Gå til innhold

Apples operativsystemer vil passere Windows i 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Misvisende tittel. OS X og iOS vil neppe passere Windows i 2015. Selv om Windows ikke ville selge noe som helst i 2014 og 2015, så ville ikke de passere Windows i markedsandel.

De ville selge flere enheter ja, men det er ikke det samme som å passere...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Misvisende tittel. OS X og iOS vil neppe passere Windows i 2015. Selv om Windows ikke ville selge noe som helst i 2014 og 2015, så ville ikke de passere Windows i markedsandel.

De ville selge flere enheter ja, men det er ikke det samme som å passere...

 

Det står heller ingenting om markedsandel noen plass ? Hvis du leser litt mer enn bare overskriften, står det da tydelig at det er salg av enheter det er snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det står heller ingenting om markedsandel noen plass ? Hvis du leser litt mer enn bare overskriften, står det da tydelig at det er salg av enheter det er snakk om.

Overskriften skal vel representere artikkelen. Jeg har leste hele artikkelen. Om overskriften hadde vært Apple selger flere enheter enn Windows i 2015, så ville den vært mer representativt enn den overskriften som er nå, men den ville vel ikke fått like mange klikk....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hadde Apple bare klart å skru sammen en skikkelig katalogserver så hadde MS snart død ut. Hadde Apple vært villige til å kjøre OS X i et VMware VDI-miljø og MS kunne søkt om chapter 11.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hadde Apple bare klart å skru sammen en skikkelig katalogserver så hadde MS snart død ut. Hadde Apple vært villige til å kjøre OS X i et VMware VDI-miljø og MS kunne søkt om chapter 11.

Apple hadde en katalogtjeneste, men har nå gått vekk fra den. Skal vanskelig gjøre å lage noe bedre enn Active Directory, men det er jo lovt til å håpe...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Apple hadde en katalogtjeneste, men har nå gått vekk fra den. Skal vanskelig gjøre å lage noe bedre enn Active Directory, men det er jo lovt til å håpe...

Det heter Novell Netware.

Lenke til kommentar

Nettbrett/mobil OS mot pc OS er som å sammenligne hummer og kanari

 

Hehe, sant det ja :)

 

Jeg tror ikke at denne "spådommen" har noe for seg, hvis vi ser på tidligere erfaringer så blir dette noe rart å påstå. Når Android kom på markedet så tok de det med storm. Hvis Windows klarer å "slå an" mer enn i dag så kan de selge utrolig mye. Idag handler det om integrering mellom enheter, det er det som selger. Microsoft er smarte, de har nok en plan.

 

MEN jeg skal ikke påstå noe om noen av sidene, vanskelig å spekulere om slike ting selv om tallene fra foregående år hinter til noe. Og det jeg skrev handler ikke om at jeg er Windows fan, jeg bare prøver å få frem at disse selskapene alltid har et ess i ermet :)

Lenke til kommentar

Hadde Apple bare klart å skru sammen en skikkelig katalogserver så hadde MS snart død ut. Hadde Apple vært villige til å kjøre OS X i et VMware VDI-miljø og MS kunne søkt om chapter 11.

 

Du mener som for eksempel Open Directory introdusert i OSX Server 10.2? Kan fortelle deg at Apple sin katalogserver er veldig moderne og funksjonell med god integrasjon mot OSX server sine øvrige tjenester. Jeg driftet løsninger basert på Open Directory profesjonelt tidligere, og det fungerte veldig bra. Det var på tiden da Apple fortsatt lagde Xserve/Xsan og hadde en lovende framtid på bedriftsmarkedet. Da mente jeg også at de hadde tjent veldig på å tillate bruk i VMware miljø, men Apple viste jo at de driter totalt i annet enn SMB markedet når de la ned Xserve, Xsan og heller gikk for Mac Mini servere... Det en gang lovende OSX Server produktet er nå blitt noe helt annet enn det var, og det er bare å glemme å benytte det i større organisasjoner.

Lenke til kommentar

Høres ut som et bestillingsverk fra ivrige aksjonærer som ønsker en opptur med Apple aksjen!

Personlig tror jeg ikke mobile enheter vil ta ordentlig over før om ca 10 år, da har de både regnekraften og styrken til å kjøre dagens applikasjoner uten problemer ( spill, multimedia osv ) som er akseptabelt nok til de fleste brukerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde Apple bare klart å skru sammen en skikkelig katalogserver så hadde MS snart død ut. Hadde Apple vært villige til å kjøre OS X i et VMware VDI-miljø og MS kunne søkt om chapter 11.

