Gå til innhold

Hjelp til fargeteori på lys?


Anbefalte innlegg

Dette er egentlig ikke noe som har med fotografering å gjøre, men det går på fargefilter til lys, dermed ligger det litt i foto likevel.

 

Jeg har en kald hvit (rundt 5000K) pære, men dessverre er det et blått filter som MÅ være der.

 

Teoretisk sett skal det gå å blande filter for å fjerne blåfarga. Ifølge Photoshop når jeg setter et blått filter på, så må jeg ha ett rødt og ett grønt, så skal det bli nøytralt igjen, altså som det er idag.

 

Noen som har tanker om det?

 

For den saks skyld er det snakk om lys i dashen på bilen, siden halogenpærer er svakt gul i farga, så blir det sammen med svakt blått filter en tam grønnfarge.

 

Men med kalde hvite pærer, som heller mer mot blå enn gul, så blir det blåe forsterka, og det vil jeg ikke ha, rett og slett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filter kan bare ta bort lys, ikke legge til. Så med et kraftig blått filter så er det bare blått lys igjen, setter du da på et rødt filter så blir det helt mørkt. I photoshop så har du lagt til farget lys eller brukt veldig svake filter for å få det resultatet du nevner.

 

Det beste er hvis det blå filteret slipper igjennom ganske mye rødt og grønt så kan du legge på et gult filter som slipper igjennom rødt og grønt og demper blått. Men siden du fjerner lys så vil resultatet alltid bli mørkere enn det orginalt var.

 

Å bruke rødt og grønt filter fungerer dårlig siden det røde demper grønt og det grønne demper rødt, da blir resultatet ganske mye mørkere selv om du får forbedret farvebalansen siden du får dobbel demping av blått.

 

Du må også huske at øynene og hjernen er notorisk unøyaktige til å bestemme absolutte farger så det er veldig vanskelig å få sånt helt rett uten mye prøving og feiling.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig. Det er også mulig å "konvertere" farger i retning mot mer langbølget. Denne teknikken brukes på blå LED for å konvertere til et spekter av bølgelengder som til sammen danner hvitt lys. Mengde, kjemi osv bestemmer fordelingen i spekteret og fargetemperaturen.

 

Jeg vet ikke hvor man får tak i disse beleggene til LED, for de selges jo som regel fastmontert på LEDen, men jeg har sett løse plater/filtre så de skal være mulig å få tak i.

 

Slike fargekonverteringsfilter fungerer kun i retning mot rød og man taper alltid noe lysstyrke (lumen).

 

Jeg fant et par linker. Mulig dette kan brukes:

LEE LED Filter Range

Stage Lighting Color Blending Filters for LEDs

 

Vær obs på at alle lyskilder har et emisjonsspekter som varierer med bølgelengdene. Ulike gjenstander har også emisjons og refleksjonsspekter som varierer med bølgelengde. I spesielle tilfeller kan det gi pussige effekter. For eksempel hvis man har en lyskilde som gir subjektivt godt lys, men mangler en bestemt bølgelengde og man setter inn en gjenstand som er reflekterer akkurat denne bølgelengden spesielt godt, men de andre fargene lite så kan gjenstanden se mørk ut selv om belysningen er subjektivt god. Bytter man lyskilde kan gjenstanden få en subjektivt helt annen farge selv om lysmengde og fargetemperatur tilsynelatende ser likt ut. Et sånt eksempel er natrium metallhalogenpærer, som ofte brukes i "gule" veilys. De lyser godt men lyser bare i en bestemt del av fargespekteret. Klær, biler og gjenstander med andre farger enn gul ser sort ut. Man blir praktisk talt fargeblind i sånt lys.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Først og fremst, en liten oppklaring angående det med å blande filtre for å få hvitt lys igjen: grunnen til at det i Photoshop ser ut som man kan legge til grønt og rødt for å få hvitt når man har blått, er at Photoshop (og dataprogrammer generelt) bruker additiv fargeblanding, som vil si at man blander lys av forskjellige farger. Med grunnfargene rødt, grønt og blått får man man hvitt lys. Ved å blande filtre gjør man det motsatte; man blander ikke lys, men pigment. Da starter man med en hvit lyskilde og fjerner farger fra den. Som Kristallo nevnte er det ikke noe å hente på å stable et rødt filter på et blått, siden man uansett bare fjerner enda mer lys.

