Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Snitt ut fra VGS.


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Hvordan regner man snittet ut fra videregående? Tenker å søke PHS om noen år, men ble litt redd for snittet ettersom jeg ikke har prestert like bra dette året.

 

Kommer noen av standpunktkarakterene fra førsteklasse med her?

Fikk for eksempel 6 på eksamen i norsk i førsteklasse, teller ikke den noe!?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du summerer alle karakterene på vitnemålet og deler på antall karakterer. Karakterene på eksamen fra førsteklasse står også på vitnemålet, i tillegg til karakterer du fikk som standpunkt i for eksempel engelsk førsteåret. Etter at du har summert alle karakterene og regnet ut snittet, ganger du dette snitte med 10 og legger til eventuelt realfagspoeng og språkpoeng osv. Da får du studiepoeng.

Endret av Bassa.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du summerer alle karakterene på vitnemålet og deler på antall karakterer. Karakterene på eksamen fra førsteklasse står også på vitnemålet, i tillegg til karakterer du fikk som standpunkt i for eksempel engelsk førsteåret. Etter at du har summert alle karakterene og regnet ut snittet, ganger du dette snitte med 10 og legger til eventuelt realfagspoeng og språkpoeng osv. Da får du studiepoeng.

 

 

 

Tusen takk for svar til begge to. Godt å høre!! :)

 

Edit; ble litt kluss med quotinga ser jeg, men det får gå!

Edit 2; der ordnet det seg.

Endret av DiNozzo
Lenke til kommentar

Du kan ikke komme opp i fag som ikke er avgangsfag. Og norsk er ikke avgangsfag før tredje året..?

Jeg stusset også over dette. Hos oss er det bare engelsk og matte man kan komme opp i når det gjelder skriftlig eksamen(VG1).

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar til begge to. Godt å høre!! :)

 

Edit; ble litt kluss med quotinga ser jeg, men det får gå!

Edit 2; der ordnet det seg.

 

Bare hyggelig :) , hvis du fortsetter med slike karakterer så tror jeg nok du kommer inn. Leste et sted at poengsummen for å komme inn på PHS var 48?, men det varierer jo fra år til år.

Lenke til kommentar

Jeg stusset også over dette. Hos oss er det bare engelsk og matte man kan komme opp i når det gjelder skriftlig eksamen(VG1).

 

Jeg går jo ikke på vgs enda( begynner neste år), men rådgiveren på skolen sa at du kunne komme opp i eksamen i de fagene du kun har første året, for eksempel engelsk, matte, geografi, naturfag og samfunnsfag. ( hvis du velger studiespesialisering)

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Jeg går jo ikke på vgs enda( begynner neste år), men rådgiveren på skolen sa at du kunne komme opp i eksamen i de fagene du kun har første året, for eksempel engelsk, matte, geografi, naturfag og samfunnsfag. ( hvis du velger studiespesialisering)

 

Det er riktig. I vg2 er språk, matte og valgfagene avgangsfag. I vg3 er alle fagene avgangsfag.

 

Så vidt jeg vet, er ikke norsk avgangsfag før i vg2 på yrkesfag.

Lenke til kommentar

Her ble det jaggu mye diskusjon.

 

Skal finne frem vitnemålet fra 1. klasse i morgen, så får vi se.

 

Jeg husker i hvertfall at jeg ikke fikk vite denne karakteren før jeg åpnet vitnemålet på sommeren. En tentamens-karakter får vi jo av læreren, men denne karakteren fikk vi kun på vitnemålet. Er også sikker på at denne stod som "standpunktkarakter". Fikk ikke igjen teksten, noe jeg husker jeg spurte om, men læreren sa etter sommeren at det var normalt at man ikke fikk den igjen. Husker også at vi hadde slike nummer, slik at vi ikke skulle kunne gjenkjennes.

Endret av DiNozzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...