Gå til innhold

Tatt med promille i parkert bil


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal prøve å ordlegge meg riktig her.

 

for ca 3 ukersiden fant jeg og en kammerat ut at vi skulle røyke marihuana i bilen min som jeg hadde kjørt til en parkeringsplass ca 1km ifra der han bor (ja jeg vet, ikke smart...) men planen våres var at siden han enda bor hjemme hos sine foreldre å ikke ville at dem skulle finne ut av hva vi skulle gjøre, satt jeg i førersetet og han i pasassjersetet å røyka på den parkeringsplassen et lite stykke unda hjemmet hans. begge setene var stilt ned i liggestilling, brekket var oppe, nøkellen sto i bilens tening men bare vrid nok til at stereoanlegget var på, siden vi hadde et nettbrett stående i dashbordet å så på en serie. kort etter vi hadde røyket, stoppet det en politibil bak oss å løpet var skjørt. der ble jeg som "bilfører" og han kameraten min drat med til politistasjonen spurt om en rekke spørsmål å jeg ble tatt videre til sykehuset for videre blodprøver og spytteprøve.

 

For å prøve å gjøre en sak kort her, lurer jeg på hva en dommer ville tenkt? jeg driter rett å slett i boten på kanskje 2-4000kr for å ha røyket, men billappen er vesentlig siden jeg må bruke bil i arbeidstiden. (vet ikke om det blir en straffesak) i form av at jeg enda ikke har fått svar på blodprøver, nekter straffeskyld for å ha kjørt eller forsøkt å kjøre bilen i berusa tilstand, har tilstått å røyket mariuana men ikke i form av noe bilkjøring. min forklaring til politiet er at jeg skulle sove over hos han kammeraten min, å at vi parkerte bilen der fordi, som jeg beskrev over...

 

Ønsker helst synspunkter ifra dem som ikke misbruker stoffet selv, siden det er liten sansynelighet for at dommeren røyker mariuana, å hadde han gjort det ville han kanskje gitt en annerledes dom.

Endret av JæveligsurtLand.com
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trenger de heller ikke. Han satt i førersetet med nøkkelen i.

Folk har mistet lappen for å sette nøkkelen i låsen får å demonstrere den nye radioen sin til andre festdeltakere.

Så har jeg i hvert fall lest i forumet.

Jeg vet hvordan rettssystemet fungerer og hvordan politiet kan lage saker ut av mistanke... men jeg spørr ikke om hva politiet tenker her. blir det en sak, vil dommeren avgøre hva som vil skje, og politiet har ingen bevis for at jeg har skjørt, men dem kan lage en sak mot meg for mistanke om bilkjøring. derfor spørr jeg om hva folket ville vurdert i min sak her.
Lenke til kommentar

Loven er her i hvert fall:

http://www.lovdata.n...650618-004.html

 

--

§ 22. Ruspåvirkning av motorvognfører

Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.

 

Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen.

--

 

"Føre eller forsøke å føre" som er åpen for tolkning i ditt tilfelle. Hvis nøklene står i tenninga, så kan du være ille ut her.

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

I "føre eller forsøke å føre" ligger det at du må ha foretatt deg skritt som vil lede til at du fører motorvognen. Disse skrittene må være håndfaste og rettet mot fullføring, de må være mer alvorlige enn rene forberedelseshandlinger. Du må også ha hatt til hensikt å føre motorvognen (fullbyrdelsesforsett).

 

Etter mitt skjønn er begge vilkårene oppfylt. Du har foretatt deg skritt som vil lede til at du fører motorvognen ved å vri om tenningen, og med mindre du hadde planer om å overnatte på den parkeringsplassen er det ingen rimelig tvil om at du hadde til hensikt å kjøre bilen bort fra den. At det er usikkert når, altså til hvilken eksakt tid du vil fullføre kjøringen, er ikke av betydning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel slik at hvis du har tenningen på, og sitter i førersetet, regnes det som kjøring, spesielt om motoren er varm og du ikke er parkert i oppkjørselen. Om du mister lappen er jeg litt usikker på, men hvis de behandler saken helt A4 er vel det utfallet.

 

Slik du ordlegger det, virker det jo veldig uskyldig, men hvis du ser på det slik politiet vil, blir det plutselig veldig annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loven er her i hvert fall:

http://www.lovdata.n...650618-004.html

 

--

§ 22. Ruspåvirkning av motorvognfører

Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.

 

Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen.

--

 

"Føre eller forsøke å føre" som er åpen for tolkning i ditt tilfelle. Hvis nøklene står i tenninga, så kan du være ille ut her.

Men da må politiet overtale dommer om at jeg faktisk hadde hensikt med å kjøre bilen hjem, ikke sant?
Lenke til kommentar

Men da må politiet overtale dommer om at jeg faktisk hadde hensikt med å kjøre bilen hjem, ikke sant?

 

Nei. som Krikkert sa:

og med mindre du hadde planer om å overnatte på den parkeringsplassen er det ingen rimelig tvil om at du hadde til hensikt å kjøre bilen bort fra den. At det er usikkert når, altså til hvilken eksakt tid du vil fullføre kjøringen, er ikke av betydning.

 

De trenger ikke overbevise dommeren om noe som helst, dette er ingen rettsak, og dommeren er ikke på din side.

Lenke til kommentar

Nei. som Krikkert sa:

 

 

De trenger ikke overbevise dommeren om noe som helst, dette er ingen rettsak, og dommeren er ikke på din side.