 

For alle praktiske formål ville jeg sagt at det ikke er mulig å få noe hvitt lys fra en blåfiltret lyskilde -- med mindre du tilsetter en rød og en grønn lyskilde og peker den mot samme sted som den blå, da blir det jo additiv fargeblanding igjen ;)

 

Det er ikke helt riktig. Det er også mulig å "konvertere" farger i retning mot mer langbølget. Denne teknikken brukes på blå LED for å konvertere til et spekter av bølgelengder som til sammen danner hvitt lys. Mengde, kjemi osv bestemmer fordelingen i spekteret og fargetemperaturen.

 

Jeg vet ikke hvor man får tak i disse beleggene til LED, for de selges jo som regel fastmontert på LEDen, men jeg har sett løse plater/filtre så de skal være mulig å få tak i.

 

Det som brukes i hvit LED er vel strengt tatt ikke et filter, men et fosforbelegg som legges oppå selve dioden, under plastlinsa -- en midt sagt pirkete prosess. Etter et kjapt søk på Internett har jeg ikke klart å finne det i løsvekt; det er selvfølgelig fullt mulig at jeg tar feil og at det eksisterer, men jeg kan se for meg et par mulige problemer med den metoden ...

 

Slike fargekonverteringsfilter fungerer kun i retning mot rød og man taper alltid noe lysstyrke (lumen).

Det kan gjøres begge veier! Fagfeltet mitt er ike hovedsakelig fysikk eller kjemi, så jeg skal ikke prøve å forklare det selv, men sjekk ut begrepene "anti-Stokes shift" og "photon upconversion" dersom det er interessant.

 

Kontraintuitivt nok er det forøvrig ikke nødvendigvis riktig at man taper lysstyrke. Det kan hende man taper energi -- det kan jeg lite om -- men måleenheten lumen er litt spesiell i det at den faktisk tar utgangspunkt i menneskets fysiologi. Den er vektet mot V(λ)-funksjonen, som forsøksvis beskriver spektralfølsomheten i menneskers synsapparat. Den følsomheten er høyest for 555nm, som samsvarer med det vi vanligvis kaller gult -- og siden mye av det blå lyset fra dioden forskyves i retning gult blir det til en mer effektiv lyskilde, siden mer av energien blir registrert av tappene i øyet (for å si det litt forkenklet). Så lysutbyttet fra en blå LED med fosforbelegg kan faktisk bli 3-5 ganger høyere enn den opprinnelige blå LEDen.

 

Jeg fant et par linker. Mulig dette kan brukes:

LEE LED Filter Range

Stage Lighting Color Blending Filters for LEDs

Det første der er vel konvensjonelle fargefiltre for kaldhvitt lys? Det andre er diffusere som skal jevne ut de synlige røde, grønne og blå punktene i en fargeskiftende RGB-LED-armatur.

 

 

Et sånt eksempel er natrium metallhalogenpærer, som ofte brukes i "gule" veilys. De lyser godt men lyser bare i en bestemt del av fargespekteret. Klær, biler og gjenstander med andre farger enn gul ser sort ut. Man blir praktisk talt fargeblind i sånt lys.