 

Nei. Det er ikke alle som innbiller seg at OS X er så mye bedre enn Windows.

 

Og re: hva Gartner måtte mene, så kan vi jo minne om at de for to år siden mente at Windows Phone ville passere iOS i 2015.

Endret av Cretinous Git
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple hadde en katalogtjeneste, men har nå gått vekk fra den. Skal vanskelig gjøre å lage noe bedre enn Active Directory, men det er jo lovt til å håpe...

 

Hahahahahahahahahahahahahahahaha

 

Elendig clickbait-artikkel til side: du kan UMULIG drive i IT-bransjen med mindre du har gedigne skylapper. AD er satans yngling; det beste enhver oppegående person kan si om AD er at det fungerer. Helt til noen gjør noe litt mindre elementært enn å legge flytte en bruker mellom to OUer.

Lenke til kommentar

Hahahahahahahahahahahahahahahaha

 

Elendig clickbait-artikkel til side: du kan UMULIG drive i IT-bransjen med mindre du har gedigne skylapper. AD er satans yngling; det beste enhver oppegående person kan si om AD er at det fungerer. Helt til noen gjør noe litt mindre elementært enn å legge flytte en bruker mellom to OUer.

 

Funker fint det, bruker selv Samba 4 for å få Active Directory på en Linux server og kan flytte brukere fram og tilbake, til og med på en Win server.

Nå er det ikke store forskjeller mellom AD og vanlig LDAP, noen endringer schema'en er det og litt integrering med group policies for Windows og en Kerberos komponent for autentisering.

Utenom dette er alt med OU'er, brukere, grupper en direkte blåkopi av LDAP, som alle kan få fatt med OpenLDAP for eksempel.

 

Apple har heller ikke noen server divisjon lengere, nærmeste du kommer er litt "hjemmeserver" programvare for vanlig Mac for simple ting idag: https://www.apple.com/osx/server/features/

Ikke på langt nær like avansert som det Microsoft leverer, eller det du får av en Linux server.

Trenden i bedrifts IT over dammen og som er på tur hit er at 'Nix får stadig mer fotfeste på server siden, og da snakker vi kke bare web servere men servere til andre oppgaver også.

Så jeg har ingen tro på at Apple som er nesten borte i server verdenen plutselig skal få dominanse over Microsoft i 2015, det har tatt Linux og Windows betydelig lang tid å komme dit de er idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google Android er operativsystem for mange forkjellige enheter merker som Samsung , Asus , Acer , HTC , Motorola , Huawei , ZTE , Kim nettbrett fra Nord Korea , også mange rare merker flest fra China også videre . Hvordan kan bare en Apple kjempe mot dem aller ? Men uansett folk bare foretrekker iPad blant unger ned til to år gammel bare .....

Lenke til kommentar

Hadde Apple bare klart å skru sammen en skikkelig katalogserver så hadde MS snart død ut. Hadde Apple vært villige til å kjøre OS X i et VMware VDI-miljø og MS kunne søkt om chapter 11.

 

Det er nok ikke så enkelt. De må også kunne levere ordentlig bedriftssupport, og det vet alle som har hatt noen utstrakt bruk av Xserve at det var de veldig langt unna å klare (på både SW og HW). Og det at de la ned hele linja var vel en erkjennelse av at de ikke var interessert i å gjøre løftet som måtte til for å komme dit...

 

Edit: tafsefeil

Endret av TomasF
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er nok ikke så enkelt. De må også kunne levere ordentlig bedriftssupport, og det vet alle som har hatt noen utstrakt bruk av Xserve at det var de veldig langt unna å klare (på både SW og HW). Og det at de la ned hele linja var vel en erkjennelse av at de ikke var interessert i å gjøre løftet som måtte til for å komme dit...

 

Edit: tafsefeil

 

Det er grunner til at jeg benyttet ordet "skikkelig". Får bare håpe at IPA til RedHat blir steike bra og tar av.

Lenke til kommentar
Hadde Apple bare klart å skru sammen en skikkelig katalogserver så hadde MS snart død ut. Hadde Apple vært villige til å kjøre OS X i et VMware VDI-miljø og MS kunne søkt om chapter 11.
Nei. Det er ikke alle som innbiller seg at OS X er så mye bedre enn Windows.Og re: hva Gartner måtte mene, så kan vi jo minne om at de for to år siden mente at Windows Phone ville passere iOS i 2015.

 

Bare vent :D

Jeg har kjøpt 7 WP-enheter de siste 2+ årene, så jeg har i alle fall gjort min del :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...