Gå til innhold

Så bra er HD Voice


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HD Voice er et prakteksempel på at kjerneteknologi tar et stort skritt fremover, vi har jo ikke sett store utviklingen på noe som essensielt som samtalekvalitet på en årrekke selv om både teknologi og infrastruktur så absolutt har lagt ting til rette for det.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har merket nada forskjell på min iPhone 5 enda, men så har jeg vært temmelig positivt overrasket over hvor godt mikrofonen isolerte i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Har støyreduseringen noe med telenornettet å gjøre? I så fall så må mikrofondata sendes fra telefonen til Telenor for prosessering før det sendes videre. Smarttelefoner har i lengre tid brukt flere mikrofoner til å fjerne støy lokalt, skjønner ikke hvorfor Telenor skryter over Samsung sin støyreduksjon.

Det Telenor kan bidra med er større båndbredde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har støyreduseringen noe med telenornettet å gjøre? I så fall så må mikrofondata sendes fra telefonen til Telenor for prosessering før det sendes videre. Smarttelefoner har i lengre tid brukt flere mikrofoner til å fjerne støy lokalt, skjønner ikke hvorfor Telenor skryter over Samsung sin støyreduksjon.

Det Telenor kan bidra med er større båndbredde.

 

Det er en ny kodek for overføring av lyd.

 

All den tid Telenor kan levere dette over nettet, så kan de vell skryte av det også.

 

Når han lamme typen i One Call skryter av alt mulig tull og tøys, så er jo tydeligvis alt lov.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Amobil: Telenor har fortalt om hvordan dette teknisk er utført. Det er ikke brukt en mobil til gitaren, men en dedikert mikrofon, fordi HD-voice faktisk filtrerte gitaren vekk når de prøvde slik.

Verdt å få med i saken.

 

Her er hva de sa ordrett:

 

Historikk

Telenor Norge

Håvard Skøyern Solstad: Da har vi fått tilbakemelding :)

 

• Opptaket ble gjort ved at en mobil med HD voice ble festet på mikrofonstativet Oscar Danielson sang inn i. Det ble så oppringt til en annen mobil med HD voice, og opptaket ble gjort fra denne. (Hvis spm om hvilke mobil som ble brukt, så var det Samsung Galaxy SIII 4G )

 

• HD voice er kun beregnet for å optimalisere tale, og dermed er teknologien ikke optimal for å ta opp gitarlyd. Det ble forsøkt spilt inn også gitarlyden via HD voice, men det fungerte ikke. Derfor ble gitaren spilt inn via mikrofon.

 

• Lydopptakene av Oscars vokal er autentiske.

 

• Opptakene av Oscar Danielson på Smestad hadde vært umulig å gjøre med en vanlig mikrofon eller mobil uten HD-voice – ingen hadde hørt noe annet enn bråk, så produksjonen var helt avhengig av HD-teknologien.

 

• Det største problemet under opptak var at Oscar ikke hørte seg selv og dermed sang falskt. Han trengte derfor mangfoldige forsøk.

 

• Det var en av mobilene som var teipet på gitaren iom vi også – som skrevet over – prøvde å spille inn gitaren også via HD voice

 

Du kan også ta en titt på HD siden vår:

 

http://www.telenor.no/privat/mobil/hdvoice.jsp?icid=p-130508-privatforside-mellomkomp-hd-voice

 

/Siw

 

Endret av Leifen18
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Testet det med en kollega nylig. Jeg stod rett ved siden av et anlegg som spilte musikk og han hørte meg klart og tydelig. Lyden synes jeg var litt rar i starten, men er nok pga. så mye annet lukes bort.

Husker ikke hvor jeg leste det, men akkurat det at lyden er for klar var/er visst også et problem for IP-telefoni, det ble/blir derfor lagt på støy pga. folk syns det er så merkelig ellers.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...