Nå som min indre nerd har blitt vekket til live kan jeg presisere at natrium og metallhalogen er to forskjellige ting; men begge er metalldamplamper, så du mente kanskje "natrium metalldamp"? Metallhalogen, eller kvikksølvhalogen som produsentene ikke tør å kalle det, gir varmt til nøytralt hvitt lys med ganske god (RA>80) fargegjengivelse. Natrium metalldamp gir som du sier guloransje lys. Grunnen til at de brukes bringer oss forøvrig tilbake til det med lumen og spektralfølsomhet; gult lys gir godt lysutbytte (lm/W) fordi det er den fargen øyet er mest følsom for. Men det ser jo stygt ut.

Lenke til kommentar
Det som brukes i hvit LED er vel strengt tatt ikke et filter, men et fosforbelegg som legges oppå selve dioden, under plastlinsa -- en midt sagt pirkete prosess. Etter et kjapt søk på Internett har jeg ikke klart å finne det i løsvekt; det er selvfølgelig fullt mulig at jeg tar feil og at det eksisterer, men jeg kan se for meg et par mulige problemer med den metoden ...

Strengt tatt har grunnstoffet fosfor blitt et uttrykk man bruker om effekten grunnstoffet hadde inni de tidlige CRT-skjermer. I farge-CRT skjermer det mer komplisert kjemi som gir "fosforeffekten". I LED brukes et lag med nanostørrelse glasskuler med nøye kontrollert størrelsefordeling og tykkelse på laget for å splitte fotoner "konvertere" lyset nedover i frekvensspekteret

 

Jeg har fått demonstrert avtagbare "fosfor"belegg fra LED-lampe leverandører så det finnes. Det avtagbare "fosforet" jeg fikk demonstrert var en rund plate a la filter man bruker på objektiver. Diameteren var anslagsvis 5 cm.

 

Det kan gjøres begge veier! Fagfeltet mitt er ike hovedsakelig fysikk eller kjemi, så jeg skal ikke prøve å forklare det selv, men sjekk ut begrepene "anti-Stokes shift" og "photon upconversion" dersom det er interessant.

Takk. Det var nytt for meg.

 

Kontraintuitivt nok er det forøvrig ikke nødvendigvis riktig at man taper lysstyrke. Det kan hende man taper energi -- det kan jeg lite om -- men måleenheten lumen er litt spesiell i det at den faktisk tar utgangspunkt i menneskets fysiologi. Den er vektet mot V(λ)-funksjonen, som forsøksvis beskriver spektralfølsomheten i menneskers synsapparat. Den følsomheten er høyest for 555nm, som samsvarer med det vi vanligvis kaller gult -- og siden mye av det blå lyset fra dioden forskyves i retning gult blir det til en mer effektiv lyskilde, siden mer av energien blir registrert av tappene i øyet (for å si det litt forkenklet). Så lysutbyttet fra en blå LED med fosforbelegg kan faktisk bli 3-5 ganger høyere enn den opprinnelige blå LEDen.

Jupp, jeg er klar over det, men i praksis (forskjell mellom LED utstyrt med belegg for fargetemperaturer fra varm til kald) så gir de med varm fargetemperatrur ut lavere lysstyrke i lumen, forutsatt samme underliggende LED, strømstyrke, kjøling etc.

 

555 nm er forsåvidt grønt

 

Det første der er vel konvensjonelle fargefiltre for kaldhvitt lys? Det andre er diffusere som skal jevne ut de synlige røde, grønne og blå punktene i en fargeskiftende RGB-LED-armatur.

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett så nøye på de linkene, men de så ok ut ved første øyekast. Første link hadde filtere et stykke ned på siden for konvertering til ulike fargetemperaturer.

 

Nå som min indre nerd har blitt vekket til live kan jeg presisere at natrium og metallhalogen er to forskjellige ting; men begge er metalldamplamper, så du mente kanskje "natrium metalldamp"? Metallhalogen, eller kvikksølvhalogen som produsentene ikke tør å kalle det, gir varmt til nøytralt hvitt lys med ganske god (RA>80) fargegjengivelse. Natrium metalldamp gir som du sier guloransje lys. Grunnen til at de brukes bringer oss forøvrig tilbake til det med lumen og spektralfølsomhet; gult lys gir godt lysutbytte (lm/W) fordi det er den fargen øyet er mest følsom for. Men det ser jo stygt ut.

Jeg tenkte på høytrykk eller lavtrykk natrium. Jeg husker aldri hva som er hva, men en av de har det tradisjonelle kraftige gulskjæret og svært lite emisjon i resten av spekteret. Gulskjøret og øyets høye sensitivitet for gult (nært 555nm grønn) er årsaken til at disse pærene er regnet som svært energieffektive målt i lumen per watt. Natriumpærene er vanligvis 70-100 lumen/watt men finnes helt opp til ca 150 lumen/W. Til sammenligning ligger hvit LED vanligvis på 30-120 lumen/watt, men finnes helt opp til 170 lumen/W. Det skal sies at verdiene sjeldent regnes på objektiv og sammenlignbar måte. (tap i driver, "fosfor", optikk etc kan utelates for mer optimistiske tall)

Lenke til kommentar

Hm ja. Jeg så nettopp på katalogen til AlphaLED, og ble brått oppmerksom på at de faktisk har en avtagbar fosforskive (tilpasset hver modul med blå LEDer, for mer konsekvente farger). Skulle tilbake og korrigere innlegget mitt, men du kom meg i forkjøpet. :p

 

Hva natrium angår er det lavtrykk som er tilnærmet monokromatisk, og ikke har fargegjengivelse overhodet. Høytrykk kan gjengi noen farger, om enn fryktelig dårlig. Det finnes også noe såkalt "white SON", som er noe sånt som ca. 1800K RA50.

Lenke til kommentar

LED lys er som kjent blått lys dekket med et fosfor belegg som er det som skaper det egentlige lyset og fargen.

Nå kommer det lys produkter hvor den blå LED lampen ikke er dekket med fosfor men er et fosforfilter som kan lages til akkurat den fargen/fargetemperaturen som ønskes. Dette kalles nå "Remote Phosphorus" og gir et jevnere lys.

 

For å gjøre det "nerde tema" litt letter å forstå. Her er en video om dem som utviklet disse filtrene først.

 

http://www.youtube.com/watch?v=w22wiG2qOOY

 

Remote Phosphorus har også begynt å komme i foto/film lys produkter. De er dessverre dyre enda, selv om filtrene nå produseres i Kina. Regner med at når flere LED produsenter begynner å levere Blå LED uten fosfor så vil flere slike produkter komme i handelen til samme pris som LED foto/film lys koster i dag.

Fordelen med Remote Phosphorus i foto/film lys er også at man får mye jevnere lys uten de kryss skyggene som oppstår med LED paneler med mange lyspunkter.

 

Danske selskapet Brother, Brother & Sons/ Cineo Lighting er en av de første ute med LED paneler med Remote Phosphorus.

 

Her er en Dansk fotografs test av panelet i et Dansk tidsskrift; http://www.avm.dk/ar...ikelnummer=6025

 

Denne video demonstrasjonen av en LED spot for foto/film gir også litt innsikt i hvordan Remote Phosphorus fungerer.

 

http://www.youtube.com/watch?v=sZyss_TuyDs

 

For dem som ønsker å vite mer om problemene ved bruk av LED belysning i foto/film kontra glødelamper og gasslamper, her er en lang Pro test av flere produkter; http://provideocoali...light_shootout/

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, så blir vel RGB svart, og CMY hvitt (ergo svart som kontroll, K). Så jeg må legge til lyskilder eller fjerne filter. Begge er umulig, da jeg må ha 100% rett bølgelengde på de to andre fargene, og ikke noe blå, for å klare å få det jeg vil.

 

Så jeg skal heller skaffe skivene fra faceliftmodellen som ikke har filteret da de har LEDs originalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...