Gå til innhold

Slik lagrer NRK 3,3 millioner gigabyte video (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betaler lett lisens om jeg hadde fått tilgang på all data som noensinne er lagret hos NRK! Sto ikkenoe om radio osv, men dette er vel også lagret? Radio var jo også før 1950, og mye awesome klipp fra før-krigstiden som hadde vært moro å fått tak i. Btw, Final Cut 7? Ville de ikke oppgradere til FCX som da er 64bit? *mystisk*

  • Liker 5
Lenke til kommentar

WOW ikke rart NRK er expert på repriser, ser jo ut som hele studioet kun er laget for å vise gamle klipp om å om igjen.

 

Ikke for å snakke om den urovekkende serverpakken dem har med masse automatiske systemer som sikkert koster flesk...

 

Dette viser jo hvor hinsides høy nrk lisensen er.

Den må bort eller kuttes 70% eller trekkes fra skatt i stede.

Lenke til kommentar

Betaler lett lisens om jeg hadde fått tilgang på all data som noensinne er lagret hos NRK! Sto ikkenoe om radio osv, men dette er vel også lagret? Radio var jo også før 1950, og mye awesome klipp fra før-krigstiden som hadde vært moro å fått tak i. Btw, Final Cut 7? Ville de ikke oppgradere til FCX som da er 64bit? *mystisk*

 

Kan bare bekrefte at det fins et digitalt radioarkiv også, men det er nok mye som mangler enda. NRK vil bruke Adobe pakken og FCX i fremtiden, førstenevnte til større produksjoner, og FCX til hurtigklipp som f. eks nyhetsinnslag.

Lenke til kommentar

Flott artikkel. Savner infrastruktur, her må det være mye switcher og routere, 1Gbit eller fiber ?

 

Tipset til NRK er at når servere skiftes ut settes de nederst i kjelleren og legges ut som backup løsning for kundene. Kapasitet fordeles på alle som betaler lisens og de lager seg et lite program som ligner eks. Cobian backup der de som betaler NRK lisens kan taste inn sitt lisens nummer og passord og backup kunne gå til NRK med en krypteringsnøkkel som kun den som tok backup hadde.

Da unne det faktisk blitt mer penger i kassa !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Betaler lett lisens om jeg hadde fått tilgang på all data som noensinne er lagret hos NRK! Sto ikkenoe om radio osv, men dette er vel også lagret? Radio var jo også før 1950, og mye awesome klipp fra før-krigstiden som hadde vært moro å fått tak i. Btw, Final Cut 7? Ville de ikke oppgradere til FCX som da er 64bit? *mystisk*

 

Kan bare bekrefte at det fins et digitalt radioarkiv også, men det er nok mye som mangler enda. NRK vil bruke Adobe pakken og FCX i fremtiden, førstenevnte til større produksjoner, og FCX til hurtigklipp som f. eks nyhetsinnslag.

Enda godt at radiohistorien blir tatt vare på. Håper de kjører et like hardt løp på metadata på de opptakene også. Gjør man systemet for loggføring av metadata enkelt (og sikkert) nok så kan den jobben bli gjort overraskende fort. Søkbare tale-til-tekst dokumentasjon åpent for alle hadde vært særs interessant prosjekt å begi seg utpå.

Adobe-produktene må ha blitt mye bedre enn det jeg selv testet for en del år siden, syntes det var trøbbel bare å organisere prosjektene. FCP gjorde den jobben fantastisk godt.

Lenke til kommentar

Flott artikkel, men man kunne vel bare ha skrevet at de har 3,3 PetaBytes med video, istedet for 3,3 milloner gigabyte.. Ellers stusser jeg over lagringen på 30Petabyte når man i utganspunktet i overskriften skryter over 3. Mulig alt er korrekt men jeg forstår ikke helt fokuset til forfatter...

Lenke til kommentar

For de som lurer.. GOP= Group of pictures.

Egentlig det samme som f.eks avchd er, altså intraframe. Altså ikke hele, progressive bilder per sekund, med f.eks et bilde hver 9 frame, og så beregner maskinen bildene i mellom. Dette er som de nevner krevende, men har blitt lettere. Dette spesielt med Adobe Premiere. Ved Final Cut kan dette bli mer tull, men forstår godt at de holder seg til v7 hvis de først skal ha dette. Som student ved fjernsynsproduksjon er det kjekt å se at det meste utstyret i studioene er det samme som jeg bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...