Jeg er litt enig i dette, men tingretten er vel en rettsak? det sitter faktisk en juri, to meddommere, dommer, de politibetjentene i saken, jeg eventuelt min advokat på tingretten. men dette er bare hvis jeg faktisk har samtyket i at jeg har kjørt den bilen i beruset tilstand. har jeg ikke gjort det vil bare dommer og jeg eventuelt min advokat sitte på tinghuset, og mulig publikum.

 

Jeg har hørt mange tilfeller der faktisk politiet tar seg litt for mye til rette og får saken rettet mot seg. jeg sier ikke at det kunne skjed i mitt tilfelle, men derfor mener jeg at dommer må kunne se saken ifra begge sider.

Lenke til kommentar

Det er sjelden du vinner mot politiet/staten, man kan vinkle saken i begge retninger her, men du blir nok dømt for kjøring i påvirket tilstand selv om det ikke fårligger bevis for at du kjørte eller prøvte å kjøre motorvognen. Hadde vært noen forskjell om du hadde sittet i baksetet mon tro? Selv syns jeg det er idiotisk at mine skattepenger blir brukt på å sende folk rundt for å passe på hva du røyker, men det er nå min mening. Neste gang dere skal røyke så tar dere å gjør det mer gjemt, og ikke i en bil.

Lenke til kommentar

Det er sjelden du vinner mot politiet/staten, man kan vinkle saken i begge retninger her, men du blir nok dømt for kjøring i påvirket tilstand selv om det ikke fårligger bevis for at du kjørte eller prøvte å kjøre motorvognen. Hadde vært noen forskjell om du hadde sittet i baksetet mon tro? Selv syns jeg det er idiotisk at mine skattepenger blir brukt på å sende folk rundt for å passe på hva du røyker, men det er nå min mening. Neste gang dere skal røyke så tar dere å gjør det mer gjemt, og ikke i en bil.pcf

veldig enig i dette, blir spennende å se hva som skjer med blodprøveresultatex. har lest meg fram til at THC blir målt i promille, men at eks: 0,4 promille i thc blir det samme som eller bedømmes av loven å tilsvare 0,2 promille alkohol (dette er tidligere skrifter å kan ha blitt endret på) men godt å vite for dem som kan havne i samme sak.
Lenke til kommentar

jeg får billappen tilbake i morgen, dette synes jeg selv er veldig rart når reglene er så strenge, å at jeg kanskje mister lappen for to år, senere. jeg skjønner at dem i gåseøyne prøver å beskytte andre ferdene i trafikken men jeg har god kjennskap til andre som røyker og kjører bil konstant å ikke har hatt et eneste bil uhell på minst to år og en annen kamerat har faktisk greid fagprøven som elektriker y der han flere ganger under prøven har vært beruset på weed der andre på kullet hans faktisk har stryket. dette må forskes mer på av staten, uten tvil. hadde alle skiftet ut alkohol med mariuhana ville man ikke hat den samme lysten til å: lage bråk ute på byen, voldtekter, drap, osv... + at man hadde mistet den kriminelle virksomheten rund stoffet som smugling og mafiavirksomheter. men så klart, dem med lite selverfaring rundt temaet vil sikkert være uenig. men tro meg verden hadde vært et bedre sted hvis alle hadde tatt seg en siger i ny å ned.

Lenke til kommentar

Å kjøre i ruspåvirket tilstand er et veldig tåkete utsagn. At marihuana ligger i samme kategori som alkohol og sterkere stoffer er ganske diffust og uklart, da folk reagerer på forskjellige måter, noen blir mer konsentrert mens andre blir mer avslappet. Nikotin finnes i alle former fra sigaretter og sigarer til snus, men det er fortsatt lovlig å bruke mens man kjører. Jeg ville aldri kjørt påvirket av noe som helst, men jeg følte meg mer uvel og svimmel da jeg prøvde snus enn da jeg prøvde marihuana.

Lenke til kommentar

jeg får billappen tilbake i morgen, dette synes jeg selv er veldig rart når reglene er så strenge, å at jeg kanskje mister lappen for to år, senere. jeg skjønner at dem i gåseøyne prøver å beskytte andre ferdene i trafikken men jeg har god kjennskap til andre som røyker og kjører bil konstant å ikke har hatt et eneste bil uhell på minst to år og en annen kamerat har faktisk greid fagprøven som elektriker y der han flere ganger under prøven har vært beruset på weed der andre på kullet hans faktisk har stryket. dette må forskes mer på av staten, uten tvil. hadde alle skiftet ut alkohol med mariuhana ville man ikke hat den samme lysten til å: lage bråk ute på byen, voldtekter, drap, osv... + at man hadde mistet den kriminelle virksomheten rund stoffet som smugling og mafiavirksomheter. men så klart, dem med lite selverfaring rundt temaet vil sikkert være uenig. men tro meg verden hadde vært et bedre sted hvis alle hadde tatt seg en siger i ny å ned.

 

Så du mener folk skal få lov til å surre rundt høy på hasj?

Isåfall er det bra du mister lappen.

 

Og ja, alkohol er et farligere dop enn marijuanna, men det er ikke praktisk eller sannsynlig å bytte ut alkohol med den plassen den har i samfunnet. Da ender vi bare opp med marijuanna i tillegg, og er det noe samfunnet ikke trenger, er det mer dophuer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...