Gå til innhold

Prosedyre for avslåing av servere, strømbrudd.


Anbefalte innlegg

Er det noen som har ett dokument eller noe som har en "basic" prosedyre for hvordan en skal ta ned servere og i hvilken rekkefølge? Og hvorfor osv :)

 

Altså siden strømstansen skal være lengre enn UPS'en klarer å holde oppe må en ta ned alle serverene (Virtuelt miljø).

 

Også hvordan en skal slå på serverene og i hvilken rekkefølge.. Ta ett mellomstort arbeidsmiljø altså rundt 200-1000 ansatte. Dersom du har en liten prosedyre av hvilket som helst slag tar jeg gjerne imot all hjelp jeg kan få! :)

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt mitt felt, men bare som en start: Ta ned filservere og SAN og slikt helt til slutt, og skru de på først. Hvis du bruker NFS vil alt annet kunne stoppe helt opp så lenge de serverne er borte, og det er jo litt ugunstig. Ditto med iSCSI, bare enda mer...

Lenke til kommentar

Ned:

SAN/nas/database/tilsvarende ned etter serverene som bruker de

DNS og domenekontrollere bør ned nest sist, evt. sist om noen av disse er avhengig av SAN/NAS eller tilsvarende.

 

Opp er det viktigste.

DNS og domenekontroller opp først. Vent til de er HELT oppe med å starte opp resten.

Start så opp SAN/nas/database/tilsvarende, så er det strengt tatt likegyldig

 

 

Sånn generellt sett, lagring ned etter serverene som bruker de og opp før dem.

DNS og domenekontroller opp først.

 

 

 

Men, er det ikke sånn du burde kunne selv?

Og server-romet burde virkelig takle ett uplanlagt strømbrudd lengre enn UPS`ene klarer og settes opp deretter.

Prosedyrer på slikt er skjeldent så generelle at kan brukes opp igjen av andre.

Lenke til kommentar

Mener jeg har sett endel forslag til scenarioer på MS sitt MSDN-forum en gang i tiden.

Ja, om det er MS-miljø / AD det er snakk om?

Jeg ville iallfall ha tenkt avhengigheter. "Alle" systemer er avhengig av grunnleggende tjenester som IP/DNS/ruting, så dette skal av sist og på først. Bortsett fra slike grunnleggende tjenester vil jeg tro at slike rutiner må lages ut i fra situasjonen.

Lenke til kommentar

Tingen er at jeg skal ha fagprøve snart og vil begynne med litt forskjellig dokumentasjon allerede nå! :) Men ja, vet at domene kontrolleren må ned sist og opp først ja :) Deretter DNS osv.. :) På jobben min er det ikke noe spesielt problem nei.. Har en ganske kraftig UPS som tar imot uplanlagt strømbrudd og holder alle serverene oppe å gå i noen sekunder før en volvo motor starter nede på lageret som gjør at alt på prioritert kurs i huset er oppe så lenge som det er diesel på denne! :)

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Vanskelig å gi noe mer enn helt generelle svar på generelle spørsmål desverre. Oftest må slikt tilpasses miljøet de står i.

 

Ellers bare ett lite tips, Volvo-motoren blir vel testet en gang i blandt?

 

Test den lengre en gang i blandt, for jeg var med på ett strømbrudd der 2 enorme agregater skulle ta over. Agregatene ble testet en halvtime hver måned, men når man trengte de over litt lengre tid tok den ene fyr. Heldigvis var det nok batterier til å holde serverene oppe til strømmen var tilbake, men hadde vi ikke hatt backup av backupstrømmen hadde ~200 servere gått ned.

Lenke til kommentar

Aha, ja det er minst 1 årlig test. Opptil 3 i året. Testet bare med UPSene på huset her for 2 mnder siden så da klarte den holde oppe prioritert kurs i hele 3timer og 20 minutt! :) Og for en måned med motorene/agregatene og det gikk som smurt etter jobbtid til vi ikke gadd mere rundt klokken 22 :)

 

Heldigvis har vi ikke så mange som 200 servere men har nå litt her også! :) Har typ 75 virtuelle og noen fysiske igjen! :)

Lenke til kommentar

Mest generiske svar på dette er vel som følger:

 

Shutdown:

 

1) Stopp alle servere/tjenester som ingen andre servere/tjenester er avhengig av.

2) Når alle disse servere/tjenester er stoppet, gå til punkt 1 helt til alt er skrudd av.

 

Startup:

 

1) Start alle servere/tjenester som ikke er avhengige av noen andre servere/tjenester som ikke er oppe/tilgjengelig.

2) Når alle disse servere/tjenester er startet, gå til punkt 1 helt til alt er skrudd på.

 

 

Er jo ekstremt simplifisert, men en grei måte å tenke på det.

Endret av vipewan
Lenke til kommentar

Og akuratt derfor lager du rutiner/tenker igjennom dette før du har bruk for det.

 

Og tester dem, om du noensinne får muligheten - hvis du har oversett en eller annen obskur avhengighet, så er det greit å finne det ut før du står der med raskt synkende batteriladning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...