvalg ALT å si når jeg skal velge NAS.

 

Plex søttes:

http://www.plexapp.com/desktop/

 

Googla litt på sickbeard, sabnzb osv. Her må jeg si at Asusutor ligger foran Synology, da du kan laste ned en haug med apper fra Asustor sine hjemmesider. Finner bare orginal software på Synology sine sider.

 

Vet ikke hvilke apper du var ute etter, men dette er noe jeg vil ha på mitt NAS :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg savner fokus på software. For meg har app-utvalg ALT å si når jeg skal velge NAS.

 

Plex søttes:

http://www.plexapp.com/desktop/

 

Googla litt på sickbeard, sabnzb osv. Her må jeg si at Asusutor ligger foran Synology, da du kan laste ned en haug med apper fra Asustor sine hjemmesider. Finner bare orginal software på Synology sine sider.

 

Vet ikke hvilke apper du var ute etter, men dette er noe jeg vil ha på mitt NAS :)

http://www.synocommunity.com/packages <-- her har du alt av apper til synology nas... sickbeard og sabnzb er der.. er bare å vite hvor man skal lete ^^

Lenke til kommentar

Har en stund tenkt på å kjøpe denne, men...

Hva er hovedargumentet for å kjøpe denne over en selvbygd NAS? For samme pris kan jeg kjøpe et haswell ITX system, med to ethernet porter, til samme pris, men med plass til flere harddisker og høyere ytelse.

NAS:
+enkelt
+plassbespareende
+effektiv strømbruk?
-svak iforhold til pris

Selvbygd:
+frihet av OS (freeNAS, Ubuntu med snapRAID eks)
+kraftigere (eks til transcoding i Plex)
+plass til flere disker
+Lettere å oppgradere over tid
-tar større plass
-bruker mer strøm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en stund tenkt på å kjøpe denne, men...

 

Hva er hovedargumentet for å kjøpe denne over en selvbygd NAS? For samme pris kan jeg kjøpe et haswell ITX system, med to ethernet porter, til samme pris, men med plass til flere harddisker og høyere ytelse.

 

NAS:

+enkelt

 

Jeg vil si hovedargumentet til enhver NAS er at det er enkelt. Den plussen der er kjempeviktig for de aller fleste av oss. Det er veldig tidkrevende og krever en del kompetanse å lage en hjemmelaget server. Først og fremst på software-siden, men også hardware-messig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner også mer om tilleggsprogramvare, og særlig ytelsestest av slike. Jeg har enlitt eldre Synology (fra 2011). Den fungerer i og for seg bra nok for meg på ren datatrafikk, men appene er så trege at de nesten er ubrukelige. Wordpress og netttjenester står og henger lenge (10 sekunder+ etter at man har åpnet siden på lokalnettet) f og kan i praksis ikke brukes. Survailance ser også ut til å slite på den måten at videoopptak hakker og hopper (jeg har testet parallelt med annen software på PC, og det er synologyen som skaper problemene - ikke datastrømmen fra kamera). Jeg kjøpte boksen min på bakgrunn av en slik test som dette og med tanke på at den kunne brukes til andre ting enn ren datatrafikk. Med unntak av videostrømming gjør den ikke det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

 

 

Hva ble det til? Har du bygget NAS Selv? Hva brukte du/foreslår du for deler?

 

Blir til at jeg bygger selv.

Har plenty med gammel hardware. En AMD Athlon 64 X2 2.0GHz, Pentium 4 3.6Ghz, Core 2 E6600 og en Core 2 Q9550. Alle med eget hovedkort og ram (fra 2GB til 8GB), samt to gammle kabinetter og en ubrukt 500w strømforsyning som støver ned. Kan like gjerne leke litt med dette. Blir jo ikke brukt uansett. Eneste som må kjøpes er harddisker, men det trenger jeg uansett om jeg bygger selv eller kjøper ferdig NAS.

 

Jeg kommer ikke til å begynne med det første. Probmelet er at jeg nå bor på Island som student, og hardware ligger hjemme i Norge. Jeg venter til sommeren kommer når jeg skal kjøre fram og tilbake. Så vi får se hva det blir til over sommeren.

 

Planen er å instalere ubuntu. Harddiskene kobles opp med snapRAID. Plex instaleres, og vi får se hva annet jeg legger på. Blir mye prøving og feiling. Enkelt blir det ikke, men er jo litt gøy å knote. Prøver først med Q9550, siden den er kraftigst. Greit å ha for Plex transkoding. Kabinettet har konfortabelt plass til 6-8 disker så er ikke så mye begrensning der. 8GB ram har jeg også liggende, så blir nok spillserver og litt annet ymse skjørende samtidig på maskinen :D

 

Her på Island har de fleste tilgang til fibernett, så jeg kan lett ha tilgang til filmer og data med god hastighet (100/100) uansett hvor jeg er i hovedstaden. Venner eller på skolen. Greit for offsite backup også.

 

Håkki

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Hei,

Noen som vet om det er en maks størrelse på harddisker som kan brukes, eller er det mer teoretisk? Dvs. kan jeg sette inn 6TB x 4 uten at dette skaper problemer?

 

Takk for hjelpen.

her har du en liste fra Synology:

https://www.synology.com/en-global/compatibility/hd/DS414

 

Det kan godt hende de støtter andre enheter, men ved å bruke disker som står på listen, er du i det minste garantert at det skal fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...