Gå til innhold

Kommentar: Med Android-brett som PC, del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er interessant å lese.

Journalistens erfaringer samsvarer med mine egne.

Jeg solgte samsung-nettbrettet mitt, med dock og alt,

og gikk så til anskaffelse av en Hp elitepad.

Denne kjører windows 8 pro, og fungerer uendelig mye bedre enn samsung sitt galaxy-brett.

 

Vekten på elitepad er vel ca. 100 gram høyere enn samsung, og batterilevetiden i bruk er etter min oppfatning bortimot den samme.

 

Når det er sagt, ser jeg veldig frem til å lese om hvordan et rt-brett kan fungere som pc-erstatning.

Produser gjerne den artikkelserien før den om ipad. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har en Asus Transformer Prime med tastatur.

 

Ser ikke på den som noe ordentlig alternativ til en PC, den kan bare ikke sammenlignes med laptopen min når det kommer til multitasking og funksjonalitet. Office bruker jeg ikke så mye, men har vel egentlig ikke så god tro på det frem til MS får klar en android versjon av office (om det noen gang blir noe av).

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

Prøv KINGSOFT Office. Den er det navnet antyder: KING! Meget bra office-pakke med støtte for "alle filformater". Og med en nydelig GUI. Jeg har brukt Polaris Office, Office Suite Pro og Documents-To-Go. Syntes Polaris Office var bra helt til jeg skulle bruker grafer i et xls-dokument. Det ble bare tull. Hadde lest en omtale av Kingsoft Office og lastet ned den. Håndterer også grafer helt nydelig. Og på toppen av alt: Kinbgsoft Office er gratis!

Lenke til kommentar

Når det gjelder nettbrett, har jeg Asus Transformer Infinity. Er super fornøyd! Siden Infinity har mikro-HDMI plugg i skjermen, kan man koble til stor ekstern skjerm SAMTIDIG med at Infinity-skjermen er docket i tastaturet. Men om artikkelforfatteren koblet til et bluetooth-tastatur til sin Samsung Note, burde han kunne få til ekstern skjerm og tastatur samtidig. Infinity-tastaturet er genialt! Har brukt SD-kort leseren og USB-porten i tastatur-dokken mange ganger. Dette gjør Infinity veldig anvendlig på reiser. Jeg har faktisk sluttet å ha med laptop på reiser, for Infinity med tastatur-dock fungerer!

Lenke til kommentar

Interessant prosjekt - og jeg må bare få spørre hva du synes om batterilevetiden i forhold til en laptop? Jeg synes i allefall det er ganske digg å kunne holde på i "evigheter" på batteri med min Note 10.1 mot å bruke laptop som jeg _må_ lade hver 2. time. En annen erfaring jeg har gjort meg som hobbykokk er at den er suveren å bruke på kjøkkenet! Jeg kan bruke Note-appen til å krote ned oppskrifter jeg finner på nettet, som jeg tar med på kjøkkenet når det er tid for matlaging. Det er også rimelig fint å kunne bruke flere apper samtidig til dette formålet - for eksempel kan jeg klippe og lime fra ei nettside og inn på note-appen rimelig kjapt.

Jeg ser nok for meg at det vil bli noe knotete å skulle erstatte laptopen 100%, men til sitt bruk er den fabelaktig. Gamle vaner som du skriver, kan bli et problem - det som er logisk på en laptop er ikke nødvendigvis logisk på et nettbrett :-)

Lenke til kommentar

For moro skyld kan jeg jo late som denne artikkelen har noen som helst relevans. For det finnes helt sikkert noen som ikke klarer å forstå at nettbrett og PC er to ulike verktøy som ikke på noen måte bør testes om hverandre. Det gir liksom ikke noen mening.

 

Men på alvor lurer jeg fælt på hvorfor journalisten i det hele tatt skal lage en sånn sak. Det er ikke rart man blir frustrert av å skulle prøve å bruke et nettbrett som PC, sikkert akkurat like frusterende som å forsøke å bruke en PC som et nettbrett.

 

 

Men for all del, noe skal man jo skrive om når man er journalist...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TF101 var NOTORISK bokstavsluker. Det var såpass dårlig at hver gang jeg skulle skrive noe som var lenger enn 10 bokstaver måtte jeg fjerne den fra dokken for å unngå å knuse den i frustrasjon. Å faile på et så grunnleggende nivå er virkelig en milepæl for Adroid og HW produsentene.

Tenkte jøss, må være TF101 spesifikk bug... men forventet aldri at det var flere brett som slet med det sammme.

Lenke til kommentar

Ipad bruker jeg til det meste. Kan lese, skrive, redigere og skanne akkurat som på pc.

Det eneste som er lettere med pc er nettbank. Jeg savner numberpaden fra pcen men det finnes visst nok som bt tilbehør.

 

Har ikke bukt pcen på flere måneder...

Lenke til kommentar

Ipad bruker jeg til det meste. Kan lese, skrive, redigere og skanne akkurat som på pc.Det eneste som er lettere med pc er nettbank. Jeg savner numberpaden fra pcen men det finnes visst nok som bt tilbehør.Har ikke bukt pcen på flere måneder...

 

Hmmm, kan du bruke Ipad som skanner?? Det er fett. Jeg skanner ganske mye, tror jeg skal bytte ut skanner/ printer med en Ipad snart :p

Lenke til kommentar

Liker prosjektet og kan ikke unngå å få litt medfølelse.

 

Synes ikke det er juks å bruke ekstern skjerm, mus og tastatur. Ser ingen vits i å begrense mulighetene.

 

Trodde bokstavslukeriet skyldes svak hardware på tidligere modeller, men der må jeg altså spise hatten min. Er det noen forskjell om du bytter ut Samsungs softwaretastatur? Vanskelig å forklare når man må forholde seg til både fysisk og programbasert tastatur, men mulig det hadde vært bedre med noe a'la Swiftkey? Eller kanskje produsenten av det eksterne tastaturet har et eget ett?

Lenke til kommentar

Hmmm, kan du bruke Ipad som skanner?? Det er fett. Jeg skanner ganske mye, tror jeg skal bytte ut skanner/ printer med en Ipad snart :p

Å "skanne akkurat som på pc" betyr nok at han kan bruke sin skanner og skanne direkte til iPad, akkurat som man gjør når man bruker en PC og skanner...f.eks med en slik løsning: http://www.canon-europe.com/For_Work/Products/Document_Imaging_Systems/High_Speed_Document_Scanners/software/captureontouchmobileapp/ios.aspx

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-peolQalf

Må nesten le av dette eksperimentet.

Det er ikke noen vits i å prøve å erstatte laptopen med et nettbrett. Nettbrettet kan fungere som en "utvidelse" til PC-en, men ikke erstatte den.

Nettbrett kan brukes til å komme seg raskt på nettet. Sjekke siste nytt på FB raskt. Sjekke e-post raskt. Gjøre ting raskt.

Men for å skrive lengre artikler, er ikke nettbrett noe å satse på. Du har mindre skjerm, dårligere tastatur og dårligere office-løsning.

 

Nettbrett og laptop har forskjellige bruksområder. Ingen av dem kan erstatte den andre, i hvert fall ikke enda. Men de kan utfylle hverandre